قاسم سلیمانی در عراق کشته شد

زیتون ـ مهسا محمدی: قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، کشته شد. خبری که بعد از شوک کشتار آبان ۹۸ بار دیگر مردم ایران را در صبحگاه ۱۳ دی با ناباوی و بهت روبررو کرد.
سلیمانی که گویی برای مشورت دادن به نیروهای تحت نفوذ جمهوری اسلامی در مورد اتفاقات اخیر عراق، به این کشور رفته بود در یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شد و حالا جسدش در حال انتقال به ایران است.
در این حمله که به کاروان خودرو حامل سلیمانی و فرماندهان گروه حشدالشعبی انجام شد، علاوه بر سلیمانی ابومهدی المهندس، معاون رهبر حشد الشعبی و محمدرضا الجابری، مدیر روابط عمومی این گروه هم کشته شدند.

از انکار تا تایید و تهدید
واکنش اولیه مقامات ایران و خبرگزاری‌های داخلی انکار و شوک بود، اما دیری نپایید که بالاخره خبر منتشر شد و صدا و سیمای ایران خبرگزاری فارس و تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران هم آن را تایید کردند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا خبر را تایید کرد و اعلام کرد که دستور حمله توسط شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صادر شده است.

در اولین واکنش‌ها رهبر جمهوری اسلامی پیام تسلیتی فرستاد و گفت که :«انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»


در ادامه همه مقامات لشکری و کشوری از حسن روحانی گرفته تا وزیر دفاع و ظریف و نمایندگان مجلس، فراکسیون امید و محمد خاتمی هم به این اتفاق واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند و به آمریکا را انتقام سختی را وعده دادند.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع‌تقلید حوزه‌نجف هم در واکنش به این اتفاق اعلام کرده که «حوادث شتاب گرفته و بحران‌­ها تشدید می­‌شود و عراق با خطرناک‌ترین شرایط روبه‌رواست.»
این مرجع‌تقلید «از همه طرف‌­ها» خواسته با خویشتن‌داری و خردمندی رفتار کنند.

در ایران سه روز عزای عمومی اعلام شد، همه کنسرت‌ها و مسابقات ورزشی لغو شد و اماکن دستور تعطیلی همه شیرینی‌فروشی‌ها را صادر کرد.

در امریکا نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان در واکنشی به این اتفاق گفت که کشتار سلیمانی و این حمله ریسک تشدید خشونت را بالا برده و تاکید کرد که این حمله بدون اجازه و مشورت با کنگره صورت گرفته و دولت ترامپ باید بلافاصله به کنگره در این رابطه و برنامه‌های آتی خود از جمله افزایش نیروهای نظامی در منطقه گزارش دهد.

مایک پمپیو هم فیلمی از شادی مردم عراق در خیابان ها منتشر کرد و در توییت‌اش نوشت که شادمانی مردم عراق از مرگ سلیمانی است.

حالا در ایران شورای امنیت این کشور جلسه‌ای با ریاست رهبر جمهوری اسلامی تشکیل داده تا درباره حرکت بعدی ایران و «انتقام سخت» احتمالی تصمیم‌گیری شود.

سلیمانی که بود؟

سلیمانی، سپاهی ۶۳ ساله از نسل اول فرماندهان سپاه ایران بود که در سال‌های اخیر به شکل معنی‌داری از سایر همقطاران خود پیشی گرفته بود و تبدیل به چهره شناخته شده جهانی و نماد چهره نظامی ایران  در منطقه شد. تا جایی که گروهی او را بعد رهبر جمهوری اسلامی مرد شماه دو ایران می‌دانستند.

از زمان پیوستن‌اش به سپاه دو سال بعد از انقلاب ایران تا امروز که با خبر مرگ این فرمانده سپاه آغاز شد او تقریبا در همه جنگ‌های مستقیم و نیابتی ایران حضور داست از سوسنگرد در جنگ ایران و عراق گرفته تا جنگ‌های نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن و در جبهه‌های جنگ ائتلافی علیه داعش.
سلیمانی اصالتا کرمانی بود از این رو کارش را در کرمان شروع کرد.

اما جایگاهی که سلیمانی را به چهره‌ای کاریزماتیک و همزمان «عرفانی» برای بعضی از هوادارانش بدل کرد، کارهای او در قامت فرمانده سپاه قدس بود که از سال ۷۶ رهبری آن را به عهد گرفته بود. جنگ سوریه به طور اخص و سیاست‌های ماجراجویانه ایران در اعماق استراتژیکش، از عراق گرفته تا یمن و لبنان و غزه، به طور اعم، سلیمانی را بر سر زبان ها انداخت. در تمامی این جبهه‌ها او بود که حرف اول را می‌زد و تلویحا وزیر امور خارجه ایران لااقل در منطقه نام گرفت.

در دورهای اخیر انتخابات ریاست جمهوری سلیمانی همیشه به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه مطرح بود اما او خود ضمن حمایت تلویحی از بعضی از کاندیداها مانند باقر قالیباف همواره تاکید داشت که قصد رییس‌جمهور شدن ندارد و خود را «سرباز صفر ولایت» می‌خواند.

همزمان اما رهبر جمهوری اسلامی که همیشه توجه خاصی به این فرمانده سپاه داشت به او عنوان «ذوالفقار» و بالاترین درجه نظامی در جمهوری اسلامی را داد و او را «شهید زنده» نامید.

حال کشته شدن این فرمانده نظامی که دیگر آوازه‌اش از حد یک فرمانده معمولی فراتر رفته بود و به مدد رسانه‌های داخلی و فعالیت‌های «فرهنگی» رسانه‌های وابسته به سپاه به بازی‌های کامپیوتری هم راه یافته بود، تبدیل به یکی از ترندهای اول خبری دنیا شده است.

هواداران ایرانی این فرمانده سپاه اغلب با تاسی از رهبر جمهوری اسلایم با هشتگ انتقام سخت از مرگ او اظهار تاسف می‌کنند و انتقامی سخت را وعده می‎دهند. در این میان تندروها فعالانی که از این اتفاق اظهار شادمانی کرده اند را تهدید می‌کنند.

از طرف دیگر مخالفان این سردار سپاه از مرگ او اظهار شادمانی می‌کنند و او را بخشی از بدنه سرکوبگری می‌دانند که در داخل ایران مردم را در خیابان‌ها می‌کشد.

گروهی هم در این میان نگران بروز جنگ میان ایران و امریکا هستند که به نظر می‌رسد با کشتن این فرمانده سپاه هسایه آن از هر زمان دیگری نزدیک‎تر است.

کاربران توییتر در دنیا اما احتمال وقوع جنگ جهانی سوم را با این اتفاق اخیر دور از ذهن نمی‌‌دانند و نگران آنند و از این رو هشتگ #WWIII تبدیل به ترند اول جهانی شده است. هشتگ‌های #Soleimani و #Iran و #Trump هم در رده‌های بعدی هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

9 پاسخ

  1. جالبه کشتار ۲۰۰۰ نفر از جوانان بی گناه در جریان اعتراضات مردمی ایران به هیچ حساب نشد بعد یه نفر از سپاه کشته شد تو بوق کرنا شیپور میزنند.منطق تون تو حلقم.حقا که فقط امریکا از پس دیکتاتوران حکومتی بر میاد.حمله بعدی پالایشگاه نفتی ایران کلا پنج تا پالایشگاه نفتی داره که ماحصل بیش از پنجاه ساله.امریکا براحتی آب خوردن میتونه بزنه و بعد الفرار تو سپاه چجوری میحوای جواب مردم بدی خدا میدونه
    چی دارید اون موقع به مردم بگین رسما کشور به خاک سیاه میشینه دیگه نه نفتی وجود داره نه درامدی بقولی کودوم بگم کودومو بدم میشه

  2. تا جایی که بیاد دارم در زمان جنگ باند تبهکار حزب اله می گفتند ما برای میهن و ملت و کشور نمی جنگیم، برای اسلام و حکومت اسلامی می جنگیم. امثال قاسم سلیمانی در داخل سرکوب و کشتار میکردند و در خارج فتنه گری و بحران سازی. اینها پیروان خمینی و خامنه ای هستند که به میهن و ملت و مرز و بوم هیچ دلبستگی نداشتند و ندارند. ضد ملت و ایران هستند. حتا اسلام هم برایشان مهم نیست مگر برای حفظ حکومت و آنچه از راه غارت به دست می آورند. بقول خمینی «حفظ حکومت اوجب واجبات است»!
    این موقعیت ها که پیش می آید نسبتها و لقب هایی به اینها داده میشود که با عقیده اشان ناسازگار بلکه ضد است.
    ماجراجویی در بیرون مرزها و سرکوب و کشتار و غارت در درون مرز مایه افتخار نیست. کسی که در این راه ها کشته میشود را نمی شود شهید خواند. اینها پاسدار حکومت جنایتکاران و خیانت پیشگان هستند. کارنامه ۴۲ ساله اینها گواه است. آثار این مدت تبهکاری را نمی توانند پنهان کنند.

  3. خدمت آقای وفا عسگری،
    سرتا سر نوشته شما نشان میدهد که سخت تحت تاثیر ادبیات ایدئولوژیک جناح های تندرو ج.ا. هستید. همانطور که دوست دیگر «آنتی تز» در جوابتان نوشته است تحلیل سیاسی محل کاربرد صفات کیفی دالّ بر حق و باطل یا خیر و شر و قضاوتهای عاطفی نیست. مثلاً اگر تحلیلگر عبارت «رجوی زنباره خائن و وطن فروش» را بکار برد معلوم می‌شود از مواضع ایدئولوژیک ج.ا. می‌نویسد و بنا بر این تحلیل او نمی‌تواند عینی باشد. اما البته اگر من و شما به عنوان یک شخص آنرا در کامنت مان به کار بریم مسأله ای نیست چون نظرات خودمان را بیان کرده ایم. متأسفانه رسانه های ج.ا. به شکل بسیار بدی اذهان ما را به این نوع «تحلیل ارزشی» عادت داده اند بطوریکه گزارش های بیطرفانه و تحلیل های واقع بینانه را بر نمی‌تابیم.

    و متاسفانه، علیرغم ادعایتان، بیان سوابق جنگی خانوادگیتان نشان می‌دهد که جزو  بخش «طلبکار»  جامعه هستید و منت می‌گذارید. توضیح : اگر برادر شما در جنگ کشته شده است، برخلاف روال رایج در ج.ا. هیچگونه افتخار و مزیت خاصی را نباید متوجه شما بکند. همانطور که اگر خدای ناکرده جنایت یا خیانتی مرتکب شده بود نمی‌شد شما را برای آن سرزنش کرد، بازخواست کرد یا به زندان افکند. اما در کشور ما متاسفانه چنین نیست. خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران از مزایایی برخوردارند و خانواده زندانیان سیاسی و مخالفین خارج کشور تحت آزار و اذیت قرار میگیرند !

    و اما در باره شرکت خود شما در جنگ :  این جنگ هشت ساله بین دو کشور همسایه و برادر ایران و عراق که از ابتدا می‌شد از آن پرهیز کرد یک جنگ بیهوده برادرکشی بود چون باعث نابودی سرمایه های انسانی و ویرانی دوکشور شد و تنها برنده واقعی آن رژیم صهیونیستی و حامیانش بودند. به هر حال در ابتدا چون صدام از ترس صدور انقلاب به خاک ایران حمله کرده بود باید خاک پس گرفته میشد اما پس از فتح خرمشهر در ۲ خرداد ۶۱ دیگر ادامه جنگ و شرکت داوطلبانه در آن هیچ دلیلی نداشت. بنا بر این شاید بهتر بود در آنزمان به همرزمان و فرماندهانتان توضیح می‌دادید که ما دیگر خاک خود را پس گرفتیم و چون کار خاصی در قدس نداریم که برای آن لازم باشد ابتدا کربلا را فتح کنیم و سپس از آنجا عازم قدس شویم بهتر است همین امروز صلح را بپذیریم و به هدفهای انقلاب  و ساختن کشور بپردازیم. اگر هم مثل من و بسیاری از هموطنان دیگر جرئت اعلام عمومی این نظر را نداشتید می‌توانستید بی‌سرو صدا به خانه و کاشانه خود برگردید و به فعالیت فرهنگی‌تان در میان نسل نو بپردازید. اینکار بسیار مفید تر از شرکت در آن جنگ ویرانگر بود و بیشک اگر افراد زیادی چنین عمل میکردند رهبران و فرماندهان تشویق به ادامه جنگ نمی‌شدند و صلح می‌توانست زودتر و در حالیکه ایران در موضع قدرت بود برقرار شود، از آنهمه خسارت جانی و مالی در ایران و در عراق پرهیز شود و پذیرش آتش بس به جام زهر تبدیل نشود.
    اصلأ نمی‌خواهم تصور کنم که در آن دوره کسی از برادران عراقی را کشته باشید اما آنچه مسلم است شرکت داوطلبانه در جنگ، پس از فتح خرمشهر، باعث افتخار نیست. بویژه که باعث انحراف انقلاب از اهداف اولیه اش و بالا آمدن سردارانی شد که پس از آنکه جوانان بیگناه را به مسلخ اوهام بردند امروزه با شکمهای گنده شان به جان و مال مردم افتاده اند و طبق عادت اکتسابی خون میریزند و گلوی ملت را می‌فشارند.

    و برادرتان نیز اگر پس از آن تاریخ کشته شده است متاسفانه باید گفت خونش به خاطر اشتباه مشتی خودخواه بلند پرواز ندانم به کار به هدر رفته است. و اگر به تشویق شما به جنگ ادامه داده است موضوع را بار دیگر با وجدان خود مطرح کنید.

    آنچه خدمتتان می‌نویسم فقط به منظور بازخوانی گذشته نیست. در این روز های بحرانی که متاسفانه بالاخره جرقه زده شده است و جنگی وحشتناک تر ایران و منطقه را تهدید می‌کند، شما که امروز به سن کمال رسیده اید و افتادن بیهوده برادر و همرزمانتان را دیده اید بهتر است به عنوان یک فرهنگی کارکشته به دیگران بگوئید که جنگ به هیچوجه به صلاح مردم ما نیست و کله شقی نظامی در مقابل ابرقدرتی چون آمریکا که میتواند جبهه ای از کشورهای منطقه بویژه اسرائیل و عربستان که به خون ما تشنه اند تشکیل دهد بسیار خطرناک است. و این بار علاوه بر جان و مالمان تمامیت ارضی کشورمان را نیز تهدید می‌کند.

    راجع به عبارت «جانفدا برای دین و ملت» چیزی نمینویسم چون متن بیش از حد طولانی شد.

  4. زیتون چرا از بکار گیری لفظ شهید برای این سرباز فداکار دین و ملت امتناع کرده است؟! آیا او ۸ در برابر تجاوز صدام بعثی جنایتکار از جان مایه نگذاشت؟! نکند سلیمانی برای شما هم با رجوی زنباره خائن و وطن فروش فرقی ندارد.اقرار به ترور صریح یک ایرانی با دستور ترامپ شرور و جنایت پبشه چطور؟! چرا از استفاده ازاصطلاح خود آنان هم ابا کرده اید؟! شما حقیقتا دنبال حقیقت و حریت و منافع ملی ما هستید؟! زهی تاسف. فرهنگی بازنشسته و مفتخر به رزمندگی داوطلبانه دوران دفاع ۸ ساله و برادر شهید.( این ها را از باب طلبکاری یا منت بر کسی ننوشتم)
    خواستم عرض کنم جانفدا برای دین و ملت بوده و همچنان خواهیم بود

  5. آقای سلیمانی از سرکوبگران و کشتارکنندگان مردم بود. کسی که فرماندهی جریان ماجراجویی و بحرانسازی در منطقه را عهده دار بود. در کشتار مردم سوریه نیز نقش داشت. درگیری نیروهای جمهوری اسلامی با داعشی ها نبود با مردم و مخالفان رژیم اسد بود. حشد شعبی این آخرها در مرز سوریه و عراق با نیروهای داعش درگیر شد.
    سران رژیم اسلامی و بدتر از همه خود رهبر و فرماندهان رده های بالای سپاه ضد مردم هستند. در این چهل سال با سؤ استفاده از قدرت و ثروت ایران ضد مردم حرف زدند و رفتار کردند.
    جوسازی هم میکنند. جنایت ها و سرکوبها و خیانت های رژیم فراموش نشود.

  6. اگرمبارزات ایشان درجهت منافع ملی کشور بوده روحش شاد که به نظر بنده نبوده و این امریکاستیزی کورمنافعی برای ایران ندارد

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »