در جریان سفر به همدان و کرمانشاه اتفاق افتاد؛

تابــــــوشکنی حسن روحانی

زیتون-نازنین نامدار: در حالی که ۱۲ روز تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است حسن روحانی در ادامه سفرهای استانی خود  به همدان و کرمانشاه رفت. مشخصه سخنان روحانی در این دو شهر٬ تندی بی‌سابقه و حملات بی‌امان به رقبای انتخاباتی اش بود. حملات این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از زمان مناظره اول کاندیداها در تلویزیون تا به امروز یک روند صعودی را طی کرده است و به شکل صریح‌تر و بی‌پرده‌تری بیان می‌شود.

زیر سوال بردن سابقه حقوق بشری رقبا، اشاره به برنامه‌های آنان برای تفکیک جنسیتی، خطاب قرار دادن اقوام و اقلیت‌ها به نام هایی که در سطح حاکمیتی جمهوری اسلامی معمول نیست، مانند «اهل حق» و مواردی از این دست، نقاط تمایز این رییس‌جمهور با سفرهای انتخاباتی دیگر بود.
روحانی که پس از سفر پرچالش خود به معدن یورت گلستان راهی همدان شده بود، در این شهر با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد و در میان شعارها و طرح مطالبات استقبال‌کنندگان، سخنرانی کرد.

دیوار در پیاده رو
در این سخنرانی‌ها روحانی بدون ذکر نام و با دادن کدهای مشخصی از گذشته و وعده‌های رقبا به آنها حمله کرد. وی در سخنانی که به نظر می‌رسد با توجه به سوابق قضایی ابراهیم رییسی به او نظر دارد تاکید کرد: «ملت ما در انتخابات خرداد ۹۲ اعلام کرد خشونت را قبول ندارد. اردیبهشت ۹۶ هم یکبار دیگر مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.»
این اولین بار است که یک مقام رسمی کشور به سابقه و بانیان اعدام و زندان در ایران اشاره می‌کند. موضعی که برای حاکمیت ایران تابو به حساب می‌آید و بسیاری از همراهان و هواداران روحانی نیز از اشاره به آن ابا دارند، از این رو با استقبال وسیع هوادارانش مواجه شد.

رویکرد تهاجمی روحانی بعد از یک دوره برخوردهای دفاعی و کمتر درگیرانه در میان هوادارانش با استقبال زیادی مواجه شد و به نظر می‌رسد که امید آنان را برای تداوم دولت اعتدال پررنگ کرد

فقط هواداران روحانی نبودند که به این سخنان وی واکنش نشان دادند، از واکنش های مورد توجه دیگر٬ انتشار بریده‌هایی از مطبوعات از طرف مخالفان وی بود که به سخنان روحانی برای مجازات معترضین در دهه ۶۰ اشاره داشت.

روحانی همچنین تاکید کرد:«ما انحصارگرایان را نمی‌خواهیم. ما آنهایی که پشت میز نشسته‌اند و حکم صادر کرده‌اند، نمی‌خواهیم.» او این سخنان را در پاسخ به مطالبه «شعار ما روشنه حصر باید بشکنه» مردم داد. این در حالی بود که در میان تشویق و هیجان مردم٬ شعارها همچنان ادامه پیدا کرد و روحانی بدون اشاره‌ای به محصورین، اضافه کرد:« ۲۹ اردیبهشت پای صندوق می رویم تا بزرگانمان را به میان مردم برگردانیم.»
روحانی برای حمله به دیگر رقیب خود یعنی محمدباقر قالیباف از اشاره به مساله تفکیک جنسیتی بهره برد. او به مردم هشدار داد که «اگر در انتخابات شرکت نکنیم در خیابان ها دیوار خواهند کشید» و تاکید کرد: «این‌ها در جلسه‌ای تصمیم گرفته بودند در خیابان دیوار بکشند. این‌ها می‌خواستند خیابان ها را زنانه مردانه کنند، همان‌طور که در محل کارشان بخشنامه زنانه مردانه کردن ابلاغ کردند» این سخنان رییس جمهور ایران اشاره به بخش‌نامه ای مربوط به سال ۹۳ دارد که در آن شهرداری خواهان جداسازی فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد شده بود. دولت در همان زمان به دلیل عدم انطباق با کنوانسیون‌های بین‌المللی کار از جمله کنوانسیون عدم‌تبعیض در اشتغال و حرفه خواهان لغو این بخشنامه شده بود. او همچنین از زنان و دختران خواست که هر نفر ۱۱ نفر را پای صندوق رای ببرند.

طعنه‌های رییس جمهور دولت مستقر به رقبای اصول‌گرای خود در اینجا به پایان نرسید و وی همچنین وعده‌های اقتصادی رقبای خود را مورد نقد قرار داد و در آن میان هم طعنه‌ای به شعار انتخاباتی ۴ درصد و ۹۶ درصدی قالیباف زد . روحانی در این رابطه گفت:«شما می‌خواهید مردم را دسته‌دسته کنید؟ ما دولت همه صد در صد مردم هستیم.»
همه جیب‌های رییسی و قالیباف

از زمانی که وعده یارانه‌های ۱۵۰ و ۲۵۰ هزارتومانی از سوی رقبای روحانی مطرح شد٬ همواره اقتصاددانان و تیم وی در تلاش برای اثبات ناممکن و غیرعملی بودن این وعده ها هستند. در همین راستا روحانی خطاب به آنان پرسید:«پول را از کجا می‌آورید که می‌گویید تقسیم می کنید؟ از حقوق معلم، پرستار و بازنشسته کم می‌کنید؟ پول گندم کشاورز را کم می‌کنی؟ » او در ادامه با طعنه‌ای به دولت قبل٬ منبع احتمالی دیگری برای این پول‌های وعده داده شده معرفی کرد و گفت:«ببخشید اشتباه کردم شما یک جیب دیگر دارید. می‌خواهید دو مرتبه از جیب بانک مرکزی بردارید؟ یک بار ۴۵ هزار میلیارد تومان از پول بانک مرکزی برداشتند نتیجه‌اش تورم ۴۵ درصدی بود»
روحانی همچنین در میان هواداران خود در کرمانشاه گفت:«حقوق نجومی را خودمان اصلاح کردیم و به بیت‌المال برگردانیم اما شما که املاک این مردم را دادید چکار کردید؟» او در بخش دیگری از حرف‌هایش با اشاره به بازداشت یاشار سلطانی مدیر سایت معماری نیوز به واسطه افشای پرونده املاک نجومی گفت «یک بنده خدا نامه بازرسی کل کشور را راجع به املاک نجومی در سایتش منتشر کرد، همین! چرا گرفتید به انفرادی بردید؟».

پرونده‌های حقوق‌ نجومی و املاک نجومی از جمله پرسرو صداترین پرونده هایی بود که در یکی دو سال اخیر دامن دولت اعتدال و شهرداری تهران را گرفت. حال روحانی با اشاره به این پرونده رقیب خود را به دلیل حسابرسی نشدن و فرار از پاسخگویی مورد سوال قرار می‌دهد.
روحانی در سفر خود به همدان و کرمانشاه٬ دولت محمود احمدی‌نژاد و قوه قضائیه را نیز در طعنه‌های خود فراموش نکرد و با تاکیداتی مانند «آن‌هایی که دو میلیارد پول ما را به حلقوم امریکا ریختند چرا این کار را انجام دادند؟» و «ما نخواهیم گذاشت خانه‌ای که باید خانه عدالت باشد خانه دروغ و تهمت شود» به آنان نیز تاخت.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که در تلاش برای ۸ ساله شدن دولت خود است در سخنرانی‌اش سعی کرد چهره‌ای ترسناک از رقیبانش نشان دهد و بر همین اساس گفت  «شما این‌ها را نمی شناسید من این‌ها را می شناسم». رویکرد تهاجمی روحانی بعد از یک دوره برخوردهای دفاعی و کمتر درگیرانه در میان هوادارانش با استقبال زیادی مواجه شد و به نظر می‌رسد که امید آنان را برای تداوم دولت اعتدال پررنگ کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. مردم بهتر از روحانی این قوم را شناخته اند چون از بیرون نظام آن را نظاره میکنند ، این صحبتها تنها برای نشان دادن فاصله گرفتن روحانی از قوم الظالمین مفید است !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

در جریان سفر به همدان و کرمانشاه اتفاق افتاد؛

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »