«بیانیه آقای موسوی گامی مثبت و راهگشا است»؛  بیانیه جمعی از جمهوری‌خواهان ایران

زیتون-۸۵ نفر از فعالان سیاسی جمهوری‌خواه با انتشار بیانیه‌ای مواضع میرحسین موسوی را «مثبت و رو به پیش» خوانده و  بر «نقش و و اثر و پایگاه اجتماعی‌» او تأکید کردند.

میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی، که در حصر به‌سر می‌برد،  در روزهای گذشته خواستار تشکیل مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی جدید شده است.

در بخشی از بیانیه فعالان جمهوری‌خواه  همچنین آمده است «ما نیازمند نگاه جبهه ای هستیم و نه نگرش مرکز ـ پیرامون. به گمان ما هر رویکرد مبتنی بر مرکز ـ پیرامون نسبت به دیگر گرایش ها، از سوی هر نیروی سیاسی در داخل و یا خارج از کشور، خود می تواند به یکی از موانع شکل گیری همبستگی عمومی و رهبری جمعی مبارزات مردم ایران تبدیل شود».

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته، در ادامه می‌آید.

نیاز به «رویکرد جبهه‌ای» به سیاست و پرهیز از هر نوع «نگاه مرکز ـ پیرامون»

آقای میرحسین موسوی در آخرین بیانیه خود ضمن اشاره به بحران های متعدد کشور تصریح کرده است که «بحران بحران ها» ساختار غیرقابل دوام نظام ج.ا و قدرت غیرپاسخگو و غیر مسئول است. وی همچنین تاکید می کند “ایران و ایرانیان نیازمند و مهیای تحولی بنیادین اند که خطوط اصلی اش را جنبش پاک “زن ، زندگی، آزادی” ترسیم میکند. این سه کلمه بذرهای آینده روشن اند، آینده ای پیراسته از ظلم و فقر و تحقیر و تبعیض…”

موسوی با همدلی با «اعتراضات به حق مردم و حوادث خونبار ماه ها و سال های اخیر» نتیجه گرفته است که «جامعه از اصلاح در چارچوب ساختار موجود ناامید شده است». میرحسین موسوی همچنین با اشاره به سیاست های داخلی و خارجی ضد ملی ج.ا گفته است «شعار اجرای بی تنازل قانون اساسی که سیزده سال پیش بدان امید می رفت، دیگر کارساز نیست».

وی بر اساس این مبانی جدید پیشنهاد همه پرسی در باره ضرورت تغییر یا تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل مجلس موسسان (شامل همه مردم ایران از هر قوم و گرایش فکری و سیاسی)، برای تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید و بالاخره همه پرسی ملی برای تصویب نهایی آن را داده است.

موسوی در پایان مباحث مهمی را در باره نحوه عملیاتی کردن این ایده های کلی، اما مثبت و راهگشا، به خرد جمعی سپرده است.

ما امضا کنندگان این بیانیه از گرایش‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی (که معتقد به جدایی دین و حکومت، یکپارچگی سرزمینی ایران و بدنبال ایجاد یک جمهوری دموکراتیک با رعایت منشور حقوق بشر هستیم)، بیانیه آقای میرحسین موسوی را موضعی مثبت و رو به پیش برای تقویت همبستگی در فضای سیاسی رنگین کمانی ایرانیانِ خواهان گذار از جمهوری اسلامی می‌دانیم. ما از نقش و اثر ایشان در ارتقاء سیاسی پایگاه اجتماعی‌شان و به خصوص تاثیر این موضع راهبردی بر بخش‌هایی از جریان‌های سیاسی و نیروهای نظامی درون قدرت آگاهیم.

در همین راستا ما معتقدیم باید هر چه بیشتر به نگاه ها و رویکردهای مروج همبستگی ملی دامن زد و مانع مواضع افراطی، تفرقه‌افکنانه و انحصارطلبانه شد. ما نیازمند نگاه جبهه ای هستیم و نه نگرش مرکز ـ پیرامون.
به گمان ما هر رویکرد مبتنی بر مرکز ـ پیرامون نسبت به دیگر گرایش ها، از سوی هر نیروی سیاسی در داخل و یا خارج از کشور، خود می تواند به یکی از موانع شکل گیری همبستگی عمومی و رهبری جمعی مبارزات مردم ایران تبدیل شود.

گرایش های نزدیک تر سیاسی می توانند عزم شان را برای تشکیل بلوک های سیاسی جزم کنند. این بلوک ها در یک روند تدریجی و طبیعی می توانند با یکدیگر در راه اهداف بزرگتری همسویی و همکاری داشته باشند.

طیف‌های متنوع فکری، سیاسی، صنفی و اتنیکی در ملت ایران چنان فراگیر و گسترده‌اند که جا برای هیچ فرد و نیرویی که به نجات ایران می اندیشد تنگ نیست و سرسختی و قساوت حاکمان مستبد و خونریز در میهن مان آن قدر شدید است که نیروهای دلسوز مردم و میهن نباید هیچ ظرفیت و توانمندی را نادیده بگیرند.

به امید آزادی و رهایی کشور و مردم ایران و دست دادن به مهر برای آباد ساختن این سرزمین کهن و رفع تبعیض هایی که در لایه لایه مردم و جای جای کشورمان گسترده است.

اسامی امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:
ئالان توفیقی
احمد پورمندی
احمد سرشار
احمد علوی
اصغر ممبینی
الهه امیرانتظام
امیر ممبینی
امیرعلی رضازاده
آناستازیا صدرحاج سید جوادی
ایمان آقایاری
بهروز خلیق
بهنار کیانی
بهنام چگینی
تقی علیجانی
توران همتی
جعفرصادق محمدزاده
جلال کیابی
جواد رحیم پور
جواد وفائی بصیر
حسن زهتاب
حسن صمدیان
حسن فرشتیان
حسن یوسفی اشکوری
حسین کشوردوست کلتی
حسین مجاهد
حمید احمدزاده
حمید آصفی
درسا رزازیان
رحمان لیوانی
رزا روزبهان
رضا اکبری
رضا جوشنی
رضا شیرازی
رضا علیجانی
رضا قرشی
رضا ممبینی
سجاد خداکرمی
سعید شاهسوندی
سمیه قضات
سید ابوذر علوی
سید عبدالمجید الهامی
سیده سمیه علوی
سیده لیلا علوی
سیده مینا علوی
طهماسب وزیری
علی ایزدی
علی حدیثی
علی سرنوشیان
علی شاکری
علی کلائی
علیرضا همتی
فرزانه بذرپور
فرشاد نوروزیان
فرشته جمشیدی
فواد کعبی
کاظم علمداری
کامران امیری
کیارش کاظمی
گودرز اقتداری
مجید زرگر
مجید عبدالرحیم پور
محسن مصدق
محمد اولیایی فرد
مریم تنگستانی
مریم سطوت
مسعود حکمت
معصومه چراغی
معصومه شاپوری
منصور فرهنگ
منصوره شجاعی
مهتاب ممبینی
مهدی جامی
مهدی شعبانی
مهدی فتاپور
مهدی ممکن
مهدی نخل احمدی
مهدی نوربخش
مهرزاد وطن آبادی
ناصر شجاعی نائینی
نیره توحیدی
هادی زمانی
هاشم باروتی
هژیر عطاری
یاسر میردامادی
یونس رستمی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. با عرض سلام و تقدیم احترام ،
    در ارتباط با خداوند متعال و در پیرامون پدیده های نبوت و ولایت و امامت ، من ایرانی بر این بینش و باورم که خداوند متعال در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود و عرب و عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین سوشیان و ناجی و نبی و پسر و رسول برای تربیت و هدایت معنوی بشر انتخاب و اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم و بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه. امیدوارم که این بینش و باور در اصل اول قانون اساسی آینده ایران درج گردد و آنهم با تاکید بر ثبات و پایداری و تغییر ناپذیری و جاودانگی آن در طول راه و سفر تکاملی بی پایان که توسط خداوند متعال از سفرهای بسیار طولانی مقطعی ‌و نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین نظام های احسن و اشرف آفرینش متوالی و بیشمار طراحی نموده و این سفر به خود وی تعلق دارد به عنوان کل های متناهی و مساوی و موازی و بیشمار بهمراه اجزای لاینفک و جدایی ناپذیر غیر زنده و زنده نباتی و حیوانی و انسانی خود وی . حفاظت و نگهداری و دفاع های سرسختانه و جانبازانه از یک دین و مذهب خاص و ویژه در میدان رقابت و مقابله و مبارزه با آئین ها و ادیان و مذاهب دیگر به هیچ وجه من الوجوه بخاطر دفاع از حقیقت و حقانیت و انسان و انسانیت و عدل و عدالت و اخلاق و اخلاقیت و بخاطر خدا و الوهیت نبوده و نمی باشد بلکه در جهت زنده نگهداشتن نام و نشان و اثر بنیانگذار و مخترع یوغ سنگین یا سبک شریعت آن دین بوده و می باشد، درست همانطور که قصد و هدف و نیت و انگیزه باطنی خود آن انسان در سطوح زندگی های ابتدایی ایلیاتی و طایفه ای و قبیله ای و قومی در اعصار دور دست باستان بوده است و در همین زمینه دو وعده عمده دینی ؛ یکی پادش های فراوان بهشتی برای خود و پیروان دین خود و دیگری عذاب های شدید جهنمی برای دیگران و دگر اندیشان و دگر باوران، نقش ضمانت های اجرائی محکم و سفت و سخت را بازی کرده و می کنند و لذا این دو وعده از طرف خداوند متعال و به امر وی و از آسمان نازل نگردیده و در قالب وحی به گوش سر وعده دهندگان ابلاغ نشده اند. این دو وعده میوه های اصلی درخت معرفت دینی می باشند و بقیه معارف وحیانی و حدیثی و روائی دینی چیز دیگری نیستند غیر از شاخ و برگ اضافی روئیده و تافته و بافته و تنیده شده روی این دو شاه میوه می باشند و اگر این دو میوه توسط کودکان بازی گوش از درخت معرفت دینی در باغ بهشت چیده شوند، آنگاه ریشه و ساقه اصلی و کلیه شاخه های فرعی و برگ های آن یک شبه خشک خواهند گردید و آنگاه میتوان آنها را به شکل هیزم به خورد بخاری ها در جهت تولید گرما در شب های سرد زمستان و فصل یخبندان مورد مصرف قرار داد .

  2. لازمه خدمت اون عزیزانی که موسوی رو فسیل میدونن عرض کنم دقیقا زمانی که میرحسین بیانیه قبلی رو در تخریب هر نوع حکومت موروثی خطاب به رهبر ایران و خطاب به سطلنت خواهان ارائه کرد و کل سیاستها و رفتار امپراطور مابانه توهمی جمهوری اسلامی در کشورهای فلک زده اطراف مثل عراق و سوریه و یمن به لجن کشید و تن پاسدار همدانی رو در گور ویبره کرد من با خودم گفتم آخ که عجب گالن بنزینی میرحسین گذاشت وسط میدون انقلاب و منتظر بودم یه جرقه ای زده بشه. که این جرقه با کشته شدن مهسا امینی زده شد و طفل جنبش سبز که اکنون در دورانی ابتدای جوانی هست و به شکل انقلاب سراسری سر بیرون آورده پایه های حکومت رو زیرو رو کرد. البته همه اینها رو مدیون نوجوون ها و جوونای فهمیده و شجاع امروزی بخصوص اقوام مناطق مرزی هستیم. اما وقتی میگم تنها رجل سیاسی زنده معاصر ایران الان فقط میرحسین هست دلیلش کاملا مشهوده چون مثل همون دوران جنبش سبز بیانیه هاش انگار از درون مغز تک تک مردم خارج میشه. البته بازهم میگم بدون در نظر گرفتن حقوق اقوام ایران بطور مساوی و نظام فدرالی قومی هیچ انقلابی رخ نخواهد داد. مرکز گرایی و اقتدارگرایی و تک قومی و پان ایرانیستی رو از مغزتون بریزید بیرون. رشد کنید. خودخواهی پلیدترین نوع رفتار در هر موجود زنده ای هست.

  3. خدمت دوستانی که فکر میکنن در ایران بعدی نظام سلطنتی هم به رای گذاشته خواهد شد عرض کنم همچین نظامی از ریشه غلط و خلاف حقوق بشر و دموکراسی هست و به هیچ عنوان به عنوان گزینه انتخابات نوع حکومت قرار نخواهد گرفت و به نظرم حکومت بعدی جمهوری فدرال قومی خواهد بود و اگر چنین نباشه منتظر جنگ داخلی باشید. بخصوص که اکثریت ایران (مردمان ترک و کرد و بلوچ و ترکمن و عرب) اجازه نخواهند داد دوباره یک دیکتاتوری فاشیستی مثل رژیم قبل و فعلی روی کار بیاد. همه انسانها از هر نژاد و زبانی از طرف آفریدگار شاهزاده خودشون به دنیا اومدن و برای موجودیت خودشون و زبان و فرهنگشون احترام و ارزش قائل هستن. البته به بنده باشه بعضی از حیوانات رو بر انسان ترجیح میدم. اما در حوزه انسانها همه رو بدون تردید برابر میدونم.

  4. مستید و منگ؟

    یا به تظاهر تزویر میکنید؟

    از شب هنوز مانده دو دانگی

    ور تائبید و پاک و مسلمان، نماز را از چاوشان نیامده بانگی!”

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »