آتش‌سوزی و انفجار در زندان اوین و اخبار ضد و نقیض رسانه‌های حکومتی؛ دست‌کم ۴ کشته و ۶۱ زخمی 


زیتون
– شامگاه روز شنبه ۲۳ مهر تصاویر و ویدیوهایی منتشر شد که از آتش‌سوزی و صدای تیراندازی و انفجار در زندان اوین حکایت می‌کرد. هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی در امنیتی‌ترین زندان ایران افتاده است.

اخبار ضد و نقیض رسانه‌ها و نهادهای رسمی جمهوری اسلامی بر نگرانی خانواده زندانیان افزوده است، بسیاری از افرادی که در اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند در زندان اوین هستند.

خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی (میزان) از کشته شدن ۴ نفر «بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی» خبر داده است. اما گزارش‌های غیر رسمی تعداد کشته‌ها را بیشتر اعلام می‌کنند.

خبرگزاری میزان اعلام کرده که ۶۱ زندانی در جریان وقایع دیشب زخمی شده‌اند که حال بعضی از آن ها وخیم است.

برخی منابع مستقل آمار کشته‌ها را بیشتر و تا ۱۰ نفر نوشته‌اند.

بر اساس روایت شاهدان عینی زندان اوین دیشب در محاصره نیروهای امنیتی بوده و در خیابان‌های اطراف زندان مردم با نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه درگیر شده‌اند.

گفته می‌شود که آتش‌سوزی در بندهای ۷ و ۸ و نزدیک به بند امنیتی ۲۴۰ متعلق به سازمان اطلاعات سپاه بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صدای سه انفجار از زندان اوین شنیده شده است. آنگونه که در ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی مشهود است، دو شی نورانی از خارج زندان به داخل آن شلیک می‌شود. منابع مطلع می‌گویند که عامل انفجار بمب صوتی بوده که تنها در اختیار نیروهای امنیتی است.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی صبح روز یکشنبه ۲۴ مهر همچنان زندان اوین را در محاصره خود دارند و با خانواده‌هایی که برای پیگیری حال فرزندانشان مراجعه می‌کنند برخوردهای خشن می‌شود.

هنوز از وضعیت بسیاری از زندانیان خبری در دست نیست. بر اساس روال همیشگی زندان اوین، صبح روز یکشنبه نوبت ملاقات زندانیان زن است اما مسئولان زندان این ملاقات را لغو کرده‌اند.

تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی، لغو ملاقات بند زنان را نگران‌کننده خوانده است. او در توییتی نوشت:‌«ملاقات بند زنان لغو شده است چرا؟ حکومت اخبار کنترل شده و خط دار می‌‎دهد بر نگرانی‌ها می افزاید. صدای انفجار و شلیک دیشب سوال ایجاد می‌کند در اوین چه خبر بوده است.»

مصطفی دانشجو، وکیل بهاره سلیمانی در توییتی نوشته که با وجود داشتن نوبت ملاقات، مادر بهاره سلیمانی هنوز نتوانسته دخترش را ملاقات کند و از وضعیت او بی‌خبر است.

مصطفی نیلی،‌ وکیل چند نفر از زندانیان سیاسی نیز اعلام کرده که صبح امروز برای «پیگیری وضعیت موکلینم به مقابل در ملاقات زندان اوین آمدم. در بسته است.»

در این میان رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی خبرهای ضد و نقیض منتشر می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته که در وقایع دیشب زندان اوین کسی کشته نشده است، در حالی که خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه نوشته است که تعدادی از زندانیان هنگام فرار به سوی تپه‌های شمال زندان روی «مین» رفته‌اند.

ایرنا پیش از این در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد امنیتی، مدعی شد که بند «اراذل و اوباش» شاهد ناآرامی و درگیری بوده و منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شده است. اراذل اوباش «انبار لباس» زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی شده است.

اما مرکز رسانه قوه قضاییه گزارش داد که پس از درگیری بین تعدادی از «زندانیانی که محکومیت مالی و سرقت» دارند، «کارگاه خیاطی» زندان دچار حریق شده است. بر اساس این گزارش درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.

وقایع زندان اوین که نگرانی‌های بسیاری را در میان مردم ایجاد کرده در پنجمین هفته اعتراضات مردمی به دلیل کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا اتفاق افتاده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »