اخراج خواهر مصطفی کریم‌بیگی٬ از کشته شدگان اعتراضات ۸۸ ٬ از دانشگاه

مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی، که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران کشته شد، از دانشگاه اخراج شده است.

نرگس محمدی فعال حقوق بشر در حساب کاربری‌اش در توییتر از اخراج مریم کریم‌بیگی خبر داد.

مریم کریم بیگی دانشجوی فوق لیسانس جامعه شناسی است و به نوشته نرگس محمدی امروز، یکشنبه ۲۱ فروردین «از طرف دانشگاه به مریم زنگ زدند” و به گفتند که “دیگر به دانشگاه نیا چون ورودت ممنوع شده است.»

این فعال حقوق بشر نوشته است که مریم کریم بیگی، «طی یک ماه گذشته بازجویی‌هایی در مراکز امنیتی غیرقانونی داشته» و افزوده است: «بازجو همین چند روز پیش مریم را تهدید کرده بود که از دانشگاه بیرونت می کنیم و امروز این اتفاق افتاد.»

مصطفی کریم بیگی، پسر ۲۶ ساله این خانواده، در روز ششم دی سال ۸۸، مصادف با روز عاشورا در اعتراضات خیابانی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال کشته شد.

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی هم به دلیل پیگیری و اعتراض به کشته شدن پسرش با به جرم “تبلیغ علیه نظام” به یک سال زندان محکوم و در ایران زندانی شد.



افشای یک شبکه پولشویی در پاکستان؛ نماینده خامنه‌ای ماهی ۲۰۰ هزار دلار دریافت کرده است

حدود دو سال پس از دستگیری تعدادی از اعضای گروه زینبیون، رسانه‌های پاکستان از کشف یک شبکه پولشویی جمهوری اسلامی خبر دادند که در هفت سال گذشته «پول‌های هنگفتی» بین این کشور، ایران و عراق منتقل کرده است.

به گزارش وب‌سایت «عرب‌نیوز» در این میان ابوالفضل بهاءالدینی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پاکستان، از یکی از متهمان بازداشت شده پرونده به نام علیرضا ماهانه ۲۰۰ هزار دلار دریافت می‌کرده است.

رضا یکی از ۱۳ نفری بود که حدود چهار ماه پیش در کراچی بازداشت شده و به گفته رسانه‌ها بر اساس اعترافات او وصال حیدر نقوی، از مقام‌های ارشد شرکت مالی ساختمان سازی پاکستان، نیز بازداشت شده است.

در بهمن ماه ۱۴۰۰ رسانه های پاکستان از بازداشت وصال حیدر نقوی و تعدادی از کارمندان یک صرافی خبر داده بودند.

بر اساس گزارش عرب نیوز، علیرضا اقرار کرده که ماهانه ۲۰۰ هزار دلار از طریق وصال حیدر نقوی به ابوالفضل بهاءالدینی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پاکستان، پرداخت کرده است.

علیرضا و حیدر نقوی هر دو در بازداشت هستند و عرب نیوز نوشت که بهاءالدینی حدود چهار ماه پیش پاکستان را ترک کرده است.

پرداخت حدود ۱۷ هزار دلار به یک شبکه محلی پاکستان و پرداخت مبالغ دیگر به مدارس دینی از جمله دیگر اتهامات این افراد ذکر شده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستان این شبکه همچنین از زائرانی که به شهرهای مذهبی عراق و ایران سفر می کردند نیز برای قاچاق پول استفاده می کردند.



انتخاب هیئتی ۵ نفره برای رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینمای ایران

امضاکنندگان بیانیه‌ اعتراض به سوء رفتارهای جنسی در سینما و تئاتر ایران، پنج زن سینماگر را برای تشکیل یک کمیته مستقل جهت پیگیری این معضل در این عرصه انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی پنج زن سینماگری هستند که در انتخابات مجازی که بیش از ۵۰۰ نفر از زنان سینماگر ایران در روزهای جمعه و شنبه، ۱۹ و ۲۰ فروردین در این باره برگزار شد، انتخاب شدند.

آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون ۱۸ فروردین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته بود تنها زنانی از حق مشارکت در این رای‌گیری برخوردارند که بیانیه اعتراضی به رواج خشونت و آزار جنسی در محیط کاری خود را امضا کرده‌اند.

رای‌گیری برای تشکیل هیئتی مستقل از «شورای صیانت» خانه سینما پس از آن برگزار شد که این نهاد در بیانیه‌ای، رسیدگی به شکایت زنان معترض به سوء رفتار جنسی را به این شورا ارجاع داد، اما زنان معترض سینماگر، این شورا را فاقد «استقلال لازم» برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی دانستند و اعلام کردند که برخی از اعضای این شورا «روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده‌اند.»

ده‌ها تن از زنان دست‌اندرکار سینمای ایران، ۱۱ فروردین در بیانیه‌ای به «قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان» در عرصه سینمای ایران در نبود «نهادهای قانونی» برای رسیدگی به این وضعیت اعتراض کردند.



به رغم مخالفت ابراهیم رئیسی٬ ساخت پتروشیمی میانکاله متوقف نشد

به رغم هشدارهای فعالین محیط زیست و گزارش‌های منتشر شده درباره مخالفت رییس‌ جمهوری اسلامی با ساخت پتروشیمی میانکاله، تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ادامه ساخت این مجتمع است.

خبرنگار روزنامه فرهیختگان روز یکشنبه ۲۱ فروردین با حضور در محل ساخت این مجتمع گزارش داد که فعالیت‌های ساخت‌وساز «با سرعت بیشتری» کماکان ادامه دارد.

محمد داس‎ماه وکیل دادگستری نیز با انتشار ویدئویی گفته است که عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی «شدت» گرفته است.

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه گزارش داد «شنیده شد که در پی دستور رییس‌ جمهوری به رئیس سازمان محیط زیست برای جلوگیری از احداث پتروشیمی میانکاله به‌دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی، ابطال مصوبه دولت قبل درباره این پروژه در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته و به زودی پرونده آن برای همیشه بسته خواهد شد.»

این مجتمع هشتم مهر سال ۹۹ و بدون تایید سازمان محیط زیست مجوز تاسیس گرفته و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت دی‌ماه ۹۹ موافقت‌نامه مقدماتی اجرای طرح پتروشیمی را امضا کرده است.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز یکشنبه گفت کلنگی که برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی در میانکاله به زمین زده شد، با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است.

فعالان محیط زیست می‌گویند احداث این مجتمع می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست و پناهگاه حیات وحش میانکاله وارد کند.



تعطیلی کلیه ادارات و مدارس چند استان به دلیل گرد و خاک

استانداری خوزستان اعلام کرد «به دلیل افزایش میزان ذرات معلق در هوا» همه اداره‌ها و مراکز آموزشی این استان در روز یکشنبه ۲۱ فروردین تعطیل است.

شهریار عسگری، مدیر روابط عمومی محیط زیست خوزستان، گفت میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز در صبح روز یکشنبه به بیش از ۱۰ برابر حد مجاز رسید.

همزمان مدارس تعدادی از استان‌های ایران از جمله یزد، کرمانشاه، کردستان و خراسان رضوی تعطیل اعلام شدند.

اداره محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد کیفیت هوای مشهد در روز یکشنبه برای هفتمین روز پیاپی در وضعیت هشدار قرار گرفت و کیفیت هوای برای تمامی افراد آلوده است.

این در حالی است که تعطیل نکردن اداره‌ها و مدارس در تهران انتقاداتی را از سوی مردم و برخی از اعضای شورای شهر تهران به دنبال داشته است.



محکومیت سه نوکیش مسیحی به حبس و جریمه نقدی

دادگاه انقلاب رشت، سه نوکیش مسیحی را در مجموع به تحمل ۱۵ سال حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

کمپین «دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» هویت این سه نفر را مرتضی حاجب مشهود‌کاری، احمد (یوحنا) سرپرست و ایوب (فرزین) پوررضازاده و اتهامات مطرح‌شده علیه آن‌ها را «فعالیت، تبلیغ، آموزش فرقه انحرافی مغایر و مخل شرع مقدس با وصف سردستگی» و «ارتباط با سازمان‌های خارج از کشور» اعلام کرد.

ایمان سلیمانی، وکیل مدافع این سه نوکیش مسیحی نیز در گفت‌وگو با سایت حقوق بشری هرانا، روند رسیدگی به پرونده موکلان خود را «غیرقانونی» عنوان کرد و گفت: «ضابطین با ایجاد فشار و تحت تاثیر قراردادن قاضی و ایجاد حواشی و غوغاسالاری» تلاش کردند که «به هدف خود در محکومیت موکلین برسند.»

بنا بر گزارش‌ها، آقایان سرپرست و رضازاده اواسط شهریور پارسال در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه رشت به یک کلیسای خانگی و مرتضی حاجب مشهودکاری هم در پی یورش این ماموران به منزل شخصی‌اش بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه‌ به‌طور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران بهمن ۱۴۰۰ از بازداشت دست‌کم ۵۳ مسیحی در سال گذشته میلادی خبر داده بود.


ابراهیم رئیسی: ایران در مذاکرات «حتی یک گام» عقب‌نشینی نمی‌کند

ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری، گفت که ایران در مذاکرات هسته‌ای «حتی یک گام» عقب‌نشینی نمی‌کند و به توسعه برنامه‌ هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

او که در مراسم «سالروز ملی صنعت هسته‌ای» سخن می‌گفت، تاکید کرد که دولت ایران قصد خروج از مذاکرات را ندارد.

رییس جمهوری همچنین گفت که به باور او «سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی» ندارد و نگرانی‌های دیگران درباره برنامه هسته‌ای ایران را ناشی از مخالفت آنها با «قدرتمند شدن» جمهوری اسلامی توصیف کرد.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر از لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، برخورداری از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای و خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شروطی نام برده‌اند که نهایی شدن توافق را ممکن می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز بر رسیدن به «توافق خوب» تاکید کرد و گفت دولت آمریکا نباید «سنگ‌اندازی و کارشکنی» کند.

مقام‌های دولت آمریکا که با برخی شروط ایران مانند لغو همه تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند، می‌گویند ایران با طرح خواسته‌های فراتر از برجام باعث طولانی شدن و به نتیجه نرسیدن مذاکرات شده است.



رضا براهنی در کانادا به خاک سپرده شد

مراسم تشییع و خاک‌سپاری رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در تورنتو کانادا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، پیکر رضا براهنی بعدازظهر شنبه (۹ آوریل مصادف با ۲۰ فروردین‌ماه) به وقت کانادا در تورنتو به خاک سپرده شد.

ساناز صحتی، همسر براهنی در این مراسم شعر «شکستن در چهارده قطعه نو برای رویا و عروسی و مرگ» را از این شاعر خواند.

خانواده رضا براهنی پس از درگذشتش اعلام کردند پیکر او را برای خاکسپاری به ایران منتقل خواهند کرد اما بعد گفتند برای انتقال پیکرش با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شده‌اند و با توجه به این‌که وصیت‌نامه کتبی از او برای انتقال پیکر و خاکسپاری‌اش به ایران ندارند و فقط چندین‌بار به صورت شفاهی اشارتی به آن کرده و حتی گفته بود «در هنگام لازم هرطور خودتان صلاح دانستید اقدام کنید» تصمیم گرفته‌اند او را به امانت در تورنتو به خاک بسپارند.



نخست وزیر پاکستان عزل شد

تنش‌های سیاسی در پاکستان که بعد از دیدار «عمران خان» نخست‌وزیر این کشور با «ولادیمیر پوتین» رییس‌ جمهوری روسیه آغاز شد، شامگاه شنبه به اوج خود رسید.

پارلمان پاکستان شامگاه شنبه جلسه‌ای برای بررسی تداوم حضور عمران خان در سمت نخست‌وزیر این کشور برگزار کرد.

شبکه «الجزیره» در این‌باره گزارش داد: «با آغاز جلسه رأی عدم اعتماد به عمران خان، رئیس پارلمان پاکستان از سمت خود استعفا داد».

نهایتاً در بامداد یکشنبه، نمایندگان پارلمان پاکستان با ۱۷۴ رأی به عمران خان رأی عدم اعتماد داده و او را از این سمت عزل کردند.

الجزیره در ادامه نوشت، «خالد جاوید خان» دادستان کل پاکستان نیز بعد از رأی عدم اعتماد پارلمان به عمران‌خان، از سمت خود استعفا داد.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »