زهرا رهنورد: آزادی من، در گرو آزادی ایران است

زهرا رهنورد

به نام خداوند آزادی

درباره دروغ‌های مأموران حکومت و تهدید امضاکنندگان بیانیه رفع حصر؛ به ویژه تهدید خانم دکتر زهرا شجاعی و ادعای آزادی محصوران

در تاریخ پر فراز و نشیب کشورما، نجات ملت ایران از استبداد و دیکتاتوری، سرلوحه اعتراضات آزادی‌خواهان و تحول‌طلبان بوده است و نجات و آزادی زندانیان سیاسی و محصوران نیز جزو اصلی‌ترین گفتمان‌های ایام اخیر است که زنان و جوانان بالاترین هزینه‌های آن را پرداخته‌اند.

این‌بار، انسان‌های شریف و وطن‌پرستی که پیوسته مطالبه سعادت ملت را داشته‌اند، خواهان رفع حصر و نگران محصوران و بیماری‌هایی که محصول سیزده سال انزوای بی‌امان آنان بوده است، شده و آزادی آنان را مطالبه کرده‌اند.

اما در جواب، ماموران آنان را تهدید و گاه اهانت کرده‌اند و برای‌شان خط و نشان کشیده‌اند. حتی به دروغ گفته‌اند که «محصوران یا آزادی‌هایی دارند یا “خود ‌حصرخواه” هستند مثل رهنورد که خودش نمی‌خواهد آزاد باشد”!… و البته این ادعا قصه‌ایست که سر دراز دارد:

۱) در سال ۱۳۹۷ پس از ۸ سال حصر ظالمانه، مامور اطلاعاتی گفت: خانم رهنورد شما آزادید و می‌توانید به قم و مشهد برای زیارت بروید البته زیر نظر ما…
گفتم: برای زیارت از شما اجازه نمی‌گیرم اما آیا برای سخنرانی، تحقیقات علمی و دانشگاهی و هنری و کلاس درس و نمایشگاه هنری و مقاله و کتاب و فعالیت در امور زنان که شما همیشه از آنان و من کینه داشته‌اید چطور؟

۲) مامور گفت: خیر، این آزادی فردی است خانم رهنورد، آزادی اجتماعی نیست.

۳) با این‌همه گفتم: هم‌چنان که در سال ۱۳۸۹ طی حکمی با شماره نامه و تاریخ و امضاء دادستان، مرا به عنوان مجرم از حقوق انسانی محروم کردید به همان منوال حکم آزادی رهنورد را صادر کنید.

۴) مامور گفت: خیر، نمی‌توانیم حکمی به شما ارائه دهیم.
گفتم: آزادی حق هر انسانی است. شما وظیفه دارید حکم را ارائه دهید تا به فعالیت‌های سیاسی و مدنی و اجتماعی سابق، کماکان بپردازم.
مامور گفت: حتی نمی‌توانیم حکم را به شما نشان دهیم…
البته می‌دانستم که حکومت همیشه در پی ادعاهای کم‌هزینه است به‌خصوص در مورد قتل زندانی‌ها و معترضان خیابانی مبنی بر اینکه: خودشان نمی‌خواهند آزاد باشند، خودکشی کردند، از بلندی پرت شدند، مریض بودند… پیر شدند و مردند.

۵) در همین روند گفتگوها، مامور دیگری با ذوق‌زدگی از این آزادی اهدایی گفت: خوب خانم دکتر می‌توانید بروید سبزی بخرید.
البته این آزادی پیش‌کش خودشان.
آزادی من، در گرو آزادی کشورمان ایران است.

زهرا رهنورد
۵ مهرماه ۱۴۰۲

منبع: کلمه

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. درود بر بانو رهنورد و همسرش که به مدت ۱۳ سال در حصر ماندند و به دیکتاتور ِ سپاه-پایه نه گفتند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »