خانواده هودفر اتهام‌های دادستان تهران علیه او را رد کردند

زیتون- خانواده هما هودفر، شهروند ایرانی-کانادایی که به تازگی در ایران بازداشت شده، در بیانیه‌ای اتهامات مطرح شده از سوی دادستان تهران و برخی رسانه‌ها علیه خانم هودفر را رد کردند.
خانواده هودفر در این بیانیه که بخش هایی از آن در رادیوفردا منتشر شده، تاکید کرده اند که طی سه هفته گذشته به او «دسترسی نداشته اند.» A1969392-F4F3-44B3-A013-C2B12C974E38_w640_r1_s
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز چهارم تیر گفته بود که هماد هودفر «در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی ورود داشته و پرونده‌اش در دادسرای تهران تحت رسیدگی است».
خانواده هما هودفر در این بیانیه که روز دوشنبه منتشر شده است با اشاره به سخنان دادستان تهران درباره این استاد دانشگاه و بدون ذکر نام او، نوشته‌اند که «برای اولین بار» فمینیسم به عنوان «جرم» مطرح شده است.
به گفته نویسندگان این بیانیه، «اعتقاد به فمینیسم به مثابه اعتقاد به برابری زنان و مردان، در انواع تفسیرھا و برداشت‌ھای موجود از این واژه، در هیچ کجای قوانین ایران جرم محسوب نشده است.»
سایت «مشرق نیوز» پیشتر نوشته بود که هما هودفر «عضو هیات مدیره و از بنیانگذاران مؤسسه برانداز ولوم است.» در گزارشی که مشرق منتشر کرد فعالیت‌های «بنیاد ولوم» شبیه به فعالیت‌های «بنیاد هلندی هیفوس» توصیف شده بود.
خانواده هودفر در پاسخ به این اتهامات اعلام کردند که او از موسسان شبکه همبستگی زنان در کشورهای مسلمان (ولوم) نبوده و تنها عضو آن بوده است. در این بیانیه تاکید شده که «ولوم» ھمواره فعالیت‌ھای خود را «با التزام به رعایت قوانین موجود کشورھا ھدایت کرده است».
به گفته نویسندگان این بیانیه، «ولوم» نهاد داوطلبانه‌ای متشکل از محققان و دانشگاهیان چندین کشور مسلمان است و «اهداف و عملکرد آن با نهادهایی مثل هیفوس که در اروپا برای حمایت از فعالان حقوق بشر در سراسر دنیا تاسیس شده فرق می‌کند».
خانواده خانم هودفر همچنین با اشاره به تحقیقات او درباره وضع زنان در مصر، پاکستان و اندونزی اعلام کرده‌اند که او به دلیل این تحقیقات از سوی دولت‌های این کشور‌ها «مواخذه» نشده است.
هما هودفر، مردم‌شناس شناخته‌شده ایرانی-کانادایی که تابعیت ایرلندی هم دارد، روز ۱۷ خرداد پس از احضار به دادسرای امنیت در تهران بازداشت شد.
خانواده خانم هودفر در بیانیه خود اعلام کردند که دراین سه هفته به او «دسترسی» نداشته‌اند و اتهامات او به وکلیش نیز اعلام نشده است.
در این بیانیه با اشاره به مبتلا بودن خانم هودفر به یک «بیماری نادر شبکه اعصاب» اعلام شده که ممکن است «انکار» بیماری او به دلیل عدم شناخت آن باشد اما «حتی عدم آگاھی ھم از مسئولیت رسانه ھا نسبت به انعکاس درست وضعیت او نمی‌کاھد».
در میان امضاکنندگان این بیانیه، اسامی چهره‌هایی چون لیلا احمد، نعام چامسکی، چاندرا تالپاد موهانتی، ریچارد فالک، نادیه علی، و طلال اسد به چشم می‌خورد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »