کرونا در مشهد؛ اگر قرنطینه صورت نگیرد فاجعه رخ می‌دهد

زیتون– حدود دو هفته قبل شهردار مشهد وضعیت این شهر را قرمز اعلام کرد و گفت باید ۱۵ روز سبک زندگی خود را تغییر دهیم، همه مردم انتظار داشتند که مشهد قرنطینه شود و از شیوع کرونا جلوگیری شود،اما نشد.

حال کار به جایی رسیده است که محمدرضا کلائی٬ شهردار مشهد٬ هشدار می‌دهد که اگر قرنطینه صورت نگیرد فاجعه رخ می‌دهد.

امروز (یکشنبه) علیرضا رزم حسینی٬ استاندار خراسان رضوی٬ خبر عدم پذیرش مسافر و زائر به استان و به ویژه شهر مشهد را اعلام و کرد و آن را مهم‌ترین برنامه پیش روی خراسان رضوی برشمرد.

بیشتر بخوانید:

کرونا در گیلان؛ بیمارانِ سرگردان و کمبود امکانات

کرونا در قم؛ برخورد علم و ایمان

کرونا در مازندران؛ عبور از وضعیت زرد به قرمز

اما آیا این اقدام کافی است؟

محمدرضا کلائی٬ شهردار مشهد٬ سه روز پیش در این باره به ایلنا گفت که «باید اذعان کنیم فرصت طلایی را از دست دادیم و آنطور که باید رعایت نکردیم و امیدوارم الان حداقل جدی بگیریم.»

با این حال مسئولین این استان و بخصوص شهر مشهد با قرنطینه مخالف هستند.

رضا شیران خراسانی٬ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس٬ در این رابطه گفت: «گاهی قرنطینه به صورتی است که هیچ‌کس حق حضور در شهر را ندارد و نباید از خانه خارج شود که این هم امکان پذیر نیست و هم شرایط آن‌قدر حاد نیست اما حالت دیگر این است که محدودیت سازی جدی شود و این در ستاد تصمیم‌گیری شده  و قطع زنجیره شیوع به این وابسته است که این تصمیمات تا چه حدی اجرا شود.»

این نماینده مجلس در حالی چنین اظهار نظری کرد که ایسنا در یک نظر سنجی از مردم شهر مشهد نوشت که «بالغ بر ۹۰ درصد مردم مشهد موافق قرنطینه هستند، زیرا می دانند که با این کار بسیاری از افراد که رعایت نمی کنند مجبور به خانه نشینی هستند و جان دیگران را به خطر نمی اندازند.»

آماری که روز به روز افزایش می‌یابد

علی‌اصغر انجیدنی٬ دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد٬ امروز (یکشنبه) خبر از آن داد که براساس آخرین آمار رسمی با اضافه شدن ۱۴۳ مورد ابتلای جدید تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در خراسان رضوی به ۵۶۸ نفر رسید.

آمار مبتلایان به کرونا در ایران به نسبت کل کشور٬ افزایش قابل توجهی دارد.

علیرضا رزم‌حسینی٬ استاندار خراسان رضوی٬ گفت: «خراسان رضوی در حوزه ویروس کرونا وضعیت قرمز پیدا کرده است.»

به دستور استاندار خراسان البته از پنج روز پیش تمامی اجتماعات، همایش‌ها، برگزاری مراسمات نماز در ادارات، لغو و کلیه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد.
او در این رابطه تاکید کرده بود که تمامی جلساتی که حول محور مساجد، حسینیه‌ها و مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شوند٬ نیز باید «کمتر تشکیل شوند.»

در همین رابطه شورای شهر مشهد تصمیم گرفت که مترو و اتوبوس این شهر را تعطیل کند. متروی مشهد قرار بود تا پنجم فروردین‌ماه تعطیل باشد.

این دستور اما با فرمان وزارت کشور لغو شد.

مجتبی بهاروند٬ رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در خصوص اعلام وزارت کشور مبنی بر عدم تعطیلی مترو و اتوبوس و پایانه‌های مسافربری٬ عصر امروز گفت: «هنوز ابلاغ کتبی برای ما نیامده و اگر ابلاغ کتبی بیاید باید با اعضاء شورا مشورت کنیم، اما همچنان بر مصوبه خود اصرار داریم.»

این انتشار این اخبار اما تاثیر خود را بر جامعه گذاشت. با وجود تاکید رییس اتحادیه نانوایان مشهد بر اینکه هیچ نانوایی تعطیل نمی‎شود و  برای تامین آرد و نان مردم مشکلی نیست، اهالی این شهر و استان به نانوایی‌ها هجوم بردند. تا جایی که به گزارش ایسنا نانوایی‌های مشهد بین ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش فروش داشتند.

آستان قدس رضوی و بحران کرونا

پس از ورود کرونا به ایران متولیان امکان مذهبی٬ بخصوص در قم٬ با تعطیلی این اماکن مخالفت کردند.

اما در نهایت روز گذشته (شنبه ۲۴ اسفند) آستان قدس رضوی در اطلاعیه‌هایی اعلام کرد که این مکان برای سه روز تعطیل خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه حرم امام هشتم شیعیان تا دوشنبه ۲۶ اسفند این مکان زیارتی به طور موقت برای آنچه شستشو و تنظیف خوانده شده بسته خواهد بود.

در این اطلاعیه گفته شده در این سه روز «امکان تشرف و زیارت ضریح» وجود نخواهد داشت.

آستان قدس رضوی همچنین از مردم خواسته از سفر به مشهد و زیارت حضوری خودداری کنند.

در همین رابطه تولیت آستان قدس رضوی از بخشودگی اجاره بهای اماکن تجاری وابسته به آستان قدس تا پایان فروردین ماه و توزیع ۵۰ هزار بسته کمک معیشتی و بهداشتی در حاشیه شهر مشهد خبر داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »