صدور حکم اعدام در ملاء عام در خرم‌آباد

دادستان خرم‌آباد لرستان از صدور حکم «اعدام در ملاء عام» در مورد یک متهم به قتل مامور انتظامی خبر داده است.

به گزارش «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، داریوش شاهنوند، دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد بدون اشاره به هویت این متهم گفته است که او در ماه آذر ۱۴۰۰ در جریان درگیری با نیروی انتظامی لرستان یک مامور به نام رحمان پوردهقان را به قتل رسانده است.

این اولین حکم اعدام در ملاء عام در سال جاری نیست.

رییس دادگاه فولادشهر اصفهان نیز روز هفتم فروردین اعلام کرد که دو زندانی متهم به قتل یک مامور اداره آگاهی به اعدام در ملاء عام محکوم شده‌اند.

صدور حکم اعدام در دستگاه قضایی ایران و اجرای آن در ملاء عام بار‌ها مورد انتقاد جوامع بین‌المللی قرار گرفته است.



شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، دست به اعتصاب غذا و دارو زد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، در اعتراض به مخالفت مسئولان زندان با اعزام او به بیمارستان خارج از زندان «دست به اعتصاب غذا و دارو زده است».

هرانا خبر داد این زندانی سیاسی که در زندان قرچک دوران حبس ۴ ساله خود را می‌گذارند با مشکلاتی چون «درد شدید معده، مشکلات کلیوی و کیسه صفرا» مواجه است.

شکیلا منفرد شهریور ۱۳۹۹ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و سپس با حکم دادگاه و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به ۴ سال و ۲ ماه زندان محکوم شد.

او اسفند سال گذشته نیز در اعتراض به تهدید جانی از طرف شماری از زندانیان جرایم عمومی در زندان قرچک، چند روز اعتصاب غذا کرده بود.

به گفته خانم منفرد، مسئولان زندان قرچک به «دلایل نامعلوم به برخی زندانیان خطرناک باج می‌دهند» و با «همدستی» با آن‌ها برای او و سایر زندانیان عادی مشکلاتی ایجاد می‌کنند.



انتخابات فرانسه به دور دوم کشید؛ مکرون و لوپن با هم رقابت خواهند کرد

برآوردهای اولیه از شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه حاکی است که امانوئل مکرون با کسب ۲۸ تا ۲۹ درصد و مارین لوپن با کسب ۲۳ تا ۲۴ درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

به گزارش کانال دوم تلویزیون فرانسه، ژان لوک ملانشون، سیاستمدار چپ افراطی، نیز با کسب ۲۰ درصد آرا و فاصله سه درصدی از مارین لوپن از راهیابی به دور دوم انتخابات بازماند.

رادیو فردا در این رابطه نوشت که ملانشون پس از اعلام نتایج اولیه، از هوادارانش خواست تا در دور دوم، به مارین لوپن «رای ندهند».

مارین لوپن هم در جمع هواداران خود گفت که فرانسه با «دو دیدگاه متضاد درباره آینده» روبه‌رو است و مردم فرانسه با رای خود او را به راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری متفخر کردند.

با این حال فاصله آرای آقای مکرون با خانم لوپن بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و این همه به رغم آن است که مکرون خیلی دیرهنگام کمپین انتخاباتی خود را فعال کرد و پیش از انتخابات تنها در یک تجمع حضور یافت.

امانوئل مکرون شامگاه یکشنبه به هوادارانش در ستاد انتخاباتی خود گفت: «اشتباه نکنید. هیچ چیزی تمام نشده. مناظره‌هایی که قرار است طی دو هفته آینده داشته باشیم برای کشورمان و اروپا تعیین‌کننده است.»

وی افزود: «وقتی راست افراطی با همه اشکالش در کشور ما از چنین موقعیتی برخوردار است، نمی‌توانید بگویید که همه چیز خوب پیش می‌رود.»



اظهارات ضد و نقیض در رابطه با آزاد شدن بخشی از پول‌های مسدودشده ایران

خبرگزاری دولتی ایرنا هم گزارش داده است که روز سه‌شنبه، ۲۳ فروردین «یک مقام بلندپایه منطقه‌ای» برای نهایی کردن سازوکار آزادسازی ۷ میلیارد دلار» بلوکه شده ایران به تهران سفر می‌کند.

بر اساس این گزارش در این فرایند قرار است ۷ میلیارد دلار «به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز» شود و خبرگزاری ایرنا آن را نشانه‌ای از «باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران» خوانده است.

در گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی گفته شده است که مقام‌های کشور عمان قرار است به ایران سفر کنند.

گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال سفر مقام‌های کره‌جنوبی به ایران نیز منتشر شده بود ولی چوی جونگ کون، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، امروز در توییتر نوشته است که هیچ برنامه‌ای برای سفر مقام‌های این کشور به تهران وجود ندارد.

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی از مسدود شدن ۷ میلیارد دلار پول ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی خبر داده بودند و گزارش‌هایی درباره احتمال آزادی چند زندانی دو تابعیتی از سوی ایران و آزادی این مبالغ با موافقت دولت آمریکا منتشر شده بود.

در همین زمینه روزنامه فرهیختگان، چاپ تهران، روز ۱۸ فروردین گزارش داد که مذاکراتی انجام شده است که در ازای آزادی سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی، مبلغ ۷ میلیارد پول ایران آزاد شود.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »