فرمانده! فریاد مهسا را شنیدی؟ 

عبدالعلی بازرگان

آن‌گاه که از زنده به گور شده پرسیده شود به کدام گناه کشته شده(۱).

فرمانده! به فکر فردا باش، فردای عاجل یا اجل، فردایی که باید پاسخگوی خون‌های به ناحق ریخته شده باشی، بی‌گناهانی که خونشان توسط ماموران «آتش به اختیار» به فرمان شما ریخته شده است.

فرمانده‌ای که به گزافه‌ی چاپلوسی هنگام تولد «یا علی» گفت! آیا این سخن علی(ع) به مالک اشتر هنگام اعزامش به حکومت مصر، در مورد قصاص را نشنیده است: «مبادا تقویت پایه‌های قدرت خویش بر خون‌های به ناحق ریخته شده بدنی که موجب تضعیف و سستی، بلکه زوال و انتقال قدرت می‌گردد و تو را نه عذری نزد خداست و نه نزد من که در آن«قصاص» بدنی است(۲).

علی(ع) برجسته ترین یارش را، در صورت ریختن خون مردم هنوز نامسلمان مصر، تهدید به قصاص می‌کند، که: «اگر مرتکب خطا شدی و تازیانه، شمشیر یا دستت در عقوبت بر تو پیشی گرفت، بدان که در مشت زدن، چه رسد بیش از آن امکان قتل وجود دارد»(۳).

زهرا کاظمی با مشت چه کسی در زندان اوین کشته شد؟ جز همان که جایزه برترین کارمند سال را، به خاطر خوش‌خدمتی در محکوم ساختن مخالفان سیاسی از دست شما گرفت؟ همان که در سوله‌های کهریزک مسئول مرگ امثال محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی و… بود و عامل مرگ آنها را مننژیت گزارش داد! دکتر زهرا بنی یعقوب هم دو روز بعد از دستگیری در زندان همدان لابد خودش مرد! ستار بهشتی و صدها بیگناه دیگر هم اجلشان رسیده بود!

فرمانده، شما چه خوب شیطان بزرگ را به خاطر پلیسی که با گذاشتن زانویش بر گردن یک بزهکار سیاه‌پوست منجر به قتل او شد محکوم کردید، آیا این را هم به عرضتان رسانده‌اند که ۴ افسر شرکت‌کننده در این کار اخراج و عامل اصلی هم به جرم قتل شبه‌عمد محکوم شده و شورای شهر مییناپولیس ۲۷ میلیون دلار به خانواده «جورج فلوید» برای جبران زخمی از این ظلم پرداخته است؟ این بالاترین رقمی است که تاکنون به خاطر قتلی بر اثر اشتباه توسط شیطان بزرگ پرداخت شده است، اینک مردم منتظر عدالت علوی فرشته بزرگ! هستند.

آقا سید علی، مقام معظم رهبری! آیا حساب معترضانی که با «مشت» ماموران «ارشاد»! شما در طول ولایت عظمای شما کشته شده‌اند را دارید؟ چقدر وقت دارید؟ تا کجا می‌خواهید ادامه دهید؟… لت و پارکردن و کشتار دانشجویان در خوابگاه دانشگاه تهران و طنین مرگ «ندا آقا سلطان» برای بیدار شدن مقام عظما از خواب عظیم قدرت کافی نبود که با مرگ معصومانه «مهسا امینی» هم نمی‌خواهید با قصاص قاتل رضایت مردم را جلب کنید؟ شما که ادعای ولایت علی می‌کنید حتما این توصیه او را شنیده‌اید (۴):

«برترین روشنی چشم رهبران، برقراری عدالت در شهرها و ظهور دوستی ملت است، دوستی ملت نیز ظاهر نخواهد شد، مگر با آشتی دلهاشان، آن نیز درمان نمی‌شود مگر در تمایل حمایت و کمتر احساس سنگینی کردن دولتشان و ترک آرزوی براندازی‌شان(۴).

همان امامی که خود را هم نام و تداوم بخش ولایت او می‌دانید، این توصیه را نیز به اولیائش کرده است:

«هرگاه از سلطه و قدرتت احساس ابهّت کردی و اسب خیالات تو را برداشت، نگاهی به عظمت ملک خدا برفرازت و قدرتی که برتو دارد و تو فاقد آن براو هستی بینداز تا سرکشی‌ات سکون یابد، تندی و تیزی‌ات آرام گیرد و عقلی که از سرت پریده باز گردد»(۵).

فرمانده! اگر فریاد مهسا و ملت مظلوم به گوش مبارک نرسیده، خدا شنوای ناله ستمدیدگان و در کمین ستمکاران است(۶).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(۱)- سوره تکویر آیه ۹.
(۲)- نهج البلاغه نامه ۵۳ ( معروف به عهدنامه مالک اشتر). . فَلاتُقَوِّیَنَّ سُلْطانَکَ بِسَفْکِ دَم حَرام، فَاِنَّ ذلِکَ مِمّا یُضْعِفُهُ وَ یُوهِنُهُ، بَلْ یُزیلُهُ وَ یَنْقُلُهُ وَ لاعُذْرَ لَکَ عِنْدَ اللّهِ وَ لا عِنْدى فى قَتْلِ الْعَمْدِ، لاِنَّ فیهِ قَوَدَ الْبَدَنِ.
(۳)- همان- وَ اِنِ ابْتُلیتَ بِخَطَأ، وَ اَفْرَطَ عَلَیْکَ سَوْطُکَ اَوْ سَیْفُکَ اَوْ یَدُکَ بِالْعُقُوبَهِ ـ فَاِنَّ فِى الْوَکْزَهِ فَما فَوْقَها مَقْتَلَهً .
(۴)- همان. وَ اِنَّ اَفْضَلَ قُرَّهِ عَیْنِ الْوُلاهِ اسْتِقامَهُ الْعَدْلِ فِى الْبِلادِ، وَ ظُهُورُ مَوَدَّهِ الرَّعِیَّهِ. وَ اِنَّهُ لاتَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ اِلاّ بِسَلامَهِ صُدُورِهِمْ، وَ لا تَصِحُّ نَصیحَتُهُمْ اِلاّ بِحیطَتِهِمْ عَلى وُلاهِ اُمُورِهِمْ، وَ قِلَّهِ اسْتِثْقالِ دُوَلِهِمْ، وَ تَرْکِ اسْتِبْطاءِ انْقِطاعِ مُدَّتِهِمْ.
(۵)- همان. وَ اِذا اَحْدَثَ لَکَ ما اَنْتَ فیهِ مِنْ سُلْطانِکَ اُبَّهَهً اَوْ مَخیلَهً، فَانْظُرْ اِلى عِظَمِ مُلْکِ اللّهِ فَوْقَکَ، وَ قُدْرَتِهِ مِنْکَ عَلى ما لاتَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنْ نَفْسِکَ، فَاِنَّ ذلِکَ یُطامِنُ اِلَیْکَ مِنْ طِماحِکَ، وَ یَکُفُّ عَنْکَ مِنْ غَرْبِکَ، وَ یَفىءُ اِلَیْکَ بِما عَزَبَ عَنْکَ مِنْ عَقْلِکَ
(۶)-همان. فَاِنَّ اللّهَ یَسْمَعُ دَعْوَهَ الْمُضْطَهَدینَ، وَ هُوَ لِلظّالِمینَ بالْمِرْصـاد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

9 پاسخ

  1. معلوم شد شما هم رصدخانه ای برای حکومت اسلامی هستی عزیز که حتی شنیدن حقایق برایت سخت است اما تو هم نتیجه ی رفتار اسلافت را دیدی و عبرت نگرفتی ، ساز اسلام ابوبکر و عثمان و عمر ناکوکتر از دیگران است و زبان آتشین علی هم نتیجه نداد چه رسد به اینان … بگرد تا بگردیم

  2. سلام
    نکته ای که به نظر می رسد لازم است توجه شود اینکه قتل خانم مهسا امینی ناشی از حکومت اسلامی است و اسلام در همه حال به راحتی در موارد متعدد قتل را جایز می داند و حالا بگذریم از اینکه این آقای راستگفتار به حق بودن علی یا عثمان را در این گیرودار جستجو می‌کند که آن هم از تعصب به یکی از فرق یحتمل ناشی می‌شود و اصل جنون آدمکشی برخاسته از دینداری را نادیده می گیرد و آقای بازرگان می خواهد با آیات و روایات اسلامی اسلام را مورد انتقاد قرار دهد ، اینها همه ناشی از آنچیزی است که به ما یاد داده اند اما چنانچه از تعصبات فردی و گروهی فاصله بگیریم قتل مهسا امینی ها بخاطر دینداری حکومت است در هر جا حکومت دینی وجود داشته باشد قتل هم بطور فزاینده ای حکم رایج می شود ، بدترین عمل و نکوهیده ترین کنش انسانی قتل است که انسان بودن در وجود مجری یا حکم کننده به قتل را زیر سوال می برد ، اینان خوی درندگی دارند و بایستی با ایشان همچون درندگان برخورد کرد مماشات و مسامحه غیر از قتل های بیشتر چیزی بدنبال ندارد مردمان بدنبال زندگی در آرامش و رفاه هستند و دین آسایش و آرامش آنان را بر هم می زند البته مقصود حکومت دینی است ، اسلام بالاخره بواسطه همین حکومت دینی همچون اسباب بازی خطرناکی در کنجی نگهداری خواهد شد و به مکانی مانند واتیکان خواهد رفت و خون مهسا امینی ها سرآغاز رنسانس قرن ما خواهد بود لذا به شما توصیه می کنم از آوردن آیات و روایات برای محکوم کردن حکومت اسلامی بپرهیزید که اینان از شما بسی در این مقال برترند ، ما دین را فردی دانسته و قایل به این هستیم که تمامیت حوزه های علمیه و تدریس دین در هر شکلی غلط و مفسده آمیز است و حکومت ها لابد از تعطیلی اینگونه اماکن هستند ، مدرسه و دانشگاه و دانشسرا تنها اماکن مورد اعتماد دولت‌ها و ملت هاست. افراد لایق و شایسته در ایران کم نیست و حکومت اسلامی همچون جغد بر ویرانه ای که ساخته نشسته اما غافل است که ایران پر است از عقاب های شکاری و یعقوب لیث ها و بابک خرمدین ها و نادر ها و فرزندان شمشیر و قیام. و در آخر اینکه ملت ایران از اینان نمی ترسند. عقاب شکاری نترسد ز بوم
    و فرزندان شجاع تر از پدرانشان خواهند بود
    کک کوهزاد اژدهای نر است
    فرامرز ز رستم جنگی تر است

  3. جناب آقای بازرگان
    از خواندن نوشته شما خوشحال شدم. به حق که برای حفظ نظام روی حقیقت خط نکشیده و یا از کنارش رد نشده اید. روح بازرگان گرامی شاد باشد. اما من معتقدم که نباید کلام خدا (قران) را قربانی چنین ددان وحشی کرد. مردم ما دهه هاست که حساب آنها را با دین و خدا جدا کرده اند. براستی اگر قصاصی در کار باشد آیا خامنه ای شخص اول آن نیست؟

    در ضمن خواستم بگوییم که چرا ایمیل های مرا نا دیده می گیرید (چنین ایمیل بی جواب برایت فرستادم). باور دقیق دارم که شما دوست و دشمن واقعی مردم (نه شخصی) را به خوبی می شناسید!!
    به امید پیروزی و رهایی

  4. رویگرد دیرهنگام اما مفید جناب بازرگان را پاس می داریم.نقد قدرت قداره دینی توسط دین شناسان راهی بسوی رستگاری می توانئ باشد.خاصه در دورانی که باصطلاح مراجع دینی در خواب اجاره ای خود بسر برده و ماموریتشان سکوت و تکلیفشان ،ندیدن است.

  5. این نوشته تشکر و سپاس قلبی انسانهای زجر کشیده در جمهوریت مردم فریب را از آقای بازرگان بهمراه داشته و خواهد داشت.زمانی در جمهوریت رایش از هایل هیتلر جهت کلاس گزاری و ایجاد پرستیژ کاذب وعمدتا برای ارعاب استفاده میشد.البته جز لعنت ونفرین را نصیب بانیان وبدعت گزاران چنان شعبده هایی در تاریخ نداشت وآرزو کنیم ،همچنان سرنوشت‌های مشابهی به ارمغان داشته باشد،برای همیشه تاریخ، آمین…

  6. حضرت علی تاریخی با حضرت علی شیعه ساخته تفاوت زیادی دارد ! حضرت علی تاریخی شخص رفیق بازی بود که حاضر نشد قاتلین عثمان را قصاص کند ، علیرغم قولی که هنگام گرفتن بیعت اجباری در مدینه، از طلحه و زبیر به آنان داد ، چون قاتلین اصلی ، یکی مالک اشتر بود که سه ضربه شمشیر به عثمان زد و دیگری که بعدها جزو سرداران علی شد و اسم او خاطرم نیست ، نه ضربه به عثمان زد و به علی گفت سه ضربه اول را برای خدا زدم و شش ضربه بعدی را برای خودم ! طلحه و زبیر شش ماه بعد از حکومت علی باز سراغش آمدند و خواستند وفای به عهد کند و قاتلین عثمان را قصاص کند اما علی اینکار را نکرد تا اینکه آنان به مکه و نزد عایشه رفتند و به او گفتند که جریان از چه قرار است و علی نمی خواهد به قولش عمل کند ، نامه ای هم عایشه برای علی فرستاد و نامه های معاویه هم پشت هم برای علی فرستاده می‌شد ، اما علی حاضر به قصاص دوستانش نمی شد و عاقبت دو جنگ خونین و سر جمع با صد و سی هزار کشته از این لجبازی علی حاصل شد و هیچگاه قاتلین عثمان را به مجازات نرساند! این علی تاریخی است که دوستانش هیچوقت از این بی عدالتی حرفی به میان نمی آورند و یاد آوری خلخال پای زن یهودی و نامه و نصایح او به والی مصر ، شده سرفصل همه اشارات به علی! اینجاست که باید گفت ، اعمال سید علی خامنه ای مو به مو تبعیت از مقتدای شما و اوست و چه جای شکایت که علی خامنه ای مطابق رفتار علی صدر اسلام عمل نمی کند؟ عمل می کند و خوب هم عمل می کند ، اشکال شما در شناخت شما از حضرت علی است!

  7. اکنون که مردم ایران به خاطر عزاداری هموطن جوانشان کشته می شوند . منصوب ستمگر در امریکا دارد خوش می گذراند و تا وقتی غرب فقط منافع خودش برایش ارزش دارد این سرکوب ها در جهان سوم خواست قلبی اوست .

  8. فردوسی بزرگ میگوید کُردهای امروز از نسل لشکریان فریدون هستند که توسط خورِشگرانِ ضحاک نجات یافته بودند
    ✍✍✍✍✍

    با زور توان مغزِ جوانان را خورد
    ضحاک صفت ، آتیه از آنها برد

    اما نتوان تا به ابد زیست به ظلم
    از دور رسد سوار با لشکرِ کُرد

    #امیر

  9. کاش صاجبان قلم کمی بیشتر توضیح. میدادند که ما به چه دلیل وبا چه تربیت اجتماعی، توانستیم عکس امام را درماه ببینیم؟ کاش توضیح میدادند وقتی برای خواندن مادر گورکی به زندان میرفتیم حسینیه ارشاد با سخن رانی های دکتر؟ ؟؟!!! شریعتی پر از جمعیت میشد وقتی شعار می‌دادیم (اصلاحات آری ،دیکتاتوری نه) ومارا به قزل قله وزندان قصر میبردند ولی میتوانست شاهنشاهی که از اسب افتاده بود به کمک حضرت عباس نجات پیداکند.
    یعنی زمینه انچه را امروز می بینیم درسالهای قبل ار سال۱۳۵۷ فراهم کرده بودند وبا حاکمیت روحانیان، برنامه اعلیحضرت همایونی بهتر وکامل تر اجرشده و میشود.
    امروز به کمک پیشرفت تکنولوژی میتوان برنامه های انجام شده در زندان های حکومتی، بهتر افشا کرد وقطعا برای بازسازی ایرانی ها ئی مانندایرانی های قبل ازسال ۱۳۵۷ کار حکومت بسیار مشکل تر است وبرای رسیدن به اینجای تاریخ، هزینه های بسیار گزافی ر ا پرداخت کرده ایم

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »