? زنده| آمریکا آستان قدس رضوی را تحریم کرد

 



آمریکا آستان قدس رضوی را تحریم کرد

آمریکا ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را به فهرست «اتباع و افراد خاص تحریم شده» (SDN) این وزارتخانه اضافه کرد.

آستان قدس رضوی و موسسه دانش بنیان برکت از جمله نهادهایی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند.



ظریف: حکم بازداشت ترامپ در عراق با پیگیری جمهوری اسلامی صادر شد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، اعلام کرد صدور حکم بازداشت دونالد ترامپ در دادگاهی در عراق با پیگیری «زیاد» این وزارتخانه و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی صادر شده است.

ظریف در جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی-بین‌المللی جنگ ایران و عراق گفت که محل پیگیری کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهانش محاکم قضایی ایران و عراق است.

هفته پیش اعلام شد که دادگاهی در بغداد حکم بازداشت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، را به دلیل صدور دستور کشتن ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی صادر کرده است.

جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده که تعدادی از مقامات آمریکایی را به دلیل نقش داشتن در کشته شدن قاسم سلیمانی تعقیب خواهد کرد. با این حال برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که این اقدام تبلیغاتی است و جمهوری اسلامی امکان تعقیب قضایی آنان را ندارد.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون نیروهای حشد شعبی عراق، روز ۱۳ دی ۹۸ در فرودگاه بغداد در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شدند.



ابهامات تازه در پرونده مرگ قاضی منصوری

برادر قاضی غلامرضا منصوری که جسد وی همزمان با برگزاری جلسه محاکمه‌اش در تهران در رومانی پیدا شد مجددا ابهاماتی درباره مرگ وی مطرح کرده است.

برادر قاضی منصوری به خبرگزاری ایلنا گفته است: تماس‌های برادرم در دو، سه روز آخر به صورتی بود که به نظر می‌رسید در اختیار خود او نیست و مثل اینکه گروگان افرادی باشد، عمل می‌کرد و مانند کسانی که محدودیت گفتار و رفتار دارند و آزاد نیستند، بود، چون در مکالمات و سؤالاتی که اینجانب یا بستگان داشتیم در بعضی موارد در پاسخ انگشت اشاره‌شان را به معنی اینکه محدودیت دارند و ادامه ندهید مقابل دهانشان می‌گذاشتند و بسیار محدود صحبت می‌کردند و در حین صحبت صورتشان را مقابل دوربین موبایلشان می‌آوردند که اطرافشان دیده نشود.

وی گفته برادرش در نیمه‌‌های شب در چند تکه کاغذ پاره کوچک وصیت نامه‌اش را نوشته و برای چند نفر از بستگان از طریق واتس‌اپ فرستاده بود.

مقام‌های رسمی می‌گویند او به دلیل پرتاب شدن از هتل محل اقامتش جان باخته اما برادر قاضی منصوری می‌گوید جز بینی شکسته او نشان چندانی از احتمال پرت شدن از بلندی در بدن وی نبوده است.

قاضی منصوری متهم به دریافت نیم‌ میلیون یورو از باند اکبر طبری معاون امور مالی صادق لاریجانی در زمان ریاست قوه قضائیه بوده است. دادگاه می‌گوید او چند ماه پیش از محاکمه از ایران گریخت اما قاضی منصوری با ارسال پیامی تصویری گفته بود در صدد بازگشت به ایران است.



تهیه ۳۰ برنامه برای «حجاب و عفاف» دانش‌آموزان

علی حدادی٬ سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس٬ خبر از تهیه طرحی داد که بر مبنای آن نامزدهای شوراهای شهر و روستا باید ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات در آزمونی که از سوی وزارت کشور برگزار می‌شود شرکت کنند.

به گفته او این طرح در جلسات متعددی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مسئولان دستگاه‌های ذیربط در کمیسیون شوراهای مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

حدادی افزود: «یکی از موارد دیده شده در این طرح، نظارت در قبل و هنگام ثبت نام داوطلبان است به طوری که ۶ ماه قبل از ثبت نام داوطلبین باید در آزمونی که از سوی وزارت کشور برگزار می‌شود شرکت کنند البته این آزمون برای دوره ششم انتخابات شوراها اجرایی نیست.»

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: «تکمیل پرسشنامه از سوی داوطلبان و تغییر در ترکیب هیات نظارت بر انتخابات شوراها از دیگر مواردی است که در این طرح وجود دارد.»/ایلنا



متهم شدن عبدالله مومنی به «صادرات غیرقانونی کالا از آمریکا به ایران»

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای رسمی که روز سه‌شنبه منتشر کرد خبر داد که برای سه ایرانی به اتهام «صادرات غیرقانونی کالا» پرونده تشکیل داده است. این افراد به نقض تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران متهم شده‌اند.

در این بیانیه رسمی، نام این سه فرد آرش یوسفی جم، ۳۲ ساله، و ساکن انتاریوی کانادا، امین یوسفی جم، ۳۳ ساله، و ساکن انتاریوی کانادا، و همچنین عبدالله مومنی رُستنی، ۴۴ ساله، و «احتمالا» ساکن ایران قید شده است.

از این میان، مطابق این بیانیه، آرش یوسفی جم کمتر از یک ماه پیش در آمریکا دستگیر شده است.

این سه نفر در فاصله زمانی ژانویه ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۰۱۷ برای تهیه کالاهایی در آمریکا و ارسال آنها به ایران «تبانی کرده‌اند». ۹ بُرد الکتریکی و یک برد سی‌پی‌یو از جمله کالاهایی قید شده که این افراد سعی در صادرات‌شان داشته‌اند.

در کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا آمده است که متهمان «بدون گرفتن مجوزهای لازم» کالاهای آمریکایی را «از طریق امارات متحده عربی» به ایران رسانده‌اند.

این افراد در صورت محکومیت به پنج سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم خواهند شد.



مهدی کروبی از دبیرکلی حزب اعتمادملی استعفا کرد

در پی رد صلاحیت مهدی کروبی برای دبیر کلی حزب اعتماد ملی و عضویت در شورای مرکزی این حزب از سوی کمیسیون ماده ۱۰، وی از دبیرکلی حزب اعتمادملی استعفا کرد.

مهدی کروبی در نامه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خواسته تا با پذیرش استعفای وی، نسبت به انتخاب دبیرکل جدید اقدام کنند.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، چهار نفر از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی برای ادامه عضویت در این حزب رد صلاحیت کرده است. علاوه‌بر مهدی کروبی، رحیم ابوالحسنی از اعضای شورای مرکزی، حسین کروبی (فرزند مهدی کروبی) و همچنین اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی این حزب، رد صلاحیت شده‌اند.

مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز از زمستان ۱۳۸۹ به دستور رهبر جمهوری اسلامی در خانه محصور شده است اما تاکنون هیچ حکم محکومیتی برای او صادر نشده است.



کشته شدن ۱۶ تن از نیروهای سپاه و حز‌ب‌الله در حمله هوایی اسرائیل به سوریه

رادیو فردا به نقل از یک گروه ناظر بر تحولات سوریه چهارشنبه ۲۴ دی ماه اعلام کرد در حمله هوایی احتمالی اسرائیل به اهدافی در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه دست‌کم ۱۶ نیروی نظامی سوری و شبه نظامی مورد حمایت ایران کشته شده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا بامداد چهارشنبه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیل مناطقی در دیرالزور و البوکمال در شرق سوریه و نزدیکی مرز عراق را هدف قرار دادند.

طبق این گزارش مقامات نظامی در حال بررسی خسارات و تلفات این حمله هستند.

در همین زمینه، دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، نیز گفته است، در این حملات ۱۶ نفر کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اضافه کرده است، جنگنده‌های اسرائیلی در ۱۸ حمله هوایی دو پایگاه در شهر دیرالزور و پایگاه‌هایی در البوکمال را هدف قرار دادند.

طبق این گزارش در این حملات، پنج سرباز سوری و ۱۱ نفر دیگر ، از جمله از نیروهای سپاه پاسداران، حزب الله عراق و تیپ فاطمیون کشته شدند.

لشکر فاطمیون متشکل از شیعیان افغان است که در جریان جنگ داخلی سوریه از سوی سپاه پاسداران به این کشور اعزام شدند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »