? زنده| ملاقات پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی در ماه اسفند

 

 



ملاقات پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی در ماه اسفند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است طی سفری تاریخی به عراق که برای ماه اسفند برنامه‌ریزی شده، با آیت‌الله علی سیستانی، روحانی ارشد و یکی از مهمترین چهره‌های شیعه در عراق ملاقات کند.

به گزارش رویترز، این سفر همزمان با وخیم‌ شدن اوضاع امنیتی در بخش‌هایی از عراق و به دنبال اولین بمب‌گذاری انتحاری در بغداد در سه سال گذشته، اعلام شده است.

لوئیس روفائیل ساکو، رهبر کلیسای کلدانی عراق گفت که سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق برای پنجم تا هشتم ماه مارس (۱۵ تا ۱۸ اسفند) برنامه‌ریزی شده و از جمله شامل دعا و نیایش جمعی در بغداد و اربیل خواهد بود.

پاپ فرانسیس از موصل، مقر سابق گروه داعش بازدید خواهد کرد که جمعیت مسیحی چشمگیری دارد. بازدید از ویرانه‌های شهر باستانی اور در جنوب عراق از دیگر برنامه‌های این سفر است.

پاپ فرانسیس پیشتر در دهم ژانویه در مصاحبه‌ای از احتمال لغو سفر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد که آمادگی برای انجام سفر، از جمله واکسیناسیون همراهان پاپ، در حال انجام است.

آیت‌الله سیستانی، در میان اکثریت جمعیت شیعه عراق طرفداران بسیار دارد و از نفود گسترده‌ای در افکار عمومی و سیاسی این کشور برخوردار است.

پاپ فرانسیس پیشتر به کشورهای مسلمانی چون ترکیه، اردن، مصر، بنگلادش، آذربایجان، امارات متحده عربی و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده است.



صدور مجوز اضطراری واکسن روسی

کیانوش جهانپور٬ سخنگوی سازمان غذا و دارو٬ خبر از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک وی روسیه داد.

کیانوش جهانپور گفت که سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک وی، محصول شرکت گامالی کشور روسیه را به شکل محلول فریزشده و ویال های تک دوز/پنج دوز در ایران صادر شد.

جهان‌پور افزود که روند بررسی واکسن‌های دیگری از مبدا هند، چین، روسیه کماکان ادامه دارد.

این در حالی است که روزنامه جهان صنعت، در مطلبی به نقل از مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن روسی گفت: “تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است.”

او گفته که به عنوان عضوی از کادر درمان حاضر به تزریق این واکسن نیست چون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده و واکسن کرونا باید استاندارد جهانی داشته باشد و تایید شده باشد.

او تایید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا را ضروری خواند.



رییس مجلس: هیچ وظیفه‌ای در قبال برجام نداریم

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس٬ گفت که وقتی آمریکا به توافق برجام پایبند نیست، ایران نیز «هیچ وظیفه‌ای» در این زمینه ندارد.

قالیباف این موضوع را در بازدید از مجتمع هسته‌ای فردو در قم بیان کرده است.

به گفته رییس مجلس، «ایران در چند بُعد از (توافق برجام) تعهداتش را انجام نمی‌دهد. در صورت تصمیم به بازگشت به تعهدات خودشان، این امر زمان‌بر خواهد بود، برای ما هم که بخواهیم ارزیابی کنیم که آنها به تعهدات‌شان عمل می‌کنند، زمان خواهد برد.»

این در حالی است که قالیباف بدون اشاره به وزیر خارجه آمریکا، گفته است: «ما هیچ وظیفه‌ای نداریم که وقتی آن‌ها پایبند نیستند، ما باشیم. هر وقت آن‌ها به تعهدات‌شان عمل کردند یعنی رفع تمام تحریم‌ها و مشکلات بانکی و نفتی و تجاری ما برداشته شد، با گزارش به مجلس دوباره بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ به تعهدات خودمان می‌توانیم برگردیم.»


بازرسی منزل و ضبط لوازم الکترونیکی و دست نوشته‌های عمادالدین باقی


افزایش موارد ابتلا به کرونای جهش یافته در ایران

در پی افزایش موارد ابتلا به کرونای جهش یافته٬ مقام‌های رسمی در وزارت بهداشت ایران از افزایش بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای مختلف و در عین حال افزایش موارد ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور خبر می‌دهند.

سعید نمکی٬ وزیر بهداشت٬ خبر از آن داد که هفتمین مورد مبتلا به ویروس بریتانیایی نیز در مسافری ایرانی که از هلند وارد کشور شده، شناسایی شده است.

او با این حال اضافه کرد که هنوز «هیچ رد پایی از ویروس در نزدیکان و کسانی که اولین تماس را با این بیمار داشتند پیدا نکردیم.»

بر اساس گزارش‌ها، ویروس جهش‌یافته کرونا نه تنها قدرت سرایت بسیار بیشتری دارد، بلکه به دلیل تهاجمی‌تر بودن، افراد را سخت‌تر بیمار می‌کند. برخی از گزارش‌ها هم منتشر شده که این ویروس جدید به مرگ‌ومیر بیشتری منجر می‌شود.



افزایش ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی به ۱۷ کیلو

بهروز کمالوندی٬ سخنگوی سازمان انرژی اتمی٬ اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد کشور به حدود ۱۷ کیلوگرم رسیده است.

بهروز کمالوندی به ایسنا گفت که قانون را مو به مو اجرا می کنیم. مجلس و دولت درباره پروتکل الحاقی و لغو اجرای آن تصمیم گیری می کنند. ما در این باره آمادگی داریم، اجرای قانونی شدنی است.



معدوم سازی ۹۶۰ هزار قطعه طیور در پی آنفولانزای حاد پرندگان

سازمان دامپزشکی ایران از شیوع آنفولانزای حاد پرندگان در دست‌کم ۹ استان و معدوم شدن ۹۶۰ هزار قطعه پرنده خبر داد.

بهمن نقیبی،‌ معاون این سازمان،‌ روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «بنا بر آخرین آمار، ۳۴ کانون در ۹ استان کشور همچون خوزستان، البرز،‌ مرکزی، مازندران،‌ کرمانشاه،‌ خراسان جنوبی، تهران، اردبیل و آذربایجان غربی گرفتار آنفولانزای حاد پرندگان شدند.»

به گفته او،‌ ۹۶۰ هزار قطعه طیور درگیر این بیماری شده‌اند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی همچنین اشاره کرد طی روزهای اخیر گزارش جدیدی از درگیری بیماری در واحدهای طیور صنعتی در خراسان جنوبی وجود نداشته، اما آنفولانزای حاد پرندگان در طیور بومی روستایی گزارش شده بود.

از سویی نیز واحدهای طیور بومی در استان‌های خوزستان، البرز و کرمانشاه طی چند روز اخیر درگیر بیماری شدند.

این مقام دامپزشکی اشاره کرد: «طی یک تا دو ماه اخیر، بیماری آغاز شده و تقریبا تمامی کشورهای اروپایی، شرق آسیا و کشورهای همسایه ما درگیر این بیماری شدند.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »