خروج ایران از «برخی» تعهدات برجام

زیتون–  حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ با تاکید براینکه «راه امروز ما راه جنگ نیست، راه دیپلماسی است»٬ امروز (چهارشنبه)  رسما خروج خود از «برخی» تعهدات خود ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

روز گذشته ایلنا خبر داده بود کهجمهوری اسلامی به صورت رسمی از امروز به یکی از مهمترین پایه‌های برجام پای بند نخواهد بود.

بر اساس این خبر از این پس دیگر «محدودیت ذخائر هسته‌ای ایران» که یکی از مهمترین بندهای برجام بود٬ از سوی ایران رعایت نخواهد شد.

شب گذشته محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه٬ با اشاره به اقدامات آمریکا علیه کشورمان به ویژه در یک سال گذشته، گفت: ایران از برجام خارج نخواهد شد.

به گفته او اما ایران از اجرای برخی تعهداد داوطلبانه سرباز خواهد زد.

او افزود: «جمهوری اسلامی این‌طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، فعلاً اجرا نکند.»

خبرگزاری رسمی ایرنا صبح چهارشنبه همزمان با اعلام این خبر به نقل از بیانیه رسمی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی خطاب به دیگر امضاکنندگان برجام نوشت: «ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

یک سال پیش در چنین روزی دونالد ترامپ خروج یک‌طرفه دولتش از توافق اتمی را اعلام کرد، توافقی که برخی بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما توصیف می‌کردند.

در بیانیه شورای امنیت ملی ایران این اقدام آقای ترامپ «غیرقانونی» و «نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد» توصیف شده است.

در بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »