? زنده| نجیب مایل هروی، پژوهشگر افغانستانی، تابعیت ایرانی گرفت

 



نجیب مایل هروی، پژوهشگر افغانستانی، تابعیت ایرانی گرفت

به گفته محمدتقی هاشمی٬ مدیرکل امور اتباع خارجی استانداری خراسان رضوی٬ نجیب مایل هروی، پژوهشگر و استاد زبان فارسی، «پس از خواندن سوگندنامه و انجام آزمون تابعیت» شهروندی ایران را دریافت کرد.

محمدتقی هاشمی گفت که اسناد تابعیتی نجیب مایل هروی “در ماه‌های آینده” صادر خواهد شد. او افزود سند مالکیت آپارتمان و بیمه بازنشستگی نجیب مایل هروی نیز در دست پیگیری است.

اعطای تابعیت ایرانی به این محقق صاحب‌نام پس از آن صورت گرفت که فرزندش، شهاب مایل هروی، در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت اقامتی پدرش، خرداد ماه امسال در مقابل نمایندگی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مشهد خودسوزی کرد.

انتشار تصاویر وی با سر و صورتی سوخته در شبکه‌های اجتماعی موجی از اعتراض‌ها را از سوی کاربران ایرانی و افغان نسبت به تبعیض علیه افغان‌های ساکن ایران به‌همراه داشت. مایل هروی در بیست و دومین دوره جایزه کتاب سال  ۹۳ نشان درجه یک هنری از ایران دریافت کرد.



اولین تراکنش مالی از طریق کانال تجاری انسان‌دوستانه سوئیس انجام شد

دولت سوئیس بامداد دوشنبه، ششم مرداد، خبر داد که یک شرکت داروسازی این کشور نخستین تراکنش خود را با ایران از طریق کانال تجاری انسان‌دوستانه سوئیس انجام داده است.

عملیات آزمایشی برای استفاده از این کانال، جهت رساندن غذا و دارو به ایران، ماه ژانویه آغاز شده بود. اکنون مقام‌های سوئیسی می‌گویند که صدور نخستین محموله به ایران از این طریق انجام و تکمیل شده است./رادیو فردا



ایران ماکت یک «ناو هواپیمابر آمریکایی» را به خلیج فارس منتقل کرد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند نیروهای نظامی ایران ماکت یک شناور هواپیمابر را که شبیه به ناو آمریکایی نیمیتز ساخته شده، به تنگه هرمز منتقل کرده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش داده یکی از این تصاویر که در روز پنجم مرداد توسط شرکت فناوری مکسار مستقر در آمریکا گرفته شده، نشان می‌دهد که یک قایق تندروی ایرانی به سمت این مدل کپی‌شده در آب‌های تنگه هرمز در حرکت است.

بی‌بی‌سی فارسی به نقل از رویترز نوشته در تصویر ثبت‌شده دیگری، ماکت چند هواپیمای جنگی نیز روی عرشه شناور کپی‌شده دیده می‌شوند.

احتمال می‌رود این ماکت برای تمرین هدف‌گیری در یک مانور نظامی مورد استفاده قرار بگیرد. فرمانده ربکا رباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، در واکنش به این تصاویر گفته: «ما نمی‌توانیم بگوییم که ایران امیدوار است با ساختن این ماکت به چه چیزی دست پیدا کند یا اینکه با استفاده از چنین ماکتی در تمرین‌های نظامی یا یک سناریوی تمرینی تهاجمی به دنبال چه ارزش تاکتیکی است.»

این مقام آمریکایی اضافه کرده: «ما به توانایی نیروهای دریایی‌مان در دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید دریایی اطمینان داریم.»



بنیاد مستضعفان سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان سود کرده است

پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان، میزان سود عملیاتی ناخالص این بنیاد در سال گذشته را هفت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ مالیات خواهد بود.»

به گفته او ۴۰ درصد از این سود به «شرکا و سهامداران بنیاد» خواهد رسید. فتاح با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در «طول سال‌های گذشته مالیات پرداخت کرده« اضافه کرد که این بنیاد بدهی مالیاتی ندارد./خبرگزاری مهر



علی ربیعی به کرونا مبتلا شد

علی ربیعی٬ سخنگوی دولت٬ به کرونا بتلا شد.

به همین دلیل جلسه هفتگی علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت به دلیل ابتلای وی به کرونا این هفته برگزار نمی شود.

با توجه به بروز برخی علائم و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ربیعی از اواخر هفته گذشته در منزل قرنطینه بوده و باتوجه به اینکه تست اولیه کرونای او مثبت شده و به منظور بررسی‌های بیشتر و بنا به تاکید پزشکان در بیمارستان بستری شده‌ است.



تکذیب قتل‌های زنجیره‌ای زنان در کرمان

کوروش احمد یوسفی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در ماهان را تکذیب کرد.

یوسفی گفت که اکثر مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص این قتل‌ها صحت ندارد، اما اشاره‌ای به بخش‌هایی که صحت دارد نکرد.

او در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: «متأسفانه برخی از افراد بدون هیچ سند و مدرکی اقدام به انتشار شایعات بی‌پایه و اساس در شبکه‌های مجازی می‌کنند که به شهروندان آسیب وارد می‌کند.

روز گذشته دادستان کرمان تایید کرد که جسد آرش کسروی، موبد زرتشتیان کالیفرنیای آمریکا، و دو دوست همراهش در ویلایی در ماهان کرمان پیدا شده و آنان به قتل رسیده‌اند.


https://twitter.com/mahtabgholizade/status/1287659140513443841


حمایت رییس مجلس از انتصاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات: نشان دهید فرزند گام دوم انقلاب است

جلسه معارفه مهرداد بذرپاش٬ به عنوان رییس جدید دیوان محاسبات امروز برگزار شد.

محمدباقر قالیباف٬ رییس مجلس با دفاع از انتخاب او٬ گفت: »هر چه بود گذشت از امروز عمل شما مهم است. مردم براساس عمل شما قضاوت می‌کنند.»

رییس مجلس در ادامه از «رقابت جدی، ایثارگرانه و مومنانه» کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات خبر داد و از رای نمایندگان برای ریاست بذرپاش حمایت کرد.

او همچنین از بذرپاش خواست تا نشان دهد «فرزند گام دوم انقلاب است.»

بذرپاش نیز در این جلسه مدعی شد: «با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد.» او در ادامه خطاب به منتقدانش گفت که «از همه آنها گذشته» است.

او وعده داد: «از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم٬ پای بیت‌المال در میان است و شوخی ندارم.»

بذرپاش روز اول مرداد امسال توانست که ۱۵۸رای موافق از میان ۲۴۴ نماینده حاضر در نشست علنی مجلس را به‌دست آورد و رئیس دیوان محاسبات شود.

با این حال در روزهای گذشته اسناد متعددی درباره جعل سوابق کاری مهرداد بذرپاش در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام از جمله معترضان بود که با انتشار نامه‌ای اعلام کرد آقای بذرپاش «سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» برای پذیرش این سمت را ندارد و پذیرش او برای چنین سمتی «از اساس غیرقانونی است».


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »