حمله هماهنگ رسانه‌های حکومتی به مولوی عبدالحمید؛ «مسئله با مداحان حل نمی‌شود»

زیتون – رسانه‌ها و اشخاص وابسته به جمهوری اسلامی روز شنبه، بیست و چهارم دی‌ماه، با حمله به مواضع مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان را به «رهبری آشوب‌ها» در این شهر و «تحریف اسلام» متهم کردند.

روزنامه ایران ، رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی، در یادداشتی با عنوان «سرمایه گذاری ارگان رسانه‌ای CIA روی عبدالحمید»، سخنان عبدالحمید اسماعیل‌زهی را «تفرقه برانگیز» و «ضد امنیت و وحدت ملی» خواند و نوشت:«جریان عبدالحمید اسماعیل زهی تلاش دارد تا مسجد زاهدان را به عنوان مقر اصلی فتنه، شورش و ناامنی زنده نگه داشته و هر بار با تحریک جوانان و حرکت در پازل دشمنان مردم ایران نقش مخرب خود را ادامه دهد.»

خبرگزاری فارس، ارگان رسانه ای نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در گفتگویی با راشد الراشد، عضو جنبش عمل اسلامی بحرین، دیدگاه مولوی عبدالحمید درباره بهائیان را «کفر و ارتداد» دانست و خواستار «مقابله جدی و قاطعانه» با وی شد.

امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه نهم دی، از حقوق شهروندان بهائیان دفاع کرده و خواهان پایان تبعیض حقوق آن‌ها شده بود.

الراشد، سیاستمدار نزدیک به جمهوری اسلامی، به فارس گفت:«ما نمی‌توانیم این مواضع را بی‌گناهی یا لغزش یا خطای ناخواسته افراد فرض کنیم؛ آن‌ها مصداق استثمار و سرمایه‌گذاری بد محافل استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی روی برخی شرایط امت اسلامی که در حال مبارزه با تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها هستند.»

محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا، نیز در سخنانی مولانا عبدالحمید را تلویحا «بی‌تقوا» خواند و اظهارات وی علیه حکومت را خارج از «حد و اندازه‌‌ی» او دانست.

کوهکن همچنین صدا و سیما و کاندیداهای ریاست جمهوری را مقصر مطرح شدن این روحانی اهل سنت دانست. این نماینده پیشین مجلس در توضیح اظهاراتش گفت:«بهتر است مردم کشور بدانند که ما در سیستان و بلوچستان علمای بزرگ و دوست داشتتنی و با سواد اهل سنت بسیار زیاد داریم و این تقصیر صداوسیما است که این علما مطرح نشدند که حالا فقط مولوی عبدالحمید معروف شده است. حتی تقصیر کاندیداهای ریاست جمهوری هم هست که آنجا رفتند و فقط با مولوی عبدالحمید دیدار کردند. همه روسای جمهور باید جبران کنند.»

مولوی عبدالحمید از ابتدای اعتراض‌های سراسری همواره از حقوق معترضان دفاع کرده و خواستار پایان سرکوب و خشونت حکومت علیه معترضان شده است.

وی در همین زمینه و در خطبه‌های نماز جمعه بیست و سوم دی، با محکوم کردن سرکوب و اعدام معترضان، «گفتگو با نخبگان و سیاستمداران منتقد و مخالفان» و «تغییرات ژرف» را تنها راه برون‌رفت از مشکلات و بحران‌های جاری درکشور دانست.

مولانا عبدالحمید اعتراض‌های مردمی را نتیجه فقر و گرسنگی دانست و گفت:«مردم خواهان آزادی هستند و آزادی لازم را ندارند. اگر اعتراض کنند با مشکلات مواجه می‌شوند و انتقاد هم تبعاتی برای آن‌ها دارد. نویسندگان، سیاستمداران، زنان و جوانان، همه به نوعی مشکل دارند و فریاد می‌زنند.»
به بیان امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، حل مشکلات جاری در کشور در گرو «مغزهای متفکر و اندیشمندان» است و نه «قوه قضائیه و مقامات و مسئولان امنیتی و نظامی.»

وی همچنین در کنایه‌ای به سخنان اخیر علی خامنه‌ای گفت:«نه ائمه جمعه و علما می‌توانند این مشکل را با وعظ و تبلیغ حل کنند نه مسئله با مداحان حل می‌شود.»

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از مداحان بر نقش آنان در سرکوب اعتراض‌ها تاکید کرده و «احساسات و نقش‌آفرینی» مداحان «در معرکه‌های حساس» را دلیل «به ثمر نرسیدن نقشه جامع و برنامه‌ریزی شده دشمن در قضایای اخیر» دانسته بود.
.
مولوی عبدالحمید همچنین در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد لاریجانی در تشبیه مسجد مکی به «مسجد ضرار» گفت:«سبحان‌الله! تعجب کردیم که چگونه کسی ادعای مسلمانی داشته باشد و خانۀ خدا را ضرار بگوید…کسی که مسجدی را که با تقوا بنا شده، ضرار می‌نامد، جواب خدا را چه می‌دهد؟ امیدواریم کسانی که حرف می‌زنند، بدانند چه می‌گویند.»

لاریجانی هفته گذشته امام جمعه اهل سنت زاهدان را به دامن زدن به «مسائل فرقه‌ای» متهم کرده و در باره مسجد مکی، که مولوی عبدالحمید امام جمعه آن است، گفته بود:«از آن‌جا حرف‌های متعفن بیرون می‌آید و حرف‌های اسلامی بیرون نمی‌آید. حرف‌های کسانی از این مسجد بیرون می‌آید که در بیرون مرزها علیه اسلام توطئه می‌کنند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. الخصال / ترجمه جعفری ; ج ۱ ص ۳۵۱
    ۹۴-عبد الملک بن ابى عمیر از امام صادق(علیه السّلام)نقل مى‌کند که فرمود:نماز چهار کس قبول نمى‌شود:رهبر ستمگر و مردى که خود را پیشواى دیگران مى‌کند در حالى که مردم او را دوست ندارند و برده‌اى که بى‌جهت از مولاى خود فرار کرده باشد و زنى که بدون اجازۀ شوهرش از خانه بیرون رود._____شناسه حدیث : ۳۱۵۹۴۰ | نشانی : الخصال , جلد۱ , صفحه۲۴۲
    معصوم : امام صادق (علیه السلام)
    حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِی عَمِّی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی اَلْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَرْقِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ اَلْکُوفِیِّ عَنِ اِبْنِ بَقَّاحٍ عَنْ زَکَرِیَّا بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اَلْمَلِکِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: أَرْبَعَهٌ لاَ تُقْبَلُ لَهُمْ صَلاَهٌ اَلْإِمَامُ اَلْجَائِرُ وَ اَلرَّجُلُ یَؤُمُّ اَلْقَوْمَ وَ هُمْ لَهُ کَارِهُونَ وَ اَلْعَبْدُ اَلْآبِقُ مِنْ مَوَالِیهِ مِنْ غَیْرِ ضَرُورَهٍ وَ اَلْمَرْأَهُ تَخْرُجُ مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا بِغَیْرِ إِذْنِهِ .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »