کودکان سیستان و بلوچستان قربانیان آب

این‌جا آب مایه‌ی حیات نیست

زیتون– امروز سه کودک دیگر در شهرستان دشتیاری و راسک قربانی مشکلات انتقال آب در سیستان و بلوچستان شدند.

ایسنا خبر داد که امروز (سه شنبه) دو کودک بنام‌های فاطمه پا ۳ ساله و یحیی گرگیج ۲ ساله هنگامی که برای برداشت آب کنار هوتگ رفته بودند غرق شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در حادثه‌ای دیگر هم یسنا پادیان ۵ ساله اهل روستای هدار از توابع بخش مرکزی شهرستان راسک هنگامی برای بازی در کنار رودخانه رفته بود، غرق شد و جان باخت.

فاطمه، یحیی و یسنا هرچند آخرین قربانیان بی‌آبی در بلوچستان هستند اما تنها قربانیان نیستد؛ علی اکبر بشکار ۶ ساله اهل روستای سند مراد از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری بعدازظهر اول شهریورماه ۹۹ هنگامی که برای رفع حاجت به هوتگ رفته بود غرق شد و جان باخت تقریبا یک هفته پیش ۲۱ مرداد ۹۹ هم امیرحمزه هفت ساله اهل هوت گت بالا بازهم از توابع شهرستان دشتیاری هنگامی که برای برداشت آب کنار هوتگ رفته بود طعمه تمساح پوزه کوتاه ایرانی٬گاندو٬ شد. ۲۰ فروردین ماه امسال هم علی اصغر بهرا از روستای عارف آباد نوبندیان باز هم از دشتیاری در هوتگ غرق شد و جان باخت.

هوتگ چیست؟

شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که به هزار و ۳۰۰ روستای فاقد شبکه این استان با ۲۵۱ هزا نفر جمعیت با تانکرهای آبرسانی سیار آب می‌رساند.

این شرکت افزوده است که منابع و تجهیزاتش برای آبرسانی سیار با تانکر به همه روستاهای فاقد شبکه آب کافی نیست و هزاران روستای فاقد در انتظار تخصیص تانکر و منابع برای آبرسانی سقایی و تانکری‌اند؛ این یعنی همه روستاهای فاقد شبکه آب که اکثر قریب به اتفاق‌شان در بلوچستان هم هستند از سهمیه آب تانکری بهره‌مند نیست.

سهیمه آب سقایی که با تانکرهای آبرسانی سیار حمل می‌شود روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر است، گذشته از آن‌ که به گواه شرکت آب همه روستاها این سهمیه را دریافت نمی‌کنند اما ۱۵ لیتر آب برای آن‌هایی هم که دریافت می‌کنند برای یک روز کافی نیست. به همین دلیل روستاییان مجبورند برای رفع حاحجات از برکه‌ها و گودال‌های دست‌ساز آب یا در زبان محلی «هوتگ» که نیاکانشان در سالیان گذشته در روستاهایشان حفر کرده‌اند استفاده کنند.

عمق هوتگ‌های احداث‌شده حدود ۱۵ متر و توانایی ذخیره بیش از ۲۰ هزار مترمکعب آب را دارند؛ مردم و کودکان روزانه برای رفع نیازشان به این هوتگ‌ها مراجعه می‌کنند، غیر از عمق بالا این هوتگ برای کودکان در مناطق جنوب بلوچستان این هوتگ‌ها مملو از تمساح‌های پوزه کوتاه ایرانی٬ گاندو٬ هستند.

یک استان درگیر آب آشامدینی

بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری سیستان و بلوچستان در روستا زندگی می‌کنند. براساس آمارهای اعلام شده، ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان شبکه آب ندارند؛ هزار و ۲۶۱ روستا به‌صورت سقایی یعنی با تانکر آبرسانی می‌شوند و سهمیه هرنفر۱۵ لیتر در شبانه ‌روز است که البته برخی اوقات این میزان هم به آنها تعلق نمی‌گیرد.شهرستان هیرمند در شمال استان ۳۸۰ روستا دارد. «دوست محمد» مرکز بخش مرکزی هیرمند با وجود اینکه حالا به شهرستان تبدیل شده اما لوله کشی آب و فاضلاب شهری ندارد.

محمد اربابی کارشناس آب و از اهالی دوست محمد درباره مشکلات آب این شهرستان به روزنامه ایران گفته است: «لوله‌کشی این منطقه هنوز هم همان لوله کشی روستایی ۳۰ سال گذشته است و ما مشکلات زیادی داریم. در طول شبانه روز قطعی آب زیاد داریم و موقع طوفان هم مشکلاتمان بیشتر می‌شود.

لوله کشی آب و فاضلاب شهری سال ۸۸ برای شهرهای منطقه سیستان تصویب و اجرا شده اما برای شهرستان هیرمند هنوز هیچ کاری نکرده‌اند. بیشتر از ۴۰ روستای هیرمند مشکل آب دارند و ۵۰ درصد روستاها هم اصلاً آب ندارند و با ۵ تانکر آبرسانی می‌شوند. روستاییان می‌گویند از ماه مبارک رمضان تا حالا آب آشامیدنی آنها قطع است و هر سه روز یک بار تانکر برایشان آب می‌آورد که کافی نیست.»

اوضاع در مرکز استان٬ زاهدان٬ نیز خوب نیست و این شهر هم بشدت با مشکل آب مواجه است. بنابر گزارش‌های مردمی، زاهدان روزانه با افت فشار و قطعی آب مواجه است و در طول شبانه روز فقط چند ساعت آب دارند. روابط عمومی شرکت آب استان هم این مسأله را تأیید و اعلام می‌کند که حدود ۶۰ درصد مشترکین زاهدان با افت فشار یا قطع جریان آب مواجه هستند. این درحالی است که در کلانشهر زاهدان ۲۵۰هزار مشترک از آب لب‌شور بهره‌مند هستند.

لیست آسیب دیدگان از بی‌آبی استان سیستان و بلوچستان به کودکانی درگذشته ختم نمی‌شود٬ هر روزه شبکه‌های مجازی شاهد انتشار اخباری مبنی بر قطع عضو کودکان به دلیل مشترک بودن منبع آب انسان‌ها و حیوان‌هاست.

با این حال اما استان سیستان و بلوچستان همچنان تشنه است و همچنان قربانی می‌دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

کودکان سیستان و بلوچستان قربانیان آب

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »