نفوذی‌های معتمد؛ وقتی «رسانه معاند» منبع موثق می‌شود

زیتون- سولماز ایکدر: مخاطبان رسانه‌های نزدیک به حاکمیت احتمالا هیچ وقت گمان نمی‌بردند در فارس، تسنیم و مشرق خواننده گزارش‌هایی در تایید «بی‌بی‌سی فارسی» باشند.

دوشنبه شب کاترین پرز شکدم، ستون‌نویس ثابت وبسایت آیت‌الله خامنه‌‌ای، که اخیرا یادداشتی جنجالی در تایمز اسرائیل منتشر کرده، در برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی حاضر شد و در پاسخی صریح به مجری این برنامه گفت: «جاسوس نیستم.»

خبرگزاری فارس به نقل از بی‌بی‌سی فارسی در این رابطه نوشت: «نه جاسوس بودم و نه با کسی از مقامات ایرانی رابطه‌ای داشتم. او گفت که این مطالب را او هم در فضای اینترنت دیده ولی آن‌ها را بیش از آنکه علیه خود بداند توهین به مقامات ایرانی تصور می‌کند.»

تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران نیز در گزارشی مشابه با استناد به همین گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی نوشت: «به‌خلاف آنچه گفته می‌شود به هیچ اسنادی در ایران دسترسی نداشته‌ام و آن که در انتهای مطلبم در تایمز اسراییل نوشته‌ام که ایران به‌دنبال سلاح اتمی است صرفاً برداشت شخصی‌ام است که می‌تواند کسی بپذیرد یا نپذیرد، اما برای این حرفم نه به سندی دسترسی داشته‌ام و نه با کسی صحبت کرده‌ام.»

از صبح روز گذشته (سه شنبه) «افسران جنگ نرم» در اقدامی هماهنگ به سبک رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و منبع قرار دادن «بی‌بی‌سی فارسی» تلاش داشتند این موضوع را القا کنند که کاترین پرز شکدم جاسوس نبوده است.

این یکی از دفعات معدودی است که برای این طیف خاص، بی‌بی‌سی فارسی منبع موثق خبری ارزیابی شده است. این در حالی است که تا پیش از این بارها تنها مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی برای فعالان سیاسی و اجتماعی به عنوان مصداق جرم تلقی شده بود.

«افسران جنگ نرم» در اقدامی هماهنگ به سبک رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و منبع قرار «بی‌بی‌سی فارسی» تلاش داشتند این موضوع را القا کنند که کاترین پرز شکدم جاسوس نبوده است.

از جمله حسین نورانی‌نژاد که به دلیل شرکت در یک برنامه بی‌بی‌سی فارسی و دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات سال ۹۲ با اتهام تبلیغ علیه نظام روبرو و به زندان محکوم شد.

آنها هم جاسوس نبودند

نزار زکا، شهروند لبنانی که با اتهام جاسوسی نزدیک به چهار سال در ایران زندانی بود نیز پس از آزادی از زندان بارها در گفت‌وگوهای تلویزیونی تاکید کرد که جاسوس نبوده است و به دعوت دولت به ایران سفر کرده بود.

زکا که اقامت آمریکا را دارد، به اتهام «روابط عمیق با سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا» در سال ۲۰۱۵ در ایران بازداشت شد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

شهیندخت مولاوردی، دستیار وقت رییس‌جمهوری ایران در امور حقوق شهروندی، شهریور پارسال گفته بود که برخورد قضایی با نزار زکا مورد تأیید دولت حسن روحانی نیست اما دولت در تأثیرگذاری بر این پرونده ناکام بوده است. او در نهایت با پادرمیانی حزب‌الله لبنان و میشل عون بدون رفع اتهام جاسوسی از زندان آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

کاترین پرز شکدم «در شکمِ هیولا»؛ جاسوس این شکلی‌ست برادر!

کاوه مدنی، معاون وقت نوآوری سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، نیز با اتهامی مشابه مدتها در ایران زیر بازجویی بود. او در نهایت پیش از بازداشت موفق به خروج از ایران شد.

مدنی پس از خروج از ایران در مصاحبه با برنامه رادیویی «نیوز اور» بخش جهانی بی‌بی‌سی گفته بود: «از روز اول تحت فشار بودم. به محض ورود به تهران بازجویی شدم. ایمیل و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی من را بدون اجازه چک کردند. من مدام سعی می‌کردم خودم را ثابت کنم. گفتم که برگشته‌ام به کشورم کمک کنم. سعی کردم نگرانی‌های آنها را درک کنم و برنامه‌هایم را شفاف توضیح بدهم. و برایشان روشن کنم که چرا بعد از ۱۴ سال برگشتم.»

او که استاد دانشگاه امپریال کالج لندن بود به دعوت دولت دوم حسن روحانی برای فعالیت در سازمان محیط زیست به ایران رفت.

کاوه مدنی در همین مصاحبه درباره اتهام جاسوسی گفته بود: «در نوروز برای مأموریت به چهار کشور سفر کردم. به همین دلیل پیش از رفتنم همه کارهایم را تا آخرین ساعت کاری انجام دادم، نامه‌هایم را خواندم و حتی برخی از آنها را هم ارجاع دادم و در این مدت هیچ کار خلافی مرتکب نشدم. بنابراین درباره اتهام مجرم بودن و جاسوسی هم باید بگویم که در هیچ موردی هرگز تفهیم اتهام نشده‌ام. هیچ قراری برای بنده صادر نشده و با احترام و به میل خودم از کشور خارج شدم.»

با وجود این سال‌هاست که مدنی در ایران با اتهام جاسوسی مواجه است و حتی دولت حسن روحانی نیز از سوی تندروهای جناح مقابل به دلیل «همکاری با یک جاسوس» تحت فشار قرار داشت.

جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست نیز در ایران به اتهام جاسوسی برای آمریکا زندانی شده بود.

جیسون رضائیان در ژوئیه ۲۰۱۴ در ایران بازداشت شد. از مهم‌ترین اتهامات او «نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در دور زدن تحریم‌ها و «جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران» بود.

او پس از آزادی در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ بارها در برنامه‌های مختلف تلویزیونی از جلمه بی‌بی‌سی فارسی حاضر شد و تاکید کرد که هرگز برای هیچ دولتی علیه جمهوری اسلامی دست به جاسوسی نزده است اما همچنان در رسانه‌های نزدیک به جریان اصلی قدرت در ایران از او به عنوان «جاسوس» نام برده می‌شود.

به این لیست بلند نام‌های دیگری نیز می‌شود اضافه کرد. از جمله هشت فعال محیط زیستی که نه بی‌بی‌سی فارسی که حتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز بر بی‌گناهی ایشان پافشاری داشت، اما قوه قضاییه با مشارکت سازمان اطلاعات سپاه آن‌ها را محکوم به حبس کرد.

در حکم نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، هومن جوکار، امیر حسین خالقی، سپیده کاشانی، سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه اشاره‌ای به اتهام جاسوسی نشده است، رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و افسران جنگ نرم اما در شبکه‌های اجتماعی اصرار بر جاسوس بودن آن‌ها دارند.

فرار به جلو

فارغ از جاسوس بودن یا نبودن کاترین پرز شکدم، طی دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سه کتاب با اسامی داستان مقاومت بزرگ: یمن، وهابیت و خانه‌ی سعودی، رستاخیز عربستان؛ زیر پرچم امام اول و از مکه تا دشت کربلا؛ پیاده روی با اهل بیت پیغمبر ، نوشته است که هر سه کتاب هنوز در آمازون موجود هستند. ناشر کتاب یمن، وهابیت و خانه سعودی پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه (شفقنا) است.

او طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیز در گفت‌وگو‌هایی با تلویزیون دولتی راشاتودی RT، در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای، تقبیح جنبش سبز و در موافقت با حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی شرکت داشته است. همچنین در بخش انگلیسی وب سایت رهبر جمهوری اسلامی و پایگاه خبری شفقنا مقالات بی‌شماری را در جهت تبیین ارزش‌های جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

شکدم همچنین کسی بود که خبر کشته شدن بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی در حمله موشکی به پایگاه عین‌ الاسد را برای اولین بار به نقل از ایران منتشر کرده بود.

شکدم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید می‌کند که با مردی مسلمان اهل یمن ازدواج کرده و پوشش حجاب اسلامی را انتخاب کرده بود.

این تحلیلگر یهودی در همان گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا یادداشتش را برای انتشار به «تایمز اسرائیل» داده است، گفت: « به ایران رفته بودم تا ببینم که نفرت در ایران نسبت به دولت اسرائیل است یا یهودیان و متوجه شدم که این مشکل با یهودیان است» و ادامه داد: «من تصمیم گرفتم داستان خودم را به این روزنامه اسرائیلی بدهم. احساس کردم که مردم هم در ایران و هم در اسرائیل باید بدانند و نگاه متفاوتی نسبت به تحولات خاورمیانه پیدا کنند.»

سخنان دوشنبه شب کاترین پرز شکدم ممکن است برای برخی از مخاطبین قابل باور باشد اما همچنان این نکته مغفول باقی می‌ماند که چطور یک «تحلیلگر» برای یافتن پاسخ به سوالی که جواب آن بیش از چهل سال است از تریبون‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، چنین برنامه ریزی طولانی مدت و دقیقی کرده است؟

مصاحبه شکدم با بی‌بی‌سی فارسی راه فرار پیش پای دولت مردانی نهاد که سال‌هاست با استفاده از کلیدواژه محبوب رهبر جمهوری اسلامی، «نفوذ»، سعی در حذف منتقدان دارند، حتی اگر این راه از میان «رسانه‌های معاند» بگذرد.

به هر روی مصاحبه او با بی‌بی‌سی فارسی راه فراری پیش پای دولت مردانی نهاد که سال‌هاست با استفاده از کلیدواژه محبوب رهبر جمهوری اسلامی، «نفوذ»، سعی در حذف منتقدان دارند، حتی اگر این راه از میان «رسانه‌های معاند» بگذرد.

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، روز گذشته و در واکنش به گفت‌وگوی تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی با کاترین شکدم، به خبرگزاری تسنیم گفت که اظهارات شکدم «به صورت خواسته یا ناخواسته راه را برای نمایش پرده‌های دیگر» یک «نقشه شیطانی مسدود ساخت.»

عبدالله گنجی، مدیر مسئول همشهری، در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی شکدم با بی‌بی‌سی فارسی نوشت: «جای اژه ای بودم فردا خناسان بی تقوای معرکه گیر را صف می کردم.»

پس از آنکه کانال تلگرامی «رسانه ثلث» نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، به موضوع «نفوذ» شکدم در رسانه‌های سپاه و دفتر رهبر جمهوری اسلامی پرداخت، یک اکانت توئیتری بدون هویت و با اسم مستعار شایعاتی را درباره فعالیت‌های کاترین شکدم در ایران مطرح کرد؛ از جمله ادعای «روابط خصوصی» شکدم از طریق «صیغه» با مقامات جمهوری اسلامی، مثل مدیر روزنامه تهران‌تایمز و یدالله جوانی.

یدالله جوانی در ادامه تاکید کرد: «خداوند متعال را به خاطر نعمت آرامش که در این روز‌ها بر قلب من و همسر و فرزندانم جاری ساخت، هزاران بار شکر می‌کنم».

عبدالله گنجی، مدیر مسئول همشهری، نیز در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی شکدم با بی‌بی‌سی فارسی نوشت: «جای اژه ای بودم فردا خناسان بی تقوای معرکه گیر را صف می کردم.»

در همین رابطه ۴۷۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی طی بیانیه‌ای که در خبرگزاری فارس منتشر شد خواستار برخورد با کسانی شدند که درباره کاترین شکدم اظهار نظر کرده‌اند. فارس از انتشار اسامی این ۴۷۰۰ استاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خودداری کرده است. در ادامه این بیانیه نیز آمده بود که «حقیر فکرانی که با تصور باطل و توهم پست خود، با داستان سرایی، سفره ی پروژه نفوذ را در فضای رسانه ای گستردند و به خیال خام خود می خواهند میدان داران جهاد تبیین را از میدان خارج کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند، بدانند این جهاد، فرمان نائب بر حق امام عصر ( عج) است و سربازان این عرصه، چنان استوار ایستاده اند که تیرهای مجازی دشمنان گزندی به آنان نخواهد رساند و سرانجام زمستان می رود، شقایق خواهد ایستاد و روسیاهی به ذغال خواهد ماند.»

ماجرای کاترین پرز شکدم به هر سرانجامی که برسد، نشان داد که برای بازوی پروپاگاندای نظام جمهوری اسلامی «هرکاری مباح است» حتی دستاویز قرار دادن رسانه‌ی از نگاه حاکمیت «معاندی» همچون بی‌بی‌سی فارسی و آنان برای نیل به مقصود گاه به گاه کَ نَعْبُدُ وَ گاه به گاه کَ نَسْتَعین هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. ایرانی ها از عهد عتیق خیلی دوست داشته اند که اندیشه، هنر و ذوقشان توسط بیگانگان مورد تایید قرار بگیرد. یاد فیلم فارسی ها میافتم و نقش مستر و میسیزهایی که در عالم وهم به دام فرهنگ و هنر ایران میافتادند، یاد حاجی واشنگتن مفلوک که چه زحماتی تحمل کرد که به رییس جمهور معزول و چشم آبی آمریکا خورشت قیمه، قلیان و الباقی مفاخر ایران زمین را قالب کند. کلا اگر یک ملت پرنسیب و اعتماد به نفس داشته باشند این وقایع رخ نمیدهد.
    اگر هشتاد و اندی میلیون ایرانی بگویند ما چه میهن عالی داریم هرگز آن کلایمکسی را به ما نمیدهد که یک چشم آبی فرانسوی بگوید!

  2. مردم سالهاست که خبر دارند پشت پرده چی می گذره، چون به قول معروف از کوزه همان برون تراود که در اوست!
    کافیه یه نگاه به ریش ستاری سرادر جوانی بندازید اونوقته که رنگ رخسار خبر می دهد از سرِ درون!?
    فقط این نمایشی که جمهوری اسلامی با کمک بی بی سی راه انداخت یه مقدار دلِ به اصطلاح نیروهای ارزشی را خوش کرد که ان شاء الله بُزه!!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »