? زنده| سخنگوی شورای نگهبان: نظامیان در انتخابات «دخالت» نکنند ولی «شرکت» بکنند

 



سخنگوی شورای نگهبان: نظامیان در انتخابات «دخالت» نکنند ولی «شرکت» بکنند

سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری گفته منع قانونی برای حضور کسانی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه قانون لحاظ کرده عدم منع ورود اینگونه افراد است.

به تازگی سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران استعفا داده و گفته می‌شود او می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. پیشتر حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا اعلام نامزدی کرده‌بود. گفته می‌شود شمار دیگری از نظامیان از جمله رستم قاسمی ممکن است نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال اینده شوند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز گفته ایرادهای طرح قبلا گفته شده و مغایرت در اصول ۹۹ و ۱۱۵ و ۱۱۰ داشت و برخی از موارد برای اولین بار ذکر شد و با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد.



ارسال واکسن کوبایی به ایران برای آزمایش انسانی

کوبا از ارسال چندین دوز واکسن «سابرانا۰۲» به ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آمریکای لاتین، شرکت کوبایی بیوکوبا فارما گفت: «در راستای همکاری با دیگر کشورها در تولید واکسن کرونا، صد هزار دوز از واکسن سابرانا۰۲ به انستیتو پاستور ایران ارسال شد تا از این محموله برای آزمایش بالینی در ایران استفاده شود.»



مینو محرز: شروع واکسیناسیون ایرانیان از خرداد ۱۴۰۰

مینو محرز مدیر پروژۀ تحقیقات تولید واکسن ایرانی کرونا از شروع تزریق «کوو ایران» از خرداد ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: کادر درمان، سنین بالا و مأمورانی که با مردم سر و کار مستقیم دارند مانند پلیس و آتش‌نشانی در اولویت‌اند البته اگر تا آن زمان با واکسن های خارجی وارداتی واکسینه نشده باشند.

او ادامه داد: «و‌اکسن مثل قرص و دارو نیست که برخی تصور کنند می‌توان از خیابان ناصر خسرو تهیه کرد. به زنجیرۀ سرد و نگه‌داری نیاز دارد و سودجویان از استیصال مردم سوء استفاده می‌کنند. بسیاری از اطلاعاتی که در فضای مجازی ارایه می‌شود نادرست و غیر علمی است و عجله برای تهیه واکسن هم ناموجه است چون تا همه واکسینه نشوند فایده ندارد. اگر واکسن موجود باشد واکسیناسیون کمتر از ۶ ماه انجام خواهد شد. سیستم آماده است و فقط باید واکسن در اختیار باشد.»



روحانی: اقدام‌های ما درباره کرونا می‌تواند منبع دانشگاهی شود

حسن روحانی، رییس جمهوری، مدعی شد اقدام‌هایی که طی یک سال گذشته در ایران برای مقابله با شیوع کرونا انجام شده، «می‌تواند منبعی باشد برای کلاس‌های دانشگاهی».

او روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با تاکید بر تدوین این اقدامات به عنوان «نقشه راه برای آینده»، ادامه داد: «برخی از کارها در این مدت صددرصد و برخی بسیار موفق بوده است.»

روحانی جزئیات بیشتری از این اقدامات ذکر نکرد، اما در زمان آغاز شیوع کرونا در ایران، عملکرد دولت در زمینه شفافیت اطلاع‌رسانی و همچنین عدم قرنطینه شهرها با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد.

همچنین در ماه‌های اخیر انتقادهای فراوانی درباره کندی روند تامین واکسن کرونا در ایران مطرح شده است.

روحانی گفت: «خطر موج چهارم منتفی نیست و وجود دارد و هر لحظه ممکن است این خطر پیش بیاید.»

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۶۱ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.



نرگس محمدی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

دو نماینده پارلمان نروژ، نرگس محمدی فعال حقوق بشر را به همراه لُجین الهذلول فعال حقوق بشر عربستانی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کردند.

کاری اندرسن و کاری الیزابت کاسکی با اشاره به فعالیت‌های این دو زن عنوان کردند که «اعطای جایزه صلح نوبل به آنها نشان خواهد داد که تأکید بر احترام به حقوق زنان فراتر از خط‌کشی‌های دینی و سیاسی است که خاورمیانه را از هم جدا کرده است».

این نمایندگان در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای رادیو فردا ارسال شده است، نوشته‌اند: «احترام به حقوق انسانی زنان در غیاب تبعیض جنسیت محور، پایه‌های توسعه صلح‌آمیز در جامعه هر کشوری است. و حال در منطقه‌ای مملو از خشونت و تنش، مانند خاورمیانه، مشارکت زنان در سطحی برابر با مردان به کاهش تنش کمک می‌کند.»

آنها در ادامه بیانیه خود یادآور شده‌اند: «اهدای جایزه نوبل صلح به زنانی در هر دو سوی تیزترین خط تنش در خاورمیانه، ایران و عربستان سعودی، به معنای به رسمیت شناختن این پایه و اساس برای همزیستی مسالمت‌آمیز خواهد بود، و این زنان در هر دو کشور با پافشاری بر اینکه باید همه جمعیت کشورشان از آزادی و حق مشارکت بهره‌مند باشند، این پایه و اساس را می‌سازند». ‎‎

نرگس محمدی مهر ماه گذشته از زندان آزاد شد. او سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است که پیشتر با اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشکیل کارزار لغو اعدام به تحمل ۱۶ سال حبس محکوم شده بود.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »