۷۰ تن از ایرانیان داخل و خارج کشور اقدام پارلمان اروپا را برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی محکوم کردند

زیتون– ۷۰ تن از ایرانیان داخل و خارج کشور، با صدور بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا را برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، «محکوم»  و آن را «یک تهدید و دخالت آشکار غیر قابل پذیرش» خواندند.

امضاء‌کنندگان بیانیه با اشاره به این‌که «برخی از  عملکردهای سپاه پاسداران» مورد اعتراض مردم  ایران است، آن را بخشی از «مبارزه‌ای درونی» خوانده‌اند که با «اصرار بر راه‌های مسالمت‌آمیز» در مقابل «دخالت دولت‌ها و قدرت‌های خارجی» نیز ایستاده  است.

این ۷۰ نفر، که در میان آن‌ها نام برخی از فعالا‌ن سیاسی و رسانه‌ای، نیز دیده می‌شود  همچنین  از حکومت ایران خواسته‌اند در «سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» خود تجدیدنظر کند و  «اجازه ندهد که دخالت همیشگی بیگانگان یکبار دیگر باعث تضعیف مؤلفه‌های قدرت ملی ایران شود».

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته است، در ادامه می‌آید.

بیانیه جمعی از ایرانیان داخل و خارج از کشور در پاسخ به برخورد غیرقانونی پارلمان اروپا

قرار دادن «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی، علیرغم همه انتقاداتی که به برخی عمل‌کردهای آن داریم، توسط پارلمان اروپا محکوم است. گذشته از اینکه پارلمان اروپا مجوزی برای دخالت در ساختار نظامی سیاسی کشورهای خارج از اتحادیه ندارد؛ این عمل برای ما به مثابه یک تهدید و دخالت آشکار غیر قابل پذیرش است.

مردم ایران طی تاریخ هزاران ساله ی خود فراز و فرودهای بیشماری دیده اند و اسناد تاریخی معاصر گواهی می دهند که هر گاه قدرت خارجی با تمسک به هر شعار و از هر راهی در مبارزات ملی آنها دخالت کرده است، جز ویرانی و عقب ماندگی حاصلی به بار نیاورده است.

اکنون نیز تردیدی وجود ندارد که مبارزه ای درونی در کشور ما با تأمل و اصرار بر راه‌های مسالمت آمیز جریان دارد. تردیدی هم نیست که یکی از عناصر مورد اعتراض مردم میهن ما برخی عملکردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

اما! و در این مبارزه نیز ملت ایران با اتکا به مبارزات و تلاش‌های نیروهای ملی خود، بنا بر تجربیات تاریخی، در مقابل هر گونه دخالت دولت‌ها و قدرت‌های خارجی ایستاده است.

ما همچنین از حکومت ایران مصرانه می‌خواهیم که با تجدیدنظر در سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که باعث کم‌رنگ‌شدن روزبه‌روز اعتماد آحاد ملت به حاکمیت می‌شود، اجازه ندهد که دخالت همیشگی بیگانگان یکبار دیگر باعث تضعیف مؤلفه‌های قدرت ملی ایران شود. بازسازی قدرت ملی مستلزم احترام به خواست مردم و حاکمیت قانون و پذیرش عقلانیت در اداره امور است.

عباس عبدی پژوهشگر، روزنامه نگار
مرضیه آذرافزا دفتر سیاسی حزب توسعه ملی
فرید مرجایی، فعال سیاسی ملی مذهبی
محمد سهیمی، نویسنده،استاد دانشگاه کالیفرنیا جنوبی
محمد برقعی، نویسنده جامعه شناس
لطف الله میثمی، مدیر مجله چشم انداز
حمیدرضا جلایی پور، فعال سیاسی، نویسنده
لادن صفری، متخصص آی تی
نعمت احمدی، حقوقدان، استاد دانشگاه
رضا حاجی کنشگر سیاسی
مرتضا صادقی فعال سیاسی
حمزه غالبی فعال سیاسی
فرهاد روحی فعال سیاسی
پیمان عارف تحلیلگر و فعال سیاسی
یوسف رشوندی، فعال سیاسی
شیلا کلامی، فعال سیاسی
کاوه خوشرو صفا، کنشگر سیاسی
کامبیز بهبهانی، روزنامه نگار
محمود کرد، فعال سیاسی
ناصر فهیمی، کارشناس اقتصادی
علی سرداد، فعال مدنی روزنامه نگار
رضا حقیقی، شهروند ایران
سید مهدی غنی، فعال مدنی روزنامه نگار
ملیحه محمدی، تحلیلگر و فعال سیاسی
اسفندیار صادق زاده، کنشگر سیاسی
علی اکبر بهمنش، فعال سیاسی ایران
مهرزاد وطن آبادی، فعال سیاسی
داریوش وثوقی، فعال سیاسی
یوسف عزیزی، پژوهشگر سیاستگذاری عمومی، آمریکا
اژن محمدی، کارشناس عمران موزیسین ایران
ابراهیم صفری، متخصص الکترونیک ایران
علی امیرنیا، ایران
مهوش محمدی پی، متخصص صنایع، ایران
محبوبه آیت الله زاده،فعال مدنی روزنامه نگار ایران
علیرضا ساریخانى، روزنامه نگار ایران
شهریار شفقى، روزنامه نگار ایران
منصور احمدی، فعال مدنی ایران
منیر شجاعی، فعال سیاسی -اجتماعی، ایران
سحر ریاحی، عضو حزب توسعه ملی، ایران
مهران بهروز، فعال سیاسی، ایران
مسعود آذری، فعال سیاسی، مدنی
نورالدین غروى، روزنامه نگار ایران
محمدرضا علی حسینی فعال مدنی روزنامه نگار، ایران
محسن شریف زاده، فعال مدنی، روزنامه نگار، ایران
محمدشیخی، فعال مدنی، روزنامه نگار، ایران
مهری مقدم، فعال مدنی، روزنامه نگار، ایران
صدیقه کنعانی، فعال مدنی، روزنامه نگار
نیما زاگرس، فعال سیاسی
رضا نامدارى، فعال مدنی
مصطفى قهرمانى، روزنامه نگار ایران

محسن محسن زاده، روزنامه نگار ایران
اله کرم میرزایى، روزنامه نگار ایران
رویا اعتصامی، شهروند ایران
صادق نوروزی دبیرکل حزب توسعه
فاطمه طاهری، فعال مدنی
جعفر زمانی، فعال مدنی
رها اعتمادی ثقفی، فعال مدنی
امید ابراهیمی کارشناس اقتصاد
زهرا بهروز آذر، مدیر کل سابق زنان در شهرداری تهران
زهرا نژاد بهرام، عضو سابق شورای شهر تهران
احمد هاشمپور رودسری
حمید بهشتی روزنامه نگار نهضت آزادی
محمد صابر، کنشگر سیاسی
محمد رضا کریمی، فعال مدنی
فاطمه آذرافزا، فعال مدنی،
حمیده رخسان، فعال مدنی ایران
زهره مجتبوی، ایران
رضا خردمند اردکانی، ایران
شفیعه سرخابی، فرهنگی باز نشسته
آبتین رضایی، فعال مدنی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

20 پاسخ

  1. متن بیانیه بسیارنامتعادل است.البته نفی دخالت بیگانگان درمبارزات مردم ایران بسیاردرست است ولی دربیان عملکرد مخرب سپاه بسیارکوتاهی کرده اند.البته چون اکثرادرایران هستند شاید احتیاط کرده اند ولی اگر قرار برصدورچنین بیانیه یک طرفه ای بودبنظرمن بهتربود سکوت می کردند.

  2. جناب شمس جنابعالی و امثال تو عددی نیستید که به پیامبر رحمت ورهایی توهین می کنید.به قول شاعر –ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست –عرض خود می بری و زحمت ما می داری .

  3. درود یاران
    جالب انگیز ناک است که همه به یورش بیگانگان به ایران چنگ انداخته اند
    غافل از دشمنی های عرب های مسلمان وفرمانده شان محمد ابن عبدالله
    که ایرانیان را مجوس (توخالی ) نامید وبیش از همه چیز از ایرانیان وزبان
    وفرهنگشان متنفر بود وکماکان این عده چفیه برسر چون خامنه ای را که
    چهارشنبه سوری وعید وووو را چنین دجمن دارند را کاملن ایرانی میدانند .
    همان بهتر که این گونه اشخاص ایران وایرانی نشناس با حمایتشان از
    سپاه پاسداران اسلامی اسلامی خود ونیتشان را عیان کنند ومستقیم در صف
    شلیک کنندگان به مردم بی سلاح وکودکان وزنان قرار بگیرند.چرا که
    ممکن است بعدها بصورت ناشناس ضربه ای بزرگتر به مردم بزنند.

  4. بسیاری از افراد مندرج در لیست را از نزدیک میشناسم.این افراد حتی نمی توانند امور یک مغازۀ بقالی را اداره کنند چه رسد به اظهار نظر در امور سیاست جهانی.

  5. باید آفرین گفت به ذهن مقاله نویسی که ۴۵ سال قبل از خطر ارتجاع سرخ و سیاه گفت
    به اسامی این افراد خوب نگاه کنید، چپ، کمونیست، مذهبی، اصلاح طلب ، ملی گرا!!! ، ملی مذهبی… تمام طیف های ارتجاع سرخ و سیاه دست در دست هم متحد بر علیه مردم از سپاه تروریستی پاسداران حمایت میکنند.

    این بار یک تفاوت بزرگ وجود دارد، بر خلاف سال ۵۷ ، چهره ی ارتجاع سرخ و سیاه برای اکثریت مردم مشخص شده.. نه ملی بودن آنها را باور داریم نه سوسیالیست بودنشان را و نه حتی مذهبی بودنشان را

    جای این افراد در موزه ی عبرت تاریخ معاصر ایران است

  6. لطف الله میثمی از اولین اعضا مجاهدین بوده و دشمنی او با کشور و ملت ایران، آشکار است.

  7. من هم اگر این نامه را به‌موقع دیده بودم، آن را امضا می‌کردم، گرچه که تمام دلایل من برای این کار در متن نامه منعکس نشده. دلایل من برای تایید این نامه گزاره‌های زیر هستند:

    ۱) درحال‌حاضر، تمام کشورها تروریستی هستند. تروریستی‌ترین آن‌ها البته اسراییلیان مستقر در فلسطین هستند که به معنی اصلی کلمه فاشیست هستند. جدای از آلمان نازی، ایالات متحده آمریکا باسابقه‌ترین به‌لحاظ کشتار است.

    ۲) این کشورها هر کاری که انجام دهند در جهت اهداف و منافع خودشان است. برای نمونه، جلوگیری از سرکوب خیزش مردم در ۱۳۵۷ توسط ارتش نه از سر دلسوزی برای مردم ایران بود، بلکه برای جلوگیری از قدرت گرفتن نیروهای ملی و چپ بود.

    ۳) این اهداف و منافع درمورد ایران یعنی:
    آمریکا+اروپا: جلوگیری از قدرت گرفتن نیرویی ملی، و درعوض تقویت نیروهای وابسته مانند کارگزاران، موئتلفه و اتاق بازرگانی به‌نمایندگی از الیگارش‌های مافیایی (مانند آستان قدس و غیره).
    اسرائیل+عربستان: فروپاشی سرزمینی ایران.

    ۴) فشار به حکومت از طرف کشورهای دیگر منجر به جنگ داخلی خواهد شد. که آن نیز منجر به فروپاشی سرزمینی ایران خواهد گشت.

    ۵) انقلاب تازه اگر هم به جنگ داخلی نیانجامد انتخاب بسیار بدی است. تفصیل این گزاره بسیار مفصل است چون روح حاکم بر مردم ایران، چه داخل و چه خارج کشور، براساس نوکر صفتی و بندگی است. بنابراین انقلاب عقده‌ای‌ها قطعاً به استبداد و یا حکومتی سرسپرده خواهد انجامید.

    ۶) تغییرات در ایران را باید در زمینه جهانی آن دید. در حال حاضر این زمینه، چرخش جهان تک‌قطبی به رهبری الیگارش‌های آمریکا بسمت جهان چندقطبی است. این جهان چندقطبی بسیار بیشتر به‌نفع مردم دنیاست (حداقل از دزدی سه و خورده‌ای تریلیون دلار در سال توسط الیگارش‌های آمریکایی از مردم جهان جلوگیری می‌کند [ر.ک. خرید و فروش اجباری نفت به دلار، و تراکنش‌های بازار بورس نیویورک به اجبار به دلار، و اساساً معنی «ارز بین‌المللی» بودن دلار]).

    فرای این دلایل، به روح حاکم بر این نامه هم باید دقت داشت. مخالفین نامه، البته فقط بیشتر آنان، سخنشان این است: اربابان ما در ایران اصلاً خوب نیستند، شما بیایید و ارباب ما شوید و ما را از شر آنان نجات دهید. اما روح حاکم بر نامه می‌گوید: الیگارش‌های حاکم بر اروپا شما حتی به مردم خودتان هم رحم نمی‌کنید، سابقه‌ی تاریخی شما هم گویای این است که به‌جز استثمار و چپاول دیگر کشورها نیت دیگری در سر ندارید. پس دخالت در کار کشور ما نکنید. این روح به مخالفین نامه نیز می‌گوید: شما حدود سی سال هیچ کار جدی‌یی نکردید و اجازه دادید که آقای خامنه‌ای نظامی شیطانی و ضداسلامی و ضدایرانی را شکل دهد. حالا هم ارباب دیگری نمی‌تواند به‌شما کمک کند. خود را از نوکرصفتی خلاص کنید و رشد دهید تا بتوانید ایران را رشد دهید. یک نوکرصفت تنبل چون قدرت تغییر خود را و کسب قدرت کافی را ندارد بدنبال انقلاب است تا زود به نتیجه برسد. توهمی بسیار خطرناک.

  8. میتونم بگم باعث تاسف که این اشخاص همان شورشی های ۵۷ هستند و ادامه نسلشان.باز هم دارن به اون اشتباه ادامه میدهند

  9. با درود
    هفتاد تن از اصلاح طلبان و چپی های شورش ۵۷ و نایاکی ها در نامه ای به پارلمان اروپا ، قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی اروپا محکوم کرده‌اند .جالبه اون کسانی که در خارج ایران هستند.اگر ایران کشوری درستی است،شما در خارج چه میکنید؟جاسوسی؟ مفتخوری؟ وطن فروشی؟ انور مرزهای ایران چه می‌کنید.شما ایران مناسب مردم ایران بدبخت میدانید که بچه هایشان اعدام شدن؟ شما برای آنها تصمیم میگیرید؟ ولی خودتان در آسایش در اروپا کیف میکنید؟
    اینها همان حامیان جنایت و مزدوران جمهوری اسلامی هستند.کسانی که بر روی جنایت ،قتل و تجاوز به بچه‌ای ایران عزیزمان چشم بر هم گزاشتن و از جمهوری اسلامی دفاع کردند.ما در ایران دولت نداریم، آنچه در سایر کشورها در زمان سختی به داد مردم می‌رسد دولت است. دولت‌ کشور ایران و نوچه هایشان کارشان این است مخالفان را از نابود کنند، نه کمک به مردم گرفتار.این افراد اسمشان همیشه در کارنامه انقلاب نوشته شد نه به یک اعتراض کنند بلکه به اسم همکاری با سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی اعدامی. هر کس از جمهوری اسلامی دفاع کند نان در خون جوانان ما زده و نوش کرده. این انقلاب خیلی خوب شد چهره فریب دهنده‌ای خیلی ها مشخص شد.لعنت به شورش ۵۷ و لعنت بر تفکر سرخ و سیاه. نور بر تاریکی پیروز است.

  10. واقعیت این است که نه برخی از عملکرد سپاه پاسداران ، بلکه همه اش تروریستی هست. ولی سئوال این است که چه گروه و یا سازمانی این س.پ. را میخواهد تروریست بخواند؟ دولتهایی که خود به این یا آن شکل تروریست هستند. اگر س.پ. تروریست منطقه ای هست ارتش و یا سازمان‌های اطلاعاتی غرب خود تروریست های جهانی هستند. تروریست جهانی میخواهد تروریست منطقع ای را محکوم کند.این مسخره است.
    اگر فراموش نکرده باشیم در حمله به عراق رسانه های غربی و بخصوص در امریکا مدعی بودند که صدام یک تروریست و دیکتاتور است و ما می‌رویم شر این دیکتاتور و تروریست (صدام حسین) را از سر مردم عراق برداریم. بلر مدعی بود که مردم عراق یک تاریخ غنی از تمدن دارند و لیاقت دولتی بهتر از صدام حسین دارند و… ولی فردای بعد از حمله به عراق همین جناب بلر بود که گفت مردم عراق هنوز فهم داشتن دموکراسی را ندارند.
    در حمله به لیبی تمام رسانه های غرب و بخصوص در امریکا قذافی را یک دراکولای خون آشام و دیکتاتور تمام عیار به جامعه غرب معرفی کردند تا بتوانند سمپاتی و حمایت مردم خود را در حمله به لیبی بگیرند. و دیدیم که چه بلایی سر مردم لیبی آوردند.
    از این مثال ها و توجیه ها در کشور گشایی و حمله به دیگر کشور ها در قاموس دولت های غرب فراوان است.
    سئوال این است که دولتهای غربی و امریکا پس فردا روزی همین مسئله تروریستی بود س.پ. را که حمایت جریانات ایرانی را همراه دارد پیراهن عثمان بکنند و توجیهی برای لشگر کشی و دخالت نظامی به ایران.
    نه تنها س.پ. تروریست هست بلکه سران رژیم و تما ارگان‌های نظامی آنها تروریست هستند و جامعه ایران را واقعا ترور کرده اند. حال آیا ما باید از غرب بخواهیم این تروریست ها را سرنگون کنند یا خود مردم باید این تروریست ها را سرنگون بکند.

  11. این آقایان و بانوان جوری از دخالت قدرت های بزرگ خارجی ابراز نگرانی و دلخوری می کنند که انگار “امام امت” شان، نه از فرانسه و با هواپیمای فرانسوی، که با کجاوه یکراست از نجف به ایران آمد و انقلاب را رهبری کرد و به پیروزی رساند و بر گُرده مردم مذهب زده و مسخ شده ایران نشست و کشور ما را که در ردیف های بالای کشورهای رو به توسعه بود، به یکی از منفورترین و عقب مانده ترین نظام های سیاسی جهان تبدیل کرد. پر واضح است که سپاه پاسداران(که حتا نام ایران را بر خود ندارد) نقش درجه اول در این ر اه داشته و به دلیل رفتار و کردار تجاوزگرانه اش در داخل و خارج باید در فهرست تروریستی اروپا و دیگر کشورهای جهان قر ار گیرد. عجب روئی دارند این برادران و خواهران!!

    1. با درود، اشخاصی که در ایران این نامه رو نوشتن از شروش ۵۷ هستن.ولی سوال برای افراد خارج از ایران است.. شما که سپاه پاسداران را گرامی می‌دارید و جمهوری اسلامی را همچنین علت خروج شما و زندگی در خارج ایران چیست؟ جاسوسی؟ وطنفروشی؟ مفت خوری؟
      ملت ایران در مرحله رستاخیز ملی قرار دارد.
      خیال خام است که فکر کنید این ملت فریب دوباره اصلاح‌طلبان و چپی ها ی شروش ۵۷ را میخورد.این ملت چنان عشق ایران در تار و پودش نقش بسته که از هر خیانتی که از روی عناصر ایرانستیز شکل گرفته باشد، با بولدوزر رد خواهد شد.این ملت پیروزی ایران را فریاد میزند، خودش را ملعبه دست ایرانستیزان و گروههای تجزیه طلب و چپی و اصلاح‌طلبان تروریستی نمیکند.
      این ملت راهش را پیدا کرده.میداند ساختن ایران و سعادت فردا در گرو توسل به ایرانگرایی و ایران پرستی است.
      این جان فشانیها که بی دلیل نیستند.
      شوخی نیست کسی جانش را کف دست بگیرد و بگوید فدای ایران. کسانی که این امضا را کردن خنجری بر قلب مادران و پدران عزیز و داغدار را کردن.نور بر تاریکی پیروز است.هیچ گاه دیکتاتوری کوچک جمهوری اسلامی پیروز نخواهند شد.

  12. دوباره اعضا و طرفداران حزب توده و بنی صدر و به اصطلاح ملی مذهبی ها به پشتیبانی جمهوری اسلامی افتاده در باتلاق و سپاه تروریستی پاسداران برخاستند. یعنی این افراد واقعا درک نمیکنند سپاهی که مردم هموطن خود را به خاطر اعتراض مسالمت امیز در خیابانهای وطن به گلوله میبندد و عین همین عمل جنایتکارانه را در مورد مزدم سوریه که مخالف دیکتاتوری بشار اسد هستند انجام داده تروریست هستند؟

  13. همان مردمی که برای پیشبرد مبارزه اشان با رژیم، خواستار قراردادن سپاه سرکوبگر در لیست ارگانیزیشن های تروریستی شدند، می توانند از دخالت قدرت های خارجی در سرنوشت کشور جلوگیری کنند.
    شایسته بود که امضا کنندگان این بیانیه، شعور مردم در این باره را فرو نمی کاهیدند و خود را مدافع یکتا این خاک بلادیده قلمداد نمی کردند

  14. رای پارلمان اروپا به تصویب لایحه درخواست از شورای اروپا برای تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بیانیه فوق،دخالت در ساختار نظامی سیاسی رژیم خامنه ای، و تهدیدی علیه کشور قلمداد شده است. هدف مصوبه پارلمان اروپا، دخالت قدرت های خارجی تعریف شده که شبیه سازی شده است با دخالت های تاریخی لابد نظیر کودتای ۲۸ مرداد ۳۲. البته بیانیه ترجیح داده مورارد تاریخی مشابه را نامشخص گذارد.
    در تصویب این لایحه خواست مردم ایران و نیروهای سیاسی تمامی طیف ها، برای فشار بر رژیم تبهکار خامنه ای از سوی قدرت های بین المللی، پنهان کردنی نبود، ولی بیانیه فوق هیچ ذکری از آن نکرده است.

    اراده مردم ایران و نیروهای سیاسی متنوع ایرانی، ناقض اتهام بیانیه فوق به پارلمان اروپا و همچنین، ناقض شبیه سازی میان در لیست تروریست قرار دادن سپاه پاسداران و دخالت هایی مشابه کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ است.

    خواست مردم برای فشار و حتی تحریم سپاه پاسداران و قراردادن آن در لیست سازمانهای تروریستی، از مشروعیت مردمی و از هوشمندی سیاسی برخوردار است و‌گذار خشونت پرهیز از دینسالاری و استبداد خامنه ای را هدف گرفته است

    1. چه واژه مظلومی است این «مردم ایران» که ۸۵ میلیون انسان را در خود جا می دهد و هر کسی از منظر خود و نظر خود خواست و اتراده این مردم را بیان می کند. مثل آقای عصاره که «خواست مردم برای فشار و حتی تحریم سپاه پاسداران و قراردادن آن در لیست سازمانهای تروریستی» را بیان اراده یک ملت دانسته اند. اینکه چیزی نیست، بعضی از این سروران می گویند مردم ایران خواهان آن هستند که توسط آمریکا بمباران بشوند تا رژیم سقوط کند!

    1. سلطه بیگانه همین الان وجود دارد. یک کشور بیگانه چه می توانست بر سر مردم نگون بخت ایران بیاورد که این قوم غارتگر نیاوردند. مردم اگاه شده اند و دیگر گول این جمله های فریبنده را نمی خورند سرنگونی باید اتفاق بیفتد تا مردم ایران آسوده شوند حالا چه داخلی و چه خارجی!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »