? زنده| جزئیات جدید میدل‌ایست‌آی از مذاکرات تهران و ریاض



جزئیات جدید میدل‌ایست‌آی از مذاکرات تهران و ریاض

مقام‌های مطلع عراقی به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند جنگ در یمن بیشترین موضوع مورد بحث میان طرف‌ها بوده. این مسئله اصلی‌ترین محور گفت‌وگوهای میان نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات چهار ساعته‌ای بوده که هفته گذشته میان طرف‌ها برگزار شده است.

طبق این گزارش، سعودی‌ها در آن مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند.



انتقاد امام جمعه اهل سنت آزاد شهر از شلیک ماموران به کودک

مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در استان گلستان، شلیک ماموران به یک کودک خردسال و مادرش در ایرانشهر را محکوم کرد و سخنان فرمانده نیروی انتظامی در این باره را «شرم آور» خواند. این کودک بر اثر تیراندازی کشته شد.

او در خطبه های نماز عید فطر گفت: «مساله‌ای رخ داد که برای ما ننگ است. کودکی را می کشند و مادرش زخمی می‌شود، فرمانده آن منطقه می‌گوید آنها تروریست بودند و اسلحه داشتند، شرم بر تو باد.»

این روحانی اهل سنت خواستار آن شد که عاملان این تیراندازی محاکمه شوند.
حسن کیخا، فرمانده پلیس ایرانشهر، روز ۲۰ اردیبهشت کشته شدن میثم نارویی، کودک خردسال، بر اثر تیراندازی ماموران نیروی انتظامی را تایید کرد.

او در عین حال مدعی شد که سرنشینان این خودرو «مسلح بودند» و به «سمت ماموران تیراندازی کردند». کیخا گفته بود: «دو سرنشین خودرو که مسلح نیز بودند از محل متواری شدند.»



رحمانی فضلی: هیچ مشکلی با شورای نگهبان نداریم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، تاکید کرد که وزارتخانه متبوع او بر سر انتخابات و ثبت نام نامزدها هیچ مشکلی با شورای نگهبان ندارد و «هماهنگی کامل با این شورا در حال انجام است.»

او درباره ابلاغیه اخیر شورای نگهبان گفت: «هم آنها قانونی عمل کردند، هم ما قانونی عمل می‌کنیم و هم داوطلبین قانونی عمل کرده‌اند؛ قانون انتخاباتی که بر ما جاری و حاکم بوده نه لغو شده و نه اصلاح شده.»

وزیر کشور در حالی از هماهنگی کامل با شورای نگهبان سخن گفت که حسن روحانی روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، مشخصا با ابلاغیه جدید شورای نگهبان درباره شرایط نامزدهای انتخاباتی مخالفت کرده و به وزیر کشور دستور داد که به «قوانین موجود» عمل شود.

روز پنج‌شنبه هم دولت حسن روحانی در بیانیه‌ای از شورای نگهبان و دیگر نهادهایی که در فرایند انتخابات نقش دارند خواست که برای افزایش مشارکت رای‌دهندگان از «حذف» نامزدها پرهیز کنند و «بدون تبعیض» اجازه حضور نامزدهای مختلف در انتخابات را بدهند.

شورای نگهبان روز ۱۵ اردیبهشت شرایط جدیدی برای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ به وزارت کشور ابلاغ کرد و در چند روز گذشته، بسیاری با انتقاد از ابلاغیه تازه شورای نگهبان در مورد «شرایط حداقلی» برای نامزدها، نتیجه آن را «حذف تعداد قابل توجهی از کاندیداها» از صف رقابت انتخابات ریاست‌ جمهوری دانستند.



بیانیه هیئت دولت: شورای نگهبان به قانون اساسی تعهد داشته باشد

کِری در کنگره شهادت داد: هرگز درباره عملیات اسرائیل در سوریه به ظریف اطلاعات ندادم

جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در فایل صوتی جنجالی مبنی بر ارائه اطلاعات به او درباره حملات اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه را رد کرد.

فاکس‌نیوز روز چهارشنبه گزارش داد که کری پس از حضور در جلسه شهادت کنگره آمریکا، این اظهارات ظریف را بالکل رد کرده است.

محمدجواد ظریف در یک گفت‌و‌گوی محرمانه که بخش‌هایی از آن افشا شد، با انتقاد از بی‌اطلاع ماندنش از بسیاری از اقدامات منطقه‌ای سپاه پاسداران گفت که آمار حملات اسرائیل به نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه را همتای وقت آمریکایی‌اش یعنی جان کری به او داده است.

او گفت: «شما نمی‌توانید بگویید چند نفر در سوریه کشته شده‌اند، [آیا] کری باید به من خبر بدهد که اسرائیل ۲۰۰ بار به شما حمله کرده است؟»

پس از انتشار این فایل صوتی، شماری از جمهوری‌خواهان خواستار استعفای جان کری از دولت بایدن شدند. او در حال حاضر، نماینده ویژهٔ رئیس‌ جمهوری ایالات متحده در امور اقلیمی است.

جان کری در جلسه کنگره، در پاسخ به سوال اسکات پری، عضو جمهوری‌خواه کنگره که به طور مستقیم از وی سوال کرد آیا او این اطلاعات را در اختیار ظریف قرار داده، گفت: «نه، به هیچ عنوان. هرگز.»

وزیر خارجه دوران اوباما در عین حال اضافه کرد که محمدجواد ظریف در بیان این اظهارات، ممکن است «اشتباه کرده باشد یا گیج شده باشد و یا سعی کرده به ماجرا آب و تاب دهد.»



 زندانی سیاسی کرد، به اتهام محاربه به ۴۰ سال حبس محکوم شد

محمد مرادی، زندانی سیاسی کرد، به اتهام «محاربه» از طریق «عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران» به ۴۰ سال حبس و تبعید به زندان ارومیه محکوم شد.

یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی در گفت‌وگو با سایت «شبکه حقوق بشر کردستان» گفته است این حکم روز چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت به این زندانی سیاسی ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش محمد مرادی، اهل پیرانشهر، در اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ پس از هماهنگی خانواده‌اش با سپاه پاسداران هنگام بازگشت از اقلیم کردستان به ایران، بازداشت شد.

طبق این گزارش، او به مدت ۴۵ روز در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه برای «اعتراف اجباری»‌به «عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران و بازگشت به ایران جهت عملیات مسلحانه» تحت شکنجه‌ قرار گرفت.

این زندانی کرد در جلسه دادگاه همه اتهامات را رد و اعلام کرده بود که این اعترافات تحت شکنجه و اجبار گرفته شده و او مجبور شده اعترافات خود را نخوانده امضا کند.



ویروس جهش‌یافته در هند و آفریقا جان دو نفر را در هرمزگان گرفت

فاطمه نوروزیان٬ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان٬ از مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در هند و یک مبتلای دیگر به گونه آفریقایی در این استان خبر داد.

فاطمه نوروزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا سن جان‌باختگان را ۷۱ و ۲۸ سال عنوان کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به شناسایی ۴۴ مورد ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در آفریقا در شهرستان‌های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه در استان هرمزگان درباره چرخش گسترده این ویروس در دیگر مناطق استان به دلیل حضور اتباع خارجی هشدار داده است.

وزیر بهداشت ایران اولین بار روز چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت از شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس کرونای جهش‌یافته آفریقایی و ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در ایران خبر داد.

بر اساس اعلام مقامات وزارت بهداشت ایران تا روز ۱۷ اردیبهشت موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته در هند تاکنون در استان‌های قم، آذربایجان غربی، بوشهر و یزد تائید شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، ۱۵ اردیبهشت درباره شیوع ویروس آفریقایی در استان‌های جنوبی کشور، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و فارس هشدار داده بود.



بیانیه هیئت دولت: شورای نگهبان به قانون اساسی تعهد داشته باشد

دولت ایران در بیانیه‌ای خواستار «تعهد» شورای نگهبان به قانون اساسی شد و تاکید کرد که همه مردم و جریانات فکری و سیاسی باید در انتخابات نامزد خود را داشته باشند.

در این بیانیه اعلام شده است: «استقلال و پیشرفت هرگز با ناامید ساختن شهروندان از صندوق و تاراندن آنان از تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان تعبیر نخواهد شد، آن چنانکه توسعه‌ ایران با حضور محدود سلایق و دایره‌ای بسته از منابع انسانی محقق نمی‌شود.»

هیئت دولت همچنین افزود: «همه مردم و جریانات متنوع فکری و سیاسی کشور، باید بتوانند در جمع نامزدهای انتخابات، گزینه ای را بیابند که بیانگر خواست‌ها و نظرات آنها باشد.»

در این بیانیه تاکید شده «وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در حذف» و « فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است».



علیرضا علی‌نژاد به مرخصی آمد

سعید دهقان، وکیل علیرضا علی‌نژاد، زندانی سیاسی، روز پنج‌شنبه خبر داد که موکلش به مرخصی آمده است.

سعید دهقان در توییتر خود نوشت که این مرخصی ۵ روزه که نخستین مرخصی او بعد از ۵۹۵ روز است، می‌تواند به آزادی مشروط منتهی شود.

به گفته این وکیل دادگستری، حق قانونی آزادی مشروط درباره موکلش از سوم خرداد آینده برقرار خواهد شد.
علیرضا علی‌نژاد برادر مسیح علی‌نژاد مهر ۹۸ در خانه‌اش در تهران بازداشت شد و اواخر تیرماه امسال در حکم اولیه از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال زندان محکوم شد.

به گفته وکیل علیرضا علی‌نژاد، احکام صادره علیه او شامل پنج سال حبس بابت «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، دو سال حبس برای «توهین به رهبری» و یک سال حبس به خاطر «تبلیغ علیه نظام» بوده است.


خبرهای روز قبل را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »