? زنده| پریسا رفیعی٬ فعال دانشجویی٬ آزاد شد

 



پریسا رفیعی٬ فعال دانشجویی٬ آزاد شد

پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران٬ از زندان آزاد شد.

این فعال دانشجویی پس از گذراندن یکسال حبس بدون ملاقات حضوری و مرخصی، هم اکنون با پایان دوران محکومیت از زندان اوین ازاد شد.

او که دانشجوی رشته عکاسی دانشگاه تهران بود در شهریور ۱۳۹۷ به خاطر شرکت در اعتراضات صنفی در دانشگاه به زندان محکوم شده بود. خبر بازداشت پریسا رفیعی ابتدا روز ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ منتشر شده بود. سعید خلیلی وکیل وی تلویحاً گفت که این پرونده با مداخله نهادهای نظامی تشکیل شده‌است. کیفرخواست وی اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی ذکر شده‌است.



آمار درگذشتگان کرونا باز هم اوج گرفت

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۷۷۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۸۲ هزار و ۴۸۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۲۶۱ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۱۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۸۰ هزار و ۱۱۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۳۶۲ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۵۷۸ هزار و ۲۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۰ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.



تایید شد: طرح ۱۷۰ نفر از نمایندگان مجلس برای «مسدود کردن پیام رسان‌های خراجی»

۱۷۰ نفر از نمایندگان مجلس طرح «ساماندهی فضای مجازی» را امضاء کرده‌اند تا در صورت تصویب تبدیل به قانون شود، یکی از قابل توجه‌ترین بندهای این طرح عرضه و ارائه خدمات پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی به شرط رعایت قوانین کشور است.

طرح «سازماندهی فضای مجازی» اولین بار در مهرماه سال ۹۷ در مجلس مطرح شد. این طرح در همان ابتدا با انتقاد کاربران فضای مجازی و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات، روبرو شد و مدتی مسکوت ماند.

پس از آن این طرح برای رفع ایرادات موجود به مرکز پژوهش‌‌های مجلس رفت و طرح جدید در سال ۹۸ با تغییراتی در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس دهم قرار گرفت، اما مجلس دهم به پایان رسید و این طرح از دستور کار خارج شد.

با تشکیل مجلس یازدهم نمایندگان با نگاه به طرح قبلی و نظرات کارشناسان فضای مجازی، پیش نویس طرحی را تهیه کردند که ۲۶ مردادماه ۹۹ اعلام وصول شد و برای بررسی به کمیسیون فرهنگی رسال شد.

حالا با امضاء ۱۷۰ نفر از نمایندگان بار دیگر «سازماندهی فضای مجازی»، در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا در ماده ۲ طرح «سازماندهی فضای مجازی» آمده است: «عرضه و ارائه خدمات پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و خارجی در کشور مستلزم رعایت قوانین کشور است و اگر پیام‌رسان‌ها به تأیید “هیئت ساماندهی و نظارت” نرسد غیرقانونی است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به مسدود کردن آن است.»



سازمان غذاودارو: کسانی که واکسن چینی و هندی زده‌اند، می‌توانند دوز دوم را کوو برکت بزنند

کیانوش جهانپور، سخن‌گوی سازمان غذاودارو٬ به بخش خبری رادیو ایران گفته: « در صورت تامین‌نشدن واکسن وارداتی در روزهای آینده، تزریق دوز دوم با برخی واکسن‌های داخلی مشکلی ندارد.»

او گفته فنآوری کوو برکت با واکسن‌های سینوفارم و سینوواک چینی و واکسن بهارات هندی یک‌سان است و می‌توان دوز دوم‌شان از آن‌ها استفاده کرده ولی برای برندهای دیگر(اسپوتنیک روسی و آسترازنکا و …) باید مطالعه بیش‌تر انجام شود.

پیشتر مراکز بهداشت در سطح شهر تهران با نصب اطلاعیه هایی بر سر در خود خبر داده اند که واکسن کرونا موجود نیست و از شهروندان درخواست کرده اند که برای دریافت واکسن تا اطلاع ثانوی مراجعه نکنند.

این اطلاعیه ها تنها بر روی در مراکز بهداشتی سطح شهر تهران نصب نشده است بلکه شهرهای دیگر نیز شرایط مشابه ای دارند.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد که «با توجه به اتمام محموله های دریافتی واکسن تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کروناویروس انجام نمی شود.»

امروز عباس موسوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از توقف واکسیناسیون کرونا در مازندران به دلیل تاخیر در واردات واکسن خبر داد.



شکایت مجلس از حسن روحانی به قوه قضائیه ارسال شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز امضای سند ۲۰۳۰ یونسکو، بدون تصویب مجلس را «نقض اصول قانون اساسی» و «تخلف» از سوی حسن روحانی، رییس جمهور، دانستند.

نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون حقوقی در اینباره تصویب کردند که گزارش این موضوع به قوه قضاییه ارجاع شود تا این قوه خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.

بر اساس این گزارش، دولت بدون تصویب مجلس این سند را امضا و پس از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی «ظاهرا در هیأت دولت مصوبه‌ای مبنی بر لغو اجرای آن تصویب شده است.»

سال ۹۶ و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اصول‌گرایان و رهبر جمهوری اسلامی شدیدا به سند ۲۰۳۰ حمله کردند. پس از آن مقام‌های دولت اعلام کردند که اجرای این سند متوقف شده است.

حساب اینستاگرامی حسن روحانی نیز تصویر نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می داد رونوشت دستور اجرای این سند برای دفتر رهبر جمهوری اسلامی فرستاده شده است.

بخشی از این سند که اعتراض اصول‌گرایان را به دنبال داشت مربوط به رسمیت شناختن تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »