شلیک مستقیم در دانشگاه

زیتون– صبح روز شنبه ۹ مهر  ۱۴۰۱، هم‌زمان با آغاز سومین هفته از اعتراضات، بیش از صد دانشگاه در ایران شاهد تجمع و تظاهرات دانشجویان بود؛ شهرهای کردنشین اعتصاب کردند و تظاهرات معترضان  در خیابان‌های تهران به خشونت مشده شد.

دانشجویان در دانشگاه، دانشکده و مراکز آموزشی در اعتراض به بازداشت و سرکوب شعار دادند، در برخی از دانشگاه‌ها تحصن دانشجویی برگزار شد.

علاوه بر این ده‌ها شهر دیگر تجمع اعتراضی بر پا کرده‌اند. شاهدان عینی گزارش داده‌اند که ماموران امنیتی برای پراکنده کردن جمعیتی که در خیابان انقلاب و در نزدیکی دانشگاه تهران شکل گرفته بود از گاز اشک آور استفاده کردند.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که خیابان فلسطین، بلوار کشاورز و خیابان جمهوری نیز شاهد حضور پرتعداد معترضان بوده است. معترضان در خیابان جمهوری و فلسطین با شکستن نرده‌ها و گذاردن آن در خیابان مانعی برای هجوم نیروهای امنیتی درست کرده‌اند.

معترضان در متروی شریعتی در شمال تهران، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. در محله سعادت‌آباد نیز شعار «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» طنین انداز شد.

ویدئوهای منتشر شده از درگیری نیروهای امنیتی و مردم معترض در میدان پونک تهران حکایت می‌کند.

در تصاویری که از کرج منتشر شده معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از شلیک مستقیم نیروهای گارد ویژه به شهروندان در دهگلان در استان کردستان خبر داده‌اند.

گزارش‌هایی نیز از تجمع اعتراضی در زاهدان منتشر شده است. «حال وش» وبسایتی که مسایل سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهد، با انتشار ویدیوهایی نوشته که دامنه اعتراضات به ایرانشهر کشانده شده و شماری از جوانان در این شهر «هم اکنون در حال تشکیل هسته‌های اولیه اعتراضات هستند.»

ویدئوهای متعددی از اعتراضات دانشجویی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده است. کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان ایران تصاویری از تجمع اعتراضی در بسیاری از دانشگاه‌ها منتشر کرده است.

دانشجویان شعارهایی چون جمله «زن، زندگی، آزادی»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند. در این تجمعات، دانشجویان ترانه «برای …» شروین حاجی‌پور را هم‌خوانی کردند.

در برخی از دانشگاه‌ها، دختران دانشجو روسری از سر برداشته و در راهپیمایی‌ها شرکت کردند.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی در داخل دانشگاه تبریز و تهران به دانشجویان معترض حمله کرده‌اند.

به گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، دانشگاه تهران در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته و از عبور و مرور دانشجویان به دانشگاه جلوگیری می‌شود. خودروهایی با نوشته «امور پزشکی» و بدون پلاک به دانشگاه وارد شده‌اند.
برخیاز رسانه‌ها نیز از دیگری حراست دانشگاه تهران با دانشجویان خبر داده‌اند.

ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که از درگیری نیروهای امنیتی با دانشجویان حکایت می‌کند. برخی از کابران نیز از شلیک مستقیم به دانشجویان خبر داده‌اند.

گزارش‌های متعددی از «ورود بیش از ده آمبولانس‌» به دانشگاه تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، این در حالی است که پیشتر معترضان از به‌کارگیری آمبولانس از سوی نیروهای امنیتی برای انتقال این نیروها و همچنین معترضان بازداشت‌شده خبر داده‌اند.

این در حالی است که نزدیک به دو هزار پزشک ایرانی شامگاه جمعه، در بیانیه‌ای ضمن «محکوم کردن خشونت علیه شهروندان»، خواستار توقف استفاده از تجهیزات و نشانه‌های پزشکی برای اهداف امنیتی و نظامی شدند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده شمار دانشجویان معترض در دانشگاه تبریز بسیار زیاد است و دانشجویان شعار می‌دهند: «هر که ساکت نگاه کنه، بی‌غیرته». شاهدان عینی می گویند که درهای این دانشگاه را بسته‌اند و نیروهای امنیتی دانشگاه را محاصره کرده‌اند.

کاربران اصفهانی نیز از ورود و حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان معترض در دانشگاه اصفهان خبر داده‌اند.

در دانشگاه آزاد گوهردشت کرج نیروهای امنیتی به جمعیت انبوه دانشجویانی که شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر داده بودند، حمله کردند و دانشجویان را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند.

گزارش‌ها از دانشکده علوم پایه رشت در خیابان منظریه از حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان و درگیری حکایت می‌کند.

در شیراز دختران دانشجو روسری‌های خود را در هوا تکان داده و شعار می دهند.

برخی از کاربران توییتر گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی قصد داشتند از در دانشگاه شیراز بالا رفته و به دانشجویان حمله کنند اما حراست دانشگاه مانع شده است.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد شعار «عدالت آزادی حجاب اختیاری» سر دادند.

دانشگاه آزاد مشهد نیز صحنه اعتراضات دانشجویان بود. در ویدئو منتشر شده دانشجویان خطاب به یک آخوند فریاد زدند :«توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه»

دانشجویان دانشگاه هنر تهران (باغ ملی) نیز همگام با اعتصاب سراسری دانشجویان دانشگاه‌های کشور فریاد زدند: «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد.»

دانشگاه باهنر کرمان نیز با تشکیل تجمعات اعتراضی شعارهایی چون: «دانشجوی باغیرت، حمایت حمایت»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «دانشجو دادن بزن حقت فریاد بزن» سر دادند.

دانشگاه آزاد واحد تهران شمال نیز شاهد اعتراضات دانشجویانی بود که شعار «زن زندگی آزادی، مرد میهن آبادی» دادند.

دانشجویان در اغلب دانشکده‌های دانشگاه شریف مانند: مهندسی شیمی، نفت و کامپیوتر دانشجویان اعتراض و اعتصاب کردند.

دانشگاه زنجان نیز روز ۹ مهر شاهد دانشجویان معترضی بود که شعار «زن زندگی آزادی، مرد میهن آبادی» سر دادند.

بر اساس تصاویر منتشر شده دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تحصنی بزرگی در محوطه این دانشگاه برگزار کردند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز همگام با اعتصابات سراسری دانشجویان، سرود یار دبستانی را خواندند.

دانشجویان دانشگاه بوشهر همزمان با شانزدهمین روز اعتراضات عمومی، اعتصاب کردند.

در کرمانشاه نیز دانشجویان دانشگاه رازی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در دانشگاه الزهرا که تنها دانشجوی دختر پذیرش می‌کند، دانشجویان مقنعه‌های خود را برداشتند و برخی آنها را سوزاندند، این زنان معترض شعار «الزهرا، الزهرا، طالب خون مهسا» سر دادند.

تجمعات دانشجویان در دانشگاه‌ها دو روز پس از انتشار خبر جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا آغاز شد و اکنون وارد هفته سوم شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

11 پاسخ

  1. یک پرسش
    چگونه است که شما برای هر رخداد به مراتب کم اهمیت تری انواع گزارش و خبر و تحلیل می نویسید اما برای موج کم نظیر اعتراضات این روزها در ایران … ساکت و منفعلید ؟

  2. متاسفم که این بار هم مانند دوره های قبل، مردم با تحریک یک عده سیاستمدار بی برنامه، به خیابانها ریختند، و صدمات زیادی را متحمل شدند و دست آخر هم وقتی حکومت با آمریکا توافق کرد، همه آنها سکوت کردند و مردم را تنها گذاشتند در مقابل نیروهای حکومت. که باز هم مردم انرژیشون تخلیه بشه و تا چندین سال سکونت کنند و حکومت هم به آرامش و اهداف مورد نظرش برسه. متاسفم

    1. این بار فرق فوکوله… این ها جوانانی هستند که چند سال دیگه میشن ۲۰…۲۵ ..۳۰ ساله اینها اگر همین روزها سرنگون نکنند این ارازل را که به نظرم می کنند… در بدترین حالت ممکن در آینده بسیار نزدیک می کنتد… این شروع یک پایانه

  3. مزدوران وحشی سپاه و بسیج دانشگاه شریف را محاصره کرده و به دانشجویان و اساتید این دانشگاه حمله فیزیکی کرده و در موارد متعددی به طرف انها از نزدیک کلوله شلیک کرده اند. این باید پایان رژیم دسپوت جمهوری اسلامی باشد!!!!

    1. هرچه این پست فطرت ها خش.نت و بیشتر کنند زودتر سرنگون میشن،لعنت به سپاه اموی و عباسی

  4. از نیروی انتظامی واقعا باید تشکر کرد
    چون این روزها تو اوج مظلومیت توسط یه عده از خدا بی خبر به قصد کشت مورد حمله و ضرب و‌شتم قرار میگرفتن اونم وقتی که روزهای اول اسلحه به کمر نمیبستن و که باعث شد چند نفر از نیروی انتظامی مظلومانه به شهادت برسن

    الانم این خواسته مردمه که با این خرابکارها و اغتشاشگرها برخورد شدید‌ انجام بشه
    الان چندین هفته اس که مهسا امینی کومله رو پیراهن عثمان کردن و اسایش از زندگی مردم گرفتن

    اگه خیلی بخوان این ماجراو کش بدن اونوقت خود مردم دست به کار میشن و این اراذل توی همون اتشی که به‌راه انداختن زنده زنده میسوزونن

    مخالفین هرچقدرهم که باشن در برابر سیل عظیم مردمی که احساس خطر کنن که کشورشون در‌خطره
    چیزی به حساب نمیان و زیر دست و پای مردم له میشن

    1. از مزدوران بی وطن جمهوری اسلامی جز اینگونه خزعبلات چیز دیگری انتظار نمیرود! اما زندگی خفت بار شایسته انسان نیست!!

    2. مردم؟ شما از طرف خودت حرف بزن .شباهت تعریف شما با قذافی از مردم خیلی پندآموزه… درک قذافی و اوباش و ساندیس خورهاش از مردم و له شدن و مظلومیت را دیده بودیم… توی یه کانال آب “مردم” پیداش کردند و آن به او کردند که میدانی و میدانیم… این تو بمیری با اون تو بمیری فرق داره…پایانِ واقعی ،شروع شده…
      منحرف نشو از شعار های دقیق ، بچه های نخبه ی مردم چی گفتند:
      نه این وری ، نه اون وری … پس چی؟؟؟ بیییییییب….
      بقیه اش باخودت!
      خودت که با مردم فرق داری.
      خودت و مردمی که تو توی شبکه یک می بینی و من توی مترو … خیابان ، بیمارستان …

    3. کدوم مردم و میگی؟خودت و چندین بیسواد بی عقل که میخوان برای کلی آدم تصمیم بگیرن،این دفعه فرق می‌کنه،اینا آخرین نفس هاشون و دارن میکشن،اگه نمیدونی بدون.

    4. کدوم مردم و میگی؟خودت و چندین بیسواد بی عقل که میخوان برای کلی آدم تصمیم بگیرن،این دفعه فرق می‌کنه،اینا آخرین نفس هاشون و دارن میکشن،اگه نمیدونی بدون.چشم هاتو بشور،اینا اغتشاشگر نیستن،یه عده معترض هستند،از خود مردم،دنبال حق خودشون هستند،که به فرموده امام علی علیه السلام،حق گرفتنی است،و نباید در مقابل ظلم سکوت کرد.الان سکوت و شکستیم،و می‌خوایم حق مون و بگیریم.

  5. لعنت بر باعث بانی رژیم ولایت مطلقه وقیح که ریشه فساد دزدی استبداد خیانتها ظلمها مصائب بدبختیها ظلمتها تاریکیهای ملت ایران شد . آزادی آبادی ایران با مرگ ذلت بار خامنیی الدنگ بی لیاقت بی شعور گداطینت منفور.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »