میهمانی که چندان هم ناخوانده نیست

نقش حسین طائب در گسترش کرونا در ایران

زیتون ـ سولماز ایکدر: کرونا به ایران آمده و زیر سایه ترس مردم، بی‌صداقتی مسئولان، برخورد‌های امنیتی و خرافات مذهبی در حال قربانی گرفتن است.

شواهدی نشان می‌دهد که کرونا، مهمان ناخوانده‌ای نبوده و مسئولیت دعوت آن به ایران بر دوش خط هواپیمایی ماهان است، شاید هم یک تاجر اهل قم که از طریق کشور دیگری به چین سفر کرده. هرچه هست، این میهمان خوانده یا ناخوانده، حالا جا را به‌شدت بر میزبان تنگ کرده و بدتر از همه به دلیل «برخورد امنیتی» و «سکوت مسئولان» در حدی شیوع پیدا کرده که کشور را با یک بحران مواجه کرده است؛ حتی اگر مقامات جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش آن نباشند.

برخورد امنیتی به‌جای برخورد تخصصی و کارشناسی با پدیده‌ها، خطای راهبردی و کلانی است که مسئولان نظام جمهوری اسلامی  بارها مرتکب شده‌اند اما هیچ‌گاه گمان نمی‌رفت دامنه‌ی این خطا به نظام بهداشتی و یک بیماری واگیر هم برسد. اما در جایی که سازمان اطلاعات سپاه و حسین طائب همه‌کاره باشند، این گمان هم می‌تواند خطا باشد.

انگشت حسین طائب روی ماشه کرونا

در حالی که خبرهای پراکنده و زمزمه‌هایی از ورود ویروس کرونا به ایران به‌گوش می‌رسید و هواپیمایی ماهان هم‌چنان به پروازهای خود را به مرکز گسترش این ویروس ادامه می‌داد، راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات دوم اسفند، بهانه‌ای بود تا به فرمان اطلاعات سپاه تمامی اطلاعات مربوط ورود ویروس کرونا به ایران و شیوع آن در ایران پنهان بماند.

زیتون اطلاع یافته که حسین طائب به عنوان رییس یکی از قدرتمندترین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی برای خدشه وارد نشدن به چهره شهر قم و احیای موقعیت آن به واسطه راهپیمایی ۲۲ بهمن و یک «انتخابات شکوهمند» به مدت دو هفته جلوی انتشار خبر ورود کرونا به کشور را گرفت.

پنجم اسفند ۹۸، شبکه ایران اینترنشنال، در خبری اختصاصی اعلام کرد که حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه در جلسه شورای عالی امنیت ملی با درخواست وزارت بهداشت برای قرنطینه کردن قم مخالفت کرده است. بنا بر این گزارش حسین طائب قم را «آبروی اسلام» معرفی کرده و گفته است قرنطینه کردن قم باعث بهره‌گیری رسانه‌ای آمریکا خواهد شد.

این در حالی بود که رسانه‌های ایران پیش از این از حضور وزیر بهداشت ایران در جلسه شورای عالی امنیت ملی در روز شنبه سوم اسفند خبر داده بودند.

دخالت‌های اطلاعات سپاه در نحوی مواجهه با ویروس کرونا اما محدود به بعد از انتشار خبر ورود این بیماری به کشور نیست٬

زیتون اطلاع یافته که حسین طائب به عنوان رییس یکی از قدرتمندترین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی برای خدشه وارد نشدن به چهره شهر قم و احیای موقعیت آن به واسطه راهپیمایی ۲۲ بهمن و یک «انتخابات شکوهمند» و شاید هم پیروزی محمد یزدی در انتخاباتی بی‌رقیب برای ورود به خبرگان رهبری، به مدت دو هفته جلوی انتشار خبر ورود کرونا به کشور را گرفت.

رویکرد سازمان تحت امر حسین طائب در قبال کرونا٬ تفاوتی با دیگر بحران‌هایی که تا امروز ایران درگیر آن بوده است٬ نداشت؛ اما ماهیت کرونا به عنوان یک بیماری همه‌گیر بود که این بار سپاه را زمین‌گیر کرد.

دخالت سپاه در همه حوزه‌ها

اطلاعات سپاه پیش از این نیز بارها به منظور حل بحران‌های پیش روی جمهوری اسلامی برای ایران بحران ساخته بود.

در پرونده فعالان محیط زیست٬ که به تازگی احکام قطعی آنان ابلاغ شد٬ دخالت مستقیم اطلاعات سپاه منجر به ایجاد بحرانی حقوق بشری برای ایران شد. پیشتر «زیتون» از نقش اطلاعات سپاه پاسداران در بازداشت فعالان محیط زیستی خبر داده بود.

بر اساس آن گزارش اندکی پیش از بازداشت کاووس سیدامامی٬ اسرائیل با این استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست تماس گرفته و از او برای همکاری دعوت کرده است. سیدامامی هم این موضوع را با وزارت اطلاعات در میان گذاشته و آنان را از این تماس مطلع کرده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به «زیتون» گفته بود٬ پس از برگزاری چند جلسه با دایره‌های ضد جاسوسی و حفاظت اطلاعات٬ این فعال محیط زیست از سوی وزارت‌ اطلاعات مامور شد که اطلاعات و ارقام غلط را در اختیار اسرائیل قرار دهد؛ خواسته‌ای که از سوی کاووس سیدامامی اجابت شد.

او برای مدتی ضمن فعالیت‌هایی که در زمینه محیط زیست داشت٬ اطلاعات٬ نقشه‌ها و ارقامی غیرواقعی و نادرست را «زیر نظر و به خواست وزارت اطلاعات» در اختیار اسرائیل قرار می‌داد.

رابطه او و اسرائیل٬ اگرچه با هماهنگی و زیر نیز وزارت اطلاعات بود٬ از سوی نهاد اطلاعاتی موازی در جمهوری اسلامی٬ اطلاعات سپاه٬ رصد و منجر به دستگیری کاووس سیدامامی و همکاران او شد. این در حالی بود که دیگر فعالان محیط زیستی که بازداشت شدند٬ اساسا در جریان این تماس و همکاری سیدامامی و وزارت اطلاعات برای انتقال اطلاعات نادرست به اسرائیل نبودند.

پیش از آن نیز افشاگری‌های شهرزاد میرقلی‌خان٬ نه تنها به روی دایره افتادن «دخالت حسین طائب٬ رییس سازمان اطلاعات سپاه» در امور صدا و سیما منجر شد که با این افشاگری‌ها طبلی که مجتبی خامنه‌ای زیر گلیم می‌زد، نیز برآمد.

شهرزاد میرقلی‌خان، همسر دوم و سابق محمود سیف٬ مدیرعامل سابق شرکت «تجارت الماس مبین» پیشتر به جرم تلاش برای دور زدن تحریم‌ها در آمریکا زندانی بود.

سیف نیز به اتهام جعل اسکناس و تامین سلاح برای سپاه در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار داد. پس از برگشت میرقلی‌خان به ایران٬ او در ابتدا مدیر پرس‌ تی‌وی شد و پس از صدور حکم ریاست برای محمد سرافراز٬ به عنوان بازرس ویژه او منصوب شد.

محمد سرافراز اردیبهشت ماه امسال طی نامه‌ای اعلام کرد که «ایشان (شهرزاد میرقلی‌خان) با توصیه وزارت اطلاعات به کار در شبکه Press TV مشغول شدند و طی دوران حضور در سازمان خدمات مفیدی ارائه کردند و هیچ مدرکی دال بر ناصالح بودن و جاسوس بودن ایشان نه به رئیس سازمان و نه به رئیس مرکز حراست سازمان ارائه نشد و تمام تلاش من برای احقاق حق بود.»

آن زمان رییس سابق صدا و سیما و شهرزاد میرقلی‌خان در برنامه اینترنتی «اتاق شیشه‌ای» با عبدالرضا داوری٬ مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد٬ اتهاماتی را علیه حسین طائب مطرح کردند.

آن‌ها سازمان اطلاعات سپاه و حسین طائب را به مداخله در مزایده آگهی‌های بازرگانی رادیو و تلویزیون متهم کردند.

به گفته سرافراز، حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگی وقت و جانشین کنونی «قرارگاه جنگ نرم» هم از سپاه اعلام تمایل به مشارکت در این مزایده را کردند.

بیشتر بخوانید:

کاوس سیدامامی اسرائیل را فریب داد

ردِ پای مجتبی خامنه‌ای در دعوای امنیتی‌ها

دخالت‌های اطلاعات سپاه محدود به مواردی از این دست نیست٬ در پیش گرفتن سیاست انکار و سرکوب از سوی اطلاعات سپاه تاکنون موفق شده بود که نظام را از چند بحران بزرگ از جمله شلیک به هواپیمای اکراینی و اعتراضات آبان ماه به سلامت عبور دهد. این بار اما این سیستم امنیتی نه می‌توانست ویروس تازه وارد به ایران را بازداشت کند و نه برای طولانی مدت انکار.

اطلاعات سپاه تاکنون موفق شده بود که نظام را از چند بحران بزرگ از جمله شلیک به هواپیمای اکراینی و اعتراضات آبان ماه به سلامت عبور دهد. این بار اما این سیستم امنیتی نه می‌توانست ویروس تازه وارد به ایران را بازداشت کند و نه برای طولانی مدت انکار.

با این حال اما حتی پس از آنکه نظام خود را ناچار از اعتراف به ورود کرونا به ایران دید٬ باز هم اطلاعات سپاه دست از تلاش برای محدود نشان دادن ابعاد آن برنداشت.

وب‌سایت ایران وایر در این رابطه نوشته است که پس از جلسه‌ پزشکان با معاون وزارت بهداشت و طرح گزارش‌هایی از شیوع ویروس کرونا در ایران در روز سوم اسفند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی توسط حراست وزارت بهداشت تمامی پزشکان حاضر در این جلسه را تهدید کرد که اگر محتوای مذاکرات صورت گرفته، منتشر شود، مسوولیت هرچه پیش آید برعهده همین پزشکان است.

بر اساس گزارش‌های طرح شده در این جلسه میزان شیوع کرونا در ایران بسیار بیشتر از چیزی است که بر اساس اخبار رسمی مطرح می‌شود.

ام‌القرای جمهوری اسلامی

قم با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، هفتمین شهر پر جمعیت ایران و پس از مشهد دومین شهر زیارتی کشور است.

اما فارغ از جمعیت قم، خطر اصلی رفت و آمد گردشگران به این شهر است؛ سالانه ۲۰ میلیون گردشگر داخلی و ۲.۵ میلیون گردشگر خارجی برای زیارت حرم معصومه و مسجد جمکران راهی قم می‌شوند؛ گردشگران برای زیارت مدفن خواهر امام هشتم شیعیان به قم می‌روند.

اما گذشته از مدفن معصومه٬ شهر قم در فقه شیعه جایگاهی والا دارد.

به باور شیعیان امام ششم گفته است: «خداوند یک حرم دارد و آن حرم در شهر مکه واقع شده است، حضرت رسول اکرم نیز دارای حرمی هستند که آن درشهر مدینه قرار دارد. حرم و بارگاه امیرالمومنین نیز شهر کوفه است. آن بزرگوار در ادامه می‌فرمایند: برای ما فرزندان علی و خاندان اهل بیت نیز حرمی وجود دارد. قم حرم ما اهل بیت است، قم کوفه دوم ما اهل بیت می‌باشد.»

در حدیثی دیگر در رابطه با شهر قم آمده است: «گرفتاری ها ومشکلات از قم ومردمش به دور است و روزگاری خواهد رسید که قم ومردم آن، حجت بر همه مردمان باشند و آن هنگام در زمان غیبت قائم ما تا به هنگام ظهور حضرتش می باشد و اگر چنین نبود، زمین اهلش را فرو می‌برد.»

موسسه فقه جعفری در حدیثی دیگر با اشاره به «مرگ سفید» در اخرالزمان از پیروانش خواسته است تا به سوی قم بشتابند.

پیشتر مشاور فرهنگی ستاد نماز جمعه تهران نیز مدعی شده بود: «در قرآن کریم نیز آمده است که بهشت دارای هشت در است و سه در از این هشت در به سوی قم باز می‌شود.»

تحت سیطره چنین اعتقاداتی شیوع یک بیماری کشنده و همه گیر از شهر قم در تضاد با تمامی باورهای شیعیان قرار می‌گیرد؛ از همین رو رییس سازمان اطلاعات سپاه با قرنطینه این شهر مخالفت کرده است.

سیستم‌ اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی این بار هم سعی کرد همچون گذشته صورت مسئله‌ای را که در تضاد با منافع یا باورهایش است حذف کند؛ شهر قم نمی‌تواند و نباید مرکز یک بیماری باشد.

ممانعت سیاسی

دلیل دیگر مخالفت حسین طائب با انتشار خبر ورود ویروس کرونا به ایران راهپیمایی ۲۲ بهمن و مهمتر از آن انتخابات بود.

جمهوری اسلامی به دلایل گوناگون با ریزش هوادار حتی در بین اقشار «مستضعف» مواجه است. پس از اعتراضات آبان ماه و شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری بحران مشروعیت جمهوری اسلامی ابعاد گسترده‌تری نیز یافت.

با توجه به مجموع شرایط برگزاری یک راهپیمایی بزرگ به مناسبت سالروز پیروزی جمهوری اسلامی و پس از آن انتخابات بدون تعویق از خواست‌های مهمترین و قوی‌ترین نهاد امنیتی نظام بود.

جمهوری اسلامی برای ورود محذوف انتخابات پیشین مجلس خبرگان رهبری٬ محمد یزدی٬ تن به رد صلاحیت تمامی رقبای او در شهر قم داده بود. از همین رو بود که حسین طائب حتی با به تعویق افتادن انتخابات در این یک شهر نیز موافقت نکرد.

جمهوری اسلامی برای ورود چهره‌های مطلوبش به دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دست به هر ترفندی از جمله رد صلاحیت گسترده زده بود٬ در چنین شرایطی به تعویق انداختن انتخابات خواسته نظام نبود. خاصه آنکه خواسته «تحریم انتخابات» در بین بخشی از شهروندان ایرانی روز به روز قدرت می‌گرفت و در صورت به تعویق افتادن انتخابات ممکن بود وسیع‌تر نیز بشود.

جمهوری اسلامی برای ورود محذوف انتخابات پیشین مجلس خبرگان رهبری٬ محمد یزدی٬ تن به رد صلاحیت تمامی رقبای او در شهر قم داده بود. از همین رو بود که حسین طائب حتی با به تعویق افتادن انتخابات در این یک شهر نیز موافقت نکرد.

در نتیجه این تصمیم رییس اطلاعات سپاه یکی از همه‌گیرترین بیماری‌هایی که طی سال‌های اخیر انسان با آن مواجه شده٬ در ایران شیوع پیدا کرد.

ادامه این مخفی کاری نیز مسبب آن شد که روز به روز عده بیشتری به این بیماری دچار شوند و بر اثر آن جان خود را از دست بدهند.

این بار اما محاسبه حسین طائب یک خطای بزرگ داشت٬ ویروس نه از نهاد‌های امنیتی می‌ترسد و نه از آن دستور می‌گیرد؛ لزوم برگزاری انتخابات و راهپیمایی هم نمی‌فهمد پس خارج از کنترل این نهاد امنیتی شیوع پیدا می‌کند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

10 پاسخ

  1. این روزها پیامهای طنزآمیز و از دیدگاه هایی معنادار کم نیست. یکی نوشته کرونا این خوبی را داشته که کدورت قدیمی میان اسلام و الکل را از میان برداشته !
    برای این آقایان اصل و اوجب واجبات حفظ حکومت است , مطلبی که چه بسیار فراموش میشود آنهم تحلیلگران و استادان فراموش میکنند و بهمین دلیل تحلیلشان درست در نمی آید .

  2. “‌ کرونا چندان هم مهم نیست نهایت یک درصد از بیماران آنهم سالخوردگان وکسانی که مشکل ایمنی دارند ، پس این همه هیاهو برای چیست؟ یک سرما خوردگی عادی وفصلی هم بیشتر از این برای سالخوردگان ومریض های بدحال تلفات دارد،،، چرا این همه رسانه ها ومسئولین ومردم شلوغش کرده اند ؟ آنفولانزا که همیشه در جامعه هست وبنا به اعتراف خود اهالی بهداشت چندین برابر این تلفات دارد، این مردم نگران چی هستند که حاضرند یک ماسک را ۶۰ هزارتومان ویک بطری الکل را ۱۰۰ هزار تومان بخرند؟ آیا این یک بیزینس وکاسبی کثیف نیست؟ هرسایتی که میروی وهر تلوزیونی که باز میکنی وهر روزنامه که میخری وهرکسی دهان باز میکند ، صحبت از کرونا میکند ، پر واضح است که ویروس شایعه وترس از چیزی که قابل مهار است واصولا ترسی ندارد خودش بدترین ویروسی است که همه گیر شده است و بر موج آن فقط سو استفاده کنندگان وباندهای مافیایی وجهانی سوار میشوند.”

    1. این ویروس جوان و پیر نمی شناسد، اگر بعد خطر این ویروس کم بود چرا عمله های حکومتی ماسک های بازار رو عمده خریدند!!!!!؟

    2. این ویروس جوان و پیر نمی شناسد، اگر بعد خطر این ویروس کم بود چرا عمله های حکومتی ماسک های بازار رو عمده خریدند!!!!!؟

  3. با سلام.
    حسین طائب به تنهأی مسئول و مقصر نیست. روزیکه همگی گفتیم، امروز ما یک سپاهی هستیم، ما خود را در این جنایت شریک کردیم. روزی که در ستایش دست اوارد‌های انقلاب قلم زدیم خود را در این جنایت شریک کردیم. روزی که به سوکواری برادر ادمکش وی شعر سرودیم و گفتیم: نگاه دیگری باید کرد، واژه‌ها را باید شست، آنروز ما هم در این جنایات شریک شدیم. او , و دیگر سران تنها جانیان این قوم نیستند.
    دست همه ما به خون این ملت آغشته است.

  4. دیدید که ابروی ملاها و قم در دنیا رفت . کشوری که کمترین چینی را دارد بیشترین قربانی در جهان ، روسیه و چین هم که ایرانی ها را از دم راه نمی دهند . جالب است هنوز ایرانی ها به همه کشورهای جهان میروند جز همین دوستان جنایت کار

  5. متاسفانه، منابع خبری اکثرا جهت و غرض و بلکه مرض دارند، چه داخلی و چه خارجی، و آدم نمیداند چقدر راست است و چقدر دروغ؟!
    علم غیب هم نداریم و با یک مشت دروغگوی، که گاهی راست میگویند، طرفیم! بقول حجه الاسلام دانشمند، امان از دست این غلومی! نمیدونیم کِی راست میگه، کِی دروغ؟!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

میهمانی که چندان هم ناخوانده نیست

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »