? زنده| توماج صالحی با قرار کفالت از زندان اصفهان آزاد شد

 

 


توماج صالحی با قرار کفالت از زندان اصفهان آزاد شد

توماج صالحی، ‌خواننده رپ اعتراضی، سه‌شنبه عصر با قرار کفالت از زندان مرکزی اصفهان آزاد شد.

این خواننده رپ روز ۲۱ شهریور به دست ماموران امنیتی بازداشت و سپس به تبلیغ علیه نظام متهم شد.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، به وب‌سایت «رویداد ۲۴» گفته بود که این اتهام به صورت غیررسمی به پدر این خواننده اعلام شده و پرونده او در دادسرای شاهین‌شهر اصفهان ثبت شده است.

توماج صالحی در دو اثر اخیر خود به نام‌های «زندگی نرمال» و «سوراخ موش» به سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده بود. این آثار ویدئویی با استقبال گسترده کاربران ایرانی روبرو شده بود.

او در شعارهای خود، از جمله به موضوعاتی چون اعتصاب‌های کارگری، فساد دولتی، اعدام‌ و زندان و همچنین قرارداد ۲۵ ساله با چین پرداخته بود.



رییس دانشگاه تهران پس از درخواست آزادی کسری نوری برکنار شد

با حکم وزیر علوم، نیلی‌ احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، از سمتش کنار رفت و محمد مقیمی، معاون آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات و از استادان رشته مدیریت دولتی این دانشگاه سرپرست دانشگاه تهران شد.

روز گذشته نیلی احمدآبادی، رییس‌ برکنارشده دانش‌گاه تهران، از رئیس قوه قضا خواست دانشجویان زندانی این دانش‌گاه، ازجمله کسرا نوری، در اول مهر آزاد شوند.

جانشین نیلی احمدآبادی معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران در دولت دوم احمدی‌نژاد و ریاست پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم، در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ در کارنامه مقیمی دیده می‌شود.

در فهرست مقاله‌های مقیمی هم این‌ها دیده می‌شود: «مدیریت بحران بر مبنای عذرخواهی به سبک سردار حاجی‌زاده»، «مدیریت بر مبنای اخلاص؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی»، «مدیریت در شرایط فتنه مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه»، «مدیریت به مثابه موکب داری(آموزه های مدیریتی از رویداد اربعین حسین)»، «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهنامه پیشرفت ایرانی – اسلامی»، «اعتماد عمومی در مدیریت دولتی بر مبنای آموزه های نامه ۲۵ نهج البلاغه» و «مفروضات پارادایم اقتصاد مقاومتی»



سازمان حقوق بشر ایران: مرگ شاهد شکنجه نوید افکاری در زندان

سازمان حقوق بشر ایران خبر داد منابعی مطلع در گفت‌وگو با این سازمان از مرگ مشکوک شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر دادند.

بر اساس این گزارش، برادر شاهین ناصری مرگ او را تایید کرده و گفته هنوز مسئولان با آنها تماس نگرفته‌اند.



آخرین وضعیت پرونده قضایی «واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی»

پرتو برهانپور، وکیل خانواده‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگار محیط زیست که در سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی کشته شدند خبر داد که بر اساس نظر کارشناسان راننده «مقصر صد درصد» این حادثه شناخته شده است.

برهانپور  به ایسنا گفت که مستنداتی در زمینه قصور مسئولان از ابتدای امر وجود داشته و دارد اما بر اساس تصمیم یک هیئت سه نفره از «کارشناسان وزارت دادگستری در زمینه تصادفات و امور وسایل نقلیه موتوری زمینی» راننده مقصر صد درصد حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام شده است.

این وکیل دادگستری گفت: «سوال اصلی اینجاست که چرا همه این مستندات کنار گذاشته شده است و راننده را مقصر صد درصد اعلام کرده‌اند. کارشناسان چطور توانسته‌اند نقش برگزارکنندگان این تور مطبوعاتی در زمینه انتخاب اتوبوس و جاده را نادیده بگیرند؟»

اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم منطقه بودند، در تیرماه سال جاری در محور ارومیه- نقده واژگون شد و در پی آن دو خبرنگار کشته و ۱۸ نفر مصدوم شدند.

مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، خبرنگاران حوزه محیط زیست خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، دو خبرنگاری هستند که در این حادثه جان خود را از دست دادند.

در اطلاعیه پلیس راهور ایران درباره اتوبوس خبرنگاران «قصور مسئولان در تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه» به عنوان دلایل این حادثه ذکر شده بود.



بازداشت ۶ متهم خرید و فروش کودکان در مشهد

حسن زرقانی٬ معاون دادستان مشهد٬ خبر بازداشت ۶ متهم خرید و فروش کودکان در مشهد را تایید کرد و به ایرنا گفت: «متهمان بازداشت شده تاکنون در بازجویی‌ها به خرید و فروش ۲۵ نوزاد اعتراف کرده‌اند.»

او ادامه داد: «متهمان مطابق این اعتراف‌ها، کودکان و نوزادان را برای خرید و سپس فروش آنها به زنی به نام “نسرین” تحویل می‌داده‌اند.»

معاون دادستان مشهد گفت: «بر همین اساس متهم اصلی پرونده کودک‌ربایی در مشهد همین فرد است که متواری شده است.»

حسن زرقانی افزود: «تاکنون مشخص شده است که ۲۵ کودک توسط اعضای این باند بزهکار از خانواده‌های دچار اعتیاد خریداری و برای فروش تحویل نسرین شده‌اند.»

قاضی زرقانی ادامه داد: «بنابر اعترافات متهمان، آنان علاوه بر کودکان خرید و فروش شده، سه کودک دیگر را نیز ربوده بودند.»


قفل کردن در مخازن زباله٬ راه حل شهرداری برای مبارزه با زباله گردی



ابراهیم رییسی: نظامات حکومتی بسیاری در کره زمین برقرار هستند، اما کدام از آنها مقدس است؟

ابراهیم رئیسی٬ رییس دولت سیزدهم٬ گفت: «نظامات در دنیا و نظامات حکومتی بسیاری در کره زمین برقرار هستند اما کدام از آنها نظام مقدس است و سوال این است که چه چیزی باعث تقدس نظام، دفاع و بسیج ماست؟»

او با طرح این سوال که رمز قدسیت دفاع ما در چیست و چرا دفاع ما مقدس و نظام ما قدسی است، تاکید کرد: «آنچه مسلم است هیچ امر مشخص و زمانی و زمین و زمانی قدسی نمی‌شود مگر در پرتو قدوس. فقط خدا قدوس است؛ اگر زمینی قدسیت دارد در پرتو ارتباط با قدوس است و اگر مکانی و شخصی قدوس می‌شود باید با خدا ارتباط برقرار کند.»

رییسی با اشاره به قدسیت نظام جمهوری اسلامی افزود: «نظام ما به دلیل مبتنی بودن بر دین و آموزه‌های دینی، کتاب و سنت، قدسی است و این رمز قدسیت نظام ما است. نظام اسلامی که می‌خواهد تمام ارتباطاتش براساس دین و آموزه‌های دینی تنظیم شود نظام مقدس می‌شود. دوم اینکه در راس نظام ما حاکمیتی است که نیابت از حجت خدا ولی عصر دارد. امر، دستور و نظر او امروز برای ما حجت است.»

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: «قداسیت حاکمیت برای آن است که این جانشینی از طرف حجت خدا به نظام قدسیت می‌بخشد طوری که امروز نیروهای مسلح ما مفتخر هستند تحت فرمان فرماندهی کل قوا خدمت و امر او را اطاعت می‌کنند و با این کار وظیفه و تکلیف خود را انجام داده‌اند. امروز افتخار همه ما این است که تحت نظر ولی فقیه جامع‌الشرایطی هستیم که جانشینی وجود مولا ولی عصر(عج) را دارد.»

رییسی خاطرنشان کرد: «در نظام ما هیچ قانون، مقررات و باید و نبایدی مصوب و اجرا نمی‌شود مگر اینکه مطابق شرع و موازین شرعی باشد. برای شورای نگهبان، برای دستگاه قضا، دیوان عالی را تضمین گذاشتند تا هیچ حکم و قانونی خلاف شرع در مجموعه نظام تصویب و اجرا نشود. هر حکم، قانون و مقرره‌ای خلاف موازین شرعی از درجه اعتبار ساقط است.»



کشته شدن دو کولبر کرد ایرانی با شلیک مرزبانان ترکیه

وب‌سایت هه‌نگاو از کشته شدن دست‌کم دو کولبر کُرد ایرانی از روستاهای ارومیه با شلیک نیروهای مرزبانی ترکیه خبر داد.

در گزارش این وب سایت آمده است که نیروهای مرزبانی ترکیه عصر دوشنبه ۲۹ شهریور در ارتفاعات مرزی استان وان، واقع در کردستان ترکیه، شماری از کولبران را هدف قرار داده و در نتیجه تیراندازی آنها دست‌کم دو کولبر کشته و سه کولبر نیز زخمی شده‌اند.

این گزارش هویت کشته‌شدگان را آلیشان حیدری ۱۸ ساله و سوزدار احمدی ۲۱ ساله عنوان کرده که هر دو از اهالی روستای کوران از توابع ارومیه بوده‌اند. اما هویت دیگر کولبرانی که زخمی شده‌اند برای سازمان هه‌نگاو احراز نشده است.

گزارش مورد اشاره اضافه می‌کند که از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون دست‌کم ۵ کولبر با شلیک مرزبانان ترکیه کشته و ۶ کولبر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

شلیک نیروهای مرزبانی ایران و ترکیه به کولبران و کشته شدن آن‌ها در مناطق مرزی هر چند وقت یک بار خبرساز می‌شود. بر اساس گزارش‌ شبکه حقوق بشر کردستان تنها در سال گذشته میلادی ۵۲ کولبر در مناطق کردنشین کشته شدند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »