به دلیل مشارکت در برنامه گفتگو برای نجات ایران سعید مدنی و حسین رزّاق در زندان تفهیم اتّهام شدند

زیتون- در ادامه احضار چهره‌های سیاسیِ شرکت کننده در برنامه “گفتگو برای نجات ایران” سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی، که در حال گذراندن حکم ۹ سال حبس خود در زندان اوین است، به شعبه یک بازپرسی دادسرای امنیت احضار شد.

به آقای مدنی، اتّهامِ اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت را تفهیم و برای او قرار ۵۰۰ میلیون تومانی صادر کرده‌اند.

این درحالی است که مقاله قرائت شده از دکتر مدنی در این نشست، دعوت به خشونت‌پرهیزی و بخشی از پژوهشی بود که چند ماه پیش از این با عنوان «صد سال و صد روز» انتشار یافته‌بود و برگزارکنندگانِ “گفتگو برای نجات ایران” آن را برای ارائه در این نشست مناسب تشخیص داده‌بودند.

این مقاله ضمن بررسی زمینه‌ها و علل وقوع اعتراضات، ماهیت و چشم‌انداز اعتراضات، سناریوهای پیش‌رو، دستاوردهای خیزش مهسا و آسیب شناسی اعتراضات، مقاومت مدنی خشونت‌پرهیز را یکی از اصول مهم برای نجات ایران دانسته‌است.
طی روزهای گذشته، حسین رزّاق دیگر فعّال سیاسیِ حاضر در زندان اوین نیز مورد بازجویی و بازپرسی قرارگرفته و اتّهام اجتماع و تبانی به قصد فعّالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت به او ابلاغ شده‌است.

وی متّهم شده‌ در زمان مرخصی درمانی، مقدّمات و هماهنگی برای برگزاری همایش نجات ایران را در کلاب‌ هاوس فراهم کرده‌‌است. این در حالی است که پرونده پزشکی حسین رزّاق هنوز در مراجع مربوط مفتوح‌ و در مدّت مرخصی نیز تحت نظر پزشکان معتمد دستگاه قضایی درگیر مسائل درمانی خود بوده‌است.
نشست “گفتگو برای نجات ایران” در روزهای دوّم و سوّم اردیبهشت و با محوریت پیشنهاد میرحسین موسوی مبنی بر انجام رفراندوم، با حضور ۴۲ چهره شاخص سیاسی و حقوق‌بشری در کلاب‌هاوس برگزار شد که تا امروز برای بسیاری از شرکت‌کنندگان آن منجر به بازداشت و تشکیل پرونده قضایی شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«سید جواد ساداتی‌نژاد» حدود ۵۰ سال دارد. یعنی سنی که نه می‌تواند سابقه‌ای در انقلاب داشته باشد، نه در دوران دفاع مقدس. در بیش از نیمی از این سن هم مشغول تحصیل در ایران تا

ادامه »

روراست و صادق است. رُک و راست حرفش را می‌زند. و این نه از سرِ بی‌باکی که بیش‌تر اسلوبِ شخصیتی اوست که نمی‌تواند به

ادامه »

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی

ادامه »