? زنده| طرح مجلس: ممنوعیت ورود برخی خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی به ایران

 

 



طرح مجلس: منوعیت ورود برخی خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی به ایران

تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را تهیه و تدوین کرده‌اند که براساس آن، ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و بریتانیایی که به گفته این نمایندگان «حامی تحریم» علیه ایران باشند، به خاک ایران ممنوع شود.

در این طرح که به امضای ۴۱ نفر از نمایندگان رسیده همچنین خواسته شده است که رسانه‌های داخلی، مجاز به انتشار اخبار رسانه‌های مورد اشاره این نمایندگان نباشند.

در این طرح که هیئت رییسه مجلس آن را اعلام وصول کرده است، برای رسانه‌هایی که از این امر «تخطی» کنند مجازات حبس ۵ تا ۱۰ ساله و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

این نمایندگان تصویب چنین طرحی را «برای مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از تشدید آن‌ها»، «ضروری» دانسته‌اند. طرح یاد شده قرار است برای بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.



واکنش خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی به سخنان لو رفته ظریف

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین، در واکنش به فایل صوتی محمدجواد ظریف گفت: «او با خون مسافران پرواز مظلوم‌نمایی می‌کند.»

او در پست‌هایی که شامگاه یک‌شنبه،‌ پنجم اردیبهشت‌، در صفحه فیس‌بوک و اینستاگرامش منتشر کرد، با توصیف وزیر خارجه ایران به عنوان «دروغگوی هزار چهره» و «لکه ننگ» نوشت که ظریف «بارها دروغ گفته و حالا که قافیه را تنگ می‌بیند، با خون مسافران پرواز مظلوم‌نمایی می‌کند».

بیشتر بخوانید: همه راه‌ها به «میدان» ختم می‌شود

اسماعیلیون هم‌چنین در پست دیگری با بیان این که «فایل صوتی افشاشده» برای ما تازگی چندانی ندارد، نوشت: «وقتی می‌گفتیم شمخانی، باقری، حاجی‌زاده، سلامی و ظریف، بیهوده نبود؛ تکه‌های پازل را که کنار هم بچینی به نام‌های دیگری هم می‌رسی.»

او جمهوری اسلامی را «حکومت جهنمی» خوانده و همچنین نوشته است که عاملان این جنایت «را به دادگاه خواهیم کشاند. نقش آدمکش بزرگ هم حتما به زودی هویدا خواهد شد».

جواد سلیمانی همسر الناز نبیی، یکی از قربانیان پرواز اوکراینی، هم در واکنش به مصاحبه اخیر محمدجواد ظریف و اعلام آمادگی مصطفی تاج‌زاده برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته است: «هواپیمای اوکراینی را وارد سیرک انتخاباتی‌تان نکنید، دهانتان را ببندید در این‌ مورد تا خانواده ها به زحمت نیفتند برای تو دهنی زدن به شما.»



محکومیت مجدد نازنین زاغری به حبس

نازنین زاغری که محکومیت پنج ساله او به اتهام «جاسوسی» در اسفند ۹۹ پایان یافته بود، به گفته وکیلش، از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس دیگر و یک سال ممنوع‌الخروجی در پرونده دوم خود محکوم شد.

حجت کرمانی، وکیل خانم زاغری، اعلام کرد که این حکم بابت اتهام «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» برای موکلش صادر شده است.

نازنین زاغری در فروردین ۹۵ در پایان سفری به تهران همراه با دختر خردسالش برای دیدار با خانواده خود، در فرودگاه تهران بازداشت شد و سپس به اتهام «جاسوسی» به پنج سال زندان محکوم شد.

او به عنوان کارمند بنیاد تامسون رویترز، بخش خیریه موسسه‌ای رسانه‌ای فعالیت داشت. این شهروند ایرانی بریتانیایی تمامی اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است.

خانم زاغری پس از پایان دوران محکومیت پنج‌ساله خود در ۱۷ اسفند ۹۹، آزاد شد. اما بلافاصله پرونده اتهامی جدیدی تحت عنوان «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی در همان زمان علیه وی باز شد.

نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه، ششم اردیبهشت، صدور حکم یک سال دیگر حبس برای نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، را محکوم کرد و گفت که لندن برای آزادی او «سخت در تلاش است».



تایید وجود تریاک در «شربت گیاهی ضد کرونا»

رضا تویسرکان‌منش٬ مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر٬ درخصوص شربت گیاهی ضد کرونا که توسط صدا و سیما تبلیغ شده وجود تریاک در آن را تائید کرد.

او اما گفت که «بنا بر ادعای سازمان غذا و دارو غلظت تریاک این شربت در حدی نیست که شربت تریاک تلقی شود».

شربت گیاهی «آلرگارد» که از سوی صدا و سیما تبلیغ شده است، به دلیل استفاده از تریاک در ترکیبات آن مورد انتقاد قرار گرفته است.

رضا تویسرکان‌منش در واکنش به این انتقادها گفت که سازمان غذا و دارو ادعا کرده است میزان تریاک در این شربت بسیار رقیق شده و می‌تواند برخی از علائم کرونا مانند سرفه و درد را مدیریت کند.

شربت آلگارد که آذر ۹۹ مجوز تولید ۲۵ هزار واحد در روز را از سازمان غذا و دارو کسب کرده، بنا بر ادعای تولیدکنندگان آن تا ۹۹ درصد به درمان بیماران کرونا کمک کرده است.



افزایش قیمت بلیط پرواز ایران به هند با وجود اعلام ممنوعیت سفر

با وجود آنکه وزیر بهداشت و کشور ایران دستور به جلوگیری از انجام پرواز از مقصد هند از مبدا هند به ایران داده‌اند اما برخی سایت‌ها همچنان در حال فروش بلیط‌های پرواز این سفر هستند و خبرگزاری ایسنا گزارش کرده که برخی از این بلیط‌ها «قیمت‌های نجومی» دارد.

بنابراین گزارش قیمت برخی از این بلیط‌ها از ۸ میلیون تا ۱۳۱ میلیون تومان هم رسیده است.

پیشتر محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده بود: «براساس تصمیم وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در آن کشورها، کلیه پروازها به و از دو کشور هند و پاکستان از ساعت ۲۴ امشب ممنوع می‌شود.»



طرح سازمان بسیج برای «بیماریابی فعال» شکست خورد

شاهین محمدصادقی، رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور٬ تایید کرد که طرح «بیماریابی فعال» با محوریت این نیرو که از آذر ماه و با تبلیغات گسترده حکومتی تحت عنوان «طرح سلیمانی» آغاز شده بود، در عمل شکست خورده است و «به دلیل عدم پرداخت یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه درخواستی بسیج» و با نامه‌ وزارت بهداشت متوقف شده است.

گفت که «سه هفته پیش نامه‌ای به سازمان بسیج جامعه پزشکی فرستاده شده که در آن توقف اجرای این طرح اعلام شد.»

در طرح بیماریابی که با تبلیغات گسترده در پاییز سال ۹۹ و همزمان با اوج‌گیری موج سوم کرونا در ایران آغاز شد، به عنوان  «طرح سلیمانی» از سوی وزارت بهداشت و بسیج آغاز شد قرار بود وضعیت ابتلای اطرافیان افراد مبتلا به کرونا مورد بررسی قرار گیرد و بر اجرای قرنطینه افراد مبتلا به کرونا از طریق پایگاه‌های بسیج در محلات نظارت شود.

شاهین محمدصادقی در مصاحبه با روزنامه همشهری درباره دلیل شکست این طرح، گفت: «ما در مرحله اول با دولت و وزارت بهداشت توافق کردیم یک هزار و ۲۵۰ تومان در اختیار طرح بگذارند. از این مبلغ ۱۵۰میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و بیش از هزار میلیارد تومان پرداخت نشد.»

او گفت که از مدت‌ها پیش «اقدام خوبی که آغاز شده بود به طرحی بی‌جان و کم‌رمق در استان‌ها بدل شد» و افزود که «حاضر بودیم همچنان طرح را با کمک خیرین اجرایی کنیم اما با اعلام پایان اجرای طرح، دیگر شرایطی برای کار‌کردن فراهم نبود.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »