? زنده| توماج صالحی خواننده رپ به تبلیغ علیه نظام متهم شد

 

 

 



توماج صالحی خواننده رپ به تبلیغ علیه نظام متهم شد

توماج صالحی خواننده رپ ساکن اصفهان بیش از یک هفته است که در بازداشت به سر می‌برد. امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی در همین رابطه توضیح داد: «توماج روز یک‌شنبه، ۲۱ شهریورماه ساعت ۹ شب، بازداشت شده است. او ساکن شهر شاهین شهر در استان اصفهان بوده و طبق اطلاعاتی که ما کسب کردیم، پرونده او در دادسرای همین شهر ثبت شده است.»

او درباره وضعیت فعلی توماج صالحی با بیان اینکه گفته شده او ممنوع‌الملاقات است، ادامه داد: «توماج در این مدت تماسی با خانواده خود نداشته است.»

رئیسیان در پاسخ به این سوال که اتهام وارده به توماج صالحی چیست، گفت: «به ما هنوز هیچ اطلاع دقیقی داده نشده، اما به صورت غیررسمی به پدرش گفته شده اتهام توماج تبلیغ علیه نظام است.»



سقوط اقتصاد ۵۷ درصدی اقتصاد ایران

غلامحسین شافعی٬ رییس اتاق بازرگانی٬ اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی کشور که در سال ۹۶ به قیمت جاری ۴۴۵ میلیارد دلار بود، با ۵۷ درصد کاهش به ۱۹۱ میلیارد دلار در سال ۹۹ تنزل یافت.

غلامحسین شافعی اعلام کرد این موضوع هشدار جدی برای آینده اقتصاد ایران و تاکیدی بر ضرورت بازنگری در سیاستگذاری‌های موجود است.

به‌گفته او، سقوط تولید ناخالص داخلی رتبه ایران را در میان کشورهای جهان از لحاظ بزرگی اقتصاد از پله ۲۶ در ۲۰۱۷ به پله ۵۱ تقلیل داده است.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران «بر اساس قیمت‌های جاری» از حدود ۴۴۵ میلیارد در سال ۲۰۱۷ به زیر ۱۹۲ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسیده است.

بدین ترتیب، تولید ناخالص داخلی ایران طی سه سال ۵۷ درصد افت داشته است. تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ تقریبا معادل ۶۰۰ میلیارد دلار بود؛ به عبارتی حجم اقتصاد ایران در سال گذشته به یک سوم سال ۲۰۱۲ سقوط کرده است.



خبرگزاری فارس: دلیل تاخیر در تولید واکسن برکت «ابتلای مهندسان هندی و چینی به کرونا» بود

خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ در گزارشی تایید کرد که موسسه برکت وعده داده بود ۵۰ میلیون دوز واکسن ضد کرونا را تا پایان شهریور تحویل دهد ولی احتمالا «تعداد واکسن‌های تولیدی» ۱۵ میلیون دوز بیشتر نخواهد بود.

این خبرگزاری همچنین مدعی شد که تحریم و ابتلای «همه مهندسان چینی و هندی» خط تولید واکسن برکت به کرونا، از دلایل این تاخیر بوده است.

در این گزارش آمده است که تجهیزات آزمایشگاهی لازم و مواد اولیه به طور عمده در آمریکا تولید می‌شد و تامین این موارد با توجه به تحریم‌ها با تاخیر مواجه شده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که روز ۲۷ تیرماه امسال، اصغر عبدلی، کارشناس شرکت دارویی برکت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود که اخبار درباره کمبود مواد اولیه تولید واکسن «کاملا شایعه‌سازی» است و موسسه برکت در زمینه واردات مواد اولیه‌ای مانند «ژل کروماتوگرافی» اصلاً مراوده‌ای با شرکت‌های آمریکایی ندارد.



تعطیلی نشست‌های هفتگی کلاب «دوشنبه‌های سبز» به دلایل امنیتی

در پی احضار برگزار کنندگان یکی از روم‌های هفتگی در کلاب هاوس٬ نشست هفتگی «دوشنبه‌های سبز» در کلاب هاوس به دلایل امنیتی موقتاً برگزار نمی‌شود.

وب‌سایت کلمه ضمن تایید این خبر نوشت که نشست هفتگی دوشنبه‌های سبز تا اطلاع بعدی به دلایل امنیتی برگزار نخواهد شد.

برگزار کنندگان «کلاب جنبش سبز» که جلساتش به صورت هفتگی در روزهای دوشنبه در کلاب‌هاوس تشکیل می‌شد اعلام کرده‌اند که به دلایل امنیتی امروز (۲۹ شهریورماه) این نشست برگزار نخواهد شد.

تعطیلی این جلسات در پی احضار «حسین سربندی» از دست‌اندرکاران دو کلاب «جنبش سبز» و «دغدغه‌های ایران» به اداره اطلاعات تهران و تصمیم ماموران امنیتی بر توقف کامل برنامه های دو کلاب اتخاذ شده است. ادامه این نشست‌ها موکول به تصمیم‌گیری در شرایط عادی بعد از جلسه بازجویی شده و نشست امروز برگزار نخواهد شد.

کلاب جنبش سبز، روزهای دوشنبه هر هفته نشستی با محوریت مسائل سیاسی‌ برگزار ‌کرده است. گردانندگان این اتاق، در کلاب دغدغه‌های ایران نیز نشست‌هایی با محوریت مسائل تاریخ سیاسی ایران برگزار می‌کنند.



بازداشت خبرنگاری که «قتل مبینا سوری» را منتشر کرد

خبرنگار محلی که ماجرای قتل مبینا سوری، نوجوان ۱۴ساله‌‌ای که توسط همسر و خانواده‌اش در منطقه رومشکان به قتل رسید، به دستور دادستان منطقه و با شکایت خانواده مقتول و متهمان پرونده بازداشت شده و به خاطر این اطلاع‌رسانی مدتی را در بازداشت بود تا این که سرانجام روز شنبه آزاد شد.

سینا قلندری٬ خبرنگار منتشر کننده این خبر٬ درباره وضعیت خود به همدلی‌ می‌گوید:«خبر این قتل ۱۰روز پیش از رسانه‌‌ای شدن به دست من رسید، اما با توجه به شرایط منطقه‌‌ای تا حصول اطمینان از انتشار جزئیات آن خودداری کردم.»

او با اشاره به ‌این‌که دادیار پرونده اعلام کرد من تبرئه شده‌ام با قرار کفالت آزاد شدم، ادامه می‌دهد: «یک روز بعد برای تحویل وسایل شخصی‌ام به دادسرا رفتم که به شکل اتفاقی با دادستان مواجه شدم و ایشان با عتاب من را خطاب قرار دادند که انتشار این خبر کار نادرستی بود و به دادیار پرونده من گفتند جوری تنبیه‌اش کنید که دیگر چنین اخباری را منتشر نکند. در پی این ماجرا من بازداشت شدم، ابتدا به کلانتری منطقه و سپس به زندان مرکزی خرم‌آباد منتقل شدم و این بازداشت حدود ۱۱روز طول کشید.» این خبرنگار ادامه می‌دهد:«در مدت بازداشت شرایط جسمی خوبی نداشتم، بر اثر استرس بیماری زخم معده‌ام تشدید شده بود و خون‌ریزی معده داشتم؛ در این مدت همسرم چندین بار به قاضی پرونده و دادستانی مراجعه کرده و شرایط من را برای آنها تشریح کرده بود شاید به شرایط من رسیدگی کنند، اما در قرنطینه زندان مرکزی خرم‌آباد، به هیچ شرایط چنین کاری فراهم نیست. حتی داروهایی را که مصرف می‌کردم، به من نمی‌دادند. گاهی از فرط درد و خونریزی بی‌حال می شدم تا جایی که به محض آزادی از زندان در بیمارستان بستری شدم!»

قلندری ادامه اداد:«در مدت بازداشت همسرم چندین نوبت به دادیاری مراجعه کردند تا برای من قرار کفالت صادر شود، اما ایشان را به دادستان ارجاع میدادند. آقای دادستان هم به همسرم گفته بود شاکی خصوصی دارم؛ البته که این موضوع به هیچ وجه مانع صدور قرار کفالت نمی‌شود! بهانه دیگرشان این بود که اگر آزاد شوم خانواده مقتولی که من درباره او اطلاع‌رسانی کرده بودم، مرا خواهند کشت. من نمی‌دانم اگر کسی تهدید به مرگ شود، برای حفاظت او را بازداشت میکنند یا فردی که اقدام به تهدید کرده است؟! البته به همسرم گفتند من کاری می‌کنم این خبرنگار نه تنها محکوم شود بلکه شغلش را از دست بدهد.»

این خبرنگار در پاسخ به ‌این‌که وضعیت فعلی پرونده او چگونه است و شاکیان آن چه کسانی هستند،‌ می‌گوید: «شاکیان پرونده من خانواده، همسر و متهمان به قتل هستند. پرونده من به شکل ویژه از دادسرا به دادگاه فرستاده شده و در حال حاضر با قرار کفالت دو کارمند دولت آزاد هستم. البته من در متن خبرم به هیچ وجه به این افراد اتهامی نزدم؛ هدف من از انتشار این خبر بیان واقعیت و مقابله با فرهنگ فرزندکشی، همسرکشی، کودک همسری و تبعیض علیه زنان بود! امروز برخی از نزدیکان، همکلاسی‌ها و دوستان این دختر به دلیل فضای حاکم بر منطقه و فرهنگ غلط جرات ندارند برای خواندن فاتحه بر سر مزار او حاضر شوند.»



نامه رییس دانشگاه تهران به رییس قوه قضاییه: کسرا نوری را آزاد کنید

محمود نیلی‌احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، در نامه‌ای از محسنی‌اژه‌ای٬ خواست تا هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی، کسرا نوری،‌ درویش گنابادی و دانشجوی زندانی این دانشگاه آزاد شود.

نیلی احمدآبادی به ایسنا گفت: «با توجه به اینکه کسرا نوری، دانش‌جوی کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران، نیمی از دوره حبسش را گذرانده و قانون این اجازه را داده که آزاد شود؛ در دانش‌گاه تهران تقاضای خانواده او برای آزادی او را در دستور کار گذاشتیم.»

رییس دانشگاه تهران افزود: «خواسته خانواده کسری نوری برای آزادی او را در قالب نامه ای به رییس قوه قضا منعکس کردیم و منتظر پاسخ این قوه هستیم. با توجه به اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها هستیم امیدواریم با درخواست آزادی این دانشجو موافقت شود»

کسرا نوری،‌ از سال ۹۰ تا ۹۴، به‌سبب فعالیت‌های‌اش در وب‌سایت مجذوبان نور، رسانه خبری دراویش کنابادی، در زندان بودده و نیز از بازداشت‌شدگان اسفند سال ۹۶، در اعتراض‌های درویش‌های گنابادی در خیابان گلستان هفتم است و به ۱۲سال زندان محکوم شده.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »