حمایت انجمن بازیگران از طرح شکایت‌های مربوط به آزار جنسی در سینمای ایران

یک روز پس از اعلام موضع خانه سینما نسبت به گزارش‌های اخیر آزار جنسی علیه سینماگران زن، انجمن بازیگران سینمای ایران نیز ضمن محکوم کردن «خشونت و نابرابری جنسیتی در محیط سینما»، از مطرح شدن شکایت‌ها در این زمینه حمایت کرد.

در بیانیه انجمن بازیگران سینمای ایران که امروز منتشر شد، آمده این انجمن «از همه بازیگران به ویژه زنان بازیگری که مورد خشونت و تعرض جنسی قرار گرفته‌اند درخواست می‌کند بدون واهمه از نام و عنوان و جایگاه افراد، شکایات خود را طریق شورای صیانت خانه سینما تا صدور و اجرای حکم پیگیری کنند.»

بر اساس این بیانیه، هیات مدیره انجمن بازیگران سینمای ایران «قاطعانه و با تمام توان تا مجازات متخلفین در کنار شاکیان خواهد ایستاد و اجازه هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی و گذشت و سازش بر سر اصول و حرمت انسانی و آبرو و حیثیت سینمای» ایران نخواهد داد.

روز یکشنبه در حالی که انتقادها از سکوت خانه سینما به روایات منتشر شده از آزار جنسی در سینمای ایران افزایش یافته بود، این نهاد صنفی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر گونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه‌های گوناگون آن را محکوم می‌کند».

عالی‌ترین نهاد صنفی سینمای ایران شورای صیانت خانه سینما را به عنوان مسئول بررسی گزارش‌ها و شکایت‌ها «با قید محرمانگی» معرفی کرد.

واکنش خانه سینما، کمی پس از اظهارات کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه صورت گرفت که اعلام کرد این قوه آماده است به شکایت‌ها در حوزه خشونت علیه زنان رسیدگی کند.



ستاد امر به معروف استان آذربایجان غربی: پُخت نان بربری ممنوع است٬ اما پُخت لواش و سنگگ ایرادی ندارد

عضو شورای شهر ماکو در آذربایجان غربی خبر داده که یکی از نهادها در شهرستان ماکو دستور داده چون نان بربری نماد صبحانه است، در ماه رمضان در شیفت صبح باید تعطیل باشند.

الله‌وردی حسن‌زاده٬ رییس اتحادیه نانوایان ارومیه٬ ضمن تایید این خبر گفت: «در ماه رمضان پخت نان لواش طبق روال قبلی از ساعت ۶ صبح تا اتمام سهمیه ادامه خواهد داشت و واحد‌های نانوایی بربری، نان روغنی و سنگک نیز موظف هستند از ساعت ۱۵ بعد از ظهر تا نیم ساعت قبل از افطار اقدام به پخت نان کنند.»

حجت پام٬ عضو شورای شهر ماکو در این رابطه به دیده‌بان ایران گفت: «از روز گذشته نانوایی‌های بربری در صبح تعطیل شدند و شنیده شده چون نان بربری به نوعی نماد صبحانه است، در ماه رمضان در شیفت صبح باید تعطیل باشند. اعلام شده این ابلاغیه از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوده است.»

او در ادامه افزود: «من پرس و جو کردم و متوجه شدم مثل اینکه چندسال است که این مصوبه ابلاغ شده است، اما در اجرای آن تعلل می‌شد. اما امسال دیگر مصوبه را اجرایی کرده‌اند اما واقعا نمی‌دانم هدفشان از این موضوع چیست. ولی اعتراض‌ها خیلی زیاد شده است و گفته‌اند شاید فردا نانوایی‌های بربری را باز کنیم.»



تجمع گروهی از کشاورزان اصفهان در مقابل دادگستری این استان

گروهی از کشاورزان اصفهانی امروز در مقابل دادگستری اصفهان تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان، دادستان، استاندار سابق اصفهان و همکاران‌شان را عامل اصلی خشک‌کردن زاینده‌رود دانستند و خواستار پیگرد قضایی و محاکمه آنان شدند.

کشاورزان اصفهانی در سال‌های اخیر ‌بارها با برگزاری تجمع‌ها و راهپیمایی‌هایی، به قطع حق‌آبه خود و شرایط بد کشت اعتراض کرده‌اند. بزرگترین اعتراض کشاورزان در آذرماه پارسال انجام شد که برای چند روز در بستر خشک زاینده‌رود تحصن مسالمت‌آمیزی را برگزار کردند. این تحصن در پی حمله خشونت‌بار نیروهای امنیتی و لباس شخصی پایان یافت.



سازمان ملل: دنیا برای رفع خطر «گرمایش زمین» سه سال بیشتر وقت ندارد

نهاد اقلیمی سازمان ملل منتشر کرد و هشدار داد دنیا سه سال بیشتر فرصت ندارد تا برای جلوگیری از فروپاشی اقلیمی، تحولی اساسی در تمام ابعاد زندگی جوامع بشری ایجاد کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در ابتدای ارائه این گزارش گفت مقابله با گرمایش «بی‌سابقه» کره زمین مسئله «وعده‌های توخالی» دولت‌ها و شرکت‌ها است. او گفت به عبارت ساده آنها دروغ می‌گویند در حالیکه دنیا بسمت فروپاشی اقلیمی می‌رود.

این گزارش جامع‌ترین و تازه‌ترین ارزیابی دانشمندان در سراسر دنیا درباره گرم شدن کره زمین است که هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل منتشر کرده است.

این گزارش نگه‌داشتن افزایش دما زیر ۱/۵ درجه، هدف پیمان پاریس، را «دور از دسترس» خواند و حتی زیر دو درجه را «چالشی بزرگ» دانست و هشدار داد با روال فعلی، دنیا به سمت ۳/۲ سانتی‌گراد افزایش دما تا پایان قرن حرکت می‌کند.



وزارت امور خارجه: «خروج اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست تحریمی» حل نشده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، تایید کرد که کماکان بحث «اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند» حل نشده است و آمریکا باید تصمیم بگیرد.

او در نشست خبری امروزش افزود که توافق «بسیار در دسترس است» و «پاسخ و سیگنال باید از واشنگتن داده شود.»

پیشتر جمهوری اسلامی بر خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شرط توافق پافشاری کرده است و در مقابل دولت آمریکا می‌گوید خارج کردن سپاه مشروط به این است که ایران تعهد علنی بدهد به نیرو‌های آمریکایی حمله نمی‌کند.

علاوه بر این، یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین نیز به رادیوفردا گفته است که تعهد دادن حکومت جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری طرح «انتقام» مرگ قاسم سلیمانی، یکی از شروط اصلی خارج‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکا است.

در همین حال روز گذشته، جلیلی رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت که «نگرانی‌های روسیه و چین» از علل توقف این مذاکرات است.



روزانه ۵ هزار افغان از مرزهای رسمی وارد کشور می‌شوند

جواد هدایتی٬ مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری٬ اعلام کرد که پس از به روی کار آمدن طالبان ورود افغان‌ها به کشورمان از مرزهای رسمی به روزانه حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده در حالی این رقم قبل از تحولات افغانستان چیزی بین ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر در روز بود.

او در ادامه توضیح داد: «این جمعیت از پایانه‌های مرزی رسمی وارد کشور می‌شوند و دارای پاسپورت و ویزا هستند و تشریفات مربوط برای ورود به کشور را طی می‌کنند و افرادی که حائز شرایط قانونی هستند محدویتی برای ورود به کشور وجود ندارد. طبیعتا ویزا دارای زمان مشخص برگشت است و در زمان مقرر آن، این افراد از کشور خارج می‌شوند.»

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به ورود مهاجران افغانستانی از مرزهای غیررسمی ‌گفت: «جمعیتی از افغان‌ها از مرزهای غیر رسمی‌ وارد کشور می‌شوند و آمار دقیقی از این جمعیت در دست نیست. قاچاقچیان اغلب شبانه افغان‌ها را از مرزهای غیر رسمی وارد کشور می‌کنند.»



کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در بین خانوارهای ایرانی

منصور پویان رییس شورای تامین دام کشور از کاهش تقاضا برای خرید گوشت قرمز در کشور خبر داد و گفت: «خرید گوشت قرمز کاهش ملموسی دارد و میزان مصرف در ایام نوروز و رمضان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است. در سال‌های گذشته اگر خانواری برای ایام نوروز ۱۰ کیلو گوشت خریداری می‌کرد در سال جاری میزان خرید خود را نصف کرد.»

این فعال اقتصادی با اشاره به میانگین قیمت دام سبک، افزود: «در ابتدای سال قیمت دام شیب تندی به خود گرفت اما بعد از گذشت یک هفته قیمت آن به زیر کیلویی ۷۰ هزار تومان رسید چراکه میزان عرضه افزایش پیدا کرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این قیمت جبران هزینه‌های تولید را نمی‌کند.»

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه در ماه‌های آینده دامداران با کم‌آبی و خشکسالی مواجه خواهند شد، افزود: «حدود ۴ میلیون راس بره نر آماده کشتار از سال گذشته در دست دامداران باقی مانده است که باید به این میزان دام زایش‌های زمستان و بهار را نیز اضافه کنیم. از دولت انتظار داریم در راستای سیاست‌های حمایتی، مجوز صادرات دام سبک را صادر کند تا دامداران متضرر نشوند.»

پوریان میزان مصرف گوشت قرمز در کشور را کاهشی دانست و افزود: «وزیر کشاورزی در سفر به استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد از نزدیک میزان دامی که در دست عشایر مانده است را مشاهده کرد از این‌رو مجوز صادرات ۲۵۰ هزار راس دام سبک را دادند اما در عمل ۴۰ هزار دام صادر شد و مجوز صادرات دام را به بهانه تنظیم بازار گوشت لغو کردند.»

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام با بیان اینکه مجوز واردات گوشت به بهانه بالا رفتن قیمت گوشت در بازار داده شد، تصریح کرد: «در حال حاضر دولت مجوز واردات ۱۰ هزار تن گوشت را داده است پس نیاز به خرید حمایتی کاهش پیدا می‌کند از این‌رو انتظار داریم که مسیر صادرات هموار شود که انگیزه تولیدکنندگان برای تولید از بین نرود.»



دبیرکل سازمان ملل خواهان تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان اوکراینی شد

دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق منجر به پاسخگویی درباره کشتار غیرنظامیان اوکراینی در شهر بوچا شد. مقام‌های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف گفتند نیروهای روسیه هنگام عقب‌نشینی بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را کشتند و در این کشتار دست‌کم ۵۰ نفر را با شلیک گلوله به مغز اعدام کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت از تصاویر غیرنظامیان کشته شده در شهر بوچا به شدت شوکه شده و خواستار تحقیقات مستقلی است که به پاسخگویی موثر در قبال این کشتار منجر شود.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای روسی بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را پیش از عقب‌نشینی خود از شهر بوچا در نزدیک کی‌یف کشته‌اند. برخی گزارش‌ها تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر عنوان کردند و گفتند که نیروهای روسیه فقط در یک مورد ۴۱۰ نفر را در یک گور دسته جمعی دفن کرده‌اند.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، نیز ابعاد کشتار غیرنظامیان به دست نیروهای روسیه را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت که صدها نفر از جمله غیرنظامیان در بوچا و شهرهای دیگر استان کی‌یف کشته شده‌اند.

زلنسکی افزود که از آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان و نی‌کولا سارکوزی رییس‌جمهور سابق فرانسه دعوت می‌کنم به شهر بوچا بیایند تا ببینند ۱۴ سال امتیاز دادن به روسیه منجر به چه چیزی شده است.



عراق به مسافرانی که واکسن برکت زده‌اند اجازه ورود نمی‌دهد

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، در اطلاعیه‌ای آخرین مقررات سفر به کشور عراق را اعلام کرد و می‌گوید که مسافران ایرانی باید یکی از واکسن‌های «مورد تایید عراق» را زده باشند.

شرکت هما می‌گوید مسافران بالای ۱۲ سال تنها ۱۴ روز بعد از دریافت آخرین نوبت واکسن‌های مورد تایید عراق شامل «فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون، سینوفارم و سینوواک» می‌توانند به شرط منفی بودن تست کرونا در محدوده ۷۲ ساعت پرواز، به عراق سفر کنند.

در میان واکسن‌های یاد شده، نامی از واکسن‌های تولید ایران نیست.

تاکنون هیچ کدام از واکسن‌های تولیدی ایران برای ویروس کرونا تاییدیه بین‌المللی نگرفته‌اند با این حال جمهوری اسلامی از آبان‌ پارسال واردات واکسن‌های خارجی را متوقف کرده است.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »