پس از هفده روز اعتراضات مردمی؛ فرمانده سپاه: ما شما را می‌شکنیم 

زیتون– در هفدهمین روز اعتراضات مردم ایران، نمایندگان مجلس و شماری از مقام‌های امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی انگشت اشاره خود را به سوی دشمنان موهوم نشانه گرفتند و آنها را عامل اعتراض مردم دانستند و معترضان را نیز تهدید کردند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات به بهانه کشته شدن معاون اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان اطلاعیه‌ای صادر کرد، او در این اطلاعیه «گروهک‌‌های تروریست وابسته به استکبار جهانی» را مسئول اعتراضات دانست و گفت: «پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مقتدر و مصمم اطلاعاتی‌، امنیتی و انتظامی، به تفرقه افکنی‌ها و جنایات مزدوران پاسخ قاطع خواهند داد.»

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز مدعی شد که «فریب جوانان آخرین ترفند دشمن است.»

سلامی گفت که جنگ هشت ساله نقطه آغاز یک نبرد مستمر جهانی بین ما و آنهایی بود که «نمی‌خواهند ما آزاد و آباد باشیم.» او مدعی شد که دشمنان پس از آن روش‌هایی چون؛ تحریم را برای «تسلیم» و تهاجم فرهنگی را برای «تسخیر قلبها» به کار گرفتند که «حجاب‌گریزی» یکی از آنهاست، اما شکست خوردند.

فرمانده کل سپاه افزود که «آمریکایی‌ها می‌خواهند با فریب جوانان ما را به درون خیابان‌ها بکشند. این آخرین سیاست دشمن است.» او معترضان را جوانان «قلیل» خواند که به خیابان می‌آیند و «مورد صید دشمن قرار گرفته‌اند».

حسین سلامی با عباراتی چون «ما کار آزموده‌ایم» و «ما شما را می‌شکنیم» این «دشمنان» را تهدید کرد.

سلامی پیش از این نیز تهدید کرده بود که «گرفتن انتقام خون» دو نفر از اعضای سپاه و دو عضو بسیج که در اتفاقات روز جمعه زاهدان کشته شدند «در دستور کار است.»

چنین تهدیدهایی به دنبال اعتراضات گسترده روز شنبه ۹ مهر در شهرهای مختلف و دانشگاه‌های ایران مطرح شده است، اعتراضاتی که با سرکوب گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی گفت: «دشمنان به قصد انزوای کشور وارد میدان شدند اما در این توطئه هم شکست خوردند.»

گفتنی است، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که مجلس روز ۱۰ مهر با حضور وزیر کشور و فرمانده پلیس جلسه غیر علنی برگزار خواهد کرد.

پس از این جلسه محمد حسین فلاحی، نماینده همدان ادعا کرد که احمد وحیدی، وزیر کشور و حسین اشتری، فرمانده فراجا، در این جلسه غیرعلنی گفته‌اند که اعتراضات «کنترل شده است» و معترضان «اقلیت هستند و از نظر نیروهای امنیتی اهمیتی ندارند.»

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز درباره جلسه غیرعلنی امروز که با حضور وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد، گفت: «در این اغتشاشات برخی گروه‌های سازمان یافته با برنامه‌های قبلی فوت خانم مهسا امینی را بهانه‌ای برای آشوب در کشور تبدیل کردند.»

موسوی مدعی شد که «مردم با آشوب‌ها همراهی نکردند.» او از قول نمایندگان مجلس و رئیسی بر «ارزش‌ها و اصول از جمله حجاب» پافشاری کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس معترضان را به سه دسته تفکیک کرد؛ مردمی که به دلایل «عاطفی» و «هیجانی» وارد اعتراضات شدند، کسانی که در شبکه‌های اجتماعی سازمان یافتند و «اغتشاشگرانی» که به صورت «سازمانی و آموزش دیده ارتباطاتی با خارج کشور داشتند و از سلاح سرد و گرم استفاده کردند.»

نمایندگان مجلس نیز بیانیه‌ای با ۲۳۳ امضا منتشر کرده و از «نیروهای امنیتی و انتظامی» حمایت کردند.

در این بیانیه ادعا کردند: «در این دوران حساس که دشمنان قسم خورده دین و ملت دیگر نه تنها به دنبال سوءاستفاده از شرایط بلکه به طور مستقیم و با استفاده از تمام توان سیاسی، اقتصادی و استفاده از پیاده نظام خود به صورت علنی به دنبال ایجاد آشوب، اغتشاش و ناامنی هستند.» و از همه تحلیلگران سیاسی و اجتماعی خواستند که «در اظهارنظرهای خود پیرامون این اتفاقات خط خود را از القائات رسانه ای دشمن» جدا کنند.

پس از آغاز اعتراضات مردمی بسیاری از اساتید دانشگاه و تحلیل‌گران سرکوب معترضان را محکوم کردند و اعلام کردند که همراه مردم هستند.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز خبر داد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، جلسه‌ای برای بررسی «جزییات و ابعاد و تحولات امنیتی و ناآرامی‌ها» با حضور «عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه» داشته است.
عمویی با اشاره به گزارشی که نیلفروشان ارائه داده، مدعی شد: «بر اساس ارزیابی امنیتی انجام گرفته، دشمنان فارغ از موضوع مهسا امینی، مترصد فرصتی برای به انحراف کشیدن مطالبات و ایجاد یک فضای ناامن در کشور بودند و برنامه‌ریزی‌هایی از قبل صورت گرفته است.»

او در ادامه اعتراضات را مرتبط با «جریان نفاق» (سازمان مجاهدین خلق) و «گروهک‌های تجزیه طلب» دانست و گفت که آنها «موفق نبوده و شاهد افول اغتشاشات هستیم.»

جمهوری اسلامی پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه وزرای تهران و آغاز اعتراضات، خشونت و سرکوب شدیدی را علیه معترضان به کار گرفته است. تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران، وکلا، کنشگران و معترضان بازداشت شده‌اند، اما با وجود امنیتی کردن خیابان‌ها در سراسر ایران و محدودیت شدید اینترنت هنوز نتوانسته اعتراضات را مهار کند

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »