? زنده| تشکیل کمیته «پیگیری آزار جنسی» در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

 



تشکیل کمیته «پیگیری آزار جنسی» در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای رسیدگی به «آزار و سوءرفتار جنسی» یک کمیته تشکیل داده است.

به نوشته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، هدف اصلی «کمیته پیگیری آزارجنسی و حمایت از روزنامه‌نگاران آسیب‌دیده» آموزش ‌و تحدید موضوع و در صورت لزوم راهنمایی اهالی رسانه و ارایه مشاوره‌های گوناگون و در حد ممکن بررسی موارد خاص است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تاکید کرده که «اهدف این کمیته حقیقت‌یابی نیست زیرا این مسأله فراتر از امکانات و صلاحیت‌های حرفه‌ای است.»

این کمیته در پی انتشار اخباری مبنی بر وقوع آزار جنسی در بین روزنامه نگاران منتشر شد.



تایید حکم ۲۴ سال زندان صبا کردافشاری به دلیل اعتراض به حجاب اجباری

دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وکلای صبا کردافشاری که به خاطر اعتراض علیه حجاب اجباری به ۲۴ سال زندان محکوم شده است را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، پس از درخواست وکلای مدافع خانم افشاری برای اعاده دادرسی و بررسی مجدد پرونده این متهم، شعبه ۲۸ عالی دیوان کشور این درخواست را رد کرد و بدین ترتیب حکم زندان او تایید شده است.

حکم ۲۴ سال زندان برای این فعال مدنی درباره سه اتهام صادر شده و طبق قانون مجازات اسلامی بالاترین حکم صادره که در این پرونده ۱۵ سال زندان به اتهام «فساد و فحشا» بوده است، اجرا می‌شود.

صبا کرد افشاری که یکی از فعالان کمپین «چهارشنبه‌های سفید» بود که خرداد ۹۸ در تهران بازداشت شد.

پس از مدتی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران این فعال مدنی را به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت‌ونیم سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌ونیم سال حبس محکوم کرد.



پیام تسلیت جمعی از فعالان ملی مذهبی و نواندیشان دینی خارج از کشور به نرگس محمدی

جمعی از فعالان ملی و مذهبی ضمن صدور پیامی درگذشت مادر نرگس محمدی را تسلیت گفتند.

 نرگس محمدی٬ زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر مهرماه امسال مهرماه امسال از زندان آزاد شد. اما تنها پس از یک ماه مادر او در اثر ابتلا به بیماری کرونا در گذشت.

در این پایم تسلیت فعالان ملی مذهبی و نواندیشان دینی خارج از کشور در گذشت عذرا بازرگان٬ مادر نرگس محمدی٬ را به او تسلیت گفتند.

متن کامل این بیانیه به همراه نام امضا کنندگان آن را اینجا بخوانید.



چهار تا پنج میلیارد دلار پول ایران در ایتالیا بلوکه شده است

احمد پورفلاح، رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، اعلام کرد که چهار تا پنج میلیارد دلار پول ایران در ایتالیا بلوکه شده است.

او ضمنا تایید کرد که تحریم‌های اقتصادی، نپیوستن ایران به پیمان FATF و نداشتن سیستم بانکی سوئیفت زیان سنگینی به جمهوری اسلامی وارد کرده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته است که حدود چهار تا پنج میلیارد دلار درآمد ایران از صادرات سوخت در بانک‌های ایتالیا بلوکه شده و جمهوری اسلامی به آن دسترسی ندارد.

او اضافه کرد که زمانی ایتالیا «شریک اول تجاری ایران بود» تا جایی که تا ده سال پیش حجم معاملات ایران و ایتالیا به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو (حدود دو میلیارد دلار) رسید و «ایتالیا تقریبا همه نیاز پالایشگاه‌هایش را از ایران تأمین می‌کرد”. او ابراز تأسف می‌کند: «امروز ایتالیا یک بشکه نفت هم از ما نمی‌خرد.»

پورفلاح همچنین گفت: «معاملات ایران و ایتالیا به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار رسیده که بسیار ناچیز است ولی به نسبت ارتباط با بقیه کشورها، ارتباط ما با ایتالیا هنوز قطع نشده و به صورت مویرگی هنوز ادامه دارد.»



روسای ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی خواستار تعطیلی سراسری شدند

افزایش شمار قربانیان و موارد جدید ابتلا به کرونا در ایران باعث نگرانی روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است. آن‌ها در نامه‌ای سرگشاده به وزیر بهداشت خواستار تعطیلی حداقل دو هفته‌ای سراسری در ایران شده‌اند.

اخبار رسمی حکایت از افزایش شمار موارد جدید ابتلا به کرونا در ایران و همچنین افزایش شمار قربانیان بیماری کووید-۱۹ دارد.

همین موضوع نگرانی روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در ایران را سبب شده است. آن‌ها در نامه سرگشاده خود خطاب به سعید نمکی نوشته‌اند: «ما امضاکنندگان این نامه خواستار جدی تر شدن رویکردهای مدیریت فرابخشی و افزایش هماهنگی‌های بین بخشی به بحران همه گیری کرونا و البته در راس همه در این مقطع، تعطیلی حداقل دوهفته‌ای سراسری همراه با اعمال محدودیت جدی در سفرهای بین شهری و رفت و آمدهای غیر ضروری درون شهری همگام با ادامه محدودیت‌های اعمال شده قبلی، نظارت همه جانبه و موثر بر نحوه اجرایی شدن آن و نیز برخورد قاطع و بازدارنده با برگزارکنندگان هرگونه گردهمایی و تجمع در سراسر کشور هستیم.»

روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به موج دوم کرونا در نیم‌کره شمالی بر الزام اجرای این خواست‌ها و پیش‌بینی محدودیت‌های اعلام شده تاکید کرده‌اند.



نقش شهرداری در تخریب کلیسای ادوِنتیست‌های تهران

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه ۱۸ آبان، با انتقاد از تخریب یک کلیسا در تهران برای تبدیل شدن به مرکز تجاری، گفت شهرداری تهران هم در این تخریب نقش دارد.

این عضو شورای شهر همچنین گفت که «تا حالا سابقه نداشته یکی از مراکز دینی تخریب شود اما حالا شاهد هستیم که یکی از معابد دینی در محدوده خیابان جمهوری در حال تبدیل شدن به مرکز تجاری است».

هفته پیش خبرگزاری ایسنا از تخریب شبانه باقی‌مانده کلیسای اَدْوِنتیست‌ها که در همسایگی هتل و کافه نادری تهران قرار دارد، خبر داده بود.

مهدی شادکام، فعال میراث فرهنگی، شروع روند تخریب فضای داخلی این کلیسا را سال ۱۳۹۴ اعلام کرده و گفته است در آن زمان «با نامه‌نگاری‌های انجام‌شده با شهرداری تخریب در آن زمان متوقف شد».

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد تخریب دیگر بخش‌ها از داخل به صورت تدریجی انجام شده تا از بیرون مشخص نباشد تا شامگاه دهم آبان که دیواره بیرونی و صلیب هشت‌متری آن نیز تخریب می‌شود.

کلیسای ادونتیست‌ها به‌رغم قدیمی بودنش در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و خریداری آن توسط یک مالک شخصی عامل اصلی تخریب این کلیسا اعلام شده است.



وضع مقررات منع رفت و آمد در تهران

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران٬ زمان آغاز محدودیت تردد در پایتخت را اعلام کرد.

به گفته استاندار تهران محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۴ آبان اعمال خواهد شد و این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

بندپی در این رابطه توضیح داد: «به جز مشاغل ضروری شامل مراکز درمانی داروخانه‌ها، مراکز آتش‌نشانی، امداد و نجات، آمبولانس‌ها، خدمات سرویس‌های عمومی آب و برق و تلفن و سوپری‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بقیه مشاغل به مدت یکماه از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه از ساعت ۱۸ تا صبح فردای آن روز تعطیل می‌شود.»

در روزهای گذشته اختلاف مسئولان بر سر تعطیلی و قرنطینه کامل پایتخت بالا گرفته بود.

با افزایش بی‌سابقه مرگ‌های ناشی از کرونا، رییس شورای شهر تهران، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران و نماینده مجمع نمایندگان تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا خواهان قرنطینه کامل پایتخت شده بودند.

اما دیروز از قول استاندار تهران اعلام شد که «پس از بررسی ابعاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران، احتمال این تعطیلی منتفی شد.»



میزان باروری در ایران به پایین ترین نرخ در ۸ سال اخیر رسید

بررسی نمودارهای منتشره مرکز آمار ایران، گویای نزولی بودن میزان باروری در هشت سال اخیر است که کمترین آن مربوط به سال گذشته با تولد ۱.۲ کودک بود.

میزان باروری در واقع تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوران باروری خود (معمولا از ۱۵ تا ۴۹ سال سن) به دنیا می‌آورد.

میزان باروری کل ایران بین سال­‌های ٩٠ تا ٩٨ افت و خیزهایی را تجربه کرده است. این شاخص در نیمه نخست دهه ٩٠ با شیب ملایمی رو به افزایش گذاشته، به گونه­‌ای که از ۱.۷۵ فرزند در سال ٩٠ به حدود ٢.٠٧ فرزند در سال ٩۶ رسیده است. سپس این شاخص رو به کاهش گذاشته و در سال ٩٨ به میزان ١.٨ فرزند کاهش یافته است.

براساس داده‌های سازمان ثبت احوال کشور، تعداد ولادت‌های ثبت شده در سال ٩٠ برابر با یک میلیون و ٣٨٢ هزار و ١١٨ تولد بوده که در سال ٩۵ به یک میلیون و ۵٢٨ هزار و ۵٣ تولد افزایش یافته است، اما تعداد ولادت در کل کشور از سال ٩۵ تا ٩٨ روند کاهشی داشته و پارسال تعداد موالید به یک میلیون و ١٩۶ هزار و ١٣۵ ولادت کاهش یافته است.

الگوی سنی باروری نشان‌دهنده کاهش میزان باروری کل در همه سنین از جمله گروه‌­های سنی ٢۴-۲۰ و ۲۹-۲۵ و ۳۴-۳۰ ساله در سال ٩٨ است.

این تغییر بیانگر کاهش باروری به‌ویژه در بین گروه سنی جوان است که به نوبه خود سهم بسزایی در کاهش میزان باروری کشور داشته است.



دولت ترامپ «سیلابی» از تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند

وبسایت خبری- تحلیلی اکسیوس و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۸ آبان خبر دادند که دولت دونالد ترامپ در ده هفته مانده تا روز ادای سوگند ریاست‌جمهوری جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، «سیلابی» از تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند.

بر اساس این گزارش‌ها، «سیلاب تحریم‌های شدید و جدید» در نتیجه همکاری آمریکا با اسرائیل و چند کشور حاشیه خلیج فارس تنظیم شده است.

این دو رسانه خبر داده‌اند که در همین زمینه، الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، که به اسرائیل سفر کرده است روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل در اورشلیم دیدار و آخرین رایزنی‌ها را در مورد این تحریم‌های تازه علیه ایران با آن‌ها انجام داد.



چهار شهروند آلمان در ایران زندانی هستند

دولت آلمان تایید کرده است که به جز ناهید تقوی،‌ سه شهروند دیگر این کشور هم به «دلایل سیاسی» در ایران بازداشت شده‌اند.

روزنامه دی‌ولت آلمان روز ششم آبان در گزارشی این خبر را به نقل از مقام‌های دولت آلمان منتشر کرده و نوشته است که این بازداشت‌ها احتمالا با هدف افزایش فشار سیاسی بر دولت آلمان صورت گرفته است.

در این گزارش اشاره نشده که هدف حکومت ایران از افزایش فشار سیاسی، گرفتن چه امتیازی است ولی پیش از این، در ارتباط با پرونده بازداشت دوتابعیتی‌ها یا شهروندان خارجی بازداشت‌شده در ایران مواردی چون تبادل زندانی، گرفتن امتیازهای مالی و … مطرح بوده است.

خبر بازداشت ناهید تقوی روز ۲۸ مهرماه امسال منتشر شد و در گزارش دی‌ولت نیز فقط به نام خانم تقوی اشاره شده و نامی از سه شهروند دیگر برده نشده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »