? زنده| جمهوری اسلامی تصمیم برای خرید واکسن آسترازنکا آکسفورد را تایید کرد

 



سخنگوی دولت: تعطیلی اینستاگرام یک میلیون ایرانی را به بیکاری و فقر می‌کشاند

علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت، با انتشار یادداشتی در حساب اینستاگرامی خود، به دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که تعطیل کردن اینستاگرام «حدود یک میلیون ایرانی» را به سمت بیکاری و فقر می‌کشاند.

او در این باره توضیح داد که «بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هزار صفحه اینستاگرام ایرانیان دارای بیش از ۵ هزار دنبال‌کننده هستند؛ که در این میان ۲۸.۸ درصد از آن‌ها صفحات مربوط به فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها است. بر اساس این آمار یعنی حداقل ۱۱۵ هزار صفحه اینستاگرام وجود دارد که درآمد خانوارهایی را تأمین می‌کند.»

او در ادامه آورده است: «این امر بدین معناست که حتی اگر هر صفحه درآمد ۲ نفر یا ۲ خانواده را تأمین کند؛ یعنی ۲۳۰ هزار خانواده یعنی چیزی حدود ۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری گسترده امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند. با توجه به مطالعات تخصصی‌ام در وزارت کار، معتقدم هرگونه محدودسازی یا تعطیلی اینستاگرام، کوچ دادن حدود یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر می‌باشد.»



جمهوری اسلامی تصمیم برای خرید واکسن آسترازنکا آکسفورد را تایید کرد

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا،‌ روز دوشنبه ششم بهمن‌ماه به خبرگزاری ایرنا گفت وزارت بهداشت به دنبال واردات واکسن آسترازنکا از سوئد است.

او با اشاره به عدم اطلاع دقیق از جزییات،‌ از احتمال واردات این واکسن طی هفته‌های آینده خبر داد.

هفته گذشته نیز حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور، بدون ذکر نام شرکت تامین‌کننده اعلام کرده بود دولت تصمیم دارد با ورود اولین محموله واکسن خریداری‌شده،‌ عملیات واکسیناسیون در کشور را آغاز کند.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه در یک سخنرانی به مناسبت ۱۹ دی‌ماه٬ نه به روش‌های قدیمی مانند عنوان کردن عباراتی مانند «ولی من موافق نیستم»٬ «بهتر است نشود» حتی «به نظرم من خطاست»، بلکه به صورت قاطع اعلام کرد که ورود واکسن‌های آمریکایی یا انگلیسی به ایران ممنوع است و به فرانسه هم اعتماد ندارد. او در ادامه مدعی شد که پیش از این مخالفتش با خرید واکسن‌های کرونا را با دولت نیز در میان گذاشته و حتی برخلاف موارد گذشته مخالفتش را با این قید که «من تخصصی ندارم٬ اما …» نیز تخفیف ندارد.

بیشتر بخوانید: حکم حکومتی علیه واکسن؛ آغاز «خلافت اسلامی ایران»

آسترازنکا شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی است که در یک پروژه مشترک با دانشگاه آکسفورد بریتانیا اقدام به تولید واکسن کرونا کرد.



مینو محرز: از سوئد واکسن کرونا وارد می‎کنیم

مینو محرز٬ مسئول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی٬ گفت که واکسن سوئدی وارداتی با تکنولوژی Recombinant ساخته شده و مورد تایید است.

در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به تزریق واکسن کرونای وارداتی طی روزهای آینده گفت: اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر درمان است. اولویت دوم با افراد بالای ۷۰ سال و بیماران دیابتی، قلبی و ریوی و افرادی است که سابقه بیماری زمینه ای دارند و بعد گروه های دیگر که بیشتر با مردم در ارتباط هستند در اولویت های بعدی قرار می گیرند. ولی اولین بخش از واکسن وارداتی بیشتر برای کادر درمان و افراد در معرض خطر کووید خطرناک استفاده می شود.

وی با اعلام این خبر که واکسن مذکوراز کشور سوئد وارد می شود گفت: این واکسن مدرنا نیست و واکسن کوبایی هم نیست چون واکسن کوبایی هنوز فاز آخر خود را طی نکرده است. این واکسن از سوئد وارد می شود و مورد تایید ما است.



مفقود شدن ۵ کولبر در ریزش بهمن در مرز ایران و ترکیه

با گذشت ۶ روز از مفقود شدن ۵ کولبر در حادثه وقوع بهمن در ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه، به نظر می‌رسد که پرونده این هموطنان هم مثل دفعات قبل، با مرگ بسته خواهد شد. این ۵ کولبر ساکن روستای مرزی «کوران» از توابع «صومای برادوست» در استان آذربایجان‌غربی، روز ۲۹ دی ماه و به دنبال وقوع بهمن در معابر کوهستانی این منطقه مرزی مفقود شدند و شنیده‌های «اعتماد» حکایت از آن دارد که ظرف این روزها، جست‌وجوی مردم محلی برای زنده‌یابی یا پیدا کردن اجساد این کولبران در ارتفاعات پوشیده از برف هم بی‌نتیجه بوده است.

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: تا امروز، تنها واکنش دولت در مقابل مفقودی ۵ هموطن مرزنشین، این بوده که روز دوشنبه و پس از وقوع بهمن در این منطقه، سعید حقیقی؛ بخشدار «صومای برادوست» شهرستان ارومیه در یک گفت‌وگوی خبری، مفقودی این کولبران را تایید و اعلام کرد: «حوالی ظهر، با سقوط بهمن در ارتفاعات نوار مرزی ایران و ترکیه، ۵ تن از اهالی روستای کوران مفقود شدند که البته هنوز هویت مفقودین، معلوم نیست. با هماهنگی انجام شده با هنگ مرزی، اکیپی از اهالی روستا برای نجات مفقودان به منطقه اعزام شده‌اند اما به دلیل شرایط نامساعد جوی، تاکنون امکان برقراری ارتباط با این افراد فراهم نشده است.»
خبرگزاری ایرنا، همان روز و در ادامه انتشار صحبت‌های بخشدار منطقه، نوشت که «طبق برخی اخبار غیررسمی، جسد ۵ نفر از حادثه‌دیدگان سقوط بهمن، در خاک ترکیه توسط نیروهای امدادی این کشور از زیر بهمن یافت شده اما هنوز آمار دقیق و رسمی از حادثه‌دیدگان، در بهمن ماندگان و نجات‌یافتگان این حادثه مخابره نشده است.»


عنابستانی: سیلی نزدم اما سرباز گفت هر خری هستی برای خودت هستی

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس که متهم است به یک سرباز پلیس راهور که مانع از عبور خودروی او از خط ویژه شده بود، سیلی زده است، با رد این اتهام مدعی شد این سرباز به او گفته است «هر خری» هستی، برای خودت هستی و به شکم او باتوم زده است.

بیشتر بخوانید: از همه طرف «نظام»

این نماینده مجلس در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۶ بهمن منتشر کرده، نوشته است راننده او «جوان و بی‌تجربه» بوده و به سمت «خط ویژه» رفته که از آن مسیر تردد کند ولی با مخالفت و «توهین» سرباز مواجه می‌شود و او پس از شنیدن این حرف‌ها از ماشین پیاده شده و سرباز را هل داده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که آقای عنابستانی روز ۴ بهمن در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده بود که اصلا از ماشین پیاده نشده است.

در همین حال، علاوه بر شهادت چند نفر از شهروندان درباره سیلی‌خوردن سرباز، امروز در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از صحنه سیلی خوردن سرباز منتشر شده است که البته چندان واضح نیست.

علی اصغر عنابستانی علاوه بر تکذیب سیلی زدن به سرباز، یک افسر دیگر پلیس را متهم به توهین به نمایندگان مجلس کرده و خواستار برخورد با متخلفین شده است.

محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران، روز پنجم بهمن، درباره این ماجرا گفت که «ما مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری خواهد کرد.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »