? زنده| سخنگوی قوه قضائیه: روحانی باز آدرس غلط داد

 

 

 


دفترچه تامین اجتماعی از اول اسفند حذف می‌شود


سخنگوی قوه قضائیه: روحانی باز آدرس غلط داد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، اظهارات روز چهارشنبه هشتم بهمن رئیس‌جمهوری اسلامی پیرامون احضار وزیر ارتباطات را «مغالطه» خواند.

حسن روحانی روز چهارشنبه در واکنش به اعلام جرم دادستان کل کشور علیه وزیر ارتباطات گفت: «نمی‌توانند کسی را برای پهنای باند محاکمه کنند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد». اسماعیلی در واکنش به این اظهارات گفت که تشکیل پرونده و احضار وزیر ارتباطات ناظر بر پهنای باند شبکه‌های اجتماعی نیست و «باز هم آدرس غلط به مردم داده شد».

او به حسن روحانی توصیه کرده که «خوب است در ارتباط با کاهش ارزش پول ملی، وضعیت معیشت مردم، کنترل بازار و مرغ و تخم مرغ به مردم توضیح دهند که چرا وضعیت این‌گونه است».

 



حمایت طالبان از روند واکسیناسیون کرونای دولت افغانستان

طالبان حمایت خود را برای واکسیناسیون ویروس کرونا در افغانستان در حالی اعلام کرده که کابل از برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی ۱۱۲ میلیون دلار تعهد دریافت کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رویترز گفته که این گروه روند واکسیناسیون را که از طریق مراکز بهداشت در سراسر افغانستان انجام می‌شود، حمایت و تسهیل می‌کند.

مقام‌های کابل بر این باورند که شبه نظامیان طالبان گروه‌های واکسیناسیون را به این دلیل هدف قرار نمی‌دهند چون نمی‌توانند منزل به منزل دنبالشان بروند.

یکی از مقام‌های بهداشت و درمان افغانستان با اعلام تامین مالی برای این واکسیناسیون گفت، این برنامه ۲۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان را پوشش می‌دهد.

برنامه کوواکس یک طرح جهانی برای واکسیناسیون مردم در برابر کرونا در کشورهای فقیر و با درآمد متوسط است و هدفش ارسال دست کم دو میلیارد دوز از واکسن تا پایان سال جاری میلادی به منظور پوشش ۲۰ درصد از اکثریت جمعیت در معرض خطر در ۹۱ کشور با درآمد متوسط و فقیر است.


مرگ دام‌ها در رامهرمز در پی مصرف ضایعات نفتی


خودکشی دو دانش آموز دختر در دزفول

شب دوشنبه ۶ بهمن ماه دو دختر دانش آموز ۱۷ ساله در شهر دزفول استان خوزستان به زندگی خود پایان دادند. بر اساس آنچه منابع محلی اطلاع داده اند، «رقیه» و همکلاسی‌اش در یکی از مناطق ساحلی شهر دزفول با مصرف قرص برنج اقدام به خودکشی کردند. هنوز انگیزه این دو دختر جوان برای پایان بخشیدن به زندگی شان مشخص نیست و معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری دزفول حاضر به گفتگو در این باره نشد. / رکنا


 اولین محموله واکسن روسی قبل از ۲۲ بهمن می‌رسد

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته امیدواریم قرارداد با روس‌ها در خصوص واکسن کرونا همین امروز و فردا امضا شود و اولین محموله هم قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد.

این در حالی است که صبح امروز مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: « هیچ‌گاه از روسیه واکسن تهیه نمی‌کنیم»

به گفته او غیر از شرکت‌هایی که واکسن‌های آنها طبق گفته رهبری در دسترس نیست، واکسن چینی می‌ماند که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نگرفته است. بعدی نیز واکسن روسی است که واکسن‌ها را خودش تاییدیه می‌دهد و هیچ‌گاه از روسیه واکسن تهیه نمی‌کنیم. برای کوبا هم در فاز دو ترایال است. قدری از ما جلوتر است ولی هنوز نمی‌تواند در دسترس قرار گیرد، چون کار آن تمام نشده است.


رییس مرکز تحقیقات سرطان: سالانه قریب به ۱۵۰ هزار مورد سرطان جدید در کشور داریم



شمخانی: با همکاری «طالبان» با داعش می‌جنگیم

علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی مدعی شد که با همکاری «طالبان» با داعش می‌جنگیم.

هیئت سیاسی طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر معاون دفتر سیاسی این گروه که روز گذشته وارد تهران شده، صبح امروز با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

این در حالی است که پیشتر محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه٬ گفته بود که از نظر جمهوری اسلامی طالبان یک گروه تروریستی است.

روز گذشته طالبان اعلام کرده بود که هیئتی از این گروه به رهبری ملا برادر آخند، معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در قطر به دعوت رسمی جمهوری اسلامی، به ایران سفر کرده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته در توئیتر خود نوشته که روابط دو کشور، وضعیت مهاجران افغان و وضعیت فعلی سیاسی و امنیتی افغانستان و منطقه موضوعات مورد بحث در این سفر خواهند بود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها این سفر را تایید کرده است.

او گفت که قرار است این هیات با مقام‌های ایران از جمله وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدارهایی داشته باشد و در مورد روند صلح و مسایل مرتبط دیگر گفت‌وگو کنند.



مرکز آمار: نرخ تورم سالیانه از ۳۲ درصد گذشت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ۱۳۹۹ برای خانوار‌های کشور به ۳۲.۲ درصد رسید.
بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (۳۶.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (۲۸.۸ درصد) است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در دی ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۸۵.۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان زنجان با ۳.۳ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های مازندران و قم با ۰.۷ درصد افزایش است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ۴۶.۲ درصد است.
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (۵۵.۸ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۱.۵ درصد) است.
مرکز آمار ایران اعلام کرد: در دی ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۸۲.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.


 بازداشت یک نویسنده کرد در بوکان

صطفی ایلخانی‌زاده، نویسنده و مسئول موسسه فرهنگی و آموزشی «ادب»، در بوکان، بازداشت شده است.

این نویسنده کرد پس از برگزاری مراسمی در دفتر موسسه «ادب» به مناسبت دوم بهمن، سالروز تاسیس جمهوری کردستان توسط قاضی محمد بازداشت شده است.

در چند هفته گذشته نیروهای امنیتی بیش از ۷۰ شهروند کرد را در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و شهرهای تهران و کرج بازداشت کرده‌اند.



سازمان محیط زیست: عوامل آلودگی هوای کلانشهرها هم‌رده مواد رادیو اکتیو هستند

مهدی میرزایی قمی، رییس مرکز ملی و هوا اقلیم سازمان محیط زیست گفت که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون که به‌عنوان عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای ایران مطرح است جزو گروه اول مواد سرطان‌زا و هم‌رده با مواد رادیو اکتیو هستند.

میرزایی قمی همچنین گفت که که بنابر استانداردهای یورو۴ میزان گوگرد در سوخت باید زیر ۵۰ واحد در میلیون باشد اما گازوییل مصرفی در نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های اطراف تهران حدود ۶ تا ۷ هزار واحد در میلیون گوگرد دارد و گوگرد سوخت مازوت ایران تا ۲۰هزار واحد در میلیون است.

رییس مرکز ملی و هوا اقلیم سازمان محیط زیست افزود که در تهران سالانه بیش از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون تولید می‌شود و مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به تهران خسارت وارد می‌کند که این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است.



حمایت تمام قد رییس جمهوری از وزیر ارتباطات

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری،‌ ضمن اعتراض به احضار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با عدم اجرای حکم مسدود سازی اینستاگرام گفت «اگر قرار است کسی را محاکمه کنید،‌ باید من را محاکمه کنید.»

روحانی امروز در جلسه هیات دولت اشاره کرد: «وزیر جوان ارتباطات و وزیر سابق کار بزرگی کردند،‌ پهنای باند [اینترنت] کار بزرگی است. کسی را برای پهنای باند نمی‌توانند محاکمه کنند، دستور من بوده و اگر قرار است کسی را محاکمه کنید، من را باید محاکمه کنید.»

او افزایش پهنای باند اینترنت را «مبارزه با فساد» خواند و افزود: «اگر می‌خواهید کسی را احضار کنید باید من را برای فساد احضار کنید، نه وزیر من را.»

این واکنش رییس‌جمهور در پی احضار محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سوی قوه قضاییه و انتشار گزارش بازجویی از او صورت می‌گیرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »