آمنه‌سادات ذبیح‌پور مسئول رصد رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور شد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صداوسیما، به عنوان «سرپرست سردبیری گروه‌ رسانه‌های فارسی زبان بیگانه» صداوسیما منصوب شده است.

در حکم صادره برای این خبرنگار که توسط حسن عابدینی، سرپرست خبرگزاری صداوسیما امضا شده است، از «پایش مستمر محتوای رسانه‌های بیگانه و افشای شگردها» آن‌ها، افشاگری علیه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و همچنین تولید محتوا برای بولتن‌ها به عنوان «مهم‌ترین ماموریت» آمنه‌سادات ذبیح‌پور نام برده شده است.

بولتن‌های صداوسیما که در طبقه‌بندی‌های مختلف تهیه می‌شود، در بخش‌های مختلف این سازمان و همچنین برای ارسال به مقام‌های جمهوری اسلامی تهیه می‌شوند.

بنابر ادعای فعالین سیاسی و اجتماعی آمنه‌سادات ذبیح‌پور در سال‌های اخیر در پرونده‌سازی علیه بسیاری از فعالان مشارکت داشته است.

سال گذشته سیزده نهاد و انجمن حقوق بشری با ارسال نامه‌ای مشترک به شورای اتحادیه اروپا، خواستار «اقدامات محدودکننده» علیه صداوسیما و آن دسته از مسئولان این سازمان شدند که «نقش و مسئولیت در ضبط و پخش اعترافات اجباری» دارند.

این نهادهای حقوق بشری همچنین خواهان تحریم هفت نفر از عوامل صداوسیما از جمله آمنه‌سادات ذبیح‌پور شدند.



احضار نرگس محمدی برای بازگشت به زندان

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، که دو هفته پیش برای انجام عمل عروق قلب به طور موقت از زندان آزاد شده بود، روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، باید برای گذراندن ادامه دوره محکومیت خود به زندان قرچک بازگردد.

تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی، به رادیو فردا گفت که بازگشت به زندان، به وکیل خانم محمدی اعلام شده است و طبق نظر مسئولان قضایی، این فعال مدنی باید برای تحمل کیفر به بدترین زندان برگردد.

او با اشاره به این‌که نظر پزشکان این است که نرگس محمدی «دوره نقاهت طولانی‌تری داشته باشد»، می‌گوید این فعال مدنی در طول دوران زندان به بیماری‌های دیگری مانند فلج و تشنج عضلانی دچار شده است که قبلا به آن دچار نبود و گرفتگی عروق قلب هم بیماری است که به او تحمیل شده است.

این فعال حقوق بشر روز ۲۵ آبان در جریان یورش نیروهای امنیتی به مراسم سوگواری در آرامگاه ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، بازداشت و پس از ۶۴ روز حبس در سلول‌های انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ اوین، اواخر دی‌ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

تقی رحمانی اول اسفند در پیامی توئیتری خبر داده بود که حکم قطعی هشت سال و دو ماه زندان، شلاق و محرومیت اجتماعی به خانم محمدی در زندان قرچک ورامین ابلاغ شد.

نرگس محمدی، در پرونده‌ دیگری که مهرماه پارسال حکم آن قطعی شد، به ۳۰ ماه زندان و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده است.



افراد متأهل دارای دو فرزند از خدمت سربازی معاف می شوند

نمایندگان مجلس امروز تصویب کردند که مشمولین غایب و غیرغایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می شوند.

نمایندگان در روند بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، با رعایت اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری، مشمولین غایب و غیرغایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می شوند.



یک مداح، سرپرست بیمارستانی در تهران شد

ابوالفضل ذاکریان، معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران در حکمی که متن آن روز یک‌شنبه، ۱۵ اسفند در رسانه‌ها منتشر شده است، محمود اشتیاقی از مداحان مشهور پایتخت را به سمت سرپرست مدیریت بیمارستان بهرامی گمارد.

در متن این نامه، اشاره‌ای به سوابق آقای اشتیاقی نشده و درباره پیشینه پزشکی و مدیریتی او مطلبی نیامده است، اما در مصاحبه‌هایی که پیشتر برخی رسانه‌ها منتشر کرده بودند از او به عنوان «مسئول کانون مداحان دانشگاه» نام برده شده بود.



وزارت خارجه: منتظریم جزییات درخواست روسیه برای تضمین در مذاکرات وین را بشنویم

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره درخواست وزیر خارجه روسیه برای تضمین از آمریکا در مذاکرات وین گفت: «اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم، منتظریم از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم.» او افزود «رویکرد روسیه تا امروز رویکرد سازنده‌ای در مذاکرات بوده است»

روز شنبه ۱۴ اسفند، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد مذاکرات برجام گفت: «از ایالات متحده تضمین‌های کتبی می‌خواهیم که تحریم‌ها[ی جدید] علیه روسیه [بر سر جنگ اوکراین] آسیبی به همکاری‌های روسیه و ایران وارد نکند.»

بیشتر بخوانید: روسیه دستش را رو کرد؛ بازی در اوکراین با کارت ایران

این موضع روسیه بالاخره در کمال ناباوری صدای مقامات ایران را در آورده و آنها این حرف را «غیرسازنده» توصیف کردند.

به جز لاوورف، میخاییل اولیانوف، سفیر مسکو در وین هم همان روز شنبه در توییتر خود نوشت که از اروپایی‌ها خواسته به پرسش‌های او در مورد چگونگی ادامه همکاری روسیه در شرایط تحریم با برنامه هسته‌ای ایران که بخش مهمی از برجام است، پاسخ دهند.


داریوش مهرجویی در وزارت ارشاد تحصن می‌کند

داریوش مهرجویی٬ کارگردان ایرانی٬ شب گذشته در اعتراض به لغو اکران فیلمش در نوروز ویدئویی منتشر کرد.

به دستور سازمان سینمایی سینمایی لامینور تازه ترین اثر داریوش مهرجویی، از اکران نوروزی فیلم حذف شده است.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »