? زنده| حکم بازداشت حمید نوری بار دیگر تمدید شد

 

مدرسه‌ای در سیستان



حکم بازداشت حمید نوری بار دیگر تمدید شد

ایرج مصداقی فعال سیاسی و پژوهشگر در صفحه توییترش خبر داد که حکم بازداشت حمید نوری برای دوازدهمین بار تمدید شده و این متهم تا ۱۱ نوامبر در زندان استکهلم خواهد ماند.

حمید نوری از متهمان پرونده کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ نوامبر سال گذشته با شکایت ایرج مصداقی و پیگیری کاوه موسوی در مرز سوئد بازداشت شد.

به گفته مصداقی، نوری دادیار زندان گوهردشت و یکی  از هشت عضو “هیئت اعدام” در این زندان در جریان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ بود.



ایران در پایین‌ترین رده آزادی اینترنت در جهان

خانه آزادی» (فریدام هاوس) در گزارش سالانه خود درباره آزادی اینترنت در جهان که روز چهارشنبه ۲۳ مهر منتشر شد، بار دیگر از ایران به‌عنوان یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت نام برد.

رادیو فردا خبر داد که این نهاد مدنی آمریکایی در گزارش خود به سرکوب معترضان در آبان ۹۸ در ایران اشاره کرده و گفته است دولت جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراض‌ها، دسترسی شهروندان خود به اینترنت را قطع کرد.

اواخر آبان ۹۸ و به دنبال گسترش اعتراضات خیابانی در بیش از صد شهر ایران که جرقه آن در اعتراض به افزایش سه‌برابری قیمت بنزین خورد، دسترسی به اینترنت جهانی دست‌کم به مدت پنج روز فقط حدود پنج درصد بود.

خانه آزادی در گزارش خود با اشاره به این‌که برخی دولت‌ها به بهانه همه‌گیری کرونا بر شدت کنترل و سانسور اینترنت افزوده‌اند، تأکید کرده که ایران، روسیه و چین حوزه خصوصی شهروندان را نادیده گرفته و به بهانه حفظ امنیت، به اطلاعات حساس کاربران دسترسی دارند.

گزارش خانه آزادی همچنین نسبت به حرکت‌هایی در چین و ایران برای ساخت اینترنت داخلی و قطع ارتباط با دنیای آزاد ابراز نگرانی کرده است.



روحانی: از هفته بعد می‌توانیم اسلحه بخریم و بفروشیم

حسن روحانی، رییس ‌جمهوری٬ در نشست هیئت دولت ایران پایان تحریم تسلیحاتی ایران از روز یکشنبه هفته آینده را دستاورد برجام خواند.

او گفت: «آنها که می‌گویند برجام چه خاصیتی داشته، این یکی از کارهای برجام است که از این به بعد می‌توانیم اسلحه را به هر کشوری که خواستیم بفروشیم یا از هر کشوری که خواستیم بخریم.»

آمریکا لغو تحریم تسلیحاتی ایران را نمی‌پذیرد و گفته است با کشورهایی که با ایران مبادله تسلیحاتی داشته باشند، برخورد خواهد کرد. کشورهای اروپایی و روسیه و چین با این نظر آمریکا مخالف هستند.



عبور و مرور در پنج کلان‌شهر ایران ممنوع شد

وزیر بهداشت ایران از منع رفت و آمد در پنج کلان‌شهر در ایام تعطیلات پیش رو خبر داد.

سعید نمکی گفته است: «دیروز خدمت رئیس‌جمهور درخواستی ارائه دادیم تا در پنج شهر مهم که شیوع کرونا بالا است مثل تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه اجازه دهند در ایام تعطیلی پیش ر‌و منع عبور و مرور اعمال کنیم و رئیس‌جمهور با این درخواست موافقت کردند.»

به گفته وزیر بهداشت: «ویروس دچار جهش‌هایی شده و اینکه بیماری‌افزایی آن چقدر افزایش پیدا کرده مشخص نیست اما در گرفتار کردن مردم جهت زیادی داشته و زنگ خطر جدی برای همه مردم ایران است.»

روز شنبه آینده در ایران تعطیل عمومی است و به همین دلیل نسبت به افزایش سفر و رفت و آمد و در نتیجه افزایش مبتلایان به کرونا نگرانی وجود دارد.



آغاز مذاکرات لبنان و اسرائیل بر سر مرزهای آبی

لبنان و اسرائیل که پس از دهه‌ها مناقشه همچنان در وضعیت جنگی به سر می‌برند، از امروز چهارشنبه  (۲۲ مهر ۹۹) گفتگوها برای حل اختلافات دیرین بر سر مرزهای آبی در دریای مدیترانه را آغاز می‌کنند.
 این مذاکرات تحت میانجی‌گری و تلاش دیپلماتیک سه ساله ایالات متحده صورت می‌گیرد که خبر آن چند هفته پس از تشدید فشار بر متحدان حزب‌الله لبنان اعلام شده است.

گروه‌های شیعی حزب‌الله لبنان و امل، بامداد همین روز گفتند که ترکیب هیئت اعزامی لبنان برای مذاکرات مرزی دریایی با اسرائیل را رد می‌کنند، زیرا شامل غیرنظامیان است.

این گروه‌ها، در بیانیه‌ای مشترک گفتند که بر اساس تفاهم بود قرار بود تنها مقام‌های نظامی به این مذاکرات بروند و بنابراین خواستار بازگشت فوری به این تصمیم و تشکیل هیئتی مطابق با توافق‌نامه شدند.



معاون وزیر بهداشت: آمار قربانیان واقعی بیماری کرونا تا دو برابر آمار رسمی است

ایرج حریرچی٬ معاون وزیر بهداشت٬ آمار قربانیان بیماری کرونا بیشتر از آمار اعلامی است.

او در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که آمار قربانیان واقعی بیماری کرونا می‌تواند تا دو برابر آمار رسمی باشد.

حریرچی در این رابطه توضیح داد که آماری که روزانه از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود٬ مربوط به کسانی است که تست کرونای آن‌ها ثبت بوده در حالی که عده‌ زیادی روزانه از این بیماری فوت می‌کنند٬ بدون اینکه ابتلای آن‌ها به این بیماری مشخص شده باشد.

معاون وزیر بهداشت افزود که بسته به هر استان باید رقم رسمی را بین یک و نیم تا دو برابر کرد تا به رقم واقعی فوت‌شدگان برسیم.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »