? زنده| تجمع فعالان مدنی در حمایت از خوزستان؛ نرگس محمدی بازداشت شد

 



بازداشت هفت فعال مدنی حامی مردم خوزستان

در پی تجمع فعالان مدنی در حمایت از اعتراضات خوزستان ۸ نفر از جمله نرگس محمدی بازداشت شدند.

به گزارش «زیتون» در این تجمع حدود سی نفر از فعالان کارگری٬ روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی٬ مادران صلح و مادران داغدار سابق شرکت کرده بودند. تجمع کنندگان قصد داشتند در اعتراض به اعمال خشونت نسبت به مردم خوزستان مقابل وزارت کشور تحصن بزنند.

اما به دلیل دخالت نیروهای امنیتی٬ این افراد در حمایت از مردم خوزستان دست به راهپیمایی زدند. اما در نهایت هفت نفر از جمله نرگس محمدی٬ رسول بداقی٬ آرش کیخسروی٬ حمید آصفی٬ روح‌الله مردانی٬ پوران ناظمی٬ جعفر عظیم‌زاده و آرش صادقی در خیابان فاطمی بازداشت شدند.

تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی٬ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که بازداشت این فعالان مدنی همراه با ضرب و شتم بوده است.



سازمان نظام پزشکی: تخت نیست، کف اورژانس پتو پهن می‌کنیم

حسین کرمانپور٬ مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی٬ درباره وضعیت شبکه بهداشت کشور گفت: «در حال حاضر بیمارستان‌ها پر، نگران‌کننده و خسته‌کننده هستند. روزانه ده‌ها تماس داریم که دنبال تخت برای بستری بیمار هستند و حتی گاهی کف اورژانس هم پتو پهن می‌کنند که بیمار نرود و تحت درمان قرار بگیرد. در تهران صف طویلی است و در شهرستان‌ها هم به نظر نمی‌رسد که وضع بهتر از اینجا باشد.»

این پزشک اورژانس افزود: «شدیدا تخت کم است و بیشتر هم جوانان گرفتار می‌شوند. بدتر از همه اینکه گاهی اعضای یک خانواده همه با هم مبتلا می‌شوند و مراجعه می‌کنند. مثلا در یک جشن عروسی ۵۰ تا ۶۰ نفر با هم بودند و همه با هم مبتلا شدند.»



چهار زندانی سیاسی زن به دلیل شیوع کرونا به مرخصی آمدند

عالیه مطلب‌زاده عکاس و فعال حقوق زنان زندانی، سپیده کاشانی فعال محیط زیست، زهرا جمالی از امضاکنندگان نامه استعفای رهبر جمهوری اسلامی و زینب همرنگ فعال صنفی معلمان، به دلیل شیوع ویروس کرونا در بند نسوان زندان اوین به مرخصی آمدند.

پیشتر عالیه مطلب‌زاده، از وضعیت وخیم کرونا در بند زنان زندان اوین و عدم رسیدگی به وضعیت مبتلایان خبر داده بود. او روز شنبه ۲۶ تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با همسر خود، صدرا عبداللهی گفته بود که در حال حاضر زندانیان این بند که تست کرونای آن‌ها مثبت شده، در یک اتاق نگهداری می‌شوند ولی هیچ کس به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند و تنها در صورت وخامت حال، به بهداری منتقل می‌شوند و پس از دریافت یک سرم، به حال خود رها می‌شوند.

به گفته مطلب‌زاده معاون زندان اوین در واکنش به اعتراض او که گفته است «یک عده را ریخته‌ و درها را بسته‌اید تا بمیرند»، پاسخ داده که «در بیرون زندان هم وضعیت همین است و مردم دارند می‌میرند.»



حمایت دایه شه ریفه از معترضان خوزستانی



استفاده از مانتو چهارخانه در مشهد ممنوع شد

فروش و استفاده از مانتوهای چهارخانه در شهر مشهد ممنوع شد و با متخلفان برخورد می شود.

صفحه اتحادیه پوشاک مشهد در فضای مجازی در پیامی نوشت:

اطلاعیه مهم

بنا به دستور اداره محترم اماکن فروش هرگونه مانتو با طرح های فوق ممنوع بوده و با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.»

تا کنون هیچ یک از مسئولان نسبت به چرایی صدور چنین دستوری واکنش نشان ندادند اما انتشار آن در فضای مجازی واکنش‌های فراوانی را با خود به همراه داشته است.



مسافران متروی صادقیه شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند

تعدادی از مسافران در ایستگاه مترو صادقیه تهران، به طور خودجوش فریاد «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر دادند.

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهایی که روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، فاصله زیاد ورود هر قطار به ایستگاه مترو، موجب ازدحام مسافران شده بود.



نماینده مردم اهواز: ۷۰۲ روستای خوزستان آب شرب ندارند

مجتبی یوسفی٬ نماینده مردم اهواز در مجلس٬ خبر از آن داد که ۷۰۲ روستای خوزستان آب شرب ندارند.

او به عصر ایران گفت: «گفتار درمانی و وعده های تو خالی دردی از دردهای مردم خوزستان را درمان نمی کند آقای روحانی ۸ سال به مردم خوزستان وعده داد اما به هیچ کدام عمل نکرد، در دو روز گذشته معاونین وزرا را به خوزستان فرستاده است و حاتم بخشی برای دولت بعد کردند.»

مجتبی یوسفی ادامه داد: «مردم اقدام عملی می خواهند، بیشتر از این نمی شود در حق یک استان بی عدالتی روا داشت البته فقط خوزستان درگیر این مشکلات نیست، غرب ،جنوب و شرق کشور هم درگیر همین مشکلات هستند، برخی استان های کشور از توسعه زیرساخت ها به سمت توسعه فرهنگی،اجتماعی رفته اند و جشنواره های بین المللی برگزار می کنند اما در خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، چهارمحال بختیاری با ۱۲درصد منابع آب روستاهایشان آب شرب ندارند و فاقد هر گونه توسعه زیرساختی هستند.»



محمد خاتمی: سرکوب معترضان خوزستان شرم آور است

محمد خاتمی٬ رییس جمهوری پیشین٬ در واکنش به اعتراضات کنونی در استان خوزستان در پیامی مکتوب با اشاره به جان باختن شماری از معترضان خواستار برخورد با آمران و عاملان برخورد خشونت‌آمیز با مردم شد و تاکید کرد که «هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند.»

اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی در این استان برای پنج شب متوالی در شهرهای مختلف ادامه یافته است. تاکنون در این اعتراضات دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند و برخی از گزارش‌های تاییدنشده نیز شمار قربانیان را تا چهار نفر عنوان می‌کند. اما مقامات حکومت ایران کشته شدن معترضان را به «اغتشاش‌گران» نسبت داده‌اند، ادعایی که پیش از این نیز در رابطه با اعتراضات متخلف تکرار شده است.

محمد خاتمی در پیام خود اعتراضات و نارضایتی مردم خوزستان را به حق دانسته و تاکید داشته که انتقاد و اعتراض مسالمت‌آمیز حق مسلم شهروندان و مردم است.

از مردم خوزستان عذرخواهی کرده و خواستار آن شده که «همه دولت‌ها درگذشته وحال وهمه مسؤولان در همه رده‌ها» مسؤولیت خود را بپذیرند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »