? زنده| تشکیل پرونده قضایی برای انتشار مصاحبه محرمانه منتشر شده ظریف

 



لغو محدودیت سفر دانشجویان ایرانی به آمریکا

شبکه سی جی تی ان، اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا٬ بایدن٬ روز دوشنبه محدودیت‌های مسافرتی دانشجویانی که از چین، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی و منطقه شینگن، بریتانیا و ایرلند امسال قصد سفر به آمریکا دارند را رفع کرده است.

دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری سابق آمریکا در اولین اقدامات پس از ورودش به کاخ سفید ذیل قانون ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان٬ ورود دانشجوهای ایرانی به آمریکا را ممنوع کرد.



تشکیل پرونده قضایی برای انتشار مصاحبه محرمانه منتشر شده ظریف

بنابر اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران، در پی انتشار فایل صوتی طبقه‌بندی شده وزیر امور خارجه، از حیث جنبه عمومی جرم با دستور دادستان تهران، پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:

همه راه‌ها به «میدان» ختم می‌شود

بیست و چهار ساعت پس لرزه پس از انتشار سخنان «محرمانه» ظریف

این اطلاعیه می‌افزاید؛ اتهام اصلی مطرح در این پرونده انتشار و قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت می‌باشد که حسب مورد طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

به گزارش دیده بان ایران؛ بنابر اطلاعیه فوق، جهت شناسایی عوامل ارتکاب جرم و نحوه وقوع آن و نیز تعیین سطح طبقه‌بندی اطلاعات افشا شده، ضمن استعلام از دستگاه‌های مسئول، دستورات لازم به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، صادر شده است.



پیام تسلیت جمعی از زندانیان سیاسی سابق و فعالان خطاب به امید کوکبی

جمعی از زندانیان سیاسی سابق و فعالان طی بیانیه‌ای در گذشت برادر امید کوکبی را تسلیت گفتند.

امید کوکبی برگزیده المپیاد و دانشجوی دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا بود که در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به ایران سفر کرده و هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و زندانی شد. او توسط قاضی صلواتی به ده سال زندان محکوم شد. وی در زندان به بیماریِ سرطانِ کلیه دچار شد و در تاریخ ۸ شهریور ۹۵ خورشیدی از زندان به‌طور مشروط آزاد گردید.

در سپتامبر سال ۲۰۱۳، انجمن فیزیک آمریکا جایزه آندره ساخاروف را به‌دلیل «شجاعت وی در رد همکاری برای استفاده از دانش خود، در پروژه‌هایی که به زعم وی برای بشریت زیان‌آور است، علی‌رغم فشار شدید جسمی و روانی» به‌طور مشترک با دکتر بوریس آلت شولر فیزیکدان روسی به امید کوکبی اهدا کرد.

در نوامبر ۲۰۱۳، سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای عمومی امید کوکبی را «زندانی عقیده» اعلام کرد که «تنها به‌دلیل رد همکاری در پروژه‌های نظامی در ایران و بر اساس اتهامات بی‌پایه در ارتباط با روابط مشروع و معمول علمی با نهادهای دانشگاهی خارج از ایران» زندانی شده‌است. در آن بیانیه، این سازمان خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط کوکبی شده‌است.

متن کامل این بیانیه به همراه نام امضا کنندگان آن را اینجا بخوانید.



بازداشت رییس دفتر نماینده مجلس به اتهام قاچاق سوخت

سعید راشکی٬ دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر٬ خبر از آن داد که رییس دفتر نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی به اتهام قاچاق سوخت دستگیر شد.

سعید راشکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: «رییس دفتر نماینده ایرانشهر در زمینه قاچاق سوخت دستگیر شده و فعلا هم بازداشت است و تحقیقات ادامه دارد تا میزان ارتشا و آنچه حاصل کردند مشخص شود.»

او با بیان اینکه حدود چهار روز پیش وی دستگیر شده و هم‌اینک در اختیار اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان برای انجام تحقیقات است افزود: تحقیقات هنوز ادامه دارد و با گذر زمان و روشن شدن موضوعات در صورت اثبات حتما اقدام قضایی انجام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر تاکید کرد: «این پرونده در ادامه همان پرونده بازداشت رییس شرکت نفت ایرانشهر است از پرونده شرکت نفت اغلب کارمندان شرکت نفت به جز یکی ۲ نفر بازداشت شده‌اند.»



اولین واکنش ظریف به انتشار مصاحبه محرمانه‌اش: نگران تاریخ نباشید



داریوش سجادی: حسن روحانی گرای ترور سردار سلیمانی را داده بود

داریوش سجادی، مفسر برنامه‌های صداوسیما روی آنتن زنده برنامه صداوسیما، مدعی شده گرای ترور قاسم سلیمانی، فرمانده شهید و پیشین نیروی‌ قدس سپاه، را حسن‌روحانی به‌ آن‌ها داده بوده.



سخنگوی دولت: فایل صوتی ظریف به سرقت رفته بود

در ادامه پس‌لرزه‌های لو رفتن فایل صوتی وزیر خارجه ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت، مدعی شد که فایل صوتی گفت‌وگوی بی‌سابقه محمدجواد ظریف به سرقت رفته و وزارت اطلاعات ایران پیگیر است که «ربایندگان» را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:

همه راه‌ها به «میدان» ختم می‌شود

بیست و چهار ساعت پس لرزه پس از انتشار سخنان «محرمانه» ظریف

سخنگوی دولت در نشست امروز همچنین تایید کرده است که مصاحبه با ظریف زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» انجام شده است.

علی ربیعی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، انتشار این فایل را «توطئه» توصیف کرده و گفت که دولت منتظر است که وزیر خارجه ایران از سفر به عراق بازگردد و «توضیحات لازم را در زمینه سوءبرداشت‌ها» بدهد.



دردسر مصاحبه محرمانه ظریف برای جان کری

شماری از سناتورها و چهره‌های جمهوری‌خواه در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف در فایل صوتی که ایران اینترنشنال منتشر کرد، خواستار استعفای جان کری، از دولت بایدن شدند و تاکید کردند «ارائه دادن اطلاعات سری از سوی کری به ظریف» باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

ظریف در این مصاحبه گفته بود که جان کری، به هنگامی که وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما بود، به او اطلاع داده اسرائیل ۲۰۰ بار به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه حمله کرده است.

بیشتر بخوانید:

همه راه‌ها به «میدان» ختم می‌شود

بیست و چهار ساعت پس لرزه پس از انتشار سخنان «محرمانه» ظریف

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در واکنش به این فایل صوتی گفت: «باید از جان کری برای درز اطلاعات سری اسرائیل به ظریف تحقیق شود.»

او گفت فایل صوتی نشانه ادامه تعامل سیاسی ظریف-کری است و پیش از هر توافقی با ایران باید دید این دو چه هماهنگی‌هایی کرده‌اند.

میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، گفت: «این اظهارات نشان می‌دهد که چرا آمریکا نباید تحریم‌های ایران را لغو کند.»

او افزود: «می‌دانیم که سازشکاری‌های پیشگیرانه، تضمین کننده هیچ توافق بهتری نیستند و برای آمریکا و متحدانش امنیت بیشتری نمی‌آورند.»

لیندزی گراهام، عضو جمهوری‌خواه سنا، گفت: «نمی‌دانم می‌شود به این فایل اعتماد کرد یا نه. اگر درست باشد، بسیار آسیب‌زننده است. من جان کری را دوست دارم، اما این کمکی نمی‌کند و اگر واقعیت باشد، بسیار مساله‌ساز است. صبر کنیم ببینیم چقدر درست است.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »