فیفا توضیح خواست؛ وزیر کشور دو کافی نت را مقصر دانست

زیتون– فدراسیون بین‌المللی فوتبال٬ فیقا٬ پس از اتفاقاتی که در حاشیه دیدار تیم ملی ایران و لبنان رخ داد و تماشاگران زن نتوانستند وارد ورزشگاه شوند، خواستار توضیح فدراسیون ایران شد.

پس از تایید و تکذیب‌های بسیار در خصوص ورود زنان به ورزشگاه روز سه شنبه در مشهد شاهد حضور زنانی بودیم که با وجود آنکه برای تماشای مسابقه همچون مردان به آنان بلیط فروخته شد اما به استادیوم راه داده نشدند و نهایتا با ضرب و شتم و گاز فلفل از آنان پذیرایی شد.

بیشتر بخوانید: پشت در ورزشگاه مشهد چه گذشت؛ تصمیم «ملی» برای حذف زنان

سه شنبه در مشهد در حالی ماموران انتظامی از اسپری فلفل برای پراکندن زنانی ایرانی بلیط به دست استفاده کردند که به گفته شاهدان عینی زنان لبنانی بدون هیچ مانعی وارد ورزشگاه شدند و به تشویق تیم خود پرداختند. ورزشگاهی که مالکش آستان قدس رضوی است و در دوره مدیریت رییسی در آستان قدس افتتاح شده است و چندی پیش میزبان «جشن مردمی عید بیعت» با حضور زنان، و سخنرانی رائفی پور بود.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی تاکید کرد است که موضع فیفا در قبال حضور زنان در ورزشگاه روشن است.

فیفا در ادامه با بر شمردن چندین بار حضور زنان از جمله در سال ۲۰۱۹ که برای اولین بار پس از ۴۰ سال اتفاق افتاد نوشته است: «پیشرفت تاریخی حاصل شده است و راه برگشتی نیست.»

این در حالی است که پیش از برگزاری مسابقه ایران و لبنان فدراسیون فوتبال ایران به فیفا گفته بود زنان هم در استادیوم حضور خواهند داشت.

در واکنش این این درخواست فیفت صفی الله فغانپور سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال ایران، به خبرگزاری فارس گفت: «در نامه‌ای که فیفا الان فرستاده موضوع خاصی وجود ندارد. با وجود اینکه در بازی ایران و لبنان ناظر فیفا حضور داشت و اتفاقات را گزارش کرد اما فیفا از فدراسیون فوتبال خواسته توضیحاتی نسبت به وقایع رخ داده شرح بدهد.»

فغانپور به این سوال فارس که «آیا فیفا برای ارائه توضیحات فدراسیون فوتبال ضرب‌الاجلی تعیین کرده است»، پاسخ داد: «هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نشده و فقط فیفا گزارش خواسته است.»

او درمورد اینکه با این تفاسیر فیفا نخواسته توضیحات فدراسیون قبل از قرعه‌کشی جام جهانی ارائه شود، گفت: «به هیچ وجه چنین درخواستی در نامه فیفا مطرح نشده است. به نظر می‌آید در این مقطع موضوع خاصی اتفاق نیفتد زیرا ناظران فیفا حضور داشتند و خودشان هم شرایط را دیدند.»

فیفا در حالی خواستار توضیح جمهوری اسلامی شد که بیست و چهار ساعت پس از حمله به زنان تماشاچی فوتبال در مشهد٬ احمد وحیدی٬ وزیر کشور٬ «دو کافی‌نت» را مقصر اعلام کرد.

روز گذشته وزیر کشور در گفت و گویی با صداوسیما درمورد حوادث ورزشگاه مشهد٬ گفت: «دو کافی‌نت اقدام به فروش ۲۷ هزار بلیت تقلبی برای این بازی کرده بودند در حالی که فقط ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای باز بودند.»

احمد وحیدی در ادامه با اشاره به گزارش اجمالی ناجا درباره «حواشی» رخ داده، توضیح داد: «براساس این گزارش ورزشگاه کاملا پر شده بود و تعدادی بیش از ظرفیت پیش بینی شده در بیرون ورزشگاه حضور داشتند و افرادی تلاش کردند که وارد ورزشگاه شوند طبیعتاً فرمانده انتظامی موظف بوده که از ورود افراد بیش از حد ظرفیت به ورزشگاه جلوگیری کند و نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خودش را انجام داده است. در رابطه با جزئیات بیشتر هم انشاالله بعد از بررسی بیشتر به مردم نتیجه را اعلام می کنیم.»

او همچنین با بیان اینکه نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خود را انجام داده افزود که یک مورد گاز فلفل منتشر شده ولی هنوز مشخص نیست چه کسی زده.

در همین رابطه در حالی که وزیر ورزش در اردوی راهیان نور در جنوب کشور به سر می‌برد٬ محسن معتمد کیا، مشاور رسانه ای وزیر ورزش و جوانان به این موضوع واکنش نشان داد.

او در رشته توئیتی نوشت: «‏٢۴ ساعت پس از اتفاقات بازی مشهد همچنان انتقادهایی مطرح است. یک سو دلسوزان و هوادارانی هستند که پشتیبان ورزش بوده‌اند و سوی دیگر معدود افرادی که بعنوان مسببان وضع موجود در فوتبال، به جای عذرخواهی و پاسخگویی، مثل همیشه مدعی‌اند ‏و خودشان را قربانی جا زده و ابایی هم برای گرا دادن به فیفا و AFC ندارند. فدراسیون بعنوان متولی فوتبال کشور از مدت‌ها قبل درخواست برگزاری بازی را در مشهد مطرح کرد و با وجود تجربه کم در برگزاری بازی‌های فوتبال ملی در خارج از تهران، با پیگیری فدراسیون این بازی به مشهد منتقل شد.
‏در این بین نحوه بلیت‌فروشی، مشکلات عدیده در سامانه اعلامی فدراسیون، رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی، حضور بیش از ظرفیت اعلام شده در استادیوم و … مشکلات زیادی را برای هواداران ایجاد کرد.
‏سیاست وزارت ورزش و جوانان حمایت از ورود تماشاگران خانم به استادیوم‌هاست؛ سیاستی که در بازی قبلی تیم ملی اجرا شد و می‌تواند با رفع نواقص به الگویی برای سایر بازی‌ها تبدیل شود.
فدراسیون فوتبال موظف است با بررسی اتفاقات رخ‌داده در بازی دیروز و دلجویی از افرادی که بدلیل ضعف‌ فدراسیون فوتبال در ساماندهی برگزاری بازی، دچار صدمه مادی و معنوی شدند، از آنها دلجویی کند. به زودی نتیجه خدمت مردم عزیز و رسانه‌ها ارائه خواهد شد.»

از سوی دیگر خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه، در گزارشی درباره ضرب و شتم زنان در مقابل ورزشگاه مشهد نوشت: «برخی با چشم بستن به روی واقعیت‌ها نمی‌خواهند متوجه شوند که اگر مخالفتی با ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بوده دلیل آن حفظ حرمت زن و احترامی است که به جایگاه زن در کشورمان قائل بودیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »