نرگس محمدی به مرخصی استعلاجی آمد

همسر نرگس محمدی روز سه‌شنبه سوم اسفند خبر داد که این فعال مدنی برای درمان، از زندان به مرخصی استعلاجی آمد.

تقی رحمانی در توئیتی نوشت همسرش دچار گرفتگی یکی از عروق قلب شده بود که تحت عمل جراحی قرار گرفت.

نرگس محمدی پیشتر به‌ دلیل تنگی تنفس از زندان قرچک ورامین به بیمارستان منتقل شده بود.

رگس محمدی٬ فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی٬ پیشتر به‌ دلیل تنگی تنفس از زندان قرچک ورامین به بیمارستان منتقل شده بود. به‌ گفته آقای رحمانی، همسرش روز ۳۰ بهمن بدون طی دوران نقاهت، و در حالی که یکی از عروق قلب او دچار گرفتگی شده است، از بیمارستان به زندان برگردانده شد.

رحمانی نوشته است که «قرچک زندان نیست شکنجه‌گاه است» و انتقال همسرش به آن‌جا برای انتقام‌گیری است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ۲۹ دی‌ماه، پس از دو ماه بازجویی و حبس در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ اوین، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.



بازداشت چند معلم در تجمع اعتراضی امروز در شهرهای مختلف ایران

شماری از معلمان معترض در شهرهای مختلف ایران در جریان تجمعات امروز بازداشت شدند.

علی‌حسن بهامین، معلم و فعال صنفی ساکن یاسوج، سولماز فیض‌الله‌زاده، عضو کانون صنفی معلمان البرز و منیژه نعمتی از فعالان صنفی استان فارس، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

در دومین روز از اعتراضات سراسری معلمان در هفته اخیر، شهرهای مختلف ایران شاهد تجمع هزاران معلم معترض بود و معلمان دست‌کم در شهرهای مختلف استان‌های سنندج، اصفهان، بوشهر، تهران، لرستان، مرکزی، البرز، فارس، گیلان، همدان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه تجمع کرده‌اند.

در این تجمعات، شعارهایی چون «از این همه بیداد، فریاد فریاد»، «معلم می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «شاغل و بازنشسته، اتحاد، اتحاد»، «معلم زندانی، آزاد باید گردد» و «با اهل ادب هر که درافتاد ورافتاد» سر داده شد.

در جریان تجمع اعتراضی معلمان در روز ۳۰ بهمن و بعد از آن که در بیش از صد شهر در ایران برگزار شد، دست‌کم ۱۵ معلم در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند.



کلیات طرح محدود سازی اینترنت تصویب شد

در جلسه ظهر امروز کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی که در فاصله دو جلسه نوبت صبح و عصر جلسات علنی مجلس برگزار شد. 

پس از صحبت‌های جلال رشیدی کوچی در مخالفت با کلیات طرح، رضا تقی پور رئیس کمیسیون توضیحاتی را درخصوص نحوه و زمان تشکیل این جلسه ارائه کرد.

تقی پور گفت: این جلسه با نظر موافق اعضا تشکیل شده و اطلاع رسانی آن از دو روز قبل انجام شده است. اما ظاهرا یکی از همکاران پیامک را اشتباه خوانده وساعت جلسه را که ۱۲:۴۵ دقیقه بوده اشتباه دیده که همین موجب اشتباه وی و رسانه ها شده است که برخی رسانه ها نوشتند جلسه ۴۵ دقیقه‌ای.

پس از صحبت‌های تقی پور با اعلام وی، رأی گیری درخصوص کلیات این طرح آغاز شد و با ۱۸ رأی مثبت کلیات طرح به تصویب رسید.



سخنگوی دولت: کندی اینترنت به دلیل اوج‌گیری کروناست

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت٬ مدعی شد که علت کندی اینترنت در ایران اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور است.

او امروز در نشست خبری خود گفت: «اصلی‌ترین دلیل سرعت کندی اینترنت به ویژه در اینترنت ثابت، مربوط به پیک کروناست؛ چون شاهد افزایش مصرف اینترنت در این مدت و به تبع آن شاهد اختلال بوده‌ایم.»

روزنامه‌های شرق٬ اعتماد٬ خراسان و وب‌سایت خبری جماران امروز در گزارش‌هایی به عامدانه بودن «افزایش اختلال اینترنتی» و ادامه کندی سرعت اینترنت پرداختند.

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «اختلال در ترافیک اینستاگرام» نوشت که بررسی‌های «شبکه شرق» در یک بازه زمانی دوماهه؛ نشان می‌دهد، اختلال در ترافیک اینستاگرام با استناد به داد‌ه‌های داخل کشور جدی است.

بر اساس این گزارش هر روز از ساعت ۱۷ در ایران دسترسی به اینستاگرام با اخلال مواجه می‌شود.

بهادری جهرمی دلیل اختلال ایجاد شده را نامتناسب بودن زیرساخت‌های موجود در پهنای باند با نیاز کشور توصیف کرد.



سخنگوی قوه قضاییه: در فایل صوتی فرماندهان سپاه «چیز جدیدی نبود»

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش به انتشار فایل صوتی فساد در سپاه پاسداران و شهرداری تهران که تخلف هشت هزار میلیارد تومانی بخشی از آن بود، گفت: «چیز جدیدی نبود.»

شامگاه پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه) وب سایت رادیو فردا یک فایل صوتی حدود ۴۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که نشان دهنده «فساد تا مغز استخوان» نظام «مقدس» جمهوری اسلامی بود. صحبت‌های محمدعلی(عزیز) جعفری و ذوالقدرنیا در این فایل نشان می‌دهد که فرماندهان ارشد سپاه در ارتباط با نحوه‌ی «رتق و فتق» پرونده‌های فساد مالی اختلافات جدی دارند.

این فایل صوتی نزدیک به دو سال پیش توسط یک کانال تلگرامی اصولگرا منتشر شده‌بود. در این فایل که مربوط به جلسه‌ای در سال ۹۷ است بارها نام رییس فعلی مجلس و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف و فرمانده وقت سپاه قدس، قاسم سلیمانی، در رابطه با فساد‌های مالی میلیاردی تکرار می‌شود. با وجود این تابحال قوه قضاییه، دادسرای ویژه نیروهای مسلح و سایر نهادهای ذی‌ربط هیچ واکنشی نسبت به آن نشان ندادند.

او بدون ارائه جزئیات تازه درباره رسیدگی قضایی به این پرونده گفت که در این پرونده برخورد «قاطع‌ و شدید‌ی» انجام شده و علاوه بر صدور حکم زندان برای متهمان، در یک مورد ۵۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی صادر شده است.

قوه قضاییه همچنین تاکنون توضیحی درباره رسیدگی به اتهامات برخی متهمان اصلی این پرونده یعنی محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران که اکنون رئیس مجلس است و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگ‌کننده سپاه و رئیس وقت هیات مدیره بنیاد تعاون تعاون سپاه که اکنون دستیار قالیباف در مجلس است، هیچ توضیحی نداده‌ است.



هجوم ماموران به خانه شهناز اکملی و احضار مریم کریم‌بیگی به دادسرا

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۱۳۸۸، شب گذشته با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از هجوم ماموران امنیتی به خانه خود خبر داد.

این مادر دادخواه در این ویدیو می‌گوید که چهار مرد و یک زن از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هنگام بازگشت او از سر کار به خانه وی آمده‌اند و تمام وسایل الکترونیکی را که در خانه بود برده‌اند.

او در ادامه این ویدیو از ماموران امنیتی شکایت می‌کند که پسرش را کشته‌اند و حالا قصد دارند دختر او را نیز از بین ببرند.

به گفته شهناز اکملی، ماموران امنیتی به او هشدار داده‌اند که دخترش، مریم کریم‌بیگی٬ باید ظرف مدت پنج روز خود را به دادسرای اوین معرفی کند.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »