دشمنانتان از شما نیرومند‌ترند!

محمدجواد کاشی

در تحلیل‌هایی که محافل نزدیک به نظام از اعتراضات اخیر ارائه کردند، «علوم شناختی» جایگاه ویژه‌ای داشت. آنچه این تحلیل‌گران از علوم شناختی می‌فهمند، امکان سازمان دادن به ذهن و رفتار مردمان با تبلیغات است. خیال کرده‌اند در مدت زمانی که فضای مجازی در ایران فعال بوده، گروه‌های معاند در داخل و خارج، ذهن و ساختار عصبی، عاطفی، شناختی و رفتاری جوانان را تحت تاثیر قرار داده‌اند و آنها را از نظام مقدس دور کرده‌اند.

نکته جالب توجه راه‌کاری است که برای خروج از این بحران عرضه می‌کنند. راه‌کارشان بهره‌گرفتن از علوم شناختی برای دگرگون کردن موازنه در میدان سیاست است. به هم توصیه می‌کنند باید به نظام موثر تبلغیاتی روی بیاوریم تا ساختار عصبی، عاطفی و شناختی جوانان را با نظام همسو کنیم.

حال باید از آنها بپرسیم چگونه میان ماهیت دینی نظام که انتظار می‌رود بر دعوت به حق استوار شده باشد، با دستکاری کردن افکار عمومی تطابق ایجاد می‌کنند؟

چیزی که در این میان فراموش شده، انسان به مثابه موجود دارای وجدان، خرد و قدرت انتخاب است. فراموشی انسان و حرمت و کرامت او، بزرگ‌ترین فاجعه ناشی از منطق استیلاست که همه چیز را به مقتضیات بقاء و دوام خود تبدیل می‌کند.
نظام تلاش می‌کند از دشمنانش عقب نماند. پس هر چه بیشتر شبیه دشمنان خود می‌شود. چنانکه دشمنانش هم در تلاش برای مشابهت با نظام در این مسابقه عقب نمانده‌اند.

مقصودشان چه بود وقتی می‌گفتند جوانان فطرت‌های پاک و وجدان‌های آزاد دارند. خوب چرا از خود نمی‌پرسند چه کرده‌ایم که وجدان‌های آزاد و پاک جوانان پذیرای ما نیست. فقط در چنین صورتی است که به جای قربانی کردن حقیقت در پای منطق قدرت، قدرت را قربانی حقیقت خواهند کرد و البته این کاری است پر مخاطره و پذیرش آن به شجاعت و آزادگی فراوان نیاز دارد.

می‌توان از علوم شناختی بهره دیگری هم برد. اگر مشاهده می‌کنند جوانان این دیار، تحت تاثیر تبلیغات موثر دشمنان واقع شده‌اند، ساختار یکسویه تبلیغات دشمانش را در یک فضای گشوده و متکثر رسانه‌ای در داخل جبران کنند. اجازه تفکر و استدلال و آزادی تفکر را در داخل گسترش دهند. اجازه دهند هر کس همانطور که وجدان و سلایقش طلب می‌کند انتخاب کند. آنگاه مخاطب خود را از کلیشه‌های ذهنی یکسویه رها می‌کنند.

راستش را بخواهید، اگر قرار است با منطق دستکاری کردن افکار عمومی به دوام خود بیاندیشید، قطعا دشمنانتان از شما نیرومندترند.

منبع: کانال تلگرام نویسنده

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. درود یاران جان
    گر چه این استاد دقایق وحقایق را گفته اند اما ولی بسیار جالب وآموزنده بود
    اگر ذکر می کردند که در کدام مقوله ای این کارگزاران حکومت ج الف از دشمنان
    منظور تمامی اشخاصی است که مزیت دموکراسی وآزادی را بر بردگی وتسلیم
    محض که نامش را اسلام نهاده اید است چه در داخل ایران وچه در خارج.
    شاید لازم باشد به تمامی حکومتگران ابلاغ شود که زمان دروغ گویی وافشای
    دروغتان دیگر درچند دقیقه برملا میشود مثل همان تاراج تاج توسط شاه که
    نهایتن آبروی گوینده و روسایش تاراج شد آن هم در چند دقیقه.

  2. با سلام من خئاننده هرروز سایت زیتون هستممقاتات وتحایل ها را دنبال میکنم در مورد اعتراضات نیز مرتب در جریان دیدگاه های مختلف قرارکرفته امتا امروزمقاله ای به به خوبی ومنطقی در مورد اعتراضات وبررسی جامعه شناختی نخوانده بودم با سپاس فراوان ازاقای کاشی

  3. با سلام من خئاننده هرروز سایت زیتون هستممقاتات وتحایل ها را دنبال میکنم در مورد اعتراضات نیز مرتب در جریان دیدگاه های مختلف قرارکرفته امتا امروزمقاله ای به به خوبی ومنطقی در مورد اعتراضات وبررسی جامعه شناختی نخوانده بودم با سپاس فراوان ازاقای کاشی

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »