پشت در ورزشگاه مشهد چه گذشت؛ تصمیم «ملی» برای حذف زنان

زیتون: حضور زنان در ورزشگاه همچنان به عنوان یکی از موضوعات حل نشده جمهوری اسلامی باقی مانده است. پس از دوبار حضور نصفه و نیمه زنان در ورزشگاه آزادی برای دیدن بازی‌های تیم ملی در مقدماتی جام جهانی و فرار چند باره فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از راه دادن زنان به استادیوم از طریق بدون تماشاگر برگزار کردن بازی، سرانجام آخرین بازی تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی حواشی این داستان را به انتها رساند.

پس از مخالفت‌های بسیار با ورود زنان به ورزشگاه روز گذشته در مشهد شاهد حضور زنانی بودیم که با وجود آنکه برای تماشای مسابقه همچون مردان به آنان بلیط فروخته شد اما به استادیوم راه داده نشدند و نهایتا با ضرب و شتم و گاز فلفل از آنان پذیرایی شد.

روز گذشته در مشهد در حالی ماموران انتظامی از اسپری فلفل برای پراکندن زنانی ایرانی بلیط به دست استفاده کردند که به گفته شاهدان عینی زنان لبنانی بدون هیچ مانعی وارد ورزشگاه شدند و به تشویق تیم خود پرداختند. ورزشگاهی که مالکش آستان قدس رضوی است و در دوره مدیریت رییسی در آستان قدس افتتاح شده است و چندی پیش میزبان «جشن مردمی عید بیعت» با حضور زنان، و سخنرانی رائفی پور بود.

در توضیح این اتفاق و با بالا گرفتن اعتراضات به وقوع آن در مشهد فرماندار این شهر به صورت تلویحی اعلام کرد که این اتفاق یک تصمیم «ملی» بود و نه «استانی». محسن داوری فرماندار مشهد گفت: «تمام تصمیمات، تصمیمات ملی بود و برای همه حوزه‌ها با نظر ملی تصمیم گرفتیم و کسی در استان تصمیمی در این خصوص نگرفته است.»

فیفا ورود کند

از دیروز، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان خواستار تعلیق فوتبال ایران و وارد شدن فیفا به این ماجرا شدند. اتفاقی که فیفا پیش از آن هشدارش را به مسئولان ایرانی داده بود و اکنون با توجه به حوادث مشهد دیگر چندان بعید به نظر نمی‌رسد. البته شرایط فعلی فدراسیون فوتبال ایران تفاوت چندانی با حالت تعلیق ندارد. پیش از آغاز سال جدید شمسی ریاست فدراسیون فوتبال توسط هیات رئیسه آن از کار برکنار شده بود و اکنون این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود. در صورت تعلیق فدراسیون، شرایط کمی مشابه خواهد بود و فدراسیون با سرپرست موقت، این دوران گذار را طی خواهد کرد. هرچند در شبکه‌های اجتماعی بعضی کاربران خواهان حذف تیم ملی ایران از جام جهانی شده‌اند اما به توجه به نظر کارشناسان، احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم به نظر می‌رسد.

مقامات جمهوری اسلامی هم پس از حوادث مشهد و بعد رسانه گسترده‌ای که پیدا کرد امروز بالاخره نسبت به ضرب و شتم زنان در بیرون ورزشگاه واکنش نشان دادند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی اما طی بیانیه‌ای از زیر بار قبول مسئولیت این فاجعه شانه خالی کرد.

فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقات پیش آمده در مسابقه تیم‌های ملی ایران و لبنان مدعی شد که هیچ کدام از مسئولین فدراسیون فوتبال از بانوان علاقمند به فوتبال جهت خرید بلیط تماشای این مسابقه در شهر مقدس مشهد «دعوت به عمل نیاورده» و تلاش‌هایی که جهت حضور بانوان در ورزشگاه و با هدف ارائه بلیت رایگان و مشروط بر فراهم سازی شرایط و زیرساخت‌های مناسب بود، محقق نشد. فدراسیون فوتبال مدعی شد «ورود بانوان در چنین موقعیتى بدون فراهم بودن زمینه و بسترهاى لازم همچنین پیش بینى و امکان بلیت فروشى غیر ممکن و بحران ساز به نظر مى‌رسید.» فدراسیون نهایتا مدعی شد که تنها ۹ نفر از زنان بلیت داشته‌اند و پول بلیت به آنها برگردانده خواهد شد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که صدها زن بلیت به دست دیروز آماده ورود به استادیوم و تشویق تیم ملی ایران بودند.

در جریان بلیط فرشی برای این مسابقه سایت با اختلالاتی شروع به فروش بلیط کرد و پس از آن، تعداد ۸ هزار بلیط به فروش رفت. کمی قبل‌تر از آن حسین بادامکی رییس هیات فوتبال مشهد گفته بود که در این مسابقه تماشاگران زن در استادیوم حضور پیدا می‌کنند اما از فدراسیون هیچکس حاضر نبود این خبر را به صورت رسمی اعلام کند. شنیده‌ها حاکی از این است که حسن کامرانی‌فر دبیر کل فدراسیون هم در هتل تیم ملی از خبرنگاران می‌خواست این مسئله را مدیریت کنند.

صبح روز بازی نیز خبرهای ضد و نقیضی درباره حضور زنان در ورزشگاه به گوش رسید و با حضور زنان  بلیط به دست در اطراف ورزشگاه امام رضا مشخص شد که اولین گام‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه برداشته شده است. در گزارش میدانی خبرنگاران از اطراف ورزشگاه این‌طور به نظر می‌رسید که با گذشت زمان بازی، این مسئله رفع و رجوع خواهد شد اما رایزنی‌های برای حل این مسئله به نتیجه نرسید.

حال امروز و با بالا گرفتن اعتراضات دولت رئیسی هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد تا بتواند تا حدی جلوی عواقب آن را بگیرد. رییسی، وزیر کشور را برای بررسی موضوع، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد. خبر آن را بهادری جهرمی در توییتر خود منتشر کرد که با واکنش منفی گسترده کاربران مواجه شد.

فاطمه رحمانی، نماینده مشهد هم به این اتفاق واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت «حواشی پیش آمده» برای حضور تماشاچیان و به طور ویژه بانوان در بازی ایران و لبنان، ناشی از عدم تصمیم قاطع وزارت ورزش است.

مجتبی توانگر، نماینده دیگر مجلس هم در توییتر خود نوشت: «دختران برای تماشای فوتبال بلیت خریدند ولی سهم‌شان گاز فلفل شد! این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد. در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم. باید پاسخگوی این حادثه باشد. اگر نمی‌توانید در مدار قانون وظیفه‌تان را انجام دهید بهتر است بروید!»

جلال رشیدی کوچی هم در توییتی به این اتفاق واکنش نشان داده و نوشت که «روز یک‌شنبه ۱۴ فروردین، در مورد اتفاقات تلخ ورزشگاه مشهد سوال خود را مطرح خواهم کرد.»

علی مطهری نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا هم این اتفاق را «مایه سرشکستگی برای جمهوری اسلامی» خواند و در توییتر خود نوشت: «رییس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی، رئیس قوه قضاییه به‌عنوان مدعی‌العموم و نمایندگان #مشهد در مجلس به عنوان #مدافعان_حقوق_ملت باید اقدام کنند و در اسرع وقت وجوه دریافتی بازپرداخت و خاطیان مجازات شوند. به‌جای سرزنش طالبان در موضوع رفتار با #زنان، رفتار آنها را #تقلید می‌کنیم!»

از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به اتفاق ورزشگاه مشهد این طور به نظر می‌رسد که افکار عمومی در ایران با خشم حوادث مربوط به مشهد را دنبال می‌کند تا ببیند آیا عاقبت لجبازی و عناد جمهوری اسلامی با زنان ورزش ایران را از حضور در بازی‌های بین‌المللی بازخواهد داشت یا نه.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »