جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب و سرپوش بر بحران‌های کشور بهره می‌برد

زیتون– شش نفر از زندانیان سیاسی در  بیانیه‌ای از  زندان «ضمن محکوم کردن هرگونه خشونت از قتل و ترور تا اعدام و سرکوب و خشونت حکومتی» ، تاکید کردند که «اعدام بیش از پیش تیشه به ریشه‌ی تمام داشته‌های ملی کشور می‌زند».

مصطفی تاجزاده، امیرسالار داودی، حسین رزاق، رضا شهابی، سعید مدنی و کیوان مهتدی این بیانیه را امضا کرده‌اند.

متن کامل  این بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته در ادامه می‌آید.

اعدام واژه‌ای است که فارغ از بار حقوقی، فی نفسه بار منفی و منزجر کننده‌ای دارد و تنها کسانی که فاقد خوی انسانی هستند می‌توانند با شنیدن هربار خبر اعدام احساس انزجار نکنند. جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب در راستای رویکردهای امنیتی بهره می‌برد و گمان می‌کند اعدام بیشتر، سرپوشی بر چالش‌ها و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این‌ روزهای کشور است و به همین دلیل عجولانه و با سراسیمگی به اعدام‌ها به‌ویژه در حق شهروندان معترض مبادرت می‌کند.

مع‌الوصف افکار عمومی هرگز صدور و اجرای حکم مرگ انسان‌ها را در راستای اجرای عدالت محسوب نکرده  برخلاف محاسبات همیشه نادرست حکومت، رعب و وحشتِ حاصل از اعدام مانع از تلاش و مبارزه‌ی مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خویش نخواهد شد. ما امضاءکنندگان این بیانیه به حاکمان و خاصه نهادهای امنیتی و قضایی هشدار می‌دهیم که تداوم و تشدید هر نوع خشونت به‌ویژه اعدام، جامعه را به‌سوی خشونت بیشتر سوق خواهد داد و قربانی اصلی در این ماوقع، امنیت انسانی مردم ایران خواهد بود و ضمن محکوم کردن هرگونه خشونت از قتل و ترور تا اعدام و سرکوب و خشونت حکومتی، تاکید می‌کنیم که اعدام بیش از پیش تیشه به ریشه‌ی تمام داشته‌های ملی کشور می‌زند و هیچ خیر عمومی در آن نیست.

مصطفی تاجزاده
امیرسالار داودی
حسین رزاق
رضا شهابی
سعید مدنی
کیوان مهتدی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. من مانده ام که این شش نفر چه فکر میکنند و از نوشتن این بیانیه چه نتیجه ای میخواهند بگیرند. ایا فکر میکنند نوشتن بیانیه پس از چهل و چهار سال و هزاران بیانیه مشابه نوعی مبارزه با این رژیم است؟؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »