بهتان، توهین، تهدید و ‌دروغ؛ نشانه‌های ناتوانی و خستگی حکومت در رویارویی با معترضان 


زیتون– در حالی اعترضات خیابانی در ایران وارد یازهمین روز خود شده  رییس قوه قضائیه از خستگی نیروهای سرکوب‌گر می‌گوید، یک نماینده تهران در مجلس جمهوری اسلامی، با توهین به معترضان، آنها را «نجس، کف‌ روی آب، آدم‌کش، رضاخانی، هوسران و فاسد» خواند.

محمد نبویان در گفتگو با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه، اعتراضات مردمی را «آشوب‌هایی جزئی» دانست که مانند «کف روی آب» است.

او معترضان به کشته شدن مهسا امینی را به «آشوب‌طلبی» متهم کرد و گفت که آنها «به دنبال فحشاء و هوسرانی هستند.»

نبویان مدعی شد که معترضان «افرادی رضاخان مشرب، داعشی و فاسد هستند و ربطی به ملت ایران ندارند. این افراد کف روی آب هستند و نجاساتی هستند که ملت ما با حضور خود در صحنه این نجاسات را از دامن نظام طرد می‌کنند.»

او گفت که «آشوب‌طلبانی که به میدان آمدند، ضد شیعه، ضد اسلام و ضد ایران هستند.» و افزود که آنها «جزو اراذل و اوباش» و «آدم‌هایی هوس‌باز» هستند.

نبویان سلبریتی‌هایی که از اعتراضات مردمی حمایت می‌کنند را «افرادی بی‌مقدار» خواند و مدعی شد: «سران اصلاحات مدافعان اصلی آشوبگران و اغتشاشگران» و «سربازان و سرمایه‌های اصلی رژیم صهیونیستی» هستند.

مقامات جمهوری اسلامی در حالی رویه متداول تهدید و توهین به معترضان را در پیش گرفته‌اند که از ۲۵ شهریور تاکنون اعتراضات مردمی نسبت به کشته شدن مهسا امینی ادامه دارد، دختر جوانی که توسط گشت ارشاد بازداشت شد و در بازداشتگاه وزرا جان داد.

بهروز محبی، نماینده سبزوار پدر مهسا امینی را متهم به دروغگویی کرد و گفت: «وقتی دکتر شیروانی می‌گوید من در زمانی که مرحومه هشت ساله بوده او را عمل کردم چرا پدر ایشان می‌گوید دخترش عمل نشده؟ و اگر پدر خانم امینی دروغ گفته باشد باید پاسخگو باشد. متاسفانه در کشور ما افراد می‌آیند و دروغ می‌گویند بعد هم هیچ تاوانی نمی‌دهند و این خیلی بد است.»

علی خضریان، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که «‏به نظر می‌رسد «زن» به یک ‎اسم رمز برای ‎رادیکالیسم تبدیل شده است.» او افزود که «اتفاقات اخیر پیچیده‌تر از مطالبه‌گری حول درگذشت مهسا امینی است.» او مدعی شد که معترضان «اغتشاشگران آموزش دیده» هستند.

پروین صالحی مبارکه، نماینده مبارکه با این ادعا که اعتراضات مردمی «ساخته دست معارضان نظام است»، گفت: «در هر مسئله‌ای نباید فرصتی به دشمنان خارجی و فتنه‌گران داخلی بدهیم.» او معترضان را «موج‌سوار» خواند و افزود: «ما معتقدیم گشت ارشاد باشد.»

زهره لاجوردی، نماینده تهران نیز مدعی شد که اعتراضات مردمی توسط «دشمن» برنامه ریزی شد تا «با حاشیه‌سازی، ایجاد اعتراضات و درگیری در کشور، سفر رئیس جمهور به نیویورک و دستاورد‌های آن را تحت‌الشعاع قرار دهد و به حاشیه برد.»
این در حالی است که رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید یگان‌های سرکوب‌گر در مواجهه با اعتراضات جاری «دچار بی‌خوابی و خستگی شده‌اند.»

محسنی‌اژه‌ای، در ویدیویی که در وب‌سایت‌ رسمی قوه قضائیه منتشر شده و از «حضور سرزده» او در مقر فرماندهی یگان امداد فراجا حکایت دارد، افزود: «[نیروها]دیشب که نخوابیدند هیچ، شب‌های گذشته هم نخوابیدند.»

اژه‌ای روز ۴ مهر در جلسه شورای عالی قضایی به دستگیری بی‌قاعده و فله‌ای شهروندان ایرانی در خیابان‌ها اعتراف کرد و گفت: «امکان دستگیری بی‌گناهان در اغتشاش و آشوب‌ها وجود دارد، دستور دادیم بی‌گناهان و حتی کسانی که تقصیر کمی دارند همان‌جا آزاد شوند.»

او چهره‌های معروف ایرانی داخل کشور و هنرمندانی را که به سرکوب و قتل شهروندان در خیابان‌های معترض‌اند، را تهدید کرد و گفت: «کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند … و با دشمن هم‌صدا شدند … همه آنها بدانند که خسارت‌های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پس دهند و پرداخت کنند.»

مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اذعان کرد که «هزینه‌های معنوی به حیثیت نظام» وارد شد و گفت: «تضعیف دستگاه‌های امنیتی و پلیس قابل جبران نیست.» او افزود: «حتی برخی افراد عمامه به‌سر هم پیام دادند و فتنه را تحریک کردند دادگاه ویژه روحانیت باید نسبت به بررسی اتهامات این افراد نیز ورود کند.»

با این حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری در دیدار با همتای کوبایی خود گفت که جمهوری اسلامی ایران «مهارت لازم» برای مقابله با اعتراضات اخیر را دارد.

او پیشتر در دیدار فواد حسین همتای عراقی «از رویکرد مداخله گرایانه آمریکا در امور ایران و منطقه» انتقاد کرد و گفت که آمریکا با «اقدامات تحریک آمیز در همراهی با آشوبگران و جریانهایی که با سوء استفاده از احساسات پاک مردم ایران، بدنبال اجرای پروژه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز اعتراضات را به آمریکا نسبت داد و گفت: «در اغتشاشات اخیر، رهبران سیاسی آمریکا و بعضا اروپا، رسانه‌های آنان و نیز رسانه‌های فارسی معاند مورد حمایت غرب، از یک رخدادِ غم انگیزِ سوءاستفاده کردند» و «در حمایت از اغتشاشگران و برهم زنندگان امنیت ملت سنگ تمام گذاشتند.»

علاوه بر این، وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر بریتانیا را احضار و تهدید کرده که اخبار رسانه‌های مستقر در لندن را «اقدام علیه حاکمیت ملی» تلقی می‌کند. رسانه های حکومتی در این مورد نوشتند که سفیر بریتانیا به دلیل میزبانی دولت لندن از رسانه‌هایی که «تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند» احضار شد.
سفیر نروژ نیز از سوی مدیرکل غرب اروپا به دلیل «اظهارات پیشداورانه و دور از واقعیت رئیس پارلمان نروژ در قبال ناآرامی‌های اخیر» احضار شد. مسعود قره‌خانی، رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ در پیامی ویدئویی ضمن ابراز همبستگی با اعتراضات سراسری و محکوم کردن مرگ مهسا امینی گفت: «نتیجه ۴۳ سال حکومت جمهوری اسلامی مهسا امینی و بقیه کسانی هستند که در این چند سال کشته شدند. جوانان ایران در خیابان برای‌ آزادی و دموکراسی فریاد می‌زنند.»

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با تایید قطع شدن سراسری اینترنت در ایرام مدعی شد: «قطع اینترنت موقتی و مسئولیت آن به عهده معترضان است و آنان موجب این محدودیت شده‌اند.» وحیدی گفت: «محدودیت‌های اینترنتی برای حفظ امنیت و آرامش مردم طبیعی است.»

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری مردم معترض را اغشتاشگر نامید و مدعی شد: «اردوگاه بحران سازی اخیر همان اردوگاه زمان فتنه ۸۸ شامل آمریکا، رژیم صهیونسیتی، انگلیس، سلطنت طلبان، منافقان و بریدگان از خدا بود.»

نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در توئیتی با بیان اینکه «راهبرد برخی اصلاح طلبان در بلوای اخیر همان استراتژی شترمرغی است»، نوشت: «به اسم دلسوزی برای نظام، بیانیه غیرمستند می‌دهند، فضا را هیجانی می‌کنند، جرقه آشوب را زده، تحویل ضدانقلاب می‌دهند!»

با ادامه اعتراضات مردمی در ایران و تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان، گزارش‌ها و تصاویری از حضور افراد زیر سن قانونی در میان این نیروها  در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. ما از هر کسی هم بگذریم از این دهن گشاد احمد خاتمی نمیگذریم . میبندیم به گاری و فضولات موجود در حوزه علمیه را به زباله دانی میرسانیم .

  2. من متاسفم برای نویسنده این مقاله، کدوم یکی از اینهایی که نام بردی نماینده ملت در مجلس هستند که بهشون میگید نماینده؟ اینها با رای بین پنج هزار تا پانزده هزار نفر صندلیهای مجلس رو اشغال کردن و اصولا سالیان سال هست که مجلس از حیض انتفاع افتاده و بود و نبودش علی السویه است، بسیاری از مردم خبری که مربوط به مجلس یا به نقل از یکی از اشغال کنندگان صندلی مجلس باشه رو اصلا نمیخونن، حالا شما هی نماینده نماینده کنید، نمیدونم اینها چه کسانی رو می نمایانند، بجز دیکتاتور رو

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »