تجمع روز جهانی زن در تهران با دخالت نیروهای امنیتی برهم خورد

تجمع امروز شماری از فعالان حقوق زنان٬ با دخالت نیروهای امنیتی برهم خورد.

امروز گروهی از زنان به مناسبت هشت مارس، در اعتراض به خشونت علیه زنان و زن‌کشی، به دنبال برگزاری تجمعی مسالمت‌آمیز در پارک دانشجو در برابر تئاتر شهر بودند که دخالت نیروهای امنیتی مانع آنها شد.

آنها در این تجمع به یاد قربانیان قتل‌های ناموسی عکس آنها را همراه با گل و شمع در کنار یکدیگر گذاشتند. چندین روسری نیز به عنوان نماد سرکوب و تبعیض در آنجا قرار داده شده بود.

در این تجمع همچنین امیرعباس آذرم‌وند ، روزنامه‌نگار اقتصادی بازداشت شد.



آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داد: زمان کمی برای دیپلماسی باقی مانده است

آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته هشدار داد که «زمان کمی برای دیپلماسی باقی مانده است.»

لوئیس بونو٬ معاون دفتر نمایندگی ایالات متحده در آژانس٬ در سخنان خود در شورای حکام گفت: “ایران به گسترش فعالیت‌های هسته ای خود از جمله انباشت اورانیوم غنی شده بسیار فراتر از محدودیت های مندرج در برجام و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می دهد.»

معاون دفتر نمایندگی آمریکا در آژانس همچنین افزوده است: «مانطور که همکاران ما اخیرا تأکید کردند، این فعالیت های جاری، مانند تولید اورانیوم بسیار غنی شده تا ۶۰ درصد، هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد.»

او در ادامه گفت که این وضعیت «زمان کمی برای دیپلماسی باقی مانده است تا ما را در مسیر جمعی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام قرار دهد.»



رییس جمهوری: از خطوط قرمز رهبری در مذاکرات هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم

ابراهیم رئیسی٬ رییس‌ جمهوری تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای از «خطوط قرمز» تعیین شده از طرف رهبری عقب‌نشینی نخواهد کرد.

رئیسی همچنین بر پیگیری «جدی» دولت برای «خنثی‌سازی» تحریم‌ها تاکید کرد.

او در ادامه افزود: «دولت در گام اول خنثی سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملاً عزتمندانه به دنبال رفع تحریم‌ها است.»



مجلس مدعی شفافیت٬ خودش را از انتشار علنی میزان حقوق مستثنا کرد

در جلسه دیروز مجلس، اصلاحات کمیسیون تلفیق درباره تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان رسید که طبق یکی از بندهای آن، مجلس از انتشار حقوق در سامانه حقوق و دستمزد سازمان امور اداری و استخدامی (پاکنا) مستثنا شد.

در بند «هـ» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند که از تیرماه سال ۱۴۰۱ حقوق کارکنانشان را در سامانه پاکنا ثبت کنند. بانک مرکزی هم مکلف شده جلوی پرداخت حقوق به دستگاه‌هایی را که تا آن زمان حقوق کارکنانشان را در سامانه پاکنا ثبت نکنند، بگیرد.

اما در اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق بودجه انجام داده، در انتهای بند «هـ» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ که مربوط به حقوق و دستمزد است، حکمی اضافه شده که طبق آن دستگاه‌های موضوع ماده ۶۶ قانون اصلاح قانون محاسبات عمومی از شمول این بند مستثنا شده‌اند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ دستگاه‌های موضوع ماده ۶۶ قانون اصلاح قانون محاسبات عمومی عبارتند از: مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام.



سپاه پاسداران یک ماهواره به فضا فرستاد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که امروز یک ماهواره به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین فرستاده است.

خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشت: «این ماهواره که نور ۲ نام دارد با استفاده از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار گرفته است.»

بر اساس این گزارش نیروی هوافضای سپاه پاسداران مسئولیت ارسال این ماهواره به فضا را بر عهده داشته‌اند.

سپاه نیوز نیز در مورد ماهواره «نور۲» نوشت که ماموریت این ماهواره «سنجشی و شناسایی» است. سپاه نیوز در ادامه توضیح داد: «ماهواره نور ۲ با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه، ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت.»



احمد جنتی: شکم گرسنه‌ها را سیر کنیم، معجزه است

احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری، با تاکید براینکه نگران «وضعیت اقشار ضعیف جامعه است»٬ گفت: «شکم گرسنه‌ها را سیر کنیم، معجزه است.»

او که در افتتاحیه نهمین اجلاس مجلس خبرگان سخن می‌گفت، تاکید کرد که از حرف‌هایی که می‌زند «خجالت می‌کشد» ولی وظیفه حکومت است که «آنها [مردم] را سیر کند.»

رییس مجلس خبرگان افزود: «حالا که در روزهای پایانی سال قرار داریم باید هرکاری می‌توانیم برای افراد فقیر و کسانی که وضعیت مالی خوبی ندارند انجام دهیم.»

پیشتر نیز ابراهیم رئیسی «دستور» داده بود که فقر مطلق به سال ۱۴۰۱ نرسد و یکی از وزرای دولت «ستاد مبارزه با فقر مطلق» تشکیل داد.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »