محمد خاتمی: حجاب و عفاف یکی نیست؛ نمی‌توان حجاب را به زور تحمیل کرد

زیتون – محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی، می‌گوید حجاب با عفاف و ستر یکی نیست و نمی‌توان آن را به زور به جامعه تحمیل کرد.

او روز جمعه، نوزدهم خرداد، در دیدار با جمعی از فعالان حقوق زنان تاکید کرد:«در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟»

خاتمی همچنین با اشاره به تغییر «معیارهای برتری حضور در جامعه بین زن و مرد» گفت:«در همه شئون باید ملاک اول انسانیت باشد که کاملا بین زن و مرد مشترک است. اگر این دیدگاه را در جامعه بسط دهیم، خیلی مباحث دچار تحول خواهد شد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. متاسفانه حاکمیت از عمد یا از غیر عمد داره روز به روز از احکام و حدود الهی و قوانین شریعت اسلامی عقب نشینی میکنه!!به طوری حتی برای ما حزب اللهی ها هم فلسفه و ماهیت کنونی نظام قابل درک نیست.یعنی من به عنوان یک مسلمان وقتی میبینم در کشوری که حکومت اسلامی در آن حاکم است.دست دزد قطع نمیشه،سنگسار انجام نمیشه،ربا حذف نمیشه و بسیاری از ناهنجاری ها و فسق و فجور و فساد در جامعه وجود داره نسبت به همه چیز و حتی کل نظام بدبین میشم!!اگر حکومت واقعا بخواد قوانین اسلامی،شریعت و حدود الهی در کشور اجرا کنه براش مثل آب خوردن الانم که به اصطلاح دولت اسلامی هم تشکیل شده پس دیگه چه بهانه ای داریم؟!چرا اسلام ناب محمدی اجرا نمیکنیم؟!!

    1. برو عمو خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه! برای این نمیکنه که خودش می‌دونه ظرف یک ماه سرنگون میشه. ربا هم اساس سیستم مالی این نظام اسلامی(!!) هست. همین حجاب باعث این همه شورش شد. سرت رو از زیر برف دربیار.

  2. “لا اکراه فی الدین” آیه‌ای مکی است، جناب حجت الاسلام و المسلمین(!) خاتمی. آیات مدنی ناقض آن را خدمتتان عرض میکنم،بلکه دیگر ما را درازگوش فرض نفرمایید:
    “و (ای مؤمنان) با کافران بجنگید تا دیگر فتنه و فسادی نماند و آیین همه دین خدا گردد، و چنانچه دست کشیدند خدا به اعمالشان بیناست”(انفال،۳۹)
    “و با کفار جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس، و اگر دست کشیدند، تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست”(بقره،۱۳۹)
    و البته امیدوارم تصدیق کنید که آن کافرانی که با این وضع رسوا ایمان بیاورند،در دل چیزی جز نفرت و کینه نخواهند داشت،کما این که بنی امیه پس از شکست نظامی و اشغال مکه نداشتند و نهایتا هم انتقامش را از نوه پیامبر اسلام گرفتند و سر از تنش جدا ساختند و خانواده‌اش را به اسارت بردند.

  3. کلمات یاریم نمی کنند،کلمات شرم می کنند و فریبای نظام سفلگان شرم نمی کند.

    بحث حجاب و بی حجابی که دیگه نخ نما شده،آلزایمر گرفتی یا حسب معمول داری نعل وارونه میزنی؛حتما آلزایمر گرفتی فریبا،وگرنه بنا به گفته روشنفکر و قرآن پژوه معاصر«حجاب باغ عرفان است»از این که بگذریم کجا بودی تا حالا فریبا، دیگه چه خبر؛از ایران را مدرسه می کنیم،از جنگ نعمت الهی است،از بسیج ٢٠ میلیونی چه خبر؟!

    فریبا از دولت موقت بازرگان و امیرانتظام و اشغال ایران و گروگانگیری سفارت امریکا و این جنگ اگر ٢٠ سال طول بکشد ما ایستاده ایم و از امریکا بگذریم از خاندان آل فهد نمی گذریم چه خبر؟!
    فریبا از قطعنامه ۵٩٨ و خوردن جام زهر و حفظ نظام اوجب واجبات است چه خبر؟!

    فریبا از دستاورد پروژه سازندگی و اصلاحات و دکترین سعید حجاریان،سعید امامی،سعید مرتضوی،سعید طوسی،سعید شریعتی،سعیدعسگر،سعید زیبا کلام،سعید حدادیان و سعید لیلاز و سعید حنایی چه خبر؟!

    فریبا از کرامت انسان و ایران برای ایرانیان و زنده باد مخالف من«اصولگرایان» و پذیرشش حکم حکومتی فرزانه نظام سلفه پرور و کشتار ١٨ تیر و لوله پیچ کردن دانشجویان و آدم باشید وگرنه میگم بی اندازنتان بیرون مرگ اصلاحات و اصلاحات مُرد و زنده باد خواری طلبی و ماله کشی چه خبر؟!

    فریبا از دولت پاکدست مموتی و مکتب ایرانی مشاعی و کتاب معجزه هزاره سوم فاطمه رجبی و از من آمده ام که برگردیم به دورانی که مثل آب خوردن روزی ١٠٠ نفر را می کشتیم نخست وزیر آن جلاد بیمار چه خبر؟!

    فریبا از جنبش سبزی ها و رای من کو و حسین اگه چیز بشه ایران قیامت میشه و تا ١۴٠٠ به عقب بر نمی گردیم و چک سفید و رای دادن به سرهنگ امنیتی و شعار برج بلند دمکراسی و منشور حقوق شهروندی دولت بی تفنگ و کشتار آبان ٩۶ و دیماه ٩٨ و انکار موشکباران هواپیمای مسافربری چه خبر؟!

    فریبا از جُک انرژی هسته ای حق مسلم ماست و نرمش قهرمانانه و برجام و امیرکبیر و مصدق دوران و سردار دیپلماسی و پرفسور حقوق بشر و اجرای برجام ٢و٣ و ما همه سپاهی هستیم و همکاری دولت بی تفنگ و با تفنگ و بیانیه تدوین و همه پرسی قانون اساسی و جنبش پائیز ١۴٠١ و اختلاس ٣ میلیارد دلاری و مولد سازی و غارت تتمه اموال عمومی چه خبر؟!

    فریبا از‌ نامه ٣٧ صفحه ای به فرزانه و پختن و خوردن آش ملی و خون‌خواهی «شیخ نمر» و خاشقچی و سور چرونی پدر مادر نامعلوم های پرورشگاهی و یهودا مسلکان لواسونی و جمارونی و جااندازان نظری و پااندازان عملی و خُلف وعده آن جلاد بیمار و ۴ دهه قتل و غارت و تجاوز مستند نظام سفلگان چه خبر؟!

    پ.ن.

    فریبا خواری طلبان مظهر عینی رذالت و حقارت و وقاحت و بلاهت و سفلگی است.

    لطیف حسین زاده.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

روراست و صادق است. رُک و راست حرفش را می‌زند. و این نه از سرِ بی‌باکی که بیش‌تر اسلوبِ شخصیتی اوست که نمی‌تواند به ابهام و گنگی سخن بگوید. سربسته حرف نمی‌زند و حرف و

ادامه »

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید

ادامه »