پرونده ویژه فساد؛ وزارت اطلاعات

 داماد وزیر اطلاعات؛ کار چاق‌کن بدهکاران بانکی و «فعالِ» حوزه برق

‌زیتون ـ فریبرز کلانتری: یکی از نام‌هایی که در دادگاه علی دیواندری، مدیر عامل سابق بانک‌های ملت و پارسیان مطرح شد، احسان سخایی، داماد محمود علوی، وزیر اطلاعات بود. فساد او اما تنها به موضوع این دادگاه ختم نمی‌شود، سخایی کارگزار یا به عبارت بهتر کار چاق کن یکی دیگر از بدهکاران بانکی به نام عبدالحسین فضل‌الهی هم هست.

فرد رو به تصویر، علی دیواندری

در جلسه دادگاه دیواندری نام احسان سخایی به عنوان کار چاق‌کن فردی به نام سید عبدالله دستغیب که گیرنده تسهیلات کلان بانک ملت بود، آورده شد. سخایی توانسته بود با رانت سیاسی و سواستفاده از قدرت، ۲۲۰ میلیارد تومان بخشودگی برای تسهیلات دستغیب دریافت کند. 

البته این خبر کمی بعد توسط سبزواری، مدیرعامل شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت که مسئول وصول مطالبات این بانک است تکذیب شد و بعد از آن هم دیگر دادگاه دیوانداری به شکل غیرعلنی برگزار شد.

از سوی دیگر احسان سخایی و سید شهرام دستغیب (برادر عبدالله دستغیب)، در شرکت «سندکو آی جی» سوئیس در تهران، همکار بودند.

عبدالله دستغیب به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی در فساد بانکی در ایران مطرح است و در همان دادگاهِ علی دیواندری عنوان شد که دستغیب با استفاده از نفوذ نزدیکان، دوستان و همدستانش از بازپرداخت رقمی بالغ بر هزار میلیارد تومان بدهی به نهادهای مالی و دولتی ایران فرار کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، احسان سخایی، در سال نود و پنج، چندین شرکت تاسیس می‌کند که موضوعاتی مثل واردات، صادرات، تولید، توزیع، پخش، مدیریت انرژی و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود.

یکی از نام‌هایی که در دادگاه علی دیواندری مطرح شد، احسان سخایی، داماد محمود علوی، وزیر اطلاعات بود اما فساد او تنها به این موضوع ختم نمی‌شود، او کار چاق کن یکی دیگر از بدهکاران بانکی به نام  عبدالحسین فضل‌الهی هم هست.

احسان سخایی، در شرکت غدیر انرژی فتا، با گروه سرمایه‌گذاری غدیر که از غول‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران است، همکار بود. او شرکت‌های «مروارید شرق پارسیان» و موسسه «تدبیر همگامان عدالت باروک» را در دهه نود منحل کرد.

همچنین شرکت‌های «بهتا تجارت» و «راهبران بندر فریدون‌کنار» از جمله شرکت‌های اقماری داماد علوی است که سابقه همکاری با شرکت‌های بانک ملت را نیز در کارنامه دارند.

احسان سخایی،فرزند سید محمدباقر سخایی است. محمد باقر سخایی سیاستمداری بود که از معاونت مالی اداری هیات دولت محمد علی رجایی تا وزارت امور خارجه  دولت هاشمی رفسنجانی، قائم مقامی معاون رئیس جمهور در دولت سید محمد خاتمی و همچنین  سفارت سابق ایران در تونس، امارات و قطر را در سال‌های مختلف عهده‌دار بود و در حال حاضر، دبیر بنیاد سعدی است.

پیش از مطرح شدن نام احسان سخایی در دادگاه، مهدی صدرالساداتی، روحانی اصول‌گرا در یک پست اینستاگرامی، اعلام کرده بود که احسان سخایی، داماد وزیر اطلاعات، سال ۱۳۹۵ به مدت چند ماه مدیریت شرکت‌های مختلف را به عهده گرفته بود، شرکت‌های که همه به گفته صدرالساداتی در تیر و مرداد و آبان و یهمن سال ۹۵ ثبت شده‌ بودند.

رانت برقی

عبدالحسین فضل‌الهی نام بدهکار کلان بانکی دیگری است که با داماد محمود علوی در حوزه انرژی شراکت دارد. 

داشتن نمایندگی یک شرکت خارجی، گویا برای فضل‌اللهی کافی نبوده و او با تشکیل کنسرسیومی از مافیای صنعت برق و انرژی تحت عنوان « غدیر انرژی لامرد» اقدام به ساخت یک نیروگاه سیکل ترکیبی در محل تولد محمود علوی و حوزه نمایندگی پسر او، محسن علوی، کرد.

در این میان، حوزه برق که با توجه به اسناد بودجه‌ریزی رقمی در حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالیانه در کل کشور دارد، بدون شک یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی است.

در ۱۹ آذر ماه سال ۱۳۹۷ نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و سرمایه‌گذاران این پروژه اقدام به وارد کردن توربین دسته دوم خارجی برای این نیروگاه کردند.

حوزه برق که با توجه به اسناد بودجه‌ریزی رقمی در حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالیانه در کل کشور دارد، بدون شک یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی است.

این اقدام موجب اعتراض رسانه‌ها به این روند شد اما ناگهان روند اعتراضات رسانه ای به نفع متولیان این پروژه تغییر کرد. همان زمان زمزمه‌های مطرح شد که دلیل این سکوت یکباره بعد از بالا گرفتن انتقادات، اعمال نفوذ داماد وزیر اطلاعات بوده است.

در این میان شرکتی به نام «شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر» به عنوان سرمایه‌گذار و مجری نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز  است.  

یکی از شرکت‌هایی که عبدالحسین فضل الهی  به صورت نیابتی و با یک واسطه توسط شخصی به نام مصطفی نورالهی در آن حضور  دارد هم شرکت «غدیر انرژی فاتا» است.

 در این شرکت علاوه بر داماد وزیر اطلاعات و سعید آرام از مدیران وزارت نیرو، مصطفی نورالهی، نماینده عبدالحسین فضل‌الهی و دو فرد خارجی با نام‌های فرانوکو برگس و جان کارلو ، نمایندگان شرکت‌های خارجی تامین‌کننده ۴۰ درصدی سرمایه نیروگاه هرمز، حضور دارند.

 عبدالحسین فضل‌الهی یکی از بدهکاران کلان نظام بانکی است که مالکیت چند شرکت در حوزه برق و  ۴ نیروگاه در حال بهربرداری سیکل ترکیبی و تعدادی از پروژه های در حال اجرا را دارد. تعدادی از مدیران ارشد بازنشسته وزارت نیرو در حال حاضر مشغول همکاری با شرکت‌ها و نیروگاه‌های متعلق به این گروه هستند

*این مطلب توسط موسسه نمای آینده برای زیتون تهیه شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. چه میتوان گفت وقتی که این همه دزدی و اختلاس میشود و اطلاعات درست و مطمئنی در دسترس نیست و یا نداریم!

  2. گر حکم شود که دزد گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند. اینطور که پیدا است، اگر در نظام مقدس اسلام، مقامی، و یا شیخی دزدی نکرد، یا بی‌عرضه بوده ، و یا هنوز گندش بالا نیامده. باش تا صبح دولتت بدمد.
    به فرموده استاد، نگاه دگری باید کرد و واژه‌ها را باید شست. حالا صلوات بلند ختم کن.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

پرونده ویژه فساد؛ وزارت اطلاعات

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »