نهاوندیان: مسیرهای جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌کنیم

زیتون– محمد نهاوندیان٬ معاون اقتصادی دولت٬ امروز (یکشنبه) گفت که مسیرهای جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌کنیم.

به گفته او برای ایران فرق نمی‌کند مشتریان، نفت خریداری شده را با ارز پرداخت کنند یا تهاتر (تجارت پایاپای کالا) نمایند.

محمد نهاوندیان به ایلنا گفته است: «این که مبادلات با یورو، ارز سایر کشورها یا تهاتر انجام شود در اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت اثری ندارد، زیرا ما به دنبال فائق آمدن بر مشکلاتی هستیم که آمریکا در سیستم بانکی بین‌المللی ایجاد کرده است.»

او افزود که نیازهای وارداتی و امکانات صادراتی ایران کاملاً معلوم است، اینکه آیا این مبادله با ارز صورت گیرد یا طریق دیگری، بسته به همین امر است.

این در حالی است که محمد لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بهمن سال گذشته گفته بود وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت حسن روحانی پیش‌نویس مصوبه‌ای را آماده کرده تا بر اساس آن در ایران شرکت‌هایی ایجاد شوند که بتوانند با شرکت‌های خارجی دادوستد پایاپای انجام بدهند.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، خرید نفت ایران با هر شیوه‌ای چه پرداخت ارز یا به صورت پایاپای ممنوع است و مشتریان ایران با خطر تحریم مواجه خواهند شد.

نهاوندیان گفت مطمئناً با سازوکارهای مختلفی که دولت در نظر گرفته است مسیرهای جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌شود.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که در شش ماه گذشته به ۱ میلیون بشکه افت کرد. آمریکا از دوم ماه مه معافیت‌ها برای مشتریان نفتی ایران را متوقف کرده و گزارش‌ها حاکی است بارگیری نفت ایران به حدود نیم میلیون بشکه سقوط کرده، اما معلوم نیست این محموله‌ها برای فروش است یا ذخیره کردن در انبارهای چین.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. وقت آن رسیده که فرهیختگان و عالمان دلسوز جامعه و فهمیدگان آن، از موضع تماشاچی درآمده، بفکر کار گشائی و ارائه طریق بوده و مشارکت فعال در “کاهش آلام مردم” داشته باشند.
    الان که یک یاغی بین المللی به ملت بزرگ ایران حمله ور شده و گلو می فشارد تا ملتی را تسلیم کند، درنگ و …جائز نیست. سه سال است که ایران برجام را پذیرفت و دست از پا خطا نکرد. و سر عقل آمده است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »