از #طوفان_الأقصى تا #شمشیرهای_آهنین؛ آغاز جنگ اسرائیل و حماس

زیتون – بامداد شنبه، پانزدهم مهر‌ماه، گروه شبه نظامی فلسطینی حماس با شلیک هزاران راکت به سمت شهرهای مختلف اسرائیل از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد.

محمد ضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، اعلام کرد مبارزان فلسطینی پنج هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. تلویزیون حماس نیز از شلیک ۲ هزار موشک دیگر در ادامه این حملات خبر داد.

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، هدف از این عملیات را بازپس گرفتن قدس اعلام کرده و خطاب به «سازشکاران» گفت «که اسرائیل نمی تواند از آن‌ها حمایت کند و به آنچه می خواهند نخواهید رسید».

نیروهای حماس هم‌زمان از طریق زمین، هوا و دریا به اهداف خود در خاک اسرائیل هجوم برده، تعدادی از شهرک‌های مرزی را در اختیار گرفته و ده‌ها سرباز اسراییلی را کشته و به اسارت گرفتند.

منابع خبری نزدیک به حماس مدعی شده‌اند این شبه نظامیان ۳۵ تا ۵۳ اسرائیلی را «به اسارت گرفته و به غزه منتقل کرده‌اند».

ارتش اسرائیل با تایید ضمنی این خبر گفت حماس حتی اجساد برخی کشته‌شدگان را به غزه منتقل کرده است.

اسرائیل در واکنش به این حمله‌ی غافلگیرانه با آغاز عملیات «شمشیرهای آهنین» نوار ساحلی غزه را به شدت بمباران کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل ارتش در حال بررسی احتمال ورود نیروهای زمینی خود به غزه است.

تا لحظه نگارش این گزارش دست‌کم دویست و پنجاه اسرائیلی کشته و بیش از هزار تن نیز مجروح شده‌اند. هم‌چنین بیش از دویست فلسطینی جان خود را از دست داده و نزدیک به دو هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به این تهاجم نظامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که دشمن در غزه بهای سنگینی خواهد پرداخت.

در مقابل سایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تصویری با تیتر «طوفان الاقصی» منتشر کرد که در آن نوشته شده بود «رژیم غاصب رفتنی است».

علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای، نیز این حمله را «یک هشدار جدی به تمام سازشکاران در منطقه» دانست.

یحیی رحیم صفوی، دیگر مشاور علی خامنه‌ای، با اعلام حمایت از این «عملیات غرورآفرین» مدعی شد که «قطعا… قاسم سلیمانی همراه این مجاهدین است».

در ادامه استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز حملات راکتی حماس به اسرائیل را «تبریک» گفته و آن را «یک نقطه عطف در روند استمرار مقاومت مسلحانه ملت فلسطین علیه صهیونیست‌ها» دانست.

نورنیوز، سایت خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، نیز این حمله را «پیام روشنی‌» برای آنهایی معرفی کرد که «در فکر عادی‌سازی روابط» با اسرائیل هستند.

حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای عملیات «طوفان الاقصی» را «پیامی به جهان عرب، جهان اسلام و جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهایی که به دنبال سازش با اسرائیل هستند» دانست.

طالبان افغانستان نیز با اعلام حمایت خود از این حمله اعلام کرد اگر کشورهای اسلامی همسایه اسرائیل حق عبور بدهند وارد بیت المقدس خواهد شد.

در طرف دیگر رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و شمار دیگری از متحدین غربی اسرائیل حمله حماس را محکوم کرده و از حق این کشور برای دفاع از خود تاکید کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. ایا حمله موشکی به شهر ها و مردم بی دفاع اسراییل را میتوان جنگ نامید و یا باید انرا به نام درستش یعنی حملات تروریستی نامید؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »