صادق بلعید که از سوی قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، مسئول تدوین قانون اساسی جدید این کشور شده اعلام کرد، در پیش‌نویسی که ارائه خواهد کرد اشاره‌ای به اسلام به عنوان دین رسمی این کشور نشده است.

صادق بلعید روز دوشنبه ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) گفت، هدف از این اقدام مقابله با احزاب اسلام‌گرا و جلوگیری از “افراط‌گرایی” سیاسی است.

بند یک قانون اساسی تونس که سه سال پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ در این کشور شمال آفریقا تصویب شد می‌گوید، تونس کشوری “آزاد، مستقل و داری حاکمیت است که دین آن اسلام و زبانش عربی است.”

صادق بلعید، کارشناس حقوقی که ماه گذشته به ریاست کمیته تنظیم قانون اساسی نوین منصوب شد به خبرگزاری فرانسه گفت: «۸۰ درصد تونسی‌ها مخالف افراط‌گرایی و استفاده از دین برای اهداف سیاسی‌اند.»

او تصریح کرد: «دقیقا به همین می‌خواهیم برسیم، به جایی که در آن بند یک در شکل کنونی‌ا‌‌ش حذف شود.»

قرار است پیش‌نویس قانون اساسی جدید پیش از رفراندومی که برای ۲۵ ژوئیه برنامه‌ریزی شده تقدیم شود.

متن قانون اساسی باید قبل از رفراندوم توسط رئیس‌جمهور تأیید شود.

*دویچه‌وله

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مطالب دیگر

یک پاسخ

  1. خود عربستان،خاستگاه اسلام،موسوم به سرزمین وحی(!) به این نتیجه رسیده که دخالت این دین در سیاست و جامعه و اقتصاد زیان‌بار است.جایی که اسلام در آن بومی است،از همان فرهنگ و زبان و تاریخ برخاسته و بر بقیه جهان تحمیل شده و حتی هم اکنون نیز پس از درآمد موقت نفتی،دومین منبع درآمد کشور از محل مراسم پیشا اسلامی حج است. هر کس از این پس معتقد به خدایی بودن این دین باشد قطعا یا ریگی در کفش دارد یا پیچ شلی در مغز!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »