پیامی به رهبرِ «انقلاب»! 

حسن یوسفی اشکوری

این چند کلمه پیامی است از یک شهروند ایرانی تبعیدی به آقای خامنه‌ای رهبر نظام جمهوری اسلامی.

در آغاز بگویم که مرادم از کلمه «انقلاب» در عنوان «رهبر انقلاب»، انقلاب بهمن ۱۳۵۷ نیست که در ۲۲ بهمن همان سال پایان یافته است، بلکه انقلابی است که در راه است. هرچند که هنوز خیزش رادیکال جاری را در موقعیت انقلابی معطوف به تغییر رژیم کنونی نمی‌بینم، اما با توجه به دلایل مختلف می‌توان یقین داشت که دیر یا زود انقلاب معهود از راه می‌رسد.

حداقل استدلال آن است که جمهوری اسلامی تحت مدیریت آقای خامنه‌ای نه تنها توان مدیریت درست و بهینه را ندارد بلکه تا کنون نشان داده است که عمدتا بر خلاف مصالح ملک و ملت عمل کرده و گویا بنا ندارد مسیر را تغییر دهد و به سود مردم و کشور عمل کند. سخنرانی دیروز (شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱) او نیز مؤید این نظر است و  برخورد اغلب مردم با تیم فوتبال ایران در جام جهانی قطر نیز، هشداری دیگر به ایشان و نظام مقدس.

با این همه در این یادداشت کوتاه نمی‌خواهم به این گونه امور بپردازم. در اینجا فقط و فقط می‌خواهم به آقای خامنه‌ای سخن مهندس بازرگان را به یاد بیاورم که در تابستان سال ۱۳۵۷ (سال انقلاب) در پاسخ خبرنگاری خارجی که از او پرسیده بود کدام تان (سنجابی، فروهر و یا شما) رهبر انقلابید؟ وی هوشمندانه جواب داده بود: هیچ‌کدام! بعد افزود: این انقلاب دو رهبر دارد، منفی و مثبت؛ رهبر منفی(سلبی) اعلیحضرت است و رهبر مثبت(ایجابی) آیت‌الله خمینی.

حال جناب خامنه‌ای! با توجه به این سخن حکیمانه و درست بازرگان در ۴۴ سال پیش، می‌گویم رهبر منفی انقلاب آینده ایران تنها و تنها شخص شما هستید. دلیل آن نیز همان دلیل بازرگان است. چرا که اگر جناب اعلیحضرت محمدرضا شاه پهلوی وفق قاعده مشروطه سلطنت کرده بود و نه حکومت، و راه استبداد را برنگزیده بود، بی‌تردید علیه او انقلاب مردمی ۵۷ رخ نمی‌داد و در پی آن این همه رنج و ویرانی در بطن بی‌تدبیری‌های رهبران انقلاب و به طور خاص در ظل رهبری شما بر مردم تحمیل نمی‌شد.

حال اگر در ایران انقلابی رخ دهد، خواه‌ناخواه معلول بدعملی و نوع حکمرانی استبدادی شخص شماست. در این صورت، هر نوع تفسیری نادرست از انگیزه‌های خیزش مردم در حال و آینده بلاوجه و بی‌تردید گمراه‌کننده خواهد بود. قابل تأمل این که جناب اعلیحضرت پیشین هم ادعا می ‌کرد که «دشمنان ملت» چون تاب پیشرفت ایران و حرکت شتابان به سوی دروازه‌های تمدن بزرگ را ندارند، دست به خرابکاری و اغتشاش در داخل زده‌اند. پس از واقعه ۲۹ بهمن ۵۶ در تبریز رسما اعلام شد که عده ای از آن سوی ارس آمده و اغتشاش کرده‌اند! توهمی که هنوز هم برخی سلطنت‌پرستان تکرار می کنند. عبرت‌آموز است که منطق دو رهبر منفی انقلاب در دو زمان متفاوت یکی است!

باز به یاد می‌آورم که در سال ۳۴، زمانی که بازرگان پس از سرکوبی نهضت مقاومت ملی ایران در زندان بود، نامه‌ای به شاه نوشت و در آن گفت: حالا تمام کارها را به شما نسبت می‌دهند در این صورت نمی‌توان فقط کارهای خوب را به شما نسبت داد و کارهای بد و خلاف را به دیگران. راه درست آن است که شما پادشاه مشروطه باشید و حکومت در دست مردم باشد و در آن زمان قدرت و مسئولیت همراه خواهد بود (قریب به مضمون). اما شاه نه تنها نشنید، بلکه دقیقا خلاف آن عمل کرد. حال شما، هم دارای قدرت مطلقه‌اید و نظرا و عملا برای خودتان حق دخالت در تمام امور کشور قایل هستید اما کمترین مسئولیت‌پذیری را ندارید؛ با این حال اگر خلافی و شکستی غیر قابل انکار مطرح شود، شما خود را مبرّا نشان می‌دهید و کاستی‌ها را به گردن دیگران می‌اندازید. یقین بدانید بر شما نیز همان می‌رود که بر پادشاه خودکامه رفت.

جناب خامنه‌ای! سخن زیاد است. فقط خواستم به شما بگویم اگر فرصتی باقی مانده (که بعید است باقی مانده باشد) مسیر اشتباه را ادمه ندهید. از تجارب تاریخی از جمله معاصر (پهلوی دوم و صدام و قذافی) عبرت بگیرید و در فکر جبران مافات باشید. این، هم برای شما بهتر است و هم برای مردم و حراست از استقلال کشور مفیدتر. هرچه رخ دهد مسئولیتش مستقیما و بیش از همه بر عهده شماست.

می‌دانم که شما این وجیزه را نمی بینید و اگر هم ببینید آن را درخور اعتنا نمی‌دانید و شاید هم طبق معمول حمل بر دشمنی و بدخواهی کنید، ولی به تعبیر زنده‌یاد مهندس سحابی، این تذکرات از باب ارادت به شما نیست، بلکه از باب خیرخواهی برای ملک و ملت است. همین! حداقل بماند برای ثبت در تاریخ!

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

8 پاسخ

  1. سرور گرامی از تیر خامنه ای برای مقصر جلوه دادن شاه بهره برداری کرد،شاه دیکتاتور بود ،به تنهایی کشور ادراه میکرد؟ از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ ایرا در عرض ۱۲ سال ۲۰ دولت داشت همه کمتر یکسال سر کار بودند حاصل کارشان فقر بدبختی و در ماندگی بود،به گواهی تاریخ شاه در این دوره مشروطه به قانون اساسی بود۔مجلس منحط فاسد ودروغگو مکان بود۔دمکراسی خریدنی و دستوری نیست مردم باخرد و آشنا به حقوق شهروندی لازم دارد بعد از ۸۰سال مردم ما به آخوندهای بیخبر از دنیا رای میدهند۔فکر می کنید با این مردم می توان دمکراسی داشت۔آر زو خوب است در خیال و نه در عمل ۔هیچ کس با این مردمی که در عار افلاتون اسیرند نمی تواند دمکراسی پیاده کند۔در اروپا سیصد سال طول کشید ایران به بیش از پانثر سال نیاز دارد

  2. سرور گرامی از تیر خامنه ای برای مقصر جلوه دادن شاه بهره برداری کرد،شاه دیکتاتور بود ،به تنهایی کشور ادراه میکرد؟ از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ ایرا در عرض ۱۲ سال ۲۰ دولت داشت همه کمتر یکسال سر کار بودند حاصل کارشان فقر بدبختی و در ماندگی بود،به گواهی تاریخ شاه در این دوره مشروطه به قانون اساسی بود۔مجلس منحط فاسد ودروغگو مکان بود۔دمکراسی خریدنی و دستوری نیست مردم باخرد و آشنا به حقوق شهروندی لازم دارد بعد از ۸۰سال مردم ما به آخوندهای بیخبر از دنیا رای میدهند۔فکر می کنید با این مردم می توان دمکراسی داشت۔آر زو خوب است در خیال و نه در عمل ۔هیچ کس با این مردمی که در عار افلاتون اسیرند نمی تواند دمکراسی پیاده کند۔در اروپا سیصد سال طول کشید ایران به بیش از پانثر سال نیاز دارد

  3. هوشنگ شلتاق کرده
    هر چه میکشیم از دست استبداد شاه و سنتی است که او از پایه گزاران ان بود
    ولی جناب اشکوری هم میتوانستند با مخاطب واقعی صحبت کنند و نه فرضی
    اما ایا امروزه کسی به حرف کسی گوش میدهد؟ آیا دیالوگی برقرار میشود؟ آیا کارتیمی و جمعی شکل می گیرد؟
    آیا یک مدیر و یا رهبر و یا مدیریت و رهبری قوی میتواند شکل بگیرد؟

  4. درود یاران:یکی از مولفه های ظهور انقلاب دست وپا زدن های میانه روها(به زغم خودشان)
    است که بیرشباهت به تقلای غرق شدگان در دقایق اخر است.این که شما وامثالهم خلع لباس
    شده وحتا زندان هم کشیده اید باعث نمی شود دیگران قضاوت کنند که دیگر به {{بکشید تا
    جایی که هیچ فتنه گر وفتنه ای باقی نماند}} نیست وعجیب است چرا که خامنه ای هم میکشد
    تا به زغم خودش ریشه فتنه گران را بخشکاند.دوست عزیز وفکور ودانشمندم تا زمانی که شما
    ودیگر هم فکرانتان به آن هفتاد هشتاد درصد کتاب مقدستان که حق حیات واظهار نظر وووو را
    به دیگران رانمی دهدمعتقدید وگمان دارید با سفسطه وگربه رقصانی میتوانید تفسیری امروزین
    ازخون ریز ی ها وحتا ناجوان مردانه ترین جنایات که کمتر جانی ای مرتکب میشود مثل سمی
    کردن چاه های آب بجز یکی که در تصرف خودشان بوده یا با حقه ونیرنگ در جنگ های تن به
    تن پیروز شدن (تقریبن تمامی تن به تن های علی که وی را اسوه رادمردی معرفی می کنیداز
    آن جمله اند) را محکوم نکرده اید واعلام انزجارنکنید هیچ ودقیقن هیچ تفاوتی باتند روهایی که
    در خفا مرادشان هیتلر وبمب اتمی وکوره های آدم سوزی است ندارید و خوب میدانید که این
    تاکتیکی موقتی است .پیشنهاد می کنم از این دو رویی ونفاق خود را رها کرده ویا رومی روم
    یا شامی شام شوید .اقلن در خلوت خود آبرویی خواهید داشت .
    شما ودیگران بخوبی میدانند آخوندهابه طمع حکومت به رضا شاه اجازه تاسیس جمهوری را
    ندادند وگرنه برای همیشه دستشان از حکومت کوتاه میشد.محمد رضا شاه هم که فردی متوهم
    وکمر بسته امام هشتم بود که سرنوشتی چون خامنه ای سال آینده نصیبش شد وگرنه دخالتی
    د ر قوه قضاییه نکرده بود .نمایندگان مجلس ومدیران ارشد هم که خان های سابق بودند که
    عده ای دست بوسشان بود وخودشان هم بی ارده وفکر دستبوس مقامات بالاتر .صاحب منصبان
    ارتش هم همچنان . راستی چرا یک هزارم در صد از دزدی های مقامات در حکومت رضا شاه
    وپسرش اعلام نشد وفقط آخوندها همه دزد قهار تشریف دارند .

  5. جناب شکوری. شما خود از جناحی‌ می آیید که در راس روشنفکران سالهای پیش از انقلاب بودید همانهایی که خود را از نوادگان دکتر مصدق می‌دانستید همانند بازرگان . سنجابی . سحابی. شایگان و……… و در جبهه ملی در خارج از کشور حراست دموکراسی آینده را هدایت میکردید. کسانی که جوانان ۵۷ به آنها اعتماد کردند وآنها را در صدر مبارزات انقلابی قرار داده بودند و هرگز فکر نمی‌کردند که سیاست مدارانی خبره بتوانند دست بوس خمینی شوند و اعلام همبستگی کنند .واین بود فریب بزرگ.
    حالا شما از چه میگویی و برای چه و کی میگویی .
    شماها ، مجاهدین ، فداییان ، توده‌ای ها و دانشجویان مبارز خارج از کشور در گروه های مختلف بانی و باعث اصلی انحراف جوان‌های سال ۱۳۵۷ شدید و من یکی از جوانان آن زمان هستم که چشم اعتمادم را برای پایه گذاری دموکراسی به این اعتلاف ها دوخته بودم و امروز خودم را نفرین کنم که چه بر سر فرزندان جوان امروز این مملکت آورده‌ام .
    یک نصیحت به شما میکنم . بگذارید که جوانان راه خودشان را مشخص کنند . شما بهتر است که مکاتبات تان را با خامنه‌ای شخصی کنید چون حرف های شما تکرار مکررات است که حتی بچه های مدرسه‌ای آن را بلد هستند و قسمت های دیگر سخنان شما جنبه پروپاگاند سیاسی دارد و این حنا دیگر رنگی ندارد . اگر توانستید و اندیشه پاک تان اجازه داد یک نامه پوزش برای نسل ۵۰ و نسل جدید بفرستید شاید این مرحمی باشد برای فریب خوردگان انقلاب شوم و ویرانگر ۵۷ . همان انقلابی که از طرف ابر قدرت‌ها و غرب به ملت ایران تحمیل شده و هیچکدام و تکرار میکنم هیچکدام از سازمان های یاد شده بالا توان درک این توطئه را نداشت و اعلام خطر نکرد. آنها که اعلام خطر کردند کسانی بودند که از دموکراسی در ایران با تمام وجودشان فریاد میکردند و جانشان را نیز فدای این واژه هنوز در انتظار کردند روان آزاده دکتر بختیار و فریدون فرخزاد شاد.

  6. با عرض سلام. من هدف شما از نوشن این سطور را نمیفهم. چه انتظاری بیهوده آی از ایشان است که حتی این نوشته را بخواند. مگر صدام، قذافی، موسلینی ، و هیتلر به حرف کسی گوش کردند که حالا حضرت آقا بکنند. تازه هیچ کدام دین و خدا را پشتیبان خود نداشتند. حضرت آقا زور دارد، زر دارد، پشتیبانی اکثریت روحانیت را به دنبال دارد…روزی که کمی شل کند، روز آخرش است. ایشان ۴۴ سال هر کاری که دلش خواسته با این ملت کرده حالا برای توبه دیر است.

  7. شبیه به این حرفها را برادر بزرگ خامنه ای سید محمد خامنه ای زده بود . حدود ۴۰ سال قبل به یکی از نمایندگان دوره اول مجلس . حرف او این بود که ما قدم در راهی گذاشته ایم که سرانجام آن معلوم نیست . نه میتوانیم برگردیم و نه توقف کنیم چون پلهای پشت سر خود را خراب کرده ایم . باید برویم تا ببینیم به کجا میرسیم . سید محمد احتمالا به علت همین دیدگاه نیز از سیاست کناره گرفت .

  8. یعنی تا کنون این همه فرضیات ابطال شده و پیش‌داوری و تجاهل و نتیجه‌گیری‌های ۱۸۰ درجه خلاف واقعیات مشهود را در یک مقاله یک جا ندیده بودم! واقعا جای تبریک دارید جناب اشکوری. این دفاع “مقدس” در برابر فهمیدن آن هم به مدت نزدیک به نیم قرن واقعا حیرت‌انگیز است. نقل قول از مهندس بازرگانی که خود در اواخر عمر به اشتباهات وحشتناک خود پی برد و رسما کل دین اسلام به جز توحید و معاد را مردود دانست(حتی امامت را) و رسما بخاطر نقشش در تاسیس جمهوری اسلامی از ملت پوزش خواست،خود نشان میدهد که نویسنده تا چه حد از تجربه‌گرایی و تصحیح فرضیات خود بر اساس واقعیات عیان شده ناتوان است. تکرار این فرضیه عجیب که اگر شاه “دیکتاتوری” نمیکرده و کار را به ملت-بخوانید نسل منتهی به انقلاب ۱۳۵۷- میسپرده انقلاب هم‌ نمیشده را دیگر چه باید نامید! آقای عزیز،اگر شاه کار را به آن نسل سپرده بود جمهوری اسلامی هشتاد سال پیش تاسیس شده بود و امروز دیگر کشوری به نام ایران روی نقشه وجود نداشت!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »