? زنده| یک زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ جان باخت



یک زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ جان باخت

ساسان نیک‌نفس از زندانیان سیاسی محبوس در قرنطینه زندان تهران بزرگ که مسئله عدم تحمل کیفر او به دلیل ابتلا به چند بیماری، بارها از طریق وکیل و خانواده به اطلاع مسئولین رسیده بود، سرانجام با عدم موافقت با آزادی در همین زندان جان خود را از دست داد.

علی شریف‌زاده، وکیل این زندانی در گفتگویی با امتداد، ضمن تایید این خبر، توضیح داد: «ساسان نیک نفس، پیرو محکومیت با عناوین اتهامی اجتماع و تبانی (۵سال)، تبلیغ علیه نظام(یکسال) و توهین به رهبری(دوسال)، مجموعا ۸سال سال داشت که طبق قانون مجازات، تنها مجازات اشد که ۵ سال حبس بود، باید برای او به اجرا درمی‌آمد.»

به گفته علی شریف‌زاده موکل او تقریبا از حدود یکسال گذشته در زندان و بازداشت به سر می‌برد و وکلایش از همان روز بازداشت درخواست اعمال ماده ۵۰۲ کرده بودند تا از آن جا که ایشان به بیماری‌های کبدی، دیابت، اعصاب و روان مبتلا بوده و سابقه خودکشی نیز داشته است در بحث عدم تحمل کیفر، بررسی لازم صورت بگیرد.

وکیل این زندانی سیاسی ادامه داد: «این مستندات به پزشکی قانونی ارسال شد و پس از بررسی، اعلام کردند که با عدم تحمل حبس موکلم، موافقت نشده و تنها، می‌تواند تحت نظارت درمانی و دارویی، دوران محکومیت خود را بگذارند. بر همین اساس، ما هم اعلام کردیم که تحمل حبس نیک نفس تحت نظارت دارویی و درمانی، عملا امکان‌پذیر نیست. چرا که درمان این بیماری‌ها، نیازمند رژیم غذایی مخصوص بوده و رعایت این رژیم در فضای زندان، عملا ممکن نخواهد بود.»

او افزود: «متاسفانه محمدی به ما گفت که القاصی مهر، دادستان با این مسئله نیز مخالفت کرده و گفته که تا زندانیان امنیتی، یک سوم حبس خود را نگذرانند، نباید آزادی با پابند شامل حال‌شان شود. بعد از این باز هم ما تقاضا کردیم که پرونده درمانی موکلم به کمیسیون پزشکی قانونی ارسال شود که با وقفه‌ای بالاخره در حدود یک ماه پیش به این کمیسیون ارجاع شد. در نهایت، پرونده در مرحله بررسی در کمیسیون بود که مطلع شدیم که ایشان فوت شده است.»

شریف‌زاده اضافه داد: «به شخصه تا این لحظه از علت دقیق و رسمی فوت اطلاع ندارم اما، آنگونه که اطلاع یافتیم، ظاهرا ساسان در تیپ شش به یکباره با خونریزی شدید از دهان و بینی مواجه و نقش بر زمین شده است. بلافاصله هم به بهداری زندان منتقل شده و تا این لحظه ما اطلاعی نداریم که علت فوت چه بوده است. با این همه، ما منتظر نظریه رسمی پزشکی قانونی هستیم تا با مشخص شدن علت فوت، اقدامات بعدی حقوقی و قانونی را در دستور کار قرار دهیم. موکل من با گروهی به نام بابک خرمدین در شعبه ۱۵ محاکمه شده بود که به همراه ده نفر دیگر از متهمان، مجموعا به ۱۰۳ سال حبس محکوم شدند.»



کلانتری: سالانه ۱۱ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا میمیرند

عیسی کلانتری٬ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست٬ اعلام کرد که سالانه ۱۱ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در ایران می‌میرند.

او با اشاره به آخرین وضعیت محیط زیست کشور، گفت: التماس کردیم به جای مصرف مازوت یک ساعت و نیم خاموشی به مردم دهیم. سالانه ۱۱هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور ما می میرند. ما را به ترک فعل و تعطیلی کارگاه ها محکوم می کنند اما باید در این زمینه به قوه قضاییه پاسخ گو باشیم.»

به گفته کلانتری گرد و غبار دو‌ منشا خارجی و داخلی دارد. خوزستان اطراف تهران و سی میلیون هکتار  کشور گرد  وغبار خیز است.

او ادامه داد: باید برای گرد و غبار پیشگیری لازم را انجام داد. خشکسالی و چرای مفرط دلایل داخلی است اما دلایل خارجی هم قابل کنترل نیست.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: «اگر بر اساس قوانین محیط زیستی اقدام کنیم سه چهارم کشور  تعطیل می شود.»



تایید هویت جسد آرتین ایران‌نژاد، پناهجوی ۱۵ ماهه ایرانی

پلیس نروژ تایید کرد که بر اساس نمونه دی‌ان‌ای دریافت شده، تایید می‌کند که جسد سرگردان که حدود شش ماه پیش در دریای شمال پیدا شده بود، متعلق به آرتین ایران‌نژاد، پناهجوی ۱۵ ماهه ایرانی است.

پنج نفر از اعضای خانوان ایران‌نژاد شامل پدر و مادر و سه فرزندان‌شان در جریان واژگونی یک قایق حامل ۲۲ پناهجوی دیگر در آبان سال گذشته در کانال مانش جان خود را از دست دادند.

در همان زمان، جسد شیوا و رسول ۳۵ ساله و فرزندان‌‌شان به نام‌های آنیتا، ۹ ساله و آرمین، ۶ ساله شناسایی و سپس به ایران منتقل شد ولی جسد آرتین ۱۵ ماهه پیدا نشد.

دو ماه بعد در دریای شمال، نزدیک بە هزار کیلومتر دورتر از محل حادثە، بقایای جسد کودکی پیدا شد که گمان می‌رفت متعلق به آرتین ایران‌نژاد باشد.

به گفته مقام‌های پلیس از بقایای جسد چیز زیادی باقی نمانده و بر اساس نمونه دی‌ان‌دی دریافت شده از یکی از بستگان خانواده ایران‌نژاد، می‌تواند تایید کند که این جسد متعلق به این کودک ۱۵ ماهه بوده است.

خانوادە ایران‌نژاد، اهل روستای گلینە از توابع سردشت در استان آذربایجان غربی بودند که قصد داشتند با پرداخت پول به قاچاقچیان، از فرانسه به بریتانیا بروند ولی این سفر با مرگ همه اعضای خانواده به پایان رسید.



امام جمعه موقت تهران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تهدید کرد

موحدی کرمانی٬ امام جمعه موقت تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ ضمن هشدار به نامزدهایی که در روند مناظره رویه «اهانت» را در پیش گرفتند، گفت: «بترسید که گرفتار رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان شوید که در این صورت مبتلا به رسوایی و خواری در دنیا و عذاب الهی در آخرت خواهید شد.»

موحدی کرمانی ضمن انتقاد از روند برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که روز شنبه از رسانه ملی پخش شد، افزود: «در ابتدا یک نکته راجع به نظر خود در رابطه با زمان کاندیداها عرض می‌کنم؛ به عقیده من زمانی که تعیین کرده بودند خیلی کوتاه بود یعنی فرد هنوز وارد بحث نشده بود، می‌گفتند تمام شد و نامزد انتخابات حرف خود را ناقص و ناتمام بیان می‌کرد.»

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: «قضاوت من از مناظره‌ها و آنچه دیدم این است که در مناظره‌ای که گذشت، چند صحنه مشاهده می‌شد. صحنه اولی که در بعضی از نامزدها دیده می‌شد صحنه متانت، سعه صدر، منطق و القای سخن با ادله متقن بدون اهانت به دیگری بود یعنی برنامه‌های خود را مطرح می‌کردند منتها چون وقت کم بود نمی‌توانستند خوب بیان کنند.»

موحدی کرمانی با بیان اینکه کسی که خود را برای ریاست جمهوری آماده کرده است باید این متانت را داشته باشد، اضافه کرد: «صحنه دوم صحنه‌ای بود که برخی از آقایان دردهای جامعه را بیان می‌کردند و می‌گفتند جامعه چه وضعی دارد و چقدر جامعه از گرانی و سایر مسائل و اینکه ارزش پول پایین آمده، ناراحت است. دردها را فشرده بیان می‌کردند و ریشه دردها را هم می‌گفتند که این مشکلات تقصیر چه کسانی است.»

او تاکید کرد: «این افراد معتقد بودند در صورتی که رای بیاورند و رئیس‌جمهور شوند، افرادی که باعث رنج، ناراحتی، بدبختی و گرفتاری مردم شدند باید محاکمه گردند و ممنوع‌الخروج شوند تا مبادا از کشور فرار نکنند. این هم یک صحنه در این مناظره بود.»



سه کارگر نیشکر هفت‌تپه بازداشت شدند

سه فعال کارگری نیشکر هفت‌تپه خوزستان، روز شنبه ۱۵ خرداد، پس از مراجعه به پاسگاه هفت‌تپه برای شکایت از عوامل مالک پیشین این شرکت که اقدام به ضرب و شتم کارگران معترض کرده بودند، بازداشت شدند.

اسماعیل بخشی، فعال کارگری٬ با انتشار یادداشتی در صفحه توییتر خود از مصدومیت و انتقال یکی از کارگران به نام منصور رش٬ به بیمارستان به دلیل خونریزی شدید ناشی از ضربه چاقو خبر داد.

به گفته این فعال کارگری، «اراذلی اجیر شده با چاقو و چماق» به تعدادی از فعالان کارگری حمله‌ور شده و آن‌ها را هدف ضرب و شتم قرار دادند. سپس محمد خنیفر، فعال کارگری، که با بدنی آسیب‌دیده و مجروح برای ثبت شکایت و حق‌خواهی به پاسگاه هفت‌تپه مراجعه کرده بود، توسط ماموران بازداشت شد.»

بر اساس این گزارش، حامد حمدانی و یوسف ثعالبی نیز که به عنوان شاهد آقای خنیفر را همراهی کرده بودند، بازداشت شدند.

روز گذشته، جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود برای پنجمین روز پیاپی در محوطه این شرکت، دست به تجمع و اعتصاب زدند.



برخورد یک قاضی با پلیس راهور؛ قوه قضاییه تکذیب کرد

پس از سیلی نماینده مجلس به صورت سرباز پلیس راهور، این بار یک قاضی برای پلیس راهور گردن کلفتی کرده و او را تهدید می‌کند که در صورت جریمه خودروی وی با این مامور برخورد خواهد کرد. فردی که خود را قاضی معرفی می‌کند با وقاحت به سرباز می‌گوید: زمان شاه می‌گفتن خدا، شاه، میهن، الان میگن خدا، قاضی، قاضی…

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد با توجه به انتشار کلیپی در فضای مجازی که راننده اتومبیل تندر ۹۰ به شماره پلاک ۳۳پ ۴۶۴ ایران ۴۴ ضمن سواستفاده خود را قاضی شعبه ۴۰ دیوان معرفی نموده اعلام می دارد: «بر اساس مستندات مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، مالک اتومبیل مذکور که عکس موجود در سوابق با چهره راننده دارای تشابه می باشد فردی با هویت ع-زمانی فرزند محمد علی بوده که سمت قضایی نداشته و از پرسنل دستگاه قضایی هم نیست، به همین جهت علیه این فرد به اتهام غصب عنوان قضایی پرونده تشکیل و تحت تعقیب قرار گرفته است.»



علی مرادخانی درگذشت

علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی و معاون امور هنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز بر اثر ابتلای دوباره به بیماری کووید ۱۹ درگذشت.

عضو موسسین جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۰)، عضو شورای طرح و برنامه شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۲)، مدیر چهارده دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۲)، مدیریت، طراحی و نظارت بر تولید ۹۶ ساعت آثار موسیقی نواحی ایران در انجمن موسیقی ایران (۱۳۷۵)، طراحی و مدیریت تولید و اجرای سمفونی عاشورا (خسوف )(۱۳۸۰)، مدیر تولید سرود کتاب و سرود دانش برای کتابخانه ملی ایران و برای دایره المعارف بزرگ اسلامی، طراحی و اجرای جشنواره‌های موسیقی نواحی ایران، ذکر و ذاکرین (در منطقه غرب کشور – کردستان)، جوان، اولین جشنواره موسیقی پاپ، جشنواره بانوان (گل یاس) و جشنواره ملل مسلمان، مدیریت تولید آلبوم آثار قرآنی (۱۳۷۵)، عضو هیات موسس و همچنین اولین هیئت مدیره بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، ایجاد خانه هنرمند (اختصاص بخشی از منازل شخصی هنرمندان موسیقی به موزه شخصی) سال ۱۳۷۶، همکاری در تاسیس و مدیریت ارکستر موسیقی ملی با استاد فرهاد فخرالدینی از جمله فعالیت‌های دیگر علی مرادخانی در عرصه فرهنگ و هنر بوده‌اند.

تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی، مدیر تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان (امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیر تخصصی دو دوره جشنواره موسیقی شمسه (شهرداری تهران سال‌های ۹۰ و ۹۱) با شرکت هنرمندان جوان موسیقی نیز برخی دیگر از فعالیت‌های مرادخانی را تشکیل می‌دهند.



علی‌اکبر محتشمی‌پور درگذشت

علی اکبر محتشمی‌پور، نماینده پیشین مجلس و از بنیان‌گذاران حزب‌الله لبنان، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

او هنگام مرگ ۷۵ ساله بود و در شهر نجف عراق زندگی می‌کرد. محتشمی‌پور پس از ابتلا به کرونا، ابتدا به کرمانشاه و سپس به تهران منتقل و در بیمارستان خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران بستری شد.

آقای محتشمی‌پور که از چهره‌های اصلاح‌طلب بود، سوابقی چون وزارت کشور در دولت دوم میرحسین موسوی و حضور در دوره سوم و ششم مجلس داشت.

او که عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود، در انتخابات سال ۸۴ رئیس ستاد انتخاباتی کروبی و در سال ۸۸، رئیس ستاد صیانت از آرای میرحسین موسوی بود.



صدور قرار مجرمیت برای نماینده‌ای که سرباز راهور را زده بود

حسین رحیمی، رییس پلیس تهران بزرگ  پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: «این پرونده از ابتدا توسط پلیس تهران در حال پیگیری است چون به سرباز راهنمایی و رانندگی تهران تعرض شد.»

او افزود: «قرار مجرمیت برای این نماینده صادر شده، آقای عنابستانی طبق کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شده و ما نیز از مسیر قانون به جد موضوع را دنبال می‌کنیم.»

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس، سه بهمن ۹۹ در حال عبور از خط ویژه به‌دلیل نداشتن برگ تردد با یک سرباز راهور درگیر شد، این اتفاق واکنشهای زیادی را در پی داشت تا جایی که ستاد کل نیروهای مسلح نیز به موضوع ورود پیدا کرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »